مفهوم قوی سیاه (Black Swan) در بازارکریپتو

مفهوم قوی سیاه (Black Swan) در بازارکریپتو

قوی سیاه Black Swan یک واقعه غیرقابل پیش بینی و فراتر از آن چیزی است که معمولاً از یک وضعیت انتظار می رود و پیامدهای بالقوه وخیمی دارد. این رویداد خیلی به ندرت اتفاق می افتد و با تاثیر شدید و مقاومت گسترده ای

که از نظر ظاهری کاملا آشکار است، تشخیص داده می شود. این اصطلاح توسط نسیم نیکولاس طالب، استاد امور مالی، نویسنده و تاجر سابق وال استریت معرفی شد. طالب قبل از بحران مالی 2008، درکتابی در مورد الگوی قوی سیاه Black Swan توضیحاتی داده بود. او در این کتاب بیان می کند که رویداد قوی سیاه به دلیل نادر بودن آن معمولا قابل پیش بینی نیست و در عین حال عواقب فاجعه باری دارند، اما همه باید بدانند که الگوی قوی سیاه Black Swan همیشه یک احتمال است که باید درنظر گرفته شده و برای مواجهه با آن برنامه ریزی شود. او بعداً از بحران مالی سال 2008 و ایده واقعه قوی سیاه استفاده کرد تا استدلال کند که اگر به یک سیستم معیوب اجازه دهیم شکست بخورد، در واقع آن را در برابر فاجعه حوادث آینده قوی سیاه Black Swan تقویت کرده ایم. وی همچنین استدلال كرد كه برعكس، سیستمی كه در برابر ریسک محافظت شده باشد، در نهایت در مقابل رویدادهای نادر و غیرقابل پیش بینی و رویارویی با ضررهای فاجعه بار آسیب پذیرتر می شود. طالب یک قوی سیاه Black Swan را واقعه ای توصیف می کند که: فراتر از انتظارات عادی است و آنقدر نادر است که حتی احتمال وقوع آن نامعلوم است. هنگام وقوع یک اثر فاجعه بار دارد و 3) به گونه ای شرح داده می شود که گویی در واقع قابل پیش بینی بوده است. طالب در مورد اتفاقات بسیار نادر، استدلال می کند که ابزارهای استاندارد احتمال و پیش بینی مانند توزیع نرمال برای این کار کاربرد ندارند زیرا به جمعیت بزرگ و اندازه نمونه های گذشته وابسته هستند که هرگز برای تعریف رویدادهای نادر در دسترس نیستند. استفاده از آمار مبتنی بر مشاهدات حوادث گذشته برای پیش بینی قوهای سیاه مفید نیست و حتی ممکن است ما را نسبت به آنها آسیب پذیرتر کند. ناتوانی ما در پیش بینی قوی سیاه Black Swan از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا آنها همچنین می توانند چنین عواقب شدیدی به دنبال داشته باشند. اتفاقات ناخوشایند ، صرف نظر از اینکه چقدر غیرقابل پیش بینی هستند، برای افراد چندان جالب توجه نیستند. آخرین جنبه اساسی یک قوی سیاه Black Swan این است که به عنوان یک واقعه مهم تاریخی، ناظران معمولا آن را پس از وقوع رویداد توضیح داده و می اندیشند که چگونه می توانستند آنرا پیش بینی کنند. با این حال، بررسی گذشته، در واقع به پیش بینی قوی سیاه Black Swan کمکی نمی کند.

بررسی اجمالی نظریه قوی سیاه Black Swan

-ویداد قوی سیاه Black Swan غیر قابل ‌پیش‌بینی است.

  • این رویداد پیامدهای گسترده‌ای دارد.
  • پس از وقوع رویداد مردم ادعا می‌کنند که واقعاً قابل توضیح و پیش‌بینی بوده است.
  • رویدادهای کلاسیک قوی سیاه Black Swan شامل ظهور اینترنت و کامپیوترها، حملات ۱۱ سپتامبر و جنگ جهانی اول هستند. با این حال بسیاری از
  • رویدادهای دیگر نظیر سیل، خشکسالی و بیماری‌های همه‌گیری غیرمحتمل، غیر قابل پیش‌بینی یا هر دو هستند. طالب می‌گوید در رویداد
  • قوی سیاه Black Swan مردم نسبت به آن اتفاق یک سوگیری روانی و کوری جمعی پیدا می‌کنند.

