مقایسه استیبل کوین (stablecoin) با رپدتوکن (wrapped token)

مقایسه استیبل کوین (stablecoin) با رپدتوکن (wrapped token)

در بازار ارزهای دیجیتال، علاوه بر ارزهای دیجیتال پر ریسک مانند اتریوم و بیت کوین، ارزهای دیجیتالی با ریسک پایین مانند استیبل کوین ها وجود دارد که مورد علاقه بسیاری از سرمایه گذاران می باشد.

ارز دیجیتال رپدتوکن که شباهت هایی با استیبل کوین دارند هم برای انتقال ارزهای دیجیتال و افزایش قابلیت همکاری بین بلاک چین های مختلف، ایجاد شده اند.ارز دیجیتال رپدتوکن wrapped token که شباهت هایی با استیبل کوین دارند هم برای انتقال ارزهای دیجیتال و افزایش قابلیت همکاری بین بلاک چین های مختلف، ایجاد شده اند.

رپد توکن wrapped token چیست؟

رپد توکن wrapped token یک نسخه رمزنگاری‌شده از یک ارز دیجیتال دیگر است. ارزش رپد توکن کاملاً به ارزش کوینی که بر اساس آن به وجود آمده وابسته است و معمولاً در هر زمانی قابلیت بازخرید (فروش) دارد. بازخرید رپد توکن‌ یعنی می‌توان رپد توکن را به نهاد صادرکننده برگرداند و توکن اصلی را پس گرفت. رپد توکن wrapped token، ارزش توکنی را به نمایش می‌گذارد که به بلاک چین دیگری تعلق نداشته باشد.

شما می‌‌توانید رپد توکن wrapped token را شبیه به یک استیبل کوین در نظر بگیرید که ارزش آن به دارایی دیگری بستگی دارد. معمولاً قیمت استیبل کوین‌ با قیمت یک ارز فیات مانند دلار همبسته است. اما در رابطه با رپد توکن، قیمت آن به ارز دیجیتال اصلی که روی یک بلاکچین دیگر قرار دارد وابسته است. با توجه به اینکه که بلاکچین‌های مختلف از یکدیگر جدا و ایزوله هستند و راهی برای انتقال اطلاعات بین آن‌ها وجود ندارد، رپد توکن به نوعی با فراهم‌سازی انتقال ارزش یک توکن به بلاک چینی دیگر، توانسته در افزایش قابلیت همکاری بلاکچین‌ها تأثیرگذار باشد.

شاید شما کاربری عادی در حوزه ارزهای دیجیتال باشید. پس نیازی نیست که نگران نحوه ساخت یک رپد توکن و یا تبدیل آن به کوین اصلی باشید. شما می‌توانید رپد توکن‌های wrapped token مختلف را شبیه به سایر رمزارزها در صرافی‌های مختلف خرید و فروش کنید.

رپد توکن wrapped token، پلی بین بلاک چین‌ ها

ها معمولاً توسط یک پلتفرم ارائه‌دهنده عرضه می‌شوند که می‌بایست مقدار معادل دارا‌یی‌ها را داشته باشد. این ارائه‌دهنده می‌تواند یک فرد، یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) یا حتی یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) باشد. طبق توضیحات بالا، ارائه‌دهنده رمز ارز رپد بیت کوین یا WBTC، به ازای هر واحد WBTC، باید یک واحد BTC ذخیره داشته باشد. توجه داشته باشید که برای اثبات وجود و صحت مقدار بیت کوین‌ها، این ذخیره روی یک شبکه بلاک چین انجام می‌شود.

اما فرآیند صدور یک واحد Wrapped Token چگونه است؟ کاربر مقداری ارز دیجیتال (برای مثال BTC) به منظور ایجاد این نوع توکن برای صادرکننده ارسال می‌کند. در مثال ما، ارائه‌دهنده به میزان بیتکوینی که قرار است ارسال شود برای کاربر رمز ارز WBTC بر روی شبکه اتریوم ارسال می‌کند. زمانی که کاربر خواهان پس گرفتن BTCهای خود باشد، این عمل به صورت برعکس انجام می‌شود. در واقع ارائه‌دهنده، به عنوان تولید کننده و از بین برنده رپد توکن (WBTC) عمل می‌کند. در این زمینه باید به این نکته‌ اشاره کرد. تولید و از بین بردن رمزارز WBTC توسط یک دائو (DAO) صورت می‌گیرد.

