معرفی برترین قاتلان اتریوم

معرفی برترین قاتلان اتریوم

اتریوم اولین بلاکچین برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. با این حال، بسیاری دیگر از پروژه‌های جدید بلاکچین مزایای جذابی را برای توسعه دهندگان و کاربران فراهم می‌کنند.

در حال حاضر چندین پروژه ارز دیجیتال وجود دارند که در پی رقابت با اتریوم هستند و می‌خواهند به قاتل های اتریوم Ethereum تبدیل شوند، اگرچه ممکن است این کار مدتی طول بکشد، یا هیچ وقت محقق نشود.

ارز دیجیتال کاردانو (Cardano)

بسیاری از مردم در مورد شانس کاردانو برای تبدیل شدن به یکی از قاتل های اتریوم Ethereum سخن می‌گویند. این پروژه ارزش بازاری (Market cap) بالایی دارد و قابلیت‌های زیادی را که می‌توان در شبکه اتریوم یافت، ارائه می‌دهد. علاوه‌بر این، الگوریتم اجماع اثبات سهام کاردانو، شبکه‌ای پایدارتر و سازگار با محیط زیست را برای کاردانو ایجاد می‌کند، که اتریوم Ethereum هنوز به این مورد دست نیافته است.

همچنین کاردانو (Cardano) قابلیت اجرای قرارداد هوشمند را، هرچند دیر، اما عرضه کرد که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به وسیله شبکه کاردانو، وارد دنیای وب ۳ و قراردادهای هوشمند شوند. در سال ۲۰۲۱ و پیش از ورود کاردانو به این عرصه، اتریوم و سولانا، بهترین پلتفرم برای قرارداد هوشمند بودند. با توسعه قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های کاربردی غیر متمرکز (dApp) متنوع‌تری ایجاد خواهد داشت.کاردانو اخیراً چندین صرافی غیرمتمرکز را در شبکه خود راه‌اندازی کرده است. امروزه چندین dApp در شبکه کاردانو فعال هستند و تعداد زیادی از این اپلیکیشن‌ها در مراحل پیش از انتشار هستند. البته این تعداد، در مقایسه با هزاران برنامه کاربردی ساخته شده بر روی شبکه اتریوم Ethereum، تعداد کمی است اما با توجه به اینکه این شروع کار کاردانو است، این تعداد هم رقم مناسبی است.

علاوه بر این باید منتظر ورود جایگزین‌هایی برای پلتفرم‌‌های اوپن سی (OpenSea) و یونی سواپ (Uniswap) در شبکه کاردانو باشیم و در بخش دیفای (DeFi)، کارهای ناتمام زیادی برای کاردانو وجود دارد. کاردانو تقریباً 300 میلیون دلار ارزش کل قفل شده (TVL) دارد که با 133 میلیارد دلار دلار ارزش کل قفل شده اتریوم فاصله زیادی دارد. با این حال، پروژه‌هایی جدید کاردانو مانند Hydra می‌توانند این ارز دیجیتال را در دنیای دیفای بسیار موفق‌تر و جذاب‌تر کنند.

کاردانو نخستین بلاکچین با ساختار دولایه است و شبکه کاردانو بسیار مقیاس‌پذیر بوده و با افزایش کاربران دچار مشکل نمی‌شود. مقیاس‌پذیری بهتر، کارمزدهای کمتر و بسیاری از موارد بهبود یافته دیگر از مزایای اصلی کاردانو نسبت به اتریوم است که این ارز دیجیتال را به سر دسته قاتل های اتریوم تبدیل کرده است.

