معرفی ارز دیجیتال People و پروژه ConstitutionDAO

معرفی ارز دیجیتال People و پروژه ConstitutionDAO

ارز دیجیتال PEOPLE یا پیپل (CONSTITUTIONDAO) در سال 2021 راه‌اندازی شد در حقیقت People’s Coin (PEEPS) یک پروژه جامعه محور بوده که راهکارهای دنیای واقعی را به منظور پر کردن شکاف فعلی بین فناوری بلاک چین ارائه داده

و هدف خود را امکان ارائه یک راهکار پرداخت دیجیتال ساده، به صورت کاملا مقیاس‌پذیر و جهانی برای تمامی سازمان‌های خیریه، بنیادها و کمپین‌های جمع‌آوری کمک های مالی در جهان عنوان کرده است. از آغاز جنبش ارزهای دیجیتال، پتانسیل عدالت اجتماعی بیت کوین یکی از کانون‌های اصلی توجه به این رمزارزها بوده است. طراحی غیرمتمرکز سیستم‌های مبتنی بر رمزارز، امکان گردآوری افراد برای کار در راستای اهداف مشترک و همچنین جمع‌آوری منابع در حالی که نیازی به کنترل مرکزی ندارد را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. سال ۲۰۲۱ شاهد رشد پروژه‌هایی بودیم که تلاشی در راستای گسترش آزادی‌های دیجیتال و کنار زدن انحصار و مدیریت مرکزی بودند. ConstitutionDAO نیز یکی از این پروژه هاست.

ظهور ارز پیپل PEOPLE

برای اینکه بدانیم ارز دیجیتال پیپل PEOPLE چیست، باید از داستان قانون اساسی شروع کنیم. اولین قانون اساسی که به طور انحصاری در اختیار نمایندگان کنگره آمریکا قرار گرفت، در سال ۱۷۸۷ چاپ شد و تقریباً ۵۰۰ نسخه از آن منتشر شد. از این 500 نسخه، تنها ۱۳ نسخه باقی مانده که حدود ۱۱ نسخه از آن‌ها در اختیار مؤسسات است. نسخه‌ای که توسط تیم کانستیتوشن دائو خریداری شد، نزد دوروتی گلدمن بود که شوهرش آن را در سال ۱۹۹۷ خریداری کرده بود. زمانی که این نسخه قانون اساسی ایالات متحده برای فروش در حراجی در ساتبیز فهرست شد، مکالمه بین اعضای جامعه کریپتو در توییتر منجر به تصمیمی جمعی برای خرید این نسخه شد. ایده اصلی، خرید خود قانون اساسی نبود، بلکه ارسال پیامی برای نشان دادن قدرت بلاکچین و DAO بود.

همه چیز از ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ شروع شد که آستین کین، یکی از اعضای اصلی تیم ConstitutionDAO توییت کرد که او و یکی از دوستانش، گراهام نواک، در شرف ایجاد یک پروفایل برای تشکیل یک DAO هستند؛ اما اطلاعات بیشتری به اشتراک گذاشته نشد. او اعلام کرد که افرادی که واقعاً به این ایده علاقه‌مند هستند، به او پیام ارسال کنند. گروه موسس با حدود ۳۰ عضو اصلی تشکیل شد.

کاربرد ارز دیجیتال پیپل (PEOPLE)

پس از این که دریافتیم ارز دیجیتال پیپل چیست، باید اشاره کنیم که کاربرد اصلی این شبکه بلاک چین، رفع چالش‌هایی است که کاربران در استفاده از بلاک چین و ارزهای دیجیتال با آن مواجه می‌شوند؛ در واقع بیشترسازمان‌های خیریه، بنیادها و کمپین‌های جمع‌آوری سرمایه، نمی‌توانند پذیرش پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال را پشتیبانی کنند. این سازمان‌ها به خاطر هزینه و بسیاری از مسائل دیگر تمایلی برای تطبیق این مجموعه را ندارند و این جاست که پروتکل People’s Coin با هدف بازاریابی و پذیرش پرداخت دیجیتال سعی در عبور از این چالش دارد.

