بروکر چیست و نحوه کپی تریدینگ در بروکرها

بروکر چیست و نحوه کپی تریدینگ در بروکرها

بروکر شخص یا شرکتی است که نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را به عهده دارد. بسیاری از افراد به دنبال موسسات یا سازمان‌هایی هستند که مسئولیت انجام معاملات مالی آن‌ها را در بازارهای مالی برعهده بگیرند.

به این ترتیب افراد یا شرکت‌های متخصص معاملات سودآوری را برنامه‌ریزی خواهند کرد.و درصدی از سود معامله را دریافت می‌کنند. این قابلیت در بازار فارکس وجود دارد.حضور در بازارهای مالی همواره با ریسک‌های مختلفی همراه است. با وجود سودهای قابل توجه موجود در این بازارها اما افرادی زیادی به خاطر ترس از دست داد سرمایه هیچگاه از این شانس استفاده نکرده و سرمایه خود را در بازارهایی با ریسک پایین‌تر و البته عایدی کمتر خرج می‌کنند.

این موضوع در مورد بازارهای مالی بین‌المللی به اوج خود می‌رسد زیرا علاوه بر نداشتن آگاهی از زمان مناسب برای خرید و فروش، شناخت کافی نسبت به پلتفرم‌ها و سهام نیز وجود ندارد. از همین جهت سرمایه‌گذاری در این بازارها یک کار سخت، پرچالش، پرریسک و زمان‌بر برای بخش زیادی از جامعه خواهد بود. حساب‌های کپی تریدینگ بخشی از این مشکل را حل کردند. با استفاده از حساب‌های کپی تریدینگ شما می‌توانید حساب‌های کاربری خود را به حساب کاربری یک تریدر حرفه‌ای متصل کنید و معاملات مطابق با برنامه‌ریزی تریدر اصلی انجام شود. با این کار دیگر نیازی به انجام محاسبات یا تحلیل‌های آماری نخواهد بود و فردی دیگر مسئولیت تعیین زمان خرید و فروش را بر عهده خواهد گرفت.

گرچه این روش هم چالش‌هایی خواهد داشت اما باز هم نسبت به روش‌های عادی و غریزی برتری بسیار زیادی دارد. چالش بعدی پیدا کردن یک پلتفرم یا درحقیقت بروکر معتبر برای ایجاد حساب کپی تریدینگ است.

بروکر چیست؟

فارکس یک بازار جهانی است که می‌توان با ورود به وب‌سایت آن و ایجاد حساب کاربری خرید و فروش سهام را شروع کرد. در این میان پلتفرم‌ها و کارگزارانی هستند که بخش زیادی از فرایند انجام معاملات را انجام داده و کار را برای کاربران راحت می‌کنند. مشابه این بروکرها در بورس ایران نیز وجود دارد. شرکت‌های مختلفی تحت عنوان کارگزاران بورس امور اداری یا انجام سفارش‌های خرید و فروش را صورت می‌دهند و در مقابل درصد بسیار کمی از سود کاربر را دریافت می‌کنند.

در حال حاضر بروکرهای بسیار زیادی برای بازار فارکس به وجود آمده است. همچون سایر بازارهای خدماتی، رقابتی برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر بین بروکرها وجود دارد و از همین رو تلاش می‌کنند تا خدمات بیشتری را به کاربران ارائه کرده و رضایت آن‌ها را جلب کنند. انجام معاملات بهتر، رابط کاربری آسان‌تر، درصد کمیسیون کمتر و سرویس‌هایی مثل کپی تریدینگ جزو مزیت‌های رقابتی بروکرها محسوب می‌شود.

نحوه کپی تریدینگ در بروکرها به چه صورت است؟

در ابتدا تریدر اصلی معامله‌ای را آغاز می‌کند. سپس سرمایه‌گذار یا تریدر پیرو معامله را کپی می‌کند. این فرایند می‌تواند به صورت دستی یا خودکار انجام شود. معمولا سود و زیان تریدر پیرو و تریدر اصلی با هم هماهنگ بوده اما گاهی اوقات به دلیل تفاوت زمانی انجام معامله یا تغییر حرکت نمودار برخی از سفارش‌ها انجام نمی‌شود. در نتیجه ممکن است گاهی اوقات تریدر اصلی از معامله‌ای سود دریافت کرده و سرمایه‌گذار متضرر شود.