ارز دیجیتال فانتوم (Fantom)

پروژه ارز دیجیتال فانتوم در طول سال 2021 و اوایل سال 2022 شاهد رشد فوق‌العاده‌ای در بخش دیفای بوده است. بیشتر این رشد ناشی از مشارکت یک ابر توسعه‌دهنده، یعنی آندره کرونژ (Andre Cronje) است که ده‌ها پروژه بر روی شبکه فانتوم ساخته است. با این حال، کرونژ تایید کرده بود که اکوسیستم DeFi را ترک خواهد کرد و تقریباً فعالیت در تمام پروژه‌های مبتنی بر فانتوم (Fantom) را قطع خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که چگونه این امر بر چشم انداز دیفای و پروژه فانتوم تأثیر می‌گذارد، اما فانتوم همچنان پروژه‌های زیادی برای ارائه دارد.فانتوم بر روی یک نوع الگوریتم اثبات سهام اختصاصی به نام DAG (دگ) یا Directed Acyclic Graph عمل می‌کند. اگرچه این سیستم مانند سایر ارزهای دیجیتال، یک دفتر کل توزیع شده را عرضه می‌کند، اما یک بلاکچین سنتی نیست و راه‌حل ارزان‌تر، سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتری برای تراکنش‌ها و پردازش داده‌ها ارائه می‌دهد. علاوه بر این، از نظر مصرف انرژی کارآمدتر است و راه را برای پایداری طولانی مدت هموار می‌کند. نقطه ضعف اجرای الگوریتم اثبات سهام فانتوم، اتکا به اعتبار سنجی شبکه است، زیرا ماهیت غیرمتمرکز شبکه را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از مزایای Fantom قابلیت برنامه‌‍ریزی آن است که می‌تواند به هر پروژه بالقوه‌ای کمک کند. قراردادهای هوشمند، NFT ها، جهان‌های متاورس، بازی و امور مالی غیرمتمرکز تنها برخی از این پروژه‌ها هستند. همچنین انگیزه‌های زیادی برای ایجاد پروژه‌های جدید و یک اکوسیستم کارآمدتر برای کاربران و توسعه‌دهندگان وجود دارد تا از آن بهره ببرند. علاوه بر این، فانتوم با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و کار توسعه‌دهندگان در بستر اتریوم Ethereum را آسان می‌کند تا آثار خود را به یک شبکه جدید منتقل کنند.

در حال حاضر، فانتوم یکی از قاتل های اتریوم Ethereum با قیمت کمتر است و ارزش بازار آن کمتر از ۳ میلیارد دلار است.

توکن ارز دیجیتال فانتوم (FTM) در ابتدا یک توکن ERC-20 بود که برای استیکینگ و پاداش دادن به نودهای شبکه Fantom استفاده می‌شد، اما اکنون این کوین بر روی بلاکچین خود فعال است. لیست شدن ارز دیجیتال FTM در معروف‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان، یعنی بایننس باعث جهش قیمت فانتوم شد.

ارز دیجیتال سولانا (Solana)

اکوسیستم سولانا با ۳۳ میلیارد دلار ارزش بازارکمی جلوتر از کاردانو است و در سال ۲۰۲۱ شد قیمتی خیره کننده‌ای را تجربه کرد. این افزایش قیمت سولانا، از مزایای تکنولوژیکی ارائه شده توسط اکوسیستم آن ناشی می‌شود، مانند توان عملیاتی بالا، هزینه کم و پشتیبانی از ذخیره سازی، زنجیره تامین و … خصوصاً این مزایای سولانا (Solana) در توسعه وب 3 (Web3) و متاورس مورد توجه گسترده‌تری قرار گرفته است. برخی از مردم انتظار دارند سولانا برای پرداخت ها و تسویه حساب با قول‌های صنعت پرداخت، مانند ویزا رقابت کند، اگرچه ممکن است سال ها طول بکشد تا این اتفاق بیافتد.

به دلیل دارا بودن مزیت‌های اساسی، همه روزه پروژه‌های بیشتری در شبکه سولانا ساخته می‌شود. امور مالی غیرمتمرکز، بازی‌های بلاکچین و توکن‌های غیرقابل تعویض، سه نقطه برجسته در شبکه سولانا هستند.

