معرفی گران ترین NFT ها کریپتو

معرفی گران ترین NFT ها کریپتو

ان اف تی (NFT) توکنی است که با انتشار و صدور روی بلاک چین، نشان‌دهنده یک دارایی منحصربه‌فرد است. این دارایی می‌تواند یک سند، اثر هنری، موسیقی یا حتی یک ملک باشد. از آنجایی که هر توکن NFT

یک دارایی منحصربه‌فرد به همراه شناساگرهای یونیک است، قابلیت تعویض پذیری ندارد.

حتی اگر دو توکن ان اف تی هم بسیار شبیه به هم باشند، بازهم قابل معاوضه با یکدیگر نیستند. بنابراین با اینکه مثلا هر واحد بیت کوین با واحد دیگر برابر و قابلیت تعویض دارد، اما NFTها این گونه نیستند. به همین خاطر است که از فناوری این نوع از رمز ارزها برای تولید اثبات اصالت و مالکیت روی بلاک چین استفاده می‌شود.سال ۲۰۲۱ سال اقبال NFTها بود. سالی که قیمت برخی NFT ها همه را حیرت‌زده کرد و باعث شد چشم‌های زیادی به این بازار دوخته شود. نکته مثبت ماجرا این است که ستاره اقبال این ارزهای دیجیتال هنوز بی‌فروغ نشده و بازار NFT های گران همچنان جزء جدیدترین و محبوب‌ترین بحث‌ها است. محبوبیت NFT های گران حوزه ارز دیجیتال در طول سال ۲۰۲۲ همچنان رو به افزایش است و هیچ چیزی نتوانسته این فناوری را از کانون توجه‌‌ حذف کند. گران‌ ترین NFT ها بحث داغ روز هستند و مجموعه‌های هنری زیادی در قالب توکن‌های غیر قابل تعویض به ارزش میلیون‌ها دلار فروخته می‌شوند. مجموعه‌هایی مانند مجموعه NFT میمون‌های کسل (Bored Apes Yacht Club) و کریپتوپانک‌ها (CryptoPunks) در این لیست قرار دارند.

تاریخچه NFT در جهان رمز ارزها

تولد NFT ابتدا در سال ۲۰۱۷ با عرضه پروژه‌هایی مثل کریپتوپانک‌ها (CryptoPunks) و کریپتوکیتی‌ها (CryptoKitties) رقم خورد. پروژه‌های مطرح بر بستر NFT هنوز هم درحال‌توسعه هستند وتوانسته‌اند به صنایع و کاربردهای مختلفی راه پیدا کنند. کریپتوپانک‌ها اوایل سال ۲۰۱۷ بر بستر شبکه اتریوم متولد شدند و درواقع مجموعه شخصیت‌های پیکسلی بودند که ۱۰ هزار مورد منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دادند. این کریپتوپانک‌ها در ابتدا رایگان بودند، اما بعدها و به‌خاطر استقبالی که از آنها شد، این NFTها را یمت‌گذاری کردند و امروز قیمت آنها تا جایی رسیده‌است که در لیست گران ترین NFT ها قرار دارند.

گران ترین و معروف ترین توکن های NFT

دلیل اصلی گران بودن ان اف تی ها، هایپ پیرامون این پروژه‌هاست. اکثر این ارزهای دیجیتال پیش از صدور مجوز خرید تعداد محدودی از توکن‌هایشان به سرمایه گذاران، با ایجاد یک جامعه در رسانه‌های اجتماعی و دیسکورد کارشان را شروع کرده‌اند. زمانی که پروژه‌ها قادر به ایجاد علاقه شدید باشند، این نیروی پایه‌ای عرضه و تقاضا اثر خودش را می‌گذارد و قیمت‌ها سر به فلک می‌کشند. پروژه‌هایی که بتوانند این فرآیند را درست انجام دهند، شاهد بازده سرمایه و جذب خریدار از سرمایه گذاران اولیه خواهند بود.

-نقاشی Crossroad اثر بیپل؛ آخرین توکن در لیست گران ترین NFT ها

زمانی که اثر Crossroad برای اولین بار به فروش رسید، گران ترین ان اف تی شناخته می‌شد. این نقاشی به قیمت 6.6 میلیون دلار در بازارچه نیفتی گیت‌وی به فروش رسید. در این توکن، یک جسم موقر روی زمین دراز کشیده که نمادی از دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 به جو بایدن است. نکته جالب در مورد این نقاشی این است که پیش از انتخابات فروخته شد و قابلیت تغییر آن پس از مشخص شدن نتایج وجود داشت.

