توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

سوزاندن توکن Token burn فرآیندی هست که در اون کاربران می‌تونن توکن‌ها(که سکه نیز نامیده میشن) رو از گردش خارج کنن که باعث کاهش تعداد سکه‌های در حال استفاده میشه. توکن ها به آدرس کیف پولی ارسال میشن

که برای تراکنش های دیگه ای غیر از دریافت سکه ها قابل استفاده نیست. کیف پول خارج از شبکه هست و دیگه نمی توان از توکن ها استفاده کرد.«توکن سوزی» (Token Burn) به خارج کردن همیشگی توکن‌های یک پروژه کریپتوکارنسی از گردش گفته می‌شود. اگرچه در این اصطلاح از واژه توکن استفاده می‌شود اما فرآیند توکن سوزی Token burn برای کوین‌های بلاک چین نیز قابل انجام است. به عنوان مثال، رمز ارز «بایننس» (BNB) کوین مربوط به بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس است که برنامه توکن سوزی مداوم را در دستور کار خود قرار داده است. تفاوت توکن و کوین را می‌توان در داشتن یا نداشتن بلاک چین خلاصه کرد. در حالی که کوین رمز ارز اصلی هر بلاک چین است، توکن‌ها توسط قراردادهای هوشمند در بلاک چین ایجاد می‌شوند.

برای توکن سوزی Token burn ارزهای دیجیتال از کیف پول ارز دیجیتال بدون کلید خصوصی استفاده می‌شود. کیف پول ارز دیجیتال ابزاری برای دسترسی کاربران به بلاک چین است. هر کاربر در شبکه بلاک چین با یک آدرس شناخته می‌شود که دیگران با استفاده از این آدرس می‌توانند به کاربر ارز دیجیتال ارسال کنند. برای استفاده از ارزهای ارسال شده به آدرس، کاربر از رمز عبور مربوط به آدرس استفاده می‌کند. طبیعی است که این رمز عبور تنها در اختیار کاربر است و دسترسی دیگران به این رمز ممکن است سبب از بین رفتن دارایی‌های آن‌ها شود.

در کیف پول ارز دیجیتال از رمزنگاری نامتقارن برای ساخت آدرس و رمز عبور استفاده می‌شود. «کلید خصوصی» (Private Key) رمز عبور کاربر است که از مجموعه‌ای از اعداد و حروف ساخته می‌شود. «کلید عمومی» (Public Key) به عنوان آدرس کاربر استفاده می‌شود و از قرار دادن کلید خصوصی در توابع رمزنگاری به دست می‌آید. استفاده از کلید عمومی برای پیدا کردن کلید خصوصی کاربر در عمل غیرممکن است و همین مساله امنیت دارایی‌های دیجیتال کاربر را تامین می‌کند.

برای انجام توکن سوزی Token burn از کیف پول ارز دیجیتالی استفاده می‌شود که کلید خصوصی ندارد. بنابراین، با ارسال توکن‌ها یا کوین‌ها به این آدرس دیگر هیچ شخصی قادر به دسترسی به دارایی‌های کیف پول و خرج کردن آن‌ها نیست. به این نوع آدرس‌ها در فضای ارز دیجیتال «خورنده» یا «سوزاننده» گفته می‌شود. با این توضیحات می‌توان گفت فرآیند توکن سوزی Token burn ارز دیجیتال به ارسال توکن‌های یک پروژه به آدرس یک کیف پول بدون کلید خصوصی گفته می‌شود.

فرایند توکن سوزی Token burn چگونه کار می کند؟

کاربران کریپتوکارنسی آدرسی اختصاص داده میشه که برای ارسال و دریافت سکه استفاده میشه. می تونین آدرس رو مثل یک آدرس ایمیل در نظر بگیرین.

می تونین از اون آدرس ایمیل در هر جایی که بهش دسترسی دارین ایمیل ارسال و دریافت کنین. یک آدرس ارز دیجیتال مشابه معرف شما هست که شبکه ارز دیجیتال اون آدرس رو به عنوان دارایی یا معرف شما می شناسه و از اون آدرس برای تراکنش ها استفاده می کنه. به عبارتی این آدرس کیف پول شماست.

زمانی که یک سکه به آدرس کیف پولی ارسال میشه که فقط می تونه کوین دریافت کنه، توکن «سوخته» میشه. به این آدرس ها آدرس های «خورنده» یا «سوزنده» هم گفته میشه. کیف پول‌های ارزهای دیجیتال دارای کلیدهای خصوصی هستن که به شما این امکان رو میدن به رمزی که در اون ذخیره کردین، دسترسی داشته باشین. با این حال، آدرس های رایتر کلید خصوصی ندارن، به این معنی که توکن ها برای همیشه از بین رفتن.

