تفاوت نود و ماینر چیست؟

تفاوت نود و ماینر چیست؟

ارز های دیجیتال و بیت کوین سیستم های پیچیده ای هستند که درک کامل آن ها دشوار است. یکی از ساده ترین راه ها برای درک همه نقش ها و مسئولیت های شرکت کنندگان در شبکه بیت کوین، دنبال کردن یک تراکنش از ابتدا تا انتها است.

  • بلاکچین (Blockchain)- دفتر حساب و کتاب بیت کوین. در اصل بلاکچین یک دفتر ثبت عمومی است و توسط هرشخصی قابل ذخیره است. بلاکچین تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش ها را در خود نگهداری می کند.
  • نود (Node) – منظور از نود یک سرور یا دستگاه ذخیره است که کل بلاکچین را در خود ذخیره کرده و با استفاده از یک نرم افزار کلاینت بیت کوین تمام اطلاعات تراکنش ها و بلاکچین را مورد بررسی قرار می دهد تا مطابق با پروتکل بیت کوین باشند. در یک کلمه می توانیم بگوییم که نودها همان بلاکچین هستند. بدون نودها اطلاعات بلاکچین غیرقابل دسترسی خواهد بود.
  • فول نود (ّFull Node) – فول نودها تقریباً تمام کارهایی که یک نود معمولی انجام می دهد را انجام می دهند با این تفاوت که یک کپی کامل از لجر بلاکچین بر روی خود دارند.
  • مستر نود (Master Node) – مستر نودها معمولاً تجهیزات بیشتری نسبت به نودهای معمولی داشته و علاوه بر کار اعتبارسنجی، ذخیره و پخش تراکنش ها گاهی اوقات با توجه به ذات خود بعضی از رویدادهای بلاکچین مثل نظارت بر رویدادهای رأی گیری، اجرای عملیات پروتکل و اجرای قوانین بلاکچین را تسهیل می کنند.

نود Node بیت کوین چیست؟

همانطور که پیش از این گفته شد، نودهای بیت کوین دستگاه های ذخیره ای هستند که به اینترنت دسترسی داشته و تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش ها را به صورت اطلاعات زنجیره ای که به آن بلاکچین گفته می شود در خود ذخیره می کنند.

  • البته این تنها وظیفه نودها نبوده و نودها با اجرایی سازی نرم افزار بیت کوین قوانین و پروتکل های بیت کوین در شبکه را تقویت می کنند. در نتیجه بلاکچین هیچگاه دستکاری نمی شود و هرگونه تغییری در داده های تراکنش هش مختص به آن را تغییر داده و به سادگی نود متقلب شناسایی خواهد شد.از طرف دیگر هیچ تراکنشی امکان حذف شدن ندارد چون تمامی تراکنش ها به تراکنش قبلی خود متصل بوده و هر گونه اختلالی به سادگی قابل تشخیص خواهد بود. عملکرد نود به گونه ای است که اطلاعات تراکنشی را از کاربر به ماینرها رسانده و برای ذخیره بلاکچین استفاده می شود. نودها کاملاً با یکدیگر همگام سازی شده اند و اگر نودی برای مدت زمان خاصی آفلاین باشد، بعد از آغاز کار مجدد آخرین اطلاعات را از نودهای دیگر دریافت خواهد کرد. علاوه بر موارد گفته شده، نودها تمامی تراکنش ها و هش های تولید شده توسط ماینرها را بررسی می کنند تا مطمئن شوند اطلاعات تراکنشی با هش های تولید شده توسط ماینرها همخوانی داشته باشد. البته گره ها وظیفه مطابقت دادن تمامی اطلاعات با پروتکل های بیت کوین را نیز برعهده دارند. هر تراکنش مشکل داری که با پروتکل بیت کوین همخوانی نداشته باشد بی برو برگرد مرجوع خواهد شد.

به محض اینکه بیت کوین استخراج شده و به شبکه بلاکچین اضافه شود دیگر دست بردن در آن کار بسیاری سخت و هزینه بری خواهد بود. به صورتی که برای تغییر در اطلاعات ثبت شده توسط گره ها باید حدود 30 میلیارد دلار هزینه کرد!

از آنجایی که در حال حاضر بیش از هزاران نود در سراسرجهان در حال فعالیت است، خاموش کردن شبکه بیت کوین هم کار بسیار سخت و تقریباً غیرممکنی است. هر نود که قصد سرکشی و خرابکاری داشته باشد به سادگی در مقایسه با نودهای دیگر شناسایی شده و به سرعت از شبکه بلاکچین جدا خواهد شد.