ویژگی‌های مهم NFT چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای توکن‌های غیر قابل معاوضه، شامل موارد زیر است:

  • کمیاب بودن: یکی از دلایلی که باعث شده اکنون بتوانیم درباره لیستی از گران ترین NFT ها صحبت کنیم، کمیاب بودن آنهاست. البته توسعه‌دهندگان NFT هرچقدر که بخواهند می‌توانند توکن‌‌های غیر قابل معاوضه تولید کنند، اما همچنان هم با محدود کردن میزان تولید آنها در تلاش‌اند که ویژگی کمیاب بودن این توکن‌ها را حفظ کنند.

  • غیرقابل‌تقسیم: توکن‌های غیر قابل تعویض به واحدهای کوچک‌تری تقسیم نمی‌شوند. شما یا کل یک اثر هنری، موسیقی، ورزشی و هر چیزی که به‌عنوان توکن ساخته شده است را خریداری می‌کنید یا اصلاً نمی‌خرید. چیزی به اسم خرید بخشی یا جزئی از این توکن‌‌ها وجود ندارد.

  • قابل انتقال: توکن‌های غیر قابل معاوضه در بازارهای خاصی خرید‌وفروش می‌شود و ارزش آنها به منحصربه‌فرد بودنشان بستگی است.

  • اصالت: تمام توکن‌های NFT مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین هستند؛ بنابراین می‌توانید از اصالت NFT های گران حوزه ارز دیجیتال مطمئن باشید.

  • بی‌همتایی: یکتا بودن ویٰگی مهم دیگر گران ترین NFT ها است. NFTها اطلاعات ثابت و منحصری دارند که آنها را یکتا و منحصر‌به‌فرد می‌کند. اگرچه ممکن است هزاران نمونه مشابه از یک اثر نقاشی مثل نقاشی مونالیزا وجود داشته باشد؛ اما فقط یک مونالیزای اصل وجود دارد.

  • حافظ حق مالکیت: ویژگی آخر NFT از پلتفرم‌های نامتمرکزی صحبت می‌کند که در آن هیچ مالکی داده‌ای را پس از ثبت نمی‌تواند تغییر دهد یا مالکیت خود را حذف کند.

NFTها می‌توانند هرگونه آثار دیجیتالی مثل نقاشی، موسیقی و هر چیزی که از ذهن و خلاقیت شما گرفته شده و به هوش مصنوعی تبدیل و منتقل شده است باشند. برای مثال دوج کوین یک NFT نیست، اما یک تصویر متحرک (GIF) که مربوط به دوج کوین باشد، NFT است و قابلیت فروش و معامله در بهترین سایت های خرید و فروشNFT را دارد. -کریپتوپانک شماره 7804

جای تعجب نیست که یازدهمین توکن در لیست گران ترین NFT ها متعلق به مجموعه کریپتوپانکس باشد. شماره 7804 این کلکسیون دارای خصیصه‌هایی مانند اسکین آدم فضایی و همچنین یک پیپ است که تنها 3 درصد از کل مجموعه آن را دارا هستند. عینک آفتابی نیز باعث کمیابی بیشتر این توکن شده است. کلاه کپ نیز خصیصه‌ای است که تنها 3 درصد دیگر توکن‌ها آن را دارند. تمامی این مشخصه‌ها، باعث افزایش قیمت کریپتوپانک 7804 شده است.

-کریپتوپانک شماره 3100

توکن شماره 3100 مجموعه کریپتوپانک با فروش به قیمت 4200 اتر که معادل 7.67 میلیون دلار در آن زمان بود، از گران ترین ان اف تی قبل خود یعنی شماره 7804 که ارزش 7.6 میلیون دلاری داشت نیز فراتر رفت. این توکن از زمان مینت شدن در شبکه تا کنون (حدود 5 سال پیش) تنها یک بار فروخته شده است. این ان اف تی نیز دارای اسکین آدم فضایی و در واقع مهمترین عامل گرانی این توکن است. شماره 3100 همچنین دارای هدبند و مجهز به یک خصیصه است. ترکیب این مشخصه‌های کمیاب باعث محبوبیت این NFT در مجموعه کریپتوپانک شده‌اند.