کنترل عرضه و تقاضا

اصلی‌ترین کاربرد توکن سوزی Token burn در کاهش عرضه توکن‌های در گردش به منظور تعادل بین عرضه و تقاضا و افزایش قیمت توکن‌های پروژه ارز دیجیتال است. در اقتصاد کمیابی یکی از عوامل اصلی ارزشمندی دارایی‌ها تعریف می‌شود. توکن‌سوزی با کاهش عرضه باعث می‌شود که توکن‌های پروژه کمیاب‌تر شوند و این مساله باعث تعادل در عرضه و تقاضای پروژه می‌شود. در صورتی که همزمان با کاهش عرضه از طریق توکن سوزی، تقاضا برای یک رمز ارز نیز افزایش پیدا کند، توکن مورد نظر افزایش قیمت خوبی را تجربه می‌کند.

در بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال مکانیزم توکن سوزی Token burn برای سوزاندن بخشی از کارمزدهای دریافت شده از تراکنش‌ها انجام می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود که به صورت خودکار بخشی از توکن‌های ایجاد شده در طی زمان سوزانده شوند و عرضه و تقاضای رمز ارزهای پروژه به تعادل برسد. به عنوان مثال، در پروژه ارز دیجیتال آپتوس هزینه کارمزد تراکنش‌ها سوزانده می‌شود تا در مقابل کوین‌های جدید ایجاد شده برای سوددهی به نودها، عرضه و تقاضای توکن‌ها در تعادل باشد.

هدف از سوزاندن توکن Token burn چیست؟

توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال، توکن‌ ها رو می سوزونن تا ارزش توکن‌ هایی رو که در گردش باقی می مونن، افزایش بدن. در حقیقت این خیلی به‌ اون چیزی که در حوزه نفت اتفاق می‌ افته بی شباهت نیست. چنانچه قیمت هر بشکه نفت خام به علت اشباع در عرضه کاهش یابد و تقاضا به نسبت بالا نباشه، کشورهای تولیدکننده نفت عرضه رو کاهش خواهند داد تا قیمت‌ ها مجددا افزایش پیدا کنه.

همان پویایی عرضه و تقاضا در پشت فرآیند نقش داره. این امکان نیز وجود داره که حتی پیش از راه‌ اندازی یک شبکه، سوزاندن توکن اجرا بشه. بعضی از توسعه‌ دهندگان بر این باورند که در پایان عرضه اولیه سکه، ارزهای دیجیتال باقی موندن و فروخته نشدن رو از بین ببرن.

الگوریتم اجماع Proof of Burn

دومین کاربرد توکن سوزی Token burn در استفاده از آن به عنوان الگوریتم اجماع برای برخی از پروژه‌های بلاک چینی است. در الگوریتم اجماع نودها برای اثبات فعالیت درستکارانه خود باید هزینه‌ای را در قبال شبکه پرداخت کنند. در اثبات کار این هزینه از طریق مصرف انرژی برای حل معادله هر بلاک تامین می‌شود. در اثبات سهام کاربران توکن‌های خود را به عنوان ضمانت در اختیار پروتکل قرار می‌دهند تا در صورت خرابکاری بخشی از این توکن‌ها یا کل آن‌ها ضبط شود. در «اثبات سوزاندن» (Proof of Burn | PoB) این کار با سوزاندن بخشی از توکن‌های در اختیار نودها انجام می‌شود.

در این روش نودها باید ثابت کنند که بخشی از توکن‌های خود را با ارسال به آدرس خورنده سوزانده‌اند. سوزاندن توکن‌ها شانس نودها را برای ایجاد بلاک تعیین می‌کند و در نهایت پس از ایجاد بلاک کاربران در ازای سوزاندن توکن‌های خود، ارزهای جدید تولید شده را دریافت می‌کنند. درصوتی که کاربری برخلاف قوانین عمل کند، از طرف شبکه شناسایی می‌شود و دیگر پاداشی برای او در نظر گرفته نمی‌شود. بدین ترتیب توکن‌های کاربر از بین می‌رود. ارزهایی که برای سوزاندن استفاده می‌شود لزوما توکن اصلی پروژه نیستند و می‌تواند سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم باشند.

اثبات سوزاندن مصرف انرژی بالایی ندارد و از طرفی با سوزاندن توکن‌ها امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند. مشکلی که در این فرآیند وجود دارد این است که این فرآیند می‌تواند باعث از بین رفتن بخشی از رمز ارزهای پروژه‌های دیگر مانند بیت کوین شود که این مساله می‌تواند بر روی قیمت بیت کوین اثر مثبت و بر کارایی آن اثر منفی داشته باشد. پروژه‌هایی مثل «Slimcoin» بر روی اجرای این ایده تلاش کرده‌اند اما هنوز موفقیتی برای آن به دست نیامده است. توجه داشته باشید که اثبات سوزاندن لزوما تاثیری در کاهش عرضه توکن‌های پرژه ندارد زیرا پس از ایجاد بلاک توکن‌های جدید شبکه ایجاد می‌شوند.

