اندیکاتور ابر ایچیموکو در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور ابر ایچیموکو در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور ابر ایچیموکو یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که این قابلیت را به کاربران بازارهای مالی می دهد که روند بازار را تشخیص دهند. این اندیکاتور برای اولین بار توسط یک روزنامه نگار ژاپنی به نام گوئیچی هوسودا ابداع و منتشر شد.

از اندیکاتور ایچیموکو Ichimoku می توان استفاده بسیاری کرد، چرا که برای ترسیم این اندیکاتور از ابزارهای بسیاری استفاده می شود. اندیکاتور ابر ایچیموکو Ichimoku سیگنال هایی را صادر می کند که در صورت عدم استفاده از این سیگنال ها باید اندیکاتورهای بیشتری به طور همزمان نیز مورد استفاده قرار گیرد تا روند بازار سهام مشخص شود. با استفاده از این اندیکاتور می توان اطلاعاتی در مورد سطوح حمایت و مقاومت و جهت روند در بازار بورس کسب کرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که هر یک از ابزارها در اندیکاتور ابر ایچیموکو Ichimoku، اطلاعات خاصی را نشان می دهد و با شناخت هر یک از این ابزارها، درک این ابزار چندان سخت نخواهد بود. در دهه 1960 ایچیموکو Ichimoku مورد توجه عموم قرار گرفت، زمانی که یک روزنامه نگار ژاپنی به نام «ایچیموکو سانجین»، که با نام «گویچی هوسودا» (Goichi Hosoda) نیز شناخته می‌شود، پس از سه دهه تکمیل این اندیکاتور، آن را به‌صورت عمومی منتشر کرد.

ایده پشت استراتژی ایچیموکو Ichimoku این است که از یک روش روند مبتنی بر میانگین متحرک برای نشان دادن اینکه یک سهام به کجا خواهد رفت، استفاده می‌کند.

علاوه بر قیمت،ایچیموکو Ichimoku از زمان به‌عنوان عنصری دیگر بهره می‌برد. همچنین از آنجایی که از نقاط داده بیشتری استفاده می‌کند، به طور کلی تصویر واضح‌تری نسبت به نمودار شمعی ژاپنی ارائه می‌دهد.

اجزای ایچیموکو Ichimoku

-تنکان سن (Tenkan Sen) تنکان سن یا خط تبدیل (Conversion Line)معیاری برای میانگین بیشترین قیمت بالا و کمترین قیمت پایین در 9 دوره قبلی است.

برخلاف ادعای بعضی از تحلیل‌گران، این یک میانگین متحرک ساده در 9 دوره قبل نیست. فلسفه پشت اندازه‌گیری تنکان سن این است که میانگین قیمت‌های بسته شدن در یک دوره، از میانگین قیمت‌های افراطی، ارزش کمتری دارد. با پیروی از این روش، هنگام استفاده از ایچیموکو Ichimoku، مفهوم تعادل به نمودارهای تکنیکال معرفی می‌شود.

وقتی تنکان سن را با میانگین متحرک ساده با تناوب یکسان مقایسه می‌کنید، تنکان سن نقاط میانی را نشان می‌دهد و اغلب مسطح می‌شود، که نشان‌دهنده عملکرد قیمت غیر روندی در 9 دوره قبلی است.

تنکان سن می‌تواند به‌عنوان حمایت و مقاومت نیز عمل کند. در حالی که نمودار قیمت به زیر میانگین متحرک ساده می‌رسد و باعث ایجاد محرک‌های کاذب می‌شود، تنکان سن سطوح پشتیبانی بهتری را نشان می‌دهد.

برای تشخیص حرکت، می‌توانید زاویه صعود یا نزول را بررسی کنید. زاویه تند، صعود سیگنال حرکت قوی به سمت بالا را نشان می‌دهد، در حالی که زاویه تند نزول، نشان‌دهنده حرکت قوی به سمت پایین است.

-چیکو اسپن (Chikou Span) چیکو اسپن ممکن است در ابتدا گنگ به نظر برسد، چون قیمت بسته شدن فعلی 26 دوره به عقب منتقل شده است! در واقع، چیکو خطی است که قیمت فعلی را با قیمت ۲۶ دوره قبل بررسی و مقایسه می‌کند. مانی که قیمت فعلی بالاتر از قیمت گذشته باشد، انتظار می‌رود روند صعودی ادامه یابد. در مقابل، قیمت فعلی کمتر از قیمت 26 دوره قبل، نشان‌دهنده این است که به احتمال زیاد روند قیمت نزولی خواهد شد. علاوه بر این، چیکو اسپن سطوح حمایت و مقاومت را هم فراهم می‌کند.

