حمله اسپوفینگ (Spoofing) بازار ارز دیجیتال

حمله اسپوفینگ (Spoofing) بازار ارز دیجیتال

اسپوفینگ Spoofing نوعی دستکاری در بازار است که در آن تریدر سفارش خرید یا فروش جعلی ثبت می‌کند. در این روش معامله‌گر هرگز قصد ندارد که این سفارش واقعا انجام شود. این روش معمولاً با استفاده از الگوریتم‌ها و ربات‌ها

انجام می‌شود تا بتواند با ایجاد حس کاذب در عرضه یا تقاضا، قیمت‌های بازار را دستکاری کند. به طور معمول، تریدرهایی که اقدام به Spoofing اسپوفینگ در بازار می‌کنند، از این ربات‌ها یا الگوریتم‌ها برای ثبت سفارش خودکار خرید یا فروش استفاده می‌کنند. هنگامی که سفارشات به مبلغ تعیین شده نزدیک می‌شوند، ربات‌ها سفارشات را لغو می‌کنند. اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم اسپوفینگ یا Spoofing رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که حمله اسپوفینگ Spoofing چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اسپوفینگ یه روش خیلی خطرناک برای دستکاری بازار ارزهای دیجیتال از طریق ثبت سفارشات خرید و فروش جعلی درست قبل از معامله هست. به عبارت دیگه، در این روش شخص کلاهبردار در ابتدا یه سفارش خرید و فروش سنگین رو در دفتر معاملات ثبت می کنه و درست زمانی که نوبت اجرای اون برسه، اقدام به لغو سفارش می کنه.

جالب اینجاست که بدونین اسپوفینگ Spoofing یا ثبت سفارشات جعلی، روشی هست که به کمک اون افرادی اقدام به دستکاری در بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای می کنند. اینجور حملات جعلی، نه تنها در بازار کریپتوکارنسی ها بلکه در خیلی از بازارهای سرمایه مثل بازار کالا و سهام برای دستکاری قیمت دارایی ها اتفاق می افته. متاسفانه تشخیص اینکه تغییر قیمت ارزهای دیجیتال طبیعی بوده یا به دلیل دستکاری اتفاق افتاده، خیلی سخته. برای همین آشنایی با این شیوه کلاهبرداری، برای هر کسی که در این حوزه فعالیت می کنه، خیلی ضروری هست. در این روش تریدر برای ایجاد فشار خرید و فروش در محدوده های مهم، سفارشات جعلی خرید یا فروش ارز دیجیتال ثبت می کنه تا روی بازار تغییرات مورد نظر خودش رو ایجاد کنه.

اهداف حمله اسپوفینگ Spoofing چیست؟

اسپوفینگ Spoofing یکی از روش های کلاهبرداری هست که در اون بعضی از کاربران با کمک تعدادی از ربات ها یا الگوریتم های هوشمند، سفارشات خرید و فروش جعلی ثبت می کنند. بازار ارزهای دیجیتال مثل سایر بازارهای مالی بر پایه عرضه و تقاضا نوسان می کنه. کسی که بتونه از دو پارامتر رو دست بگیره، به بازار ارزهای دیجیتال حکومت می کنه. ممکنه تصور کنین که اسپوفرها فقط برای خرید و فروش در قیمت های دلخواه اقدام به ثبت سفارشات جعلی می کنند، ولی اینجوری نیست. اهداف پشت پرده اسپوفینگ Spoofing یا ثبت سفارشات جعلی می تونه خیلی زیاد باشه.

  • یکی از اهداف حمله اسپوفینگ Spoofing این هست که برای اطمینان از موقعیت های پرسود معاملات فیوچرز و مارجین، حمله اسپوفینگ Spoofing اتفاق می افته.
  • برای انباشت دارایی کاربران در شبکه ارز دیجیتال مورد نظر.
  • یکی دیگه از اهداف حمله اسپوفینگ Spoofing ، کنترل بازار ارزهای دیجیتال هست. به عبارت دیگه اسپوفرها قصد دارن تا قیمت ارزهای دیجیتال رو در یه محدوده ثابت نگه دارن و یا مدت زمان یه روند قیمتی رو طولانی تر کنند و....
  • برای تاثیر روی احساسات تریدرها و سرمایه گذاران و ترغیب اون ها به خرید و فروش موقت ارزهای دیجیتال در محدوده قیمتی خاص برای کسب سود.