دلایل توکن سوزی Token burn

-سوزاندن عمدی برای افزایش ارزش یکی از دلایل توکن سوزی، سوزوندن عمدی برای افزایش ارزش و قیمت ارز دیجیتال هست. شرکت های سهامی عام برای کاهش تعداد سهام در گردش، سهام رو بازخرید می کنن. به طور کلی، این عمل به منظور افزایش ارزش سهام و در عین حال افزایش عملکرد مالی شرکت هست. متاسفانه، همیشه اونطور که در نظر گرفته شده کار نمی کنه و گاهی اوقات نتیجه معکوس داره. سهام همچنین به عنوان یک روش کنترل بازخرید میشه. شرکت ها می تونن از این تاکتیک برای جلوگیری از تصرف خصمانه استفاده کنن.

هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سوزاندن توکن های ارز دیجیتال ارزش اون ارز دیجیتال خاص رو افزایش میده وجود نداره. این اقدام می‌تونه بر احساسات سرمایه‌گذار و کاربر تاثیر بذاره که تاثیر بیشتری بر افزایش و کاهش قیمت‌ها داره. تصور میشه که توکن ها برای دستیابی به نتایج مشابه سوزانده میشن. با کاهش تعداد سکه‌های موجود، نهادهایی که سوزاندن رو انجام میدن امیدوارن که توکن‌ها رو با ارزش‌تر و کمتر قابل دست‌یابی کنن. برای کنترل عرضه سکه و حفظ یا افزایش ارزش دارایی‌های خودشون تلاش می‌کنن. برخی از توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال برای انجام این وظایف عمدا توکن ها رو می سوزانن.

-تعهد طولانی مدت نسبت به پروژه یکی دیگه از دلایل توکن سوزی Token burn، تعهد طولانی نسبت به پروژه هست. سرمایه گذاران می‌تونن چنین عملکردی رو به عنوان یک سیگنال مثبت از طرف توسعه‌دهندگان تفسیر کنن. همه پروژه‌ها سعی در ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای سرمایه گذاران و کاربران دارن.

به وسیله سوزاندن کوین و توکن در یک شبکه به شکلی پایدار، بسیاری از مشکلات رو می‌توان در کنار بالا بردن ارزش، حل کرد. تعدادی از پروژه‌ها، قسمتی از دارایی‌های در گردش رو با هدف خارج کردن پایدار اون‌ها از بازار خریداری می‌کنن. اون ‌ها در نتیجه، ارزش تولید شده رو افزایش خواهند داد.

-جلوگیری از حملات اسپم‌
-از دلایل توکن سوزی Token burn، جلوگیری ازحملات اسپم به ارزهای دیجیتال هست. تمام ارزهای دیجیتال به نحوی در معرض تهدیدهای امنیت سایبری قرار دارن، حملاتی که هدف اونها مسدود‌کردن شبکه و جلوگیری ازتراکنش‌ها ارزهای دیجیتال هست.این مرحله‌ای هست که توسعه‌دهندگان یک ارز دیجیتال با سوزاندن توکن‌ها میزان تراکنش‌های کلی رو به تعداد قابل‌کنترل کاهش داده و شبکه رو ازحملات اسپم محافظت می‌کنن. -سوزاندن برای ارتقای تعادل معدن یکی دیگه از دلایل توکن سوزی Token burn، سوزوندن برای ارتقای تعادل معدن هست. برای جلوگیری از احتمال مزایای غیرمنصفانه برای پذیرندگان اولیه، سیستم PoB مکانیزمی رو اجرا کرده که سوزاندن دوره‌ای سکه‌های رمزنگاری رو برای حفظ تعادل بین کاربران اولیه استخراج و کاربران جدید ترویج می‌کنه. سرعت ایجاد سکه ها از طریق PoW هر بار که یک بلوک جدید استخراج میشه کاهش می یابد.

این امر باعث ترویج فعالیت منظم معدنچیان میشه. به جای استخراج یک سکه در ابتدای استخراج، ماینرها باید سکه های اولیه خودشون رو بسوزانند و سکه های جدید استخراج کنند. از اونجایی که ماینینگ اثبات کار جدید، استخراج سکه های جدید رو با تولید بیشتر سخت تر می کنه، برای سرمایه گذاران اولیه یا سرمایه گذارانی که بودجه خوبی دارن با مزارع استخراج بزرگ حفظ اکثریت سکه ها دشوارتر میشه.

