ژورنال معاملاتی Trading Journalچیست و چه کاربردی دارد؟

ژورنال معاملاتی Trading Journalچیست و چه کاربردی دارد؟

اگر می‌خواهید یک معامله‌گر حرفه‌ای شوید باید یک برنامه منظم یا همان ژورنال معاملاتی Trading Journal برای فعالیت‌، در بازارهای مالی داشته باشید. در واقع تسلط و کنترل در برنامه‌ریزی فعالیت‌های خود، باعث می‌شود از هیجانی تصمیم گرفتن

در معامله‌هایتان پرهیز کنید و یک قدم به دنیای حرفه‌ای بودن پا بگذارید.فرقی نمی‌کند که به تازگی به دنیای بازارهای مالی و ارزدیجیتال وارد شده‌اید یا سال‌های زیادی از عمر خود را در این راه گذرانده‌اید؛ به عنوان یک سرمایه‌گذار و فردی که در این حوزه فعالیت دارد، باید با مفهوم ژورنال معاملاتی آشنا باشید. کسب سود بیشتر، بررسی عملکرد و تحلیل فرآیندهای مالی به‌صورت حرفه‌ای از مزایای استفاده از این ابزار به شمار می‌رود. می‌توان ژورنال معاملاتی Trading Journal را مثل یک تابلوی راهنما دانست که مسیر مبهم سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را شفاف‌تر می‌کند. در واقع ژورنال معاملاتی یا Trading Journal یک راه مهم برای درس گرفتن از تجربه‌ها و معاملاتی است که در گذشته انجام داده‌ایم. ابزاری که توانایی جلوگیری از ضررها و جذب سود بیشتر را در اختیار ما قرار می‌دهد. ژورنال معاملاتی Trading Journal یکی از کاربردی ترین ابزارها برای ترید و معامله‌گری است که کاربران برای ثبت روزانه اطلاعات از آن استفاده می‌کنند. ژورنال معاملاتی به خوبی می‌تواند به شما در بررسی پیشرفت‌ها و اشتباهاتتان در ترید کمک کند تا نقاط ضعف و قوتتان در تصمیم گیری هنگام معامله را تشخیص دهید. در بلندمدت ژورنال معاملاتی‌تان Trading Journal ابزاری کارآمد برای بررسی نحوه عملکرد شما در دنیای ارزهای دیجیتال می‌باشد.

ژورنال یک دفترچه یادداشت یا یک فایل اکسل (Excel)، یک صفحه گسترده از گوگل شیت (Google sheet)، سایت های ژورنال‌نویسی یا هرچیز دیگری می‌تواند باشد که از آن‌ها برای ثبت معاملات روزانه، هفتگی یا ماهیانه خود استفاده کنید. ژورنال‌ نویسی به معامله‌گرها این اجازه را می‌دهد که معاملات و افکار خود را در طول روز یادداشت کنند. نوشتن ژورنال معاملاتی Trading Journal جزئیاتی فراتر از چیزی است که در میزکار صرافی یا بروکر خود مشاهده می‌کنید. همچنین می‌توانید ایده‌های مربوط به استراتژی خود که ممکن است هنگام معامله در طول روز به ذهنتان آمده باشد، ثبت کنید.

آشنایی با ژورنال معاملاتی یا Trading Journal

جمع‌آوری و آنالیز داده‌ها یک رکن اصلی برای پیشرفت در هر رشته و کسب‌وکار است. تحلیل این موضوع که تحت چه شرایطی به پیشرفت و کسب سود رسیده‌ایم و چه اقدامی منجر به ضرر و زیان کار شده از اهمیت بالایی در بازارهای مالی برخوردار است. در حوزه سرمایه‌گذاری و مالی، جمع‌آوری داده‌ها، گزارش‌گیری و آنالیز اطلاعات توسط فایل ژورنال معاملاتی Trading Journal انجام می‌شود. ژورنال معاملاتی Trading Journal یک نقشه راه برای بررسی و ردیابی منطق و عملکرد در هر معامله است. این ابزار به شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف و برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند برای معامله‌های آینده، کمک می‌کند. ژورنال معاملاتی Trading Journal ابزاری برای ثبت معاملات، ارزیابی استراتژی معاملات، گزارش‌ها و داده‌های مرتبط با سود و ضرر و هر اطلاعات دیگری است که برای پیشرفت و عملکرد بهتر در بازار مالی کاربرد دارد. یک سرمایه‌گذار موفق و حرفه‌ای، استفاده از این ابزار را در اولویت خود قرار می‌دهد تا مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کند.