چه زمانی Spoofing اسپوفینگ تاثیر بیشتری در بازار دارد؟

وقتی احتمال حرکات غیر منتظره در بازار بیشتر باشد ، اسپوفینگ Spoofing خطرناک تر می‌شود.

به عنوان مثال ، فرض کنید یک معامله‌گر می‌خواهد سطح مقاومت را جعل کند. اگر تجمع شدیدی در حال وقوع باشد و ترس از دست دادن (FOMO) در میان بازرگانان خرده فروشی ناگهان موجب نوسانات گسترده شود، دستورات جعل به سرعت پر می‌شود. بدیهی است که این برای جعل ‌کننده ایده‌آل نیست، زیرا آنها قصد ورود به موقعیت را ندارند. به طور مشابه، یک فشار کوتاه یا سقوط سریع می‌تواند در عرض چند ثانیه حتی یک سفارش بزرگ را پر کند.

هنگامی که روند بازار عمدتا توسط بازار نقطه‌ای هدایت می‌شود، کلاهبرداری به طور فزاینده‌ای خطرناک است. به عنوان مثال، اگر روند صعودی تحت تأثیر بازار صعودی باشد، این نشان‌دهنده علاقه زیاد برای خرید مستقیم دارایی اساسی است، تقلب ممکن است تأثیر کمتری داشته باشد. با این حال، این امر تا حد زیادی به فضای خاص بازار و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. در ایالات متحده غیرقانونی است. کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده(CFTC) مسئول نظارت بر فعالیت‌های اسپوفینگ Spoofing در بازارهای سهام و کالاها است.

سایر بازارهای مالی مهم مانند انگلیس نیز اسپوفینگ Spoofing را کنترل می‌کنند. سازمان رفتار مالی (FCA) انگلیس مجاز است معامله‌گران و موسسات مسئول جعل را جریمه کند.

چرا اسپوفینگ Spoofing برای بازارها ضرر دارد؟

اسپوفینگ Spoofing غیرقانونی است و به‌طور کلی تأثیر مخربی بر بازارها دارد، اما چرا؟ خوب، اسپوفینگ Spoofing ممکن است تغییراتی در قیمت ایجاد کند که در غیر این صورت در عرضه و تقاضا در همین حال، با کنترل Spoof در این حرکت‌های قیمتی، می‌توانند از آنها سود ببرند.

نهادهای نظارتی در ایالات متحده همچنین نگرانی‌هایی را درباره دستکاری بازار در گذشته ابراز داشته‌اند. از دسامبر سال ۲۰۲۰، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC) پیشنهاد راه‌اندازی صندوق‌های معاملاتی جدید بیت کوین(ETF) را رد کرده است. در صورت تصویب، ETF به سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر در ایالات متحده اجازه می‌دهد دارایی خود را داخل صندوق سرمایه‌گذاری کنند. معمولاً چندین فاکتور برای رد این پیشنهادات ذکر می شود. مهم‌ترین این فاکتورها این است که آنها بازار بیت کوین را از دستکاری در بازار مصون نمی‌‎دانند!

اگرچه این موضوع با در نظر گرفتن اینکه بازارهای بیت کوین با افزایش نقدینگی و پذیرش نهادهای معتبر وارد مرحله جدیدی از بلوغ خواهند شد ممکن است تغییر کند.