-کریپتوپانک شماره 5577

جایگاه نهم گران ترین توکن های NFT باز هم متعلق به یکی از کریپتوپانک‌هاست. شماره 5577 این مجموعه به قیمت 2,501 اتر در فوریه 2020 (بهمن 1400) فروخته شد. بر اساس شایعات، خریدار این توکن رابرت لشنر (Robert Leshner)، مدیرعامل کامپاند فایننس، بوده است که در توییتی پس از این خرید نوشته بود «Yeehaw».

  • کریپتوپانک شماره 4156

هشتمین مورد از گرانترین NFT ها، باز هم متعلق به مجموعه توکن‌های کریپتوپانک است. شماره 4156 سال گذشته به قیمت 2500 اتر فروخته شد که با توجه به قیمت اتریوم در آن زمان، مبلغی برابر با 10.26 میلیون دلار بود. برخلاف دو کریپتوپانک قبلی در این لیست، شماره 4156 در طول عمر خود چندین بار دست به دست شده است. حدود یک سال پیش، این توکن به قیمت 650 اتر فروخته شد و پیش از آن، حدود 4 سال پیش یعنی تقریبا چند ماه پس از تولید، قیمتی 3.29 اتری داشت. ا نگاه به مشخصه‌های این توکن، متوجه علت حضور آن در فهرست گرانترین NFT ها خواهید شد. ظاهر کریپتوپانک شماره 4156 شامل یک دستمال سر و اسکین میمون (Ape) است. تنها 5 درصد این کلکسیون دستمال سر و 0.24 درصد اسکین میمون دارند. این ویژگی، اسکین ایپ را به دومین خصیصه کمیاب بعد از آدم فضایی تبدیل می‌کند. همچنین خصیصه این توکن 1 مورد است که مشابه کریپتوپانک شماره 5822، تنها 2 درصد از دیگر توکن‌های این کلکسیون دارای چنین ویژگی هستند.

-تی پانک شماره 3442 ؛ گران ترین توکن NFT در مجموعه TPunk

برخی از افراد، مجموعه TPunk را به‌خاطر چهره‌های پیکسلی دارای خصیصه و کمیابی‌های مختلف، نسخه ترونی کریپتوپانک می‌دانند. یکی از کمیاب‌ترین توکن‌های ان اف تی این کلکسیون، تی پانک شماره 3442 است که در اوت 2021 (مرداد 1400) به قیمت 120 میلیون ترون به بنیان‌گذار این بلاک چین یعنی جاستین سان فروخته شد. این توکن گران ترین NFT است که تا کنون روی بلاک چین ترون فروخته شده است. آقای سان این ان اف تی را نزد خود نگه نداشت و آن را به محض خرید به مارکت‌پلیس APENFT اهدا کرد.

-کریپتوپانک شماره 7523

کریپتوپانک شماره 7523 دومین توکن NFT گران در این مجموعه است که به قیمت 11.75 میلیون دلار فروخته شد. اواخر سال گذشته، کیف پولی قیمت 20,400 اتری را برای آن پیشنهاد داد که در آن زمان 65 میلیون دلار ارزش داست. با این حال، این پیشنهاد پیش از پذیرش لغو شد. یکی دیگر از پیشنهادات جالب توجه برای این توکن، 800 اتر از سوی یکی از مطرح‌ترین کلکسیونرهای بازار به نام Pransky بود که ارزش آن به تقریبا 1.5 میلیون دلار می‌رسید. البته این پیشنهاد نیز لغو شد. این پیشنهادات نشان‌دهنده علاقه مردم به کلکسیون توکن‌های غیر قابل تعویض کریپتوپانک است. با توجه به خصیصه‌ها، این توکن نیز دارای ویژگی‌های کمیاب است. اولا، بخشی از زیرمجموعه آدم فضایی است که تنها 0.09 درصد دیگر کریپتوپانک‌ها جزو این دسته هستند. دوما تعداد خصیصه‌های آن 3 مورد و دارای قابلیت درآمدزایی است که به ترتیب 24 و 25 درصد دیگر توکن‌ها مشمول چنین خصیصه‌هایی هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های کمیاب کریپتوپانک 7523#، کلاه بافتنی و ماسک آهنی آن است که به ترتیب 4 درصد و 2 درصد دیگر توکن‌ها چنین مشخصه‌ای دارند.