احتمال وقوع رویداد قوی سیاه Black Swan در دنیای کریپتو چقدر است؟

رویداد قوی سیاه‌ Black Swan تا به امروز به چندین شکل مختلف در صنعت ارزهای دیجیتال اتفاق افتاده است. برای مثال، جهت فعالیت در حوزه کریپتو نیاز است که افراد هر لحظه به اینترنت دسترسی داشته باشند تا بتوانند به حضور خود در شبکه بلاک چین، ماینینگ و ترید کردن ادامه دهند.بدیهی است که قطعی طولانی‌مدت اینترنت برای چنین کسب‌وکارهایی به معنی قطع‌شدن فعالیت و ضررهای کلان است. بنابراین طبق تئوری توضیح داده شده، قطعی اینترنت اخیر یک ریسک قوی سیاه Black Swan است که در بازار ارزهای دیجیتال به وقوع پیوست.

ریسک قوی سیاه Black Swan در بازار ارزهای دیجیتال

همان‌ طور که اکثر سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند، ریسک‌های متعددی در این بازار وجود دارد. اما موردی که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد ریسک رویداد قوی سیاه است. این نظریه در بازار کریپتو می‌تواند در قالب‌های مختلفی رخ دهد که نمی‌توان به طور کامل علت یک رویداد قوی سیاه یا چگونگی انجام آن را پیش‌بینی کرد. اما بهتر است اقدامات حفاظتی را برای محافظت از دارایی‌های دیجیتالی خود در برابر رویدادهای غیر منتظره انجام دهیم.

در بخش های قبلی درباره نظریه قوی سیاه Black Swan و ساختار آن صحبت کردیم. اما در بازار ارزهای دیجیتال ریسکی تحت عنوان ریسک قوی سیاه وجود دارد که به شرایطی اشاره می کند که در آن یک رویداد یا اتفاق غیر منتظره و نادر باعث یک تاثیر بزرگ بر روی قیمت های بازار یا سرمایه های مردم بگذارد.

یک رویداد قوی سیاه Black Swan در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند در قالب های مختلف اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، سخت‌گیری بر روی ترید ارزهای دیجیتال توسط دولت کشورهایی که سهم زیادی از بازار را در اختیار دارند، می تواند باعث سقوط قیمت این دارایی ها شود. مثال دیگر از دسترس خارج شدن اینترنت است. هرگونه فعالیت در حوزه ی ارزهای دیجیتال به دسترسی به اینترنت نیاز دارد. فعالیت در شبکه بلاک چین، ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال، ترید کردن و خرید و فروش این دارایی ها و به طور کلی همه فعالیت های مرتبط با این صنعت وابسته به اینترنت است. بنابراین قطعی اینترنت برای ارزهای دیجیتال به معنای قطع شدن فعالیت و ضررهای بسیار بزرگ و جبران ناپذیر است. به همین دلیل بسیار این رویداد احتمالی را به عنوان ریسک قوی سیاه در بازار ارزهای دیجیتال می شناسند.

آیا بیت کوین قوی سیاه Black Swan است؟

بیت کوین گاهی اوقات به عنوان یک رویداد قوی سیاه توصیف می شود. همانطور که در ابتدا اشاره شد، این اصطلاح از یک جمله قدیمی گرفته شده است که ادعا می کند قوهای سیاه Black Swan وجود ندارند. با این حال، معنای جدیدتر، که اغلب در یک زمینه مالی مورد استفاده قرار می گیرد، مبتنی بر تعریف نسیم طالب است که واقعه ای بسیار بعید و نادر را توصیف می کند ، که به طور غیر منتظره ، تأثیر بسزایی در روند تاریخی دارد.

رویدادهای قو سیاه Black Swan را می توان به دو دسته تقسیم کرد: رویدادهای مثبت و منفی.

بیت کوین این توانایی را دارد که یک نمونه بارز از رویداد قوی سیاه مثبت و غیر قابل پیش بینی باشد. از آنجایی که به معنای واقعی کلمه از هیچ شروع شده است، و برخلاف همه احتمالات، فقط در عرض چند سال به وضعیت قابل توجهی رسیده است. بیت کوین در حال حاضر ارزش خود را به عنوان بهترین دارایی سرمایه گذاری و ذخیره ارزش در دهه گذشته و ثابت کرده است.