ویژگی‌های ارز دیجیتال پیپل

اما مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال پیپل PEOPLE چیست که موجب تمایز آن با طیف گسترده‌ای از رمزارزها شده است؛ در پاسخ باید از ویژگی منحصربه‌فرد این توکن که همان امکان فعالیت همزمان در فضای کریپتو و فضای خیریه است نام ببریم و کارکردهای خاصی که به پر کردن شکاف بزرگ بین دنیای کریپتو و دنیای خیریه کمک خواهد کرد.همچنین به بخش قابل دسترسی عمومی از پلتفرم که ادبیات، محتوا و ارتباطات دیجیتالی ضروری را برای جمع‌آوری کمک فراهم خواهد کرد نیز باید اشاره داشت و یا بخش خصوصی برای صاحبان توکن بومی به منظور افزایش آگاهی پروژه و ارائه ابزارهای آموزشی که به بهبود کیفیت اطلاعات موجود در فضای کریپتو منجر خواهد شد؛ همچنین ناگفته نماند که توکن PEEPS به عنوان یک نشانه حکومتی و دسترسی مورد استفاده قرار گرفته و PEEPSPAY نیز امکان تراکنش سریع‌تر و ارسال چک و کارت و کمک‌های مالی را فراهم خواهد کرد. در حقیقت People’s Coin یک پروژه جامعه محور است که هدف‌اش علاوه‌بر ارائه یک راهکار پرداخت دیجیتال ساده و در عین حال مقیاس‌پذیر و جهانی برای سازمان‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی، پر کردن شکاف فعلی بین فناوری بلاک چین است.

پشتوانه ارز پیپل PEOPLE چیست؟

در عرض چند روز، کل مبلغ جمع آوری شده به ۱.۶ میلیون دلار رسید. این یک حس مشترک موفقیت بود که خود به عنوان یک کاتالیزور انگیزه عمل کرد و افراد بیشتری را برای پیوستن به جامعه این دائو جذب کرد. فقط یک روز بعد، این مبلغ به بیش از ۵ میلیون دلار رسید. پس از یک هفته، جامعه تقریباً ۲۰ میلیون دلار جمع آوری کرده بود. سرمایه پیش‌بینی شده جمع‌آوری شده بود، اما این جایی نبود که جامعه تصمیم به توقف بگیرد. این روند افزایش یافت و در نهایت به رقم حیرت انگیز ۴۷ میلیون دلار در اوج خود رسید.

تلاش‌ها در جهت درست انجام شد و DAO بسیار به هدف خود نزدیک شد. تنها یک هفته طول کشید تا ۱۷۴۳۷ حامی به هم پیوستند و یک جامعه به سرعت شکل گرفت. ConstitutionDAO موفق شد حدود ۴۷ میلیون دلار در قالب اتر ( ETH ) جمع آوری کند. تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده بود و به نظر می‌رسید که ConstitutionDAO در آستانه تاریخ‌سازی در فضای کریپتو است.

نقش ارز پیپل PEOPLE در اجرای اهداف ConstitutionDAO

ConstitutionDAO از یک زیرساخت DAO با سرعت اجرای بالا استفاده کرد. کاربران می‌توانستند با قرار دادن توکن‌های پیپل PEOPLE خود رای دهند. هر چه توکن‌های بیشتری در اختیار داشته باشید، رای شما وزن بیشتری دارد. تیم توسعه در مصاحبه‌هایی در مورد گزینه‌های حکومتی دیگری که در حال بررسی بودند صحبت کردند که به کاهش هرگونه دستکاری نهنگ در آینده کمک می‌کرد.