یکی از دلایلی که نام بردن از سولانا به عنوان یکی از قاتل های اتریوم Ethereum هنوز زود است، عملکرد ضعیف این پروژه در زمینه تمرکززدایی است. شبکه سولانا در اواخر سال ۲۰۲۱ به دلیل فعالیت ربات‌ها دچار به قطعی و مشکل شدید شبکه شد. زمانی که کل شبکه آسیب می‌بیند، اعتبار پروژه با مشکل مواجه می‌شود. علاوه بر این، سولانا نیز مانند فانتوم نیاز به اعتبار سنجی شبکه دارد تا فعالیتش را ادامه دهد. توکن SOL توکن اختصاصی شبکه سولانا است که به عنوان یک توکن کاربردی (Utility Token) در کل ساز و کار پلتفرم سولانا ایفای نقش می‌کند. کاربران برای پرداخت کارمزد تراکنش هنگام انجام نقل و انتقالات یا برای تعامل با قراردادهای هوشمند در شبکه سولانا به توکن SOL نیاز دارند. SOL از پروتکل SPL استفاده می‌کند. SPL استاندارد توکن در بلاکچین Solana است و درست مشابه استاندارد ERC20 در اتریوم عمل می‌کند.

ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB)

شباهت های زیادی بین اتریوم Ethereum و شبکه BNB وجود دارد، اگرچه هر دو شبکه کاملاً متفاوت هستند. شبکه BNB توسط صرافی بایننس، یعنی بزرگترین صرافی متمرکز ارز دیجیتال در سراسر جهان راه اندازی شده است. بایننس کوین توجه بسیاری از کاربران و توسعه دهندگان را به خود جلب کرده است و در نتیجه dApp های بزرگ زیادی مانند پنکیک سواپ (PancakeSwap)، سکند لایف (Second Life)، MOOX، Bomb Crypto و غیره در این شبکه ایجاد شده است.

پروژه ارز دیجیتال بایننس همچنین به رشد قابل توجهی در اکوسیستم DeFi دست یافته است و مزیت اصلی شبکه BNB سرعت و کارایی آن است. با این حال، وقتی اتریوم به طور کامل از الگوریتم اثبات سهام استفاده کند، هر دوی این مزایا ممکن است کمتر به چشم بیایند. صرافی بایننس در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۲۱ بلاکچین جدیدی را به نام بایننس اسمارت چین با به طور خلاصه BSC راه‌اندازی کرد. این بلاکچین ، امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را فراهم کرد. هدف اصلی راه‌اندازی Binance Smart Chain این بود که این صرافی، با ارائه پروتکل‌های برتر مالی به عنوان یکی از قاتل های اتریوم، به انقلاب سیستم مالی غیر متمرکز یا همان دیفای بپیوندد.

اسمارت چین بایننس پتانسیل پذیرفته شدن توسط پروژه‌های جدید دیفای در سرتاسر جهان را دارد. علاوه بر اینکه، سوزاندن دوره‌ای توکن‌های BNB که موجودی این ارز دیجیتال را کاهش می‌دهند، زنجیره هوشمند بایننس هم تقاضا را برای خرید بایننس کوین افزایش خواهد داد؛ بنابراین احتمال چند برابر شدن قیمت بایننس کوین در آینده بسیار بالاست.

ارز دیجیتال اولانچ (Avalanche)

یکی دیگر از قاتل های اتریوم Ethereum، ارز دیجیتال اولانچ با توکن آواکس (AVAX) است. اولانچ یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که با توجه به ارزش بازار یا مارکت کپ آن، در حال حاضر به دهمین پروژه ارز دیجیتال بزرگ، تبدیل شده است. بخشی از این موفقیت ناشی از این است که این پلتفرم قرارداد هوشمند، بسیار سریعتر از شبکه‌های دیگر است. اولانچ از یک مکانیسم اجماع منحصر به فرد استفاده می‌کند که تراکنش‌ها در شبکه آن در کمتر از دو ثانیه پردازش و تایید می‌شوند. این یک پیشرفت بزرگ نسبت به اتریوم Ethereum است که تایید تراکنش آن حداقل ۶ دقیقه زمان‌بر است. علاوه بر این، اولانچ توجه مسترکارت، دیلویت و دیگر شرکت‌های برجسته مالی و فین‌تک را به خود جلب کرده است. این شرکا از طریق آوا لبز، پروژه ها، محصولات جدید خود را توسعه خواهند داد.