همانطور که قبلاً توضیح داده شد، یک رویداد قوی سیاه Black Swan یک اتفاق بسیار بعید و نادر است و بیت کوین قطعاً این ویژگی را دارد. در طی سه تا چهار سال اول بیت کوین فقط توسط چند هزار نفر شناخته شده بود اما در طول زمان کاربران بیشتری را به خود جذب کرد و با تبدیل شدن به یک دارایی محبوب برای سرمایه گذاری در میان کاربران خرد و سرمایه گذاران کلان و سازمانی توانست تاثیر قابل توجهی را در روند تاریخ دارایی های ذخیره ارزش ایجاد کند، در حالی که هیچ کس قادر به پیش بینی آن نبود.

به طور مجزا با در نظر گرفتن ویژگی های اصلی یک رویداد قوی سیاه Black Swan می توان گفت:

  • بیت کوین یک رویداد غافلگیر کننده و نادر است: معرفی بیت کوین در بازار جهانی ، کاملا باورنکردنی بود. از آنجا که تا زمان ایجاد بیت کوین ، هیچ کس فکر نمی کرد که چنین ارزی می تواند وجود داشته باشد ، چه رسد به اینکه تا این حد رونق بگیرد.

  • بیت کوین تأثیرگذاری عمده ای در تاریخ داشته است: بیت کوین، طی ده سال گذشته به بزرگترین و اولین ارز رمزنگاری شده در بازار تبدیل شده است. این ارز دیجیتال پیروان و جامعه بسیار بزرگی را در سراسر جهان جمع کرده است و موضوع بسیاری از بحث ها در پارلمان ها و دولت های سراسر جهان بوده است. بیت کوین همچنین بازاری با بیش از ۲۰۰۰ ارز رمزپایه مستقل ایجاد کرده و یک صنعت مبتنی بر بلاک چین را راه اندازی کرده است. بنابراین، بله، بیت کوین تأثیر عمده ای در تاریخ داشته و دارد.

  • رویداد پیدایش بیت کوین با عقب سازی منطقی به نظر قابل انتظار می رسد: اگر بخواهیم زمان ورود بیت کوین به جهان و ضعف ساختارهای مالی جهان را در نظر بگیریم، پیدایش بیت کوین منطقی به نظر می رسد. از آنجا که مردم از شکست ساختار مالی بسیار خسته بودند و دنیا را به یک بحران مالی سوق می دادند، بیت کوین (ارز بدون نیاز به اعتماد و اعتبار دولت) توانست به خوبی پاسخگوی نیاز مردم باشد. بنابراین با در نظر داشتن این موضوع ، به نظر می رسد که اختراع ارزی که به دولت وابسته نیست و به هیچ واسطه ای احتیاج ندارد، خیلی هم دور از منطق و انتظار نبوده است.

عوامل مؤثر در رویداد قوی سیاه Black Swanبازارهای مالی

رویدادهای قوی سیاه Black Swan در بازار کریپتو غیر قابل پیش‌بینی هستند و به هنگام وقوع تأثیر گسترده‌ای را روی قیمت دارایی‌ها دارند. سرمایه‌گذاران در این لحظه با استفاده از دلیل و منطق می‌گویند که این رویداد قابل پیش‌بینی بود و غافلگیر نشدند. از آنجایی که سرمایه‌گذاران از آینده‌نگری برای بررسی آنچه در رویدادهای قبلی رویداد قوی سیاه Black Swan رخ داده استفاده می‌کنند، به دنبال این الگو هستند تا بتوانند آینده را پیش‌بینی کنند.

زمانی که یک رویداد قوی سیاه Black Swan رخ می‌دهد قیمت دارایی‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند. از آنجایی که این رویدادها غیر قابل پیش‌بینی هستند، سرمایه‌گذاران باید تصور کنند که آنها رخ خواهند داد و پرتفوی خود را برای آماده‌شدن جهت بدترین سناریوها اختصاص دهند. به طور معمول اگر یک رویداد قوی سیاه Black Swan رخ دهد، احتمالاً ارزش حساب‌ها کاهش پیدا می‌کند. بازار ممکن است شاهد فروش وحشتناکی باشد که موجب کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود. متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری یکی از استراتژی‌هایی است که می‌تواند به محدودکردن قرارگرفتن سرمایه‌گذاری در رویداد قوی سیاه Black Swan کمک کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.