در حالت‌های خاصی عکس این اتفاق نیز ممکن است. زمانی که قیمت سهام در حال افزایش است و تریدر اصلی بنا به برنامه‌ریزی قبلی اقدام به فروش سهام خود می‌کند. تریدر پیرو پس از تریدر اصلی سهام خود را خواهد فروخت و اگر حرکت نمودار قیمت همچنان صعودی باشد، سرمایه‌گذار سود بیشتری دریافت خواهد کرد.

بهترین بروکرها برای کپی تریدینگ کدام‌اند؟

  • ای‌ تورو (Etoro) ای تورو یکی از شناخته‌ شده‌ترین بروکرهای فارکس است که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده و با داشتن ۱۲ میلیون معامله‌گر سهم زیادی از سرمایه‌های در گردش بازار فارکس را به خودش اختصاص داشته است. این کارگزار سرویس کپی تریدینگ نیز ارائه می‌کند که امکان انجام معاملات سهام، کالا، فارکس، شاخص‌ها، رمزارزها و CFD در آن‌ مهیا است. همچنین صندوق‌های ETF نیز به دسته معاملات کپی تریدینگ اضافه شده‌اند. این پلتفرم جزو ساده‌ترین و محبوب‌ترین بروکرها برای سرمایه‌گذاران به روش کپی تریدینگ است. از مزیت‌های این بروکر می‌توان به سرمایه‌گذاری و معامله در بازارهای مختلف اشاره کرد. همچنین امکان ساخت سبد معاملاتی متنوع نیز در داشبورد ای تورو فراهم است. افرادی که تمایل به استفاده از خدمات این بروکر را در گوشی‌های موبایل دارند می‌توانند از اپلیکیشن ای تورو استفاده کنند و از طریق چت، ایمیل و حتی تماس تلفنی درخواست‌های پشتیبانی پاسخ داده خواهد شد. یکی از مزیت‌های جالب ای تور امکان ساخت حساب‌های مختلف با رعایت قوانین استاندارد، اسلامی و ارائه خدمات VIP است. این بروکر امکان استفاده از دموی آزمایشی را هم برای کاربران فراهم کرده است و حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به دنیای کپی تریدینگ ۲۰۰ دلار خواهد بود.

  • زولو ترید (ZULU TRADE) زولو ترید یکی از جامع‌ترین بروکرها محسوب شده که بیش از چهل کارگزار فارکس را پشتیبانی می‌کند. همچنین یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد این مجموعه امکان انتقال حساب از دیگر بروکرها است. یعنی زولو ترید به سرمایه‌گذارانی که در سایر بروکرها دارایی خود را ذخیره کرده‌اند دسترسی لازم را جهت ایجاد حساب و انتقال دارایی به زولو ترید می‌دهد. به همین دلیل این مجموعه جزو بهترین‌ها در ارائه کپی تریدینگ است و کسانی که تمرکزی بیشتری روی فارکس دارند از آن بهره می‌گیرند.

امکانات زولو ترید شامل دانلود معاملات و عضویت رایگان بوده که در بین بروکرها یک مزیت منحصر به فرد محسوب می‌شود. همچنین امکان کپی پرتفوی سایر سرمایه‌گذارن ممکن است و در زمان‌های مارجین کال به کاربر هشدارهای لازم اعلام خواهد شد. ابزارهای مدیریت ریسک حرفه‌ای و مبتدی در این پلتفرم ارائه می‌شود تا سرمایه‌گذاران در کنار کپی تریدینگ بتوانند شانس خود را برای کسب سودهای انفرادی امتحان کنند. هم اکنون تریدرهای متبحر زیادی در این مجموعه مشغول فعالیت بوده که می‌تواند حساب کپی تریدینگ را با معاملات آن‌ها هماهنگ کرد.

زولو ترید نیز اکانت آزمایشی دارد تا کاربر با نحوه انجام معامله و کار با بروکر آشنا شود. حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع معاملات ۲۰۰ دلار در نظر گرفته شده است و خرید و فروش در بازارهای فارکس، کریپتو کارنسی، سهام و کالاها انجام می‌شود. زولو ترید جزو بروکرهای قدیمی محسوب شده از سال ۲۰۰۷ مشغول فعالیت در حوزه خدمات سرمایه‌گذاری است.