ولی هرشخصی با داشتن دستگاه ذخیره ای و حافظه کافی که به اینترنت متصل باشد می تواند تبدیل به یک نود بیت کوین شود.در نتیجه تا اینجا متوجه تفاوت ماینر و نود به صورت کلی شدیم اما باید بدانید که نود و ماینر هماهنگ با هم عمل می کنند تا شبکه بیت کوین بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. در اصل نود و ماینرها ستون هایی هستند که بیت کوین بر روی آن ها قرار می گیرد.

بلاکچین چیست؟

بلاک چین (Block Chain)، از دو واژه Block و Chain تشکیل می شود و به معنای زنجیره بلوک می باشد. بلاک چین مجموعی از رکورد ها به نام بلوک است که هر یک از این بلوک ها حاوی داده ها هستند. در بیت کوین، هر بلوک حاوی تراکنش هایی است که نشان دهنده انتقال بیت کوین از یک کاربر به کاربر دیگر است. بلاک چین را می توان به عنوان یک دفتر کل دیجیتال در نظر گرفت که همه حساب های موجود در شبکه را پیگیری می کند. کل بلاک چین مانند یک دفترچه توزیع شده غیرمتمرکز است که رکورد هر معامله و تاریخچه خرید ارز ها را که تا به حال در شبکه انجام شده است،ذخیره می کند. بنابراین، هر بلوک مانند صفحه جدیدی است که برای به روز رسانی وضعیت حساب ها در شبکه به دفتر کل اضافه شده است. هر بلوک در بلاک چین با استفاده از یک تکنیک رمزنگاری به نام هش کردن به یکدیگر متصل می شوند. این تکنیک تضمین می کند که بلوک ها پس از اضافه شدن به بلاکچین، قابل تغییر یا مرتب سازی مجدد نیستند. برای حفظ دفتر کل، استخراج کنندگان بیت کوین با یکدیگر رقابت می کنند تا «هش» بعدی بلاک چین را پیدا کنند. ماینری که بتواند هش را درست حدس بزند، می تواند بلوک بعدی زنجیره را «ماین» کند.

نود Node چیست و چه کاربردی دارد؟

نود چیست؟ همان طور که گفته شد، بلاک چین ها دفتر کل توزیع شده ای هستند که تاریخچه کامل تراکنش ها را در یک شبکه خاص ذخیره می کنند. این یک دنباله زنجیره از مجموعه بلوک تراکنش است که همه افراد در شبکه موافق قانونی بودن آن هستند. بلاک چین در نود ها قرار دارد. هر نود یک نسخه یکسان از تراکنش ها را نگهداری می کند. هنگامی که یک گروه جدید از تراکنش ها (یک بلوک) در بلاک چین وجود دارند، از یک نود به نود دیگر پخش می شوند تا هر یک از آن ها بتوانند پایگاه داده خود را به روز کنند. گره ها مسئول نگهداری پایگاه داده صحیح تراکنش های گذشته به روشی توزیع شده و اعتبارسنجی معاملات در شبکه هستند. نود یکی از اجزای ارز دیجیتال است که برای عملکرد بهتر ارزهای محبوب، مانند بیت کوین، مورد نیاز است. علاوه بر این، یک جزء ضروری از شبکه بلاک چین و یک دفتر کل غیرمتمرکز است که برای پیگیری ارز های دیجیتال استفاده می شود. وظیفه اصلی یک نود در بلاک چین، تأیید قانونی بودن هر یک از تراکنش های شبکه است که به عنوان بلوک شناخته می شوند. علاوه بر این، تخصیص یک شناسه منحصر به فرد به هر نود در شبکه به تشخیص آسان یک نود از سایر نود های شبکه کمک می کند. برای ذخیره تمام تراکنش های بلاک چین در دستگاه ها، تنها نود های کامل مورد نیاز است. این نود ها مسئول اعتبارسنجی بلوک ها و تراکنش ها هستند. هنگامی که یک ماینر به دنبال افزودن بلوک جدیدی از تراکنش ها به بلاک چین است، یک بلوک تمام نود های شبکه را پخش می کند. یک نود به طور بالقوه می تواند یک بلاک چین کامل را راه اندازی کند. هر چه یک بلاک چین نود های کامل تری داشته باشد، بهتر می تواند در برابر بروز مشکلات مختلف احتمالی از خود مقاومت نشان دهد. به طور کلی و خلاصه، می توان گفت نود ها انجام کار های زیر را بر عهده دارند:

  • نود ها تعیین می کنند که آیا بلوکی از تراکنش ها معتبر است یا خیر.
  • نود ها بلوک های تراکنش را ذخیره می کنند (ذخیره تاریخچه تراکنش های بلاک چین).
  • تاریخچه تراکنش توسط نود ها به نود های دیگری که ممکن است نیاز به همگام سازی با بلاک چین داشته باشند، پخش و منتشر می شود (به روز رسانی در تاریخچه تراکنش، امر مهمی است).