شاید عده‌ای بر این باور باشند که رمز ارز تتر (USDT) مانند یک Wrapped Token عمل می‌کند، اما در حقیقت این رمز ارزها تفاوت‌هایی با هم دارند. همان‌طور که از قبل می‌دانید، ارز دیجیتال تتر به عنوان توکنی با قیمت برابر با دلار آمریکا است، اما شرکت تتر (Tether) به میزان USDT های در گردش، به صورت فیزیکی دلار نگهداری نمی‌کند. شرکت تتر به جای دلار از پول نقد و سایر دارایی‌ها و معادل‌های نقدی به عنوان پشتوانه تتر استفاده می‌نماید.

مزایا و محدودیت‌های استفاده از رپد توکن wrapped token

تعداد زیادی از بلاک چین‌ها استانداردهای توکن مختص به خود را دارند. مانند ERC20 برای اتریوم یا BEP20 برای اسمارت چین بایننس و این استانداردها را نمی‌توان در چندین بلاکچین استفاده کرد. رپد توکن‌ها wrapped token امکان استفاده از رمز ارزهای غیربومی را در دیگر بلاک چین‌ها نیز دارند. رپد توکن wrapped token می‌تواند افزایش نقدینگی و بالاتر رفتن سود سرمایه را در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز به همراه داشته باشد. با ایجاد رپد توکن wrapped token می‌توان از دارایی‌های بلااستفاده در بلاکچین‌های دیگر برای ایجاد نقدینگی بیشتر استفاده کرد.

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

اکثر ارزهای دیجیتال محبوب و ارزشمند با توجه به نوسان قیمت بسیار زیادی که دارند، برای عموم کاربران و مردم مناسب نیستند؛ چرا که هر بار با بالا و پایین شدن قیمت آنها، ریسک معاملات هم افزایش خواهد یافت و ممکن است که بسیاری از کاربران در این میان متحمل زیان شوند. Stablecoin با ارزش یک دارایی واقعی مثل پول، طلا و غیره گره خورده است تا قیمت آن برای معامله‌گران همیشه ثابت بماند. بهترین استیبل کوین ها از پشتیبانی ارزی دلار آمریکا بهره‌مند شده‌اند و ارزش آنها هرگز این یک دلار بیشتر نخواهد شد. این در حالی است که با سرمایه‌گذاری بر این نوع از کوین‌ها می‌توان در حاشیه امنیت قابل توجهی حرکت کرد.

از این رمز ارزها همواره به عنوان ارزهای دیجیتال پایدار یا باثبات یاد می‌شود، اما اگر به جای سرمایه‌گذاری روی بهترین استیبل کوین ها، روی گزینه‌های ناشناخته سرمایه‌گذاری شود، ممکن است که این ویژگی از بین برود. به عبارت ساده‌تر، استیبل کوین‌های ناشناخته‌ای که شیوه ثابت نگه‌داشتن قیمت آنها و همچنین دارایی پشتوانه آنها مشخص نیست، نمی‌توانند به عنوان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری تلقی شوند.

برای اجتناب از سرمایه‌گذاری بر کوین‌های ناشناخته بهتر است که با انواع کوین متمرکز و غیر متمرکز آشنا شوید تا اطلاعات کافی در مورد آنها به دست بیاورید.

به طور کلی، توسعه‌دهندگان Stablecoin ها با استفاده از ۳ روش مهم، برای ثابت نگه‌داشتن ارزش و قیمت این دست از ارزهای دیجیتال اقدام می‌کنند؛ این ۳ روش به طور کلی شامل استفاده از ارزهای فیات مثل گزینه‌های ارزشمند از جمله دلار آمریکا یا یورو، ارزهای دیجیتال معتبر و همچنین الگوریتم‌ها و پروتکل‌های تنظیم عرضه ارزهای دیجیتال هستند.

استیبل کوین Stablecoin چه ویژگی‌هایی دارد؟

استیبل کوین‌ها Stablecoin به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا نوسانات قیمت خود را به حداقل برسانند که برای رسیدن به این هدف، یک یا گروهی از دارایی‌ها به عنوان پشتوانه آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و تغییرات قیمتی آن‌ها به نسبت قیمت ارز معادل آن‌ها ثابت نگه داشته می‌شود. تفاوت استیبل‌کوین‌های Stablecoin مختلف در بازار بر اساس تفاوت در همین دارایی پشتوانه آن‌هاست.