  • اف‌ایکس‌تی‌ام (FXTM) یکی دیگر از بروکرهای محبوب سرمایه‌گذاران کپی تریدینگ اف‌ایکس‌تی‌ام است. این مجموعه یک کارگزار جهانی محسوب شده که از قوانین ECN پیروی می‌کند. بیشتر فعالیت اف‌ایکس‌تی‌ام در آسیا و آفریقا بوده و حساب‌های متنوعی را برای کاربران تازه‌وارد طراحی کرده است. حداقل سرمایه برای استفاده از حساب‌های کپی تریدینگ در این مجموعه ۱۰۰ دلار است. به دلیل تنوع حساب‌های کاربری و تعیین حداقل سرمایه ۱۰۰ دلاری افرادی زیادی از سراسر جهان تمایل به استفاده از حساب‌های کپی تریدینگ FXTM دارند. فارکس، ارزهای دیجیتال، شاخص سهام، کالا و فلزات باارزش جزو موارد معاملاتی این بروکر بوده و از سال ۲۰۱۱ مشغول ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران بازارهای بین‌المللی است.

از امکانات این بروکر می‌توان به دسترسی یک جا به همه حساب‌های معاملاتی اشاره کرد. این قابلیت کنترل کاربر را روی دارایی‌ها بیشتر کرده و دست سرمایه‌گذار برای استفاده از فرصت‌های مختلف باز خواهد بود. همچنین بیش از ۲۵۰ ابزار مالی CFD در این بروکر ارائه می‌شود که قابلیتی منحصر به فرد محسوب شده و امکان استفاده از اپلیکیشن‌های ویندوزی، اندرویدی و سایر سیستم‌عامل‌ها نیز فراهم است.

معاملات در بروکر FXTM بدون کمیسیون بوده و امکان ثبت انواع سفارش‌ها میسر است. همچنین منابع اطلاعاتی و تحقیقاتی بسیار زیادی در این مجموعه وجود دارد که می‌تواند منابع آموزشی بسیار مناسبی برای افرادی مبتدی و تازه‌وارد باشد. قیمت‌ها در این بروکر به سرعت آپدیت می‌شوند و امکان واریز و برداشت آنی از حساب کاربری میسر است. پشتیبانی کاربران نیز از طریق چت، تماس تلفنی و ایمیل صورت خواهد گرفت تا همه کاربران از سراسر دنیا قادر به برقراری ارتباط با این مجموعه باشند.

  • آوا ترید (AVA TRADE) این بروکر در کشور ایرلند مستقر شده است و توسط بانک مرکزی این کشور مدیریت می‌شود. در میان کاربران اروپایی این بروکر محبوبیت بسیار زیادی داشته و بخش وسیعی از سیستم عامل‌های کپی تریدینگ را برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند. امکان کپی برداری به صورت خودکار و آنی از حساب‌های تجاری فراهم است. این بروکر با استفاده از سیستم عامل متا تریدر ۵ توسعه داده شده است و رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد.

از نکات برجسته بروکر آوا تریدر می‌توان به ارائه سیگنال‌های خرید و فروش اشاره کرد. این سیگنال‌ها گاهی به صورت رایگان و گاهی با استفاده از حق اشتراک ماهیانه در دسترس خواهد بود. ترید ارزهای دیجیتال در این مجموعه به صورت CFD خواهد بود و امکان برداشت یا واریز با حساب‌های بانکی، کارت پی پال و کارت اعتباری میسر است. پشتیبانی این مجموعه از طریق ایمیل، تماس و چت بوده و برای کاربرانی که به لپ‌تاپ و سیستم‌های خانگی دسترسی ندارند اپلیکیشن موبایلی طراحی کرده است.

حداقل سرمایه لازم برای انجام معاملات از طریق بروکر آوا تریدر ۱۰۰ دلار است و خرید و فروش‌ها در صندوق‌های قابل معامله ETF، سهام، رمزارزها و فارکس انجام می‌شود. این مجموعه نزدیک به ۱۵ سال سابقه ارائه خدمات سرمایه‌گذاری دارد و جزو سرآمدان این حوزه در اروپا محسوب می‌شود.