تاثیر توکن سوزی Token burn بر قیمت ارزهای دیجیتال

فرایند توکن سوزی Token burn دلایل مختلفی داره که تیم توسعه دهنده ارزهای دیجیتال زمان بندی مشخصی برای توکن سوزی رمز ارزهای خودشون اعلام می کنند. همچنین توکن سوزی Token burn تاثیرات زیادی بر قیمت ارزهای دیجیتال می ذاره و شما می تونین سود به دست بیارین.

-تشویق دارندگان توکن ها از دلایل دیگه ای هست که بر قیمت ارزهای دیجیتال در توکن سوزی تاثیر گذاره. زمانی‌که قیمت یک کوین بالاتر میره، دارندگان اون بیشتر برای نگه داشتن توکن تشویق میشن. به منظور دستیابی به این هدف صرافی‌های ارز دیجیتالی مانند بایننس،شیبا و هوبی، به صورت دوره‌ای توکن سوزی Token burn رو برای کوین شبکه خودشون انجام میدن. -تورم یه تاثیر توکن سوزی بر قیمت ارزهای دیجیتال هست که باید مورد توجه قرار بگیره زمانی‌که عرضه یک کوین کاهش پیدا کنه و از طرفی تقاضا برای کوین ثابت بمونه و یا افزایش پیدا کنه، قیمت بالا میره. به این صورت سوزاندن کوین‌ها با کاهش عرضه اون کوین به افزایش قیمت کمک می‌کنه. -اصلاح اشتباهات پروژه ها دلیل دیگه هست که بر قیمت ارزهای دیجیتال در توکن سوزی تاثیر می ذاره. به طور مثال، شرکت تتر یکبار به صورت تصادفی 5 میلیارد دلار تتر ایجاد کرد که این توکن‌ها به منظور جلوگیری از ایجاد بی‌ثابتی و برقرار تساوی قیمت یک تتر با دلار می‌بایست سوزانده می‌شدن.

مزایای توکن سوزی Token burn چیست؟

توکن سوزی Token burn می‌تواند به عنوان الگوریتم اجماع، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای توکن‌ها، ایجاد استیبل کوین الگوریتمی و روشی برای حفظ ارزش توکن‌ها در عرضه اولیه استفاده شود. این کاربردها به خوبی مزایا توکن سوزی را برای ما آشکار می‌کنند. توکن سوزی با کاهش میزان توکن‌های در گردش پروژه باعث می‌شود که میزان عرضه و تقاضای توکن‌ها کنترل شود که در شرایط مساعد این مساله می‌تواند منجر به رشد قیمتی توکن پروزه شود. یک مزیت بزرگ برای توکن سوزی Token burn نیز استفاده از آن در پل بلاک چین برای ارتباط بین دو بلاک چین است.

معایب توکن سوزی Token burn چیست؟

سوزاندن توکن‌ها و کوین‌های مربوط به پروژه‌های ارز دیجیتال که سقف تولید کوین‌های آن‌ها محدود است می‌تواند منجر به کاهش تعداد توکن‌ها و مشکلاتی در کارایی آن‌ها شود. مشکل دیگری که در ارتباط با توکن سوزی Token burn وجود دارد مساله پیدا کردن کلید خصوصی کیف پول توکن سوزی Token burn است.

اگرچه فرآیند یافتن کلید خصوصی از کلید عمومی فرآیندی بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است اما ایجاد کامپیوترهای کوانتومی می‌تواند این مسیر را آسان‌تر کند که در این صورت امکان استفاده از ارزهای سوزانده شده به وجود خواهد آمد. این مساله در حال حاضر جدی نیست و به طور کلی اگر اتفاق بیفتد کل فضای دیجیتال را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

آیا توکن سوزی Token burn تعداد توکن‌های کاربران را کاهش می‌دهد؟

به جز در برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال مثل شیبا اینو که از کاربران خواسته می‌شود توکن‌های خود را بسوزانند و در ازای آن رمز ارزهای جدید هدیه بگیرند، در سایر توکن سوزی‌ها توکن‌های سوزانده شده یا از محل کارمزد تراکنش‌ها یا از محل خزانه پروژه تامین می‌شود و به هیچ عنوان توکن‌های کاربران عادی سوزانده نمی‌شود.

در فرآیند الگوریتم اثبات سوزاندن نیز تنها توکن‌های ماینرها سوزانده می‌شود که آن‌ها نیز در صورت درستکاری توکن‌های جدید دریافت می‌کنند. در چل‌های بلاک چینی به دلیل این‌که سوزاندن توکن در یک بلاک چین به دلیل ایجاد معادل آن در بلاک چین دیگر است تاثیری بر تعداد کوین‌های کاربر ندارد.

توکن سوزی یکی از مهم‌ترین اخبار در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال است که می‌تواند با کاهش توکن‌های در گردش تاثیر مثبتی در قیمت ارز دیجیتال ایجاد کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.