ConstitutionDAO از شبکه جمع آوری کمک مالی JuiceBox به عنوان بخشی از استراتژی خود استفاده کرد. JuiceBox یک پروتکل غیرمتمرکز تامین مالی جمعی است. این شبکه راه‌حل‌های تأمین مالی جمعی ایمن و خلاقانه را برای استارت‌آپ‌ها و مشتریان سازمانی ارائه می‌کند. باید مشخص می‌شد که ConstitutionDAO چگونه می‌تواند با حراج ساتبیز تعامل داشته باشد و راه تبدیل ارز PEOPLE چیست. حراج‌ ساتبیز تنها ارزهای دولتی را قبول می‌کرد. آن‌ها قبلا ارزهای دیجیتال را به عنوان پرداخت پذیرفته بودند اما برای این حراج چنین گزینه‌ای در دسترس نبود. ConstitutionDAO سرمایه‌های خود را به صورت اتریوم جمع‌آوری می‌کرد و باید قبل از استفاده، به USD تبدیل می‌شدند.

موضوع اصلی که سرمایه‌گذاران خرد برای برداشت وجوه خود و با آن مواجه هستند، کارمزد معاملات است. هزینه‌های تراکنش در اتریوم در حال افزایش است و این برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که کمتر از ۵۰ دلار مشارکت داشته‌اند، بدان معناست که آن‌ها بیشتر وجوه خود را موقع برداشت برای پرداخت هزینه گس شبکه از دست می‌دهند.‌ گزارش شده است که بیش از ۱ میلیون دلار برای هزینه‌های گس تراکنش‌های ConstitutionDAO هزینه شده است. این باعث شد این گروه بازپرداخت را متوقف کند که معامله‌گران را وحشت‌زده کرد. با این حال، اکنون دو گزینه برای سرمایه‌گذاران وجود دارد:

  • آن‌ها می‌توانند توکن‌های پیپل PEOPLE خود را مطالبه و آن‌ها را در صرافی‌ها معامله کنند. با وجود اینکه پروژه دیگر عملیاتی نمی‌شود، توکن همچنان محبوب است.
  • توکن‌های پیپل PEOPLE خود را با همان نرخی که در هنگام راه‌اندازی به کاربران ارائه شده یعنی نرخ ۱ ETH به ازاء ۱,۰۰۰,۰۰۰ PEOPLE بازخرید کنند.

PEOPLE توکن حاکمیتی ConstitutionDAO است. توکن‌های حاکمیتی در DAO به کاربران خود قدرت می‌دهند تا بر تمام تصمیم‌هایی که DAO می‌گیرد، تاثیر بگذارند. طبیعتاً، هر چه توکن‌های حکومتی بیشتری داشته باشید، تاثیر شما بر کل جامعه بیشتر خواهد بود. با این حال، در ConstitutionDAO، مواردی پیش نیامد که از ارز پیپل PEOPLE به عنوان وسیله‌ای برای تصمیم‌گیری استفاده شود. تمام تصمیمات در مورد مناقصه، عدم مناقصه و در نهایت تصمیم به بازپرداخت مبلغ توسط گروه کوچکی از نمایندگان یا اعضای اصلی گرفته شد. بنابراین، سوال اینجاست که در اصل، نقش دارندگان ارز PEOPLE چیست. آن‌ها هیچ نظری در مورد تصمیمات گرفته شده، نداشتند. این نه تنها برای برخی ناامید‌کننده بوده، بلکه ماهیت غیرمتمرکز چنین سازمانی را زیر سوال برده است. با همه اینها و با وجود بسته شدن خود DAO، به دلیل کاهش حجم معاملات و کاهش نقدینگی، ارزش بازار این توکن تقریباً ۲۰۰٪ افزایش یافت. از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال پیپل PEOPLE باید به امکان فعالیت همزمان در فضای کریپتو و فضای خیریه و پر کردن شکاف بزرگ بین دنیای کریپتو و دنیای خیریه، بهبود کیفیت اطلاعات موجود در فضای کریپتو و نیز امکان تراکنش سریع‌تر و ارسال چک و کارت و کمک‌های مالی از طریق PEEPSPAY اشاره کرد.