تاثیر اسپوفینگ Spoofing در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال به صورت قوی به حمله اسپوفینگ یا ثبت سفارشات جعلی واکنش نشون میده و به اصطلاح با شخص اسپوفر همراه میشه به این ترتیب تاثیر این روش کلاهبرداری بر روی دستکاری قیمت ها خیلی بالاست. همچنین افرادی که تعداد زیادی بیت کوین، اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال رو دارن، نهنگ شناخته میشن. نهنگ ها به لطف در اختیار داشتن منابع زیادی ارز دیجیتال به راحتی می تونن بازار ارزهای دیجیتال رو دستکاری کرده و قیمت رمز ارزها رو تکون بدن. الان وقتی که یه اسپوفر سفارش خرید یا فروش جعلی بزرگی رو ثبت می کنه، همه تریدرها این سفارش رو مشاهده کرده و از اونجایی که شناسایی سفارش جعلی سخته، ممکنه فریب خورده و تصور کنند که یه نهنگ داره برای خرید و فروش بزرگی آماده میشه.

معمولا این مسئله تریدرها و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال رو به واکنش وا می داره و متاسفانه با این حمله بازار به صورت سریع تحت تاثیر این عملیات دستکاری قیمت ارزهای دیجیتال تکون بزرگی می خوره. درسته که اسپوفینگ Spoofing غیر قانونی هست، ولی از اونجایی که به راحتی اتفاق می افته و بازار دچار نوسان و تغیرات قیمتی زیادی میشه. همچنین تغییراتی که به دلیل حملات جعلی در بازار اتفاق می افته، مصنوعی بوده و به خوبی نشون دهنده میزان واقعی عرضه و تقاضا نیست و نتیجه اون گمراه شدن تریدرها و به هم خوردن نظم بازار هست. اسپوفینگ Spoofing یک روش دستکاری در بازار است که شامل تنظیم سفارشات جعلی است. شناسایی مداوم آن دشوار است اما غیرممکن نیست. ارزیابی اینکه آیا لغو سفارشات خرید یا فروش ثبت شده زیرمجموعه اسپوفینگ Spoofing است، نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق هدف سفارشات دارد.

به حداقل رساندن اسپوفینگ Spoofing در هر بازاری مطلوب است، زیرا به حفظ فضای متعادل برای همه افراد حاضر در بازار کمک می‌کند. تلاش برای به حداقل رساندن اسپوفینگ Spoofing می‌تواند در طولانی مدت به سود بازار ارزهای دیجیتال باشد.

۵ حقیقت جالب درباره اسپوفینگ Spoofing که بهتر است بدانید!

  • هر ثبت سفارش انبوهی، اسپوفینگ Spoofing نیست؛ علاوه بر این، تشخیص واقعی بودن این سفارشات نیز کار سختی است.
  • جعل سفارشات در بازارهای کوچک و خرد، رایج‌تر است؛ همان‌طور که اشاره کردیم، این روش با کمک ربات‌ها انجام می‌شود که سرعت بیشتری از انسان دارند.
  • اسپوفینگ Spoofing با لیرینگ (Layering)، تفاوت دارد. لیرینگ، شبیه اسپوفینگ Spoofing است؛ با این تفاوت که در آن چندین سفارش در موقعیت‌های مختلف به‌صورت متوالی و پشت‌سرهم ثبت می‌شود تا قیمت یک ارز دیجیتال بالاتر برود.
  • برخی معاملات آربیتراژ ممکن است شبیه جعل سفارشات به نظر برسد.
  • شما نیز می‌توانید اقدام به اسپوفینگ Spoofing کنید؛ البته چون این روش به‌سرعت بالا نیاز دارد، باید از ربات‌ها کمک بگیرید. باوجوداینکه ثبت سفارشات جعلی، اقدامی پیچیده است؛ اما باز هم می‌توان از آن در امان بود. برای این کار، کافی است از یک استراتژی کارآمد و قوی استفاده کنید. معمولاً تمرکز روی اهداف بلندمدت و بی‌توجهی به هیجانات کاذب در بازار مالی موردنظر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. بدون تعارف باید بگوییم که سوارشدن بر موج بازار بدون داشتن یک استراتژی، عملی مخرب محسوب می‌شود و شما را در دام اسپوفرها گرفتار خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.