علاوه‌بر این، اولانچ با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که پروژه خود را به بلاکچین اولانچ منتقل کنند. سازگاری با EVM می‌تواند یک مزیت مهم باشد، زیرا از قراردادهای هوشمند ساخته شده برای اتریوم، بدون نیاز به تغییر کد پشتیبانی می‌کند. اولانچ بر اساس یک الگوریتم اجماع منحصر بفرد و کاملا نوآورانه ساخته شده است. این پروتکل ضمن عملکرد بسیار قدرتمند در پردازش تراکنش‌ها و مقیاس پذیری، از امنیت و تمرکززدایی بسیار بالایی برخوردار است و تمامی این مزایا اولانچ را به یکی از قاتل های اتریوم Ethereum تبدیل کرده است.

کدام یک از قاتل های اتریوم Ethereum قوی تر است؟

با توجه به رقابت شدید برای تبدیل شدن به یک قاتل اتریوم Ethereum، ممکن است تعجب کنید که چرا کاردانو مهمترین رقیب در میان قاتل های اتریوم Ethereum است. کاردانو از نظر دارایی‌های قفل شده و استیک شده، به مقدار زیادی از رقبایی مانند سولانا، بایننس کوین، فانتوم و اولانچ پیش‌تر است. اما اتریوم Ethereum هنوز زنده و پر رونق است و آپدیت پیش‌روی آن و تغییر الگوریتم اجماع آن به اثبات سهام ممکن است جایگاه این شبکه پیشرو را تقویت کند. علاوه‌بر این، برای کشتن اتریوم Ethereum، کاردانو باید از نظر ارزش بازار از اتریوم Ethereum پیشی بگیرد. هرچند این امر امروز بسیار بعید به نظر می‌رسد، اما هیچ چیز غیرممکن نیست. کاربران و توسعه دهندگان اتریوم از کندی شبکه و کارمزدهای هنگفت تراکنش خسته شده‌اند. این در حالی است که کاردانو و سایر قاتل های اتریوم Ethereum جایگزین‌های مناسبی برای اتریوم Ethereum ارائه می‌کنند، و در میان تمامی پروژه‌ها به نظر می‌رشد قوی‌ترین و غیر متمرکزترین پروژه، شبکه کاردانو است. عرضه اتریوم Ethereum ۲ با تاخیرهای متوالی مواجه شده است. اتریوم Ethereum ۲ از شاردینگ و الگوریتم اثبات سهام برای افزایش مقیاس‌‎پذیری بلاکچین فعلی خود استفاده خواهد کرد. رشد بی سابقه پروژه‌های دیفای، بلاکچین اتریوم را مجبور به استفاده از حداکثر توانایی خود کرده و در نتیجه، امروزه شاهد تراکنش‌های کند با کارمزدهای بالا هستیم. این کارمزدهای بالا باعث شده تا پروتکل‌های دیفای و کاربران آن با مشکل فراوانی مواجه شوند. بعضی از این پروژه‌ها اکنون به دنبال رفتن به بلاکچین‌های دیگر مثل کاردانو یا بایننس اسمارت چین و … هستند.

از لحاظ فنی و روی کاغذ، در حال حاضر بلاکچین‌های زیادی نسبت به اتریوم Ethereum برتری دارند، اما اتریوم به خاطر اولین بودن و عرضه امکانات پیش از رقبا و همچنین حمایت کاربران، هم چنان پیشتاز است. برای همین است که توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیر متمرکز، هنوز هم برنامه‌های خود را روی شبکه اتریوم Ethereum عرضه می‌کنند. تاکنون تمامی قاتل های اتریوم Ethereum در جذب کاربران جدید به اندازه اتریوم موفق نبوده‌اند و بنابراین، اتریوم Ethereum همچنان در صدر قرار دارد. اما از آینده ارزهای دیجیتال چیزی به صورت کامل مشخص نیست.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.