چه اتفاقی برای سرمایه های قفل شده در ConstitutionDAO افتاد؟

بعد از مدتی صاحبان پروژه تصمیم گرفتند که تمام پول برگردانده شود. سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان این گزینه را داشتند که پس از شکست صندوق درخواست بازپرداخت کنند. در حالی که برخی از اعضا تصمیم گرفتند وجوه خود را در خود کیف پول های ارز پیپل PEOPLE خود باقی بگذارند. کسانی که بازپرداختی دریافت نکردند، توکن‌های پیپل PEOPLE را که در ازای مشارکت خود دریافت کرده بودند، نگه داشتند. حدود نیمی از وجوه جمع‌ آوری شده با موفقیت بازگردانده شد که تقریباً ۲۷ میلیون دلار از کل سرمایه جمع آوری شده است. حدود ۲۳ میلیون دلار هنوز نزد DAO است و منتظر تصمیم مشارکت کنندگان یا سرمایه‌گذاران فردی هستند. با وفادار ماندن به اصول اصلی DAO، این سرمایه کاملا در اختیار خود سرمایه‌گذاران است. با این حال، اگر هر یک از سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرد که وجوه خود را برداشت نکند، ConstitutionDAO مسئول حفظ آن خواهد بود. DAO هیچ محدودیت زمانی را مشخص نکرده که در آن سرمایه‌گذاران وجوه خود را پس بگیرند و مشارکت کنندگان برای به کارگیری سرمایه خود در اقدامات احتمالی آینده می‌توانند با خیال راحت وجوه خود را به همان صورت باقی بگذارند. در یک جلسه توییتر اسپیس، برخی از اعضا حتی در فکر به کار بردن این سرمایه برای مناقصه‌های آینده بودند. حتی یکی از اعضا پیشنهاد مناقصه به سیاستمداران را داد اما در نهایت مشخص نشده که دقیقاً چه اتفاقی قرار است در آینده بیفتد. با این حال، ConstitutionDAO به وضوح اعلام کرده است که رویه خود را به طور کامل طی کرده است. توکن حاکمیتی ConstitutionDAO است. توکن‌های حاکمیتی در DAO به کاربران خود قدرت می‌دهند تا بر تمام تصمیم‌هایی که DAO می‌گیرد، تاثیر بگذارند. طبیعتاً، هر چه توکن‌های حکومتی بیشتری داشته باشید، تاثیر شما بر کل جامعه بیشتر خواهد بود. با این حال، در ConstitutionDAO، مواردی پیش نیامد که از ارز PEOPLE به عنوان وسیله‌ای برای تصمیم‌گیری استفاده شود. تمام تصمیمات در مورد مناقصه، عدم مناقصه و در نهایت تصمیم به بازپرداخت مبلغ توسط گروه کوچکی از نمایندگان یا اعضای اصلی گرفته شد. بنابراین، سوال اینجاست که در اصل، نقش دارندگان ارز PEOPLE چیست. آن‌ها هیچ نظری در مورد تصمیمات گرفته شده، نداشتند. این نه تنها برای برخی ناامید‌کننده بوده، بلکه ماهیت غیرمتمرکز چنین سازمانی را زیر سوال برده است. با همه اینها و با وجود بسته شدن خود DAO، به دلیل کاهش حجم معاملات و کاهش نقدینگی، ارزش بازار این توکن تقریباً ۲۰۰٪ افزایش یافت.

آینده ارز دیجیتال پیپل PEOPLE و پروژه ConstitutionDAO

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، احتمالا می‌دانید که فعلا وضعیت برای آینده ارز پیپل PEOPLE چیست. در شرایط فعلی نمی‌توان تحول خاصی در قیمت این ارز را متصور بود. با این حال نمی‌توان ارزش و اهمیت این پروژه را در به نمایش گذاشتن اتحاد جامعه کریپتو و تلاش آن‌ها برای رسیدن به هدفی مشترک در فضایی آزاد را نادیده گرفت.

حالا اما همه چیز به برنامه‌های آینده تیم کانستیتوشن دائو بستگی دارد! ممکن است بنیانگذاران این پروژه تصمیم بگیرند که تحولات جدیدی در مسیر آن خلق کنند یا شاید یک منجی مانند ایلان ماسک برای پیپل PEOPLE و جامعه هوادار آزادی آن پیدا شود و سرنوشت تازه‌ای را برای این ارز رقم بزند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.