استیبل کوین Stablecoin با پشتوانه ارز فیات

پول فیات به ارزهای رایج کشورها مانند دلار، یورو، ریال و… گفته می‌شود. دسته اول استیبل کوین‌هایی هستند که ارزش آن‌ها معادل ارزش یک ارز فیات بوده و پشتوانه خود را ارزهای فیات (عموما دلار امریکا) قرار داده‌اند. از این رو، هر یک واحد از این استیبل کوین‌ها Stablecoin هم ارز و معادل یک واحد از ارز فیات کشورهاست (در حالت ایده‌آل باید اینطور باشد). از آن‌جا که بیشتر استیبل کوین‌های حاضر در این دسته، معادل دلار امریکا هستند، به آن‌ها استیبل‌کوین با پایه دلار نیز گفته می‌شود.

فارغ از اینکه برای این استیبل کوین Stablecoin چه پشتوانه یا وثیقه‌ای تعریف شود، قیمت آن‌ها همواره برابر با ارز فیات مورد نظر آن‌هاست. مثلا، قیمت یک واحد توکن تتر، همواره برابر با ۱ دلار امریکاست یا یک واحد توکن USDC همواره برابر ۱ دلار آمریکا ارزش دارد؛ در حالی که پشتوانه این دو استیبل کوین Stablecoin ، یکسان نیستند. USDC به صورت تقریبا کامل پشتوانه خود را دلار امریکا قرار داده و به ازای هر یک واحد توکن USDC، یک واحد دلار را در صندوقی ذخیره کرده و این در حالی است که USDT از ترکیبی از دلار و سایر دارایی‌ها برای پشتوانه توکن خود استفاده می‌کند . استیبل‌کوین‌های Stablecoin مشهور USDC ،BUSD و USDT در این دسته قرار می‌گیرند.

عملکرد این استیبل کوین‌ها Stablecoin به این شکل است که پشتوانه توکن توسط ارائه دهنده آن استیبل کوین به صورت متمرکز ذخیره شده و به ازای آن و به نسبت یک به یک نسبت به دلار امریکا، توکن تولید شده و در بازار عرضه می‌شود.

مقایسه رپد توکن با استیبل کوین Stablecoin

یکی از شباهت های رپد توکن با استیبل کوین ها Stablecoin این است که هر دوی آنها ارزش خود را از سایر دارایی ها می گیرند. از جمله تفاوت های آنها نیز می توان به این نکته اشاره کرد که پشتوانه استیبل کوین ها Stablecoin ارزهای فیات مانند یورو و دلار است در حالی که رپد توکن ها wrapped token، ارزش خود را از دارایی هایی می گیرند که بر روی شبکه بلاک چین دیگری واقع شده اند. ارزش رمزارزهای ساخته شده بر روی شبکه مقصد، معادل ارزش کوین های شبکه مبدا می باشد.به این ترتیب برای وارد کردن ارز دیجیتال بیت کوین به شبکه اتریوم، ابتدا باید رپد توکن wrapped token آن ساخته شود یا توکنیزه شود.

توکنیزه چیست؟

توکنیزه کردن یعنی هر چیزی را بتوان به یک توکن رمزنگاری شده، تبدیل کرد؛ WBTC یا Wrapped Bitcoin یک بیت کوین واقعی نیست، بلکه بیت کوین توکنیزه شده می باشد که ارزش آن براساس قیمت بیت کوین، Peg یا معادل سازی شده است. کاربران می توانند هر زمان که خواستند رپد توکن خود را طی فرآیند Unwrapped به ارز دیجیتال اولیه تبدیل کنند. یکی دیگر از تفاوت های رپد توکن wrapped token و استیبل کوین این است که رپد توکن ها، با رمزارز اصلی ارزش برابر دارد، در حالی که استیبل کوین ها، به میزان توکن عرضه شده، پشتوانه ای ندارد. تازه کاران حوزه کریپتوکارنسی، USDT را نیز یک رپد توکن تصور می کنند، زیرا ارزش تتر معمولا معادل ارزش 1 دلار آمریکا می باشد؛ در حالی که به معنای این نیست که مقدار دقیقی از دلار، به ازای هر تتر به صورت فیزیکی ذخیره شده است و پول های نقد، دارایی ها و مطالبات دریافتی از وام‌ها، به عنوان پشتوانه USDT شناخته شده اند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.