  • کریپتوپانک شماره 5822 ؛ گران ترین NFT در مجموعه CryptoPunks

کریپتوپانک شماره 5822، گران ترین ان اف تی در کلکسیون توکن‌های کریپتوپانک است که به قیمت 23 میلیون دلار فروخته شد. کریپتوپانک یک مجموعه از 10,000 توکن منحصربه‌فرد روی بلاک چین اتریوم است و هیچ دو توکنی در این کلکسیون دقیقا مشابه هم نیستند که به همین خاصر باعث گران شدنشان شده است. گفتنی است که قیمت توکن‌های غیر مثلی ساخته شده بر بستر این شبکه نیز بر اساس ارز دیجیتال آن تعیین می‌شود، بنابراین اگر به عنوان مثال تصمیم به خرید یک NFT اتریومی داشته باشید، ابتدا باید اقدام به خرید اتریوم به مقدار لازم کنید و بعد وارد بازار معاملاتی مربوطه شوید.

شماره 5822 تا کنون متقاضیان زیادی داشته و افراد بسیاری پیشنهادات بالای 1000 اتری را برای آن مطرح کرده‌اند. با این حال، تمام این پیشنهادات توسط مالک آن رد شدند. علاوه بر این، صاحب این اثر به نام 0xDeepak، در مقاطع مختلف این توکن را به قیمت هزاران اتر برای فروش در بازارچه‌ها لیست کرده است. با این وجود، هیچ‌کدام از این اتفاقات مثمر ثمر واقع نشده‌اند.

-پروژه ان اف تی HUMAN ONE

هیومن وان یک قطعه اثر هنری دوگانه فیزیکی و دیجیتال اثر بیپل است. این نقاشی به قیمت 28.9 میلیون دلار در رویداد 21st Evening Century خانه مزایده Christie در نهم نوامبر 2021 (18 آبان 1400) به فروش رفت. نکته جالب در رابطه با این NFT این است که اثر هنری آن به مرور زمان عوض می‌شود. با اینکه این نقاشی متعلق به بیپل نیست، اما وی همچنان به آن دسترسی دارد و می‌تواند آن را دائما آپدیت کند. خود این توکن غیرمثلی نشان‌دهنده یک فضانورد است که روی سطوح مختلفی که به مرور زمان تغییر می‌کند، راه می‌رود.

به تفسیر افراد، منبع الهام این نقاشی از ترکیب چندین تلویزیون در اشکال و الگوهای مختلف گرفته شده و محصول نهایی منحصربه‌فرد، یکی از گران ترین NFT ها را ساخته است. -توکن The First 5000 Days

The First 5000 Days یکی از پروژه‌های توکن غیرمثلی هنرمندی به نام Beeple است. این توکن کلاژی از 5000 اثر هنری NFT مختلف است که بیپل برای سری Everyday خود ساخته است. این توکن در سال 2021 در خانه مزایده Christies به قیمت 69 میلیون دلار به فروش رسید. این توکن غیرقابل تعویض به یک برنامه‌نویس سنگاپوری به نام Vingesh Sundaresan فروخته شد که وی نیز تمام سرمایه خود را از بازار ارزهای دیجیتال به‌دست آورده است. وی همچنین موسس پروژه Metapurse است که بیشتر با نام Metakovan شناخته می‌شود. توکن The First 5000 Days گرانترین NFT است که تا کنون به یک سرمایه گذار واحد فروخته و در حال حاضر در یکی از گالری‌های متاورسی آنلاین به نمایش گذاشته شده است.

NFT می‌تواند بازار پررونق و متفاوتی برای همه هنرمندان و افرادی باشد که می‌خواهند از آثار هنری و ارزشمند خود درآمد داشته باشند. اگر تا امروز هنرمندی بودید که علی‌رغم همه توانایی‌ها و زحمت‌هایی که می‌کشیدید، مزد واقعی هنرتان را به دست نمی‌آوردید، NFT متولد شده است تا شما را به جایگاه واقعی خودتان برساند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.