-کیجون سن (Kijun Sen) مشابه تنکان سن، کیجون سن یا خط پایه (Base Line) از محاسبه میانگین بیشترین قیمت بالا و کمترین قیمت پایین در یک دوره زمانی طولانی‌تر مانند 26 دوره، به دست می‌آید. به‌طور کلی به دلیل بازه زمانی طولانی‌تر، کیجون سن دقیق‌تر است.

برای اینکه متوجه شوید روند به کدام سمت حرکت می‌کند، کافی است به جهت کیجون سن نگاه کنید. هنگامی که قیمت از بالاترین نقطه بالاتر، یا از پایین‌ترین حد پایین‌تر می‌رود، کیجون سن به ترتیب به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند که نشانه‌ای از روند صعودی یا نزولی است. همچنین می‌تواند به‌عنوان یک حمایت در روند نزولی و خط مقاومت در روند صعودی عمل کند.

برخی از معامله‌گران کیجون سن را مانند یک آهنربا می‌بینند، بنابراین وقتی قیمت به سرعت در بالا یا پایین خط افزایش می‌یابد، قیمت اغلب به سمت خط جذب می‌شود.

اعداد ایچیموکو Ichimoku چیست؟

اندیکاتور ایچیموکو بر اساس اعداد ۹، ۲۶ و ۵۲ محسابه می‌شود. ممکن است بپرسید چرا گویچی از این اعداد استفاده کرده است. فلسفه انتخاب این اعداد چندان مهم نیست، چیزی که اهمیت دارد این است که ایچیموکو به این اعداد بسیار دقیق پاسخ می‌دهد.

می‌توان این اعداد را که نشان‌دهنده همان دوره‌های خطوط مختلف این اندیکاتور هستند، تغییر داد. اما بهتر است با همین اعداد تحلیل خود را انجام دهید، چون کارایی آنها در نمودارها و تایم فریم‌های مختلف، ثابت‌شده است.

چگونه از اندیکاتور ابر ایچیموکو Ichimoku استفاده کنیم؟

برای یادگیری نحوه کار با Ichimoku Cloud Indicator، باید استراتژی هایی که ارائه می دهد را درک کنید. استراتژی معاملاتی ابر ایچیموکو Ichimoko می تواند هشدارهایی را برای سیگنال های معاملاتی بالقوه در بازار معاملاتی ارائه دهد زیرا می تواند حرکت و جهت یک روند بالقوه را شناسایی کند.

اگر می‌خواهید سطح ضرر‌هایی را که می‌تواند به عنوان پشتیبانی عمل کند مشخص کنید، این شاخص بسیار مفید است. این شاخص همچنین توسط معامله گران و تحلیلگران تکنیکال استفاده می شود زیرا تخمین روشنی از سطح قیمت آتی بازار سهام ارائه می دهد.

دلایل استفاده از اندیکاتور ابر ایچیموکو Ichimoku cloud

-عیین جهت روند: یکی از راه های یافتن جهت روند بازار، استفاده از سیگنال های خط تبدیل و خط اصلی است. هنگامی که خط تبدیل از بالای خط اصلی عبور می کند، روند مثبت انتظار می رود اما اگر خط اصلی از خط تبدیل عبور کرد، انتظار روند معکوس یا منفی را داشته باشید. -تعیین تقاطع ها: باید به دنبال تقاطع بین خط تبدیل و خط اصلی باشید. حتما محل کراس اوور را یادداشت کنید تا بتوانید قدرت آن را تعیین کنید. بسته به نوع متقاطع و بالا، پایین یا داخل ابر، سیگنال ممکن است ضعیف، معمولی یا قوی باشد. -سطوح حمایت و مقاومت: این سطوح با خطوط مناطق اصلی A و B که به عنوان مرزهای اندیکاتور عمل می کنند، مشخص می شوند. از آنجایی که شاخص ابر ایچیموکو Ichimoku قیمت یک بازار سهام را پیش‌بینی می‌کند، مرزها و کناره‌های ابر به صورت ویژه از سطوح حمایت و مقاومت فعلی و آینده ارائه می‌دهند.

مزایای استفاده از اندیکاتور ابر ایچیموکو Ichimoku

از جمله مهم ترین مزایایی که می توان برای این اندیکاتور بیان کرد، قابلیت استفاده برای بازه های زمانی 20 و یا حتی 50 روزه است. ایچیموکو نه تنها نقاط حمایت و مقاومت کنونی را نشان می دهد، بلکه به سادگی این نقاط را در بازه زمانی مشابه خواهید یافت. ابرهای ایجاد شده را نمی توان به صورت یک خط نشان داد، بلکه این نقطه در دامنه ابری قرار می گیرد. هر چقدر ابر تشکیل شده پهن تر باشد، نشان دهنده نوسان بیشتر بازار است و می توانید نوسان بازار را بهتر مشاهده کنید.