تفاوت نود Node و ماینر Miner

یک ماینرMiner برای انتخاب تراکنش های معتبر و تشکیل بلوک جدید همیشه باید یک فول نود را اجرا کند. بدون وجود فول نود ماینر هیچ وقت نمی تواند بفهمد که معاملات پیشنهادی با توجه به تاریخچه معاملات فعلی بلاکچین معتبر هستند. در نتیجه یک ماینر همیشه یک فول نود نیز هست.

با این حال دقت کنید که یک نود Node همیشه لزوماً به طور همزمان ماینر نیست. یک دستگاه می تواند با دریافت، ذخیره سازی و پخش کردن تمامی اطلاعات تراکنشی (بیشتر شبیه یک سرور) بدون تولید هیچ بلوک جدید تراکنشی یک فول نود را اجرایی سازی کند. در این حالت فول نود بیشتر شبیه یک نقطه عبور با مسیر مشخص عمل می کند. در حالی که ماینر Miner هم همین کار را انجام می دهد ولی همزمان به دنبال تولید بلوک های جدید تراکنشی هم هست.

پس برای توضیح تفاوت ماینرMiner و نود Node می توانیم به این شکل همه چیز را ساده کنیم:

نودNode وظیفه اعتبار سنجی تراکنش ها و بلاک ها را به عهده داشته و بعد از اینکار اطلاعات را به نودNode بعدی انتقال می دهد.

ماینر Miner در حقیقت یک فول نود است که علاوه بر وظیفه اعتبارسنجی تراکنش ها و بلاک ها، بلوک های جدید نیز می سازد. از آنجایی که ماینرها و نودها هر دو کار اعتبارسنجی را انجام می دهند در نتیجه هر دوی آنها در فرآیند اجماع بلاکچین نقش دارند.

ماینر Miner چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه با گسترش ارز های دیجیتال، افراد زیادی اقدام به ورود به این حوزه کرده و رمز ارز هایی مانند بیت کوین را ماین می کنند. به این افراد، ماینر Miner گفته می شود. در یک کلام ساده، ماینینگ به فرآیندی جهت تایید تراکنش های مربوط به ارزهای دیجیتال و سپس ثبت آن ها جهت توزیع و استخراج گفته می شود. این امر در افزایش میزان امنیت شبکه نقش مهمی ایفا کرده و با غیر متمرکز کردن شبکه، یک رمز ارز جدید را به وجود می آورد. با افزایش تعداد ماینرها، امنیت شبکه نیز افزایش خواهد یافت. ماینرMiner عاملی است که در تراکنش های ارز های دیجیتال شرکت می کند و به نوبه خود، هم در ایجاد ارزهای دیجیتال جدید و هم در تأیید تراکنش های روی بلاک چین نقش مهمی ایفا می کند. علاوه بر این، بلوک های جدیدی را به زنجیره موجود اضافه می کند و اطمینان می دهد که این اضافات دقیق و معتبر هستند. ماینینگ شامل استخراج کنندگان بلاک چین می شود که داده های تراکنش بیت کوین را به دفتر کل جهانی تراکنش های گذشته بیت کوین اضافه می کنند. در دفتر کل، بلوک ها توسط ماینر های Miner بلاک چین ایمن شده و به یک دیگر متصل می شوند و یک زنجیره را تشکیل می دهند. ماینر نوعی گره در شبکه بیت کوین است. پیاده سازی مرجع اصلی بیت کوین دارای 4 عملکرد برای یک گره است. گره ماینر، که مایل به انجام اعتبار سنجی تراکنش و ایجاد بلوک است، می تواند از قابلیت استخراج همراه با بلاک چین کامل استفاده کند، زیرا برای اعتبارسنجی به تمام جزئیات تراکنش نیاز دارد. گره های ماینر Miner جزء اصلی زیرساخت وب 3 هستند. آن ها با مدیریت بلاک چین، ایجاد بلوک، اجرای تراکنش ها و مدیریت قرارداد های هوشمند، جنبه غیرمتمرکز کل زیرساخت را تضمین می کنند. گره های ماینر Miner بیت کوین نوع خاصی از گره ها هستند که برای تایید و افزودن بلاک های جدید به بلاک چین استفاده می شوند. گره های ماینینگ مسئول جمع بندی تراکنش ها به بلوک ها، تأیید آن بلوک ها و سپس افزودن آن ها به بلاک چین هستند. گره ماینر جهت انتخاب یک تراکنش معتبر، می بایست یک فول نود را اجرا کند و بدون آن نمی تواند متوجه شود که معاملات انجام شده بر اساس تاریخچه معاملات فعلی بلاک چین، معتبر هستند یا خیر. بنابراین باید گفت که یک ماینرMiner، یک فول نود Node است، اما یک نودNode لزوما به صورت هم زمان یک ماینرMiner نیست.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.