  • متا تریدر (META TRADER 5) یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های دنیای فارکس و بورس ما تریدر است. استفاده از MQL5 روی رایانه‌های شخصی باعث شده تا متا تریدر به محبوبیت بسیار زیادی بین کاربران بازارهای مالی دست پیدا کند. حساب‌های کپی تریدینگ نیز در این بروکر قال استفاده است و قابلیت‌های مختلف دیگری برای انجام معاملات گسترده و همزمان طراحی شده است. مزایا بسیار زیادی برای بروکر متا تریدر عنوان می‌شود. ارائه نسخه‌های دسکتاپ، موبایل و وب سبب شده تا کاربران با دسترسی‌های مختلف شانس استفاده از خدمات این مجموعه را داشته باشند. رابط کاربری متا تریدر بسیار ساده و قابل فهم است و جزو بهترین‌ها به حساب می‌آید. در داشبورد این بروکر دسترسی به نمودارهای تحلیلی و گرافیک‌های آماری میسر بوده و ابزارهای مختلفی برای پیش‌بینی حرکت نمودارها و تغییرات قیمت‌ها تعبیه شده است. ترید در این بروکر سریع، آسان و انعطاف‌پذیر است و ب همین دلیل طیف بیشتری از معاملات قابل انجام خواهد بود. در میان تمام بروکرهای فعال و شناخته‌شده که خدمات کپی تریدینگ ارائه می‌دهند، متا تریدر بیشترین سابقه را دارد و از سال ۲۰۰۰ در این عرصه مشغول فعالیت است. در این پلتفرم حداقل سرمایه برای ورود به بازارهای تعیین نشده و کاربران به راحتی می‌توانند خرید و فروش را آغاز کند. با استفاده از نسخه آزمایشی متا تریدر نیز امکان یادگیری و آزمون و خطا ممکن است تا کاربر با آمادگی کامل فرایندهای سرمایه‌گذاری و ترید را شروع کند.

نکات مهم برای انتخاب بروکر کپی تریدینگ

همان طور که ذکر شد بروکرهای مختلفی وجود دارند که امکان کپی تریدینگ را ارائه می‌دهند. اما انتخاب بروکر مناسب باید با توجه به در نظر گرفتن نکاتی انجام شود

  • امنیت یک بروکر اهمیت بسیار زیادی دارد. پیروی از قانون‌های سرمایه‌گذاری، امنیت وب‌سایت و پلتفرم‌های تحت وب و سابقه این بروکر در رعایت حریم خصوصی باید به دقت بررسی شود. برای این مورد می‌تواند با استفاده از جستجو در گوگل یا بررسی نظرات کاربران به نتایج روشنی دست پیدا کنید.
  • تریدرهای اصلی همیشه نمی‌توانند موفق عمل کنند. در نتیجه احتمالا در طول زمان نیاز خواهد بود تا منابع کپی تریدینگ تغییر کند. سابقه تریدرهای یک مجموعه نشان از اعتبار و قدرت آن بروکر در جذب افراد حرفه‌ای دارد. بهتر است بروکری را انتخاب کنید که بهترین تریدرها را داشته و امکان استفاده از اطلاعات معاملاتی فراوانی در آن وجود دارد.
  • همیشه حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون سرویس کپی تریدینگ وجود دارد. از همین رو بروکرهای ارائه‌دهنده این خدمات تلاش می‌کنند تا شفافیت معاملات را بیشتر کنند و ابهامات را از بین ببرند. علاوه بر این استراتژی، اهداف و سبک معاملاتی یک تریدر اصلی باید واضح باشد. بروکرها با ارائه تحلیل‌ها و کمک گرفتن از نمودارهای آماری و گرافیکی تلاش می‌کنند تا عملکرد هر تریدر را به طور مشخص نمایش دهند. به این شکل انتخاب تریدر اصلی برای کاربران عادی راحت‌تر خواهد بود. هر چه بروکر بتواند شفافیت بیشتری را ایجاد کند، اعتماد بیشتری از سمت کاربران عادی دریافت خواهد کرد. بروکرها روز به روز تلاش می‌کنند تا فرایندهای سرمایه‌گذاری را ساده‌تر کنند تا کاربران بیشتر به آن‌ها اعتماد کنند. مهمترین علت مقاومت کاربران برای ورود به بازارهای مالی اروپا، فرایندهای سخت و عدم اطمینان از سرنوشت دارایی است. اگر بروکرها بتوانند این دو چالش را رفع کنند به راحتی قادر خواهند بود حجم زیادی از سرمایه را جذب کرده و سودآوری‌های شگفت‌انگیزی را برای کاربران، تریدرهای اصلی و البته صاحبان پلتفرم‌های کپی تریدینگ رقم بزنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.