معایب استفاده از ابر ایچیموکو Ichimoku

یکی از مسائل مهم و شاید آزار دهنده کار با اندیکاتور ابر ایچیموکو این است که این اندیکاتور با همه این خطوط، نمودار را شلوغ می کند. برای حل این مشکل، اکثر نرم افزارهای ترسیمی اجازه می دهند که خطوطی را پنهان کنند. امکان استفاده از اندیکاتور ابر ایچیموکو برای روندهای طولانی مدت وجود ندارد، چرا که دقت کار بسیار پایین بوده و پیش بینی دامنه قیمتی بسیار ضعیف عمل خواهد کرد.

چطور با استفاده از ایچیموکو Ichimoku سیگنال‌های خرید و فروش بگیریم؟

درک رابطه بین قیمت و ابر ایچیموکو کار سختی نیست. با این حال، سیگنال‌های ورود یا خروج به چند قانون خاص بستگی دارد.

در همین حال، هر زمان که می‌خواهید از سیستم معاملاتی ابر ایچیموکو Ichimoku استفاده کنید، باید این قوانین کلی را در نظر بگیرید:

  • ابر سبز کومو نشانه روند صعودی است.
  • اگر کندل‌ها بالای ابر کومو قرار بگیرند، به معنای حرکت صعودی است.
  • اگر ابر کومو زیر کندل‌ها باشد، به‌عنوان یک حمایت عمل می‌کند.
  • ابر کومو قرمز علامت روند نزولی است.
  • اگر کندل‌ها زیر ابر کومو قرار دارند، به معنای حرکت نزولی است.
  • اگر ابر کومو بالای کندل‌ها باشد، به‌عنوان یک مقاومت عمل می‌کند.
  • اگر قیمت در فضای ابری در نوسان باشد، به این معنی است که منطقه معاملاتی وجود ندارد.

سیگنال‌های معاملاتی ایچیموکو Ichimoku

  • سیگنال‌های حرکتی اگر قیمت بازار بالای خط استاندارد حرکت کند، سیگنالی برای تشخیص روند صعودی و اگر زیر خط استاندارد حرکت کند، تاییدی بر روند نزولی است.

عبور خط برگشتی (TK cross): اگر خط تغییر روند بالای خط استاندارد حرکت کند (روند صعودی) و زیر خط استاندارد حرکت کند (روندنزولی) است.

  • سیگنال‌های دنبال کننده روند قیمت بازار بالای ابر ایچیموکو حرکت کند (روند صعودی) و زیر ابر حرکت کند (روند نزولی).

رنگ ابر از قرمز به سبز تغییر کند (روند صعودی) و از سبز به قرمز حرکت کند (روند نزولی).

خط پسرو یا تاخیر بالای قیمت‌های بازار باشد، روند صعودی و زیز قیمت‌های بازار باشد، روند نزولی است.

  • سطوح حمایت و مقاومت نمودار ایچیموکو می‌تواند برای تشخیص نواحی حمایتی و مقاومتی نیز بکار رود. بطور معمول، خط پیشروی A (خط ابر سبز زنگ) در طول روند صعودی به عنوان یک خط حمایتی عمل می‌کند و در طول روند نزولی به عنوان یک خط مقاومتی عمل می‌کند.

  • قدرت سیگنال قدرت سیگنال‌های تولید شده توسط ابر ایچیموکو به شدت به اینکه آیا آنها با روند گسترده‌تر همخوانی دارند یا خیر بستگی دارد. یک سیگنال که بخشی از یک روند واضح‌تر و بزگتر است، همیشه قوی‌تر از آن سیگنالی است که در جهت مخالف روند غالب قرار می‌گیرد.

به بیانی دیگر، اگر یک سیگنال صعودی با روند صعودی همراه نباشد، ممکن است آن سیگنال گمراه کننده و نادرست باشد. بنابراین، زمانی که یک سیگنال تولید می‌شود، رنگ و موقعیت آن نسبت به ابر بسیار مهم است. حجم معاملات نیز پارامتری است که حتما باید آن را در نظر گرفت.

باید توجه داشت که استفاده از ایچیموکو در تایم‌فریم‌های کوچک‌تر (نمودارهایی با تایم فریم‌های کمتر از روزانه)، منجر به تولید سیگنال‌های نادرست می‌شود. بطور کلی، تایم‌فریم‌های طولانی‌تر (روزانه، هفتگی، ماهیانه) حرکت‌های قیمتی قابل اطمینان‌تر و سیگنال‌های تعیین‌کننده روند درست‌تری را تولید می‌کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.