نحوه ایجاد ژورنال معاملاتی Trading Journal

مشخصه‌های مهم برای تهیه فایل یا دفتر معاملاتی، با توجه به شخصیت و استراتژی افراد در سرمایه‌گذاری متفاوت است. شاید فردی فقط چند مشخصه مهم را برای فایل خود در نظر بگیرد و فرد دیگری بیش از ده مشخصه را برای تحلیل‌های خود جمع‌آوری کند. دفتر معاملاتی به یک دفترچه خاطرات شخصی تشبیه می‌شود که هر کس با توجه به فعالیت‌های تجاری خود، اطلاعات را در آن وارد می‌کند. نوشتن جزئیات و درج همه اطلاعات در این ژورنال، فایل کامل و جامعی را برای معامله‌گر ایجاد می‌کند تا تحلیل و بررسی معاملات را بهتر انجام دهد. باید تمامی اطلاعات در زمان شروع، پایان و در حین معامله یادداشت‌برداری شوند تا ردیابی معاملات راحت‌تر شود. این داده‌ها و اطلاعات می‌توانند به صورت دیجیتالی در یک فایل Excel یا به صورت فیزیکی در یک دفتر شخصی درج شوند. البته واضح است که در فایل ژورنال معاملاتی Trading Journal به شکل دیجیتالی، امکان دسترسی به داده‌ها راحت‌تر است.

پارامترهای مهم در ژورنال معاملاتی Trading Journal

برای نوشتن ژورنال معاملاتی Trading Journal به داده‌ها و اطلاعات بسیاری نیاز است که باید روزانه جمع‌آوری و تهیه شوند. هر معامله‌گر باید شناسه‌ها و مشخصه‌های مورد نیاز خود را برای معاملات، بایگانی و یادداشت کند تا بعد از تحلیل آن‌ها به‌صورت آگاهانه به معامله‌های دیگر بپردازد. در ادامه به نمونه‌ای از این پارامترها اشاره می‌کنیم که برای هر فرد فعال در حوزه بازارهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی حائز اهمیت است.

  • تاریخ ورود و خروج از معامله: در این ستون روز و زمانی که معامله انجام شده و تاریخ خروج از آن نوشته می‌شود.
  • نشان یا نماد معامله: اطلاعات مربوط به نماد یا سهم معامله در این قسمت نوشته می‌شود. برخی از افراد تاریخچه یا روندی که نماد تا کنون طی کرده را نیز در این قسمت قرار می‌دهند.
  • حالت روانی ورود به معامله: بهتر است احساسی که در زمان ورود به معامله‌گر غالب است یادداشت شود. این کار درک درستی از نقاط ضعف و قوت را در زمان ورود به معامله به فرد می‌دهد. احساس اظطراب و استرس، حس خوشبینی و امیدواری یا حتی بی‌تفاوتی در این قسمت درج می‌شود.
  • دلایل انجام معامله: باید برای انجام هر معامله دلیل و استراتژی وجود داشته باشد و به شکل مکتوب در جدول آورده شود. این دلایل ممکن است تکنیکال یا فاندامنتال (بنیادی) باشند یا برگرفته از هر دو دلیل، به‌صورت ترکیبی نوشته شوند. نوشتن این اطلاعات، برای تحلیل مثبت یا منفی بودن نتیجه معامله، بسیار مهم است.
  • حجم معامله و قیمت ورود: مهم است معامله‌گر بداند که با چه مقدار سرمایه‌ای به معامله وارد شده و در هنگام ورود، نماد یا سهم مورد نظر، دارای چه قیمتی بوده است.
  • درجه اطمینان: گاهی معامله‌گر بنا به استراتژی و تحلیل خود از بازار، معامله را با اطمینان بالایی سودده در نظر می‌گیرد و گاهی احتمال را متوسط یا پایین ارزیابی می‌کند. این اطلاعات تمایل فرد برای ورود به معامله در شرایط مختلف را نشان می‌دهد که بر تحلیل عملکرد کلی تاثیرگذار است. نوشتن این مورد معامله‌گر را از انجام معاملات مشکوکی که بازدهی ندارند، دور می‌کند.
  • مدیریت ریسک: در این قسمت میزان ریسک معامله و حد سود یا زیانی که در معامله تعیین شده، نوشته می‌شود. نوشتن این داده‌ها برای بررسی و تحلیل عملکرد معامله بسیار مفید است.
  • نتیجه و دلایل خروج از معامله: مقدار سود یا زیان در انتهای هر معامله واضح و مشخص است که باید در ژورنال معاملاتی Trading Journal ثبت شود. در قسمت دلایل خروج نیز، تحلیل‌ها برای پایان معامله نوشته می‌شود.

کاربرد و مزایای استفاده از ژورنال معاملاتی Trading Journal

بعد از درج داده‌ها در یک بازه زمانی (مثلا 3 تا 4 ماهه) معامله‌گر، اطلاعات مفصلی از سود و ضرر خود خواهد داشت. مثلا می‌داند چه زمانی برای معامله اقدام کند و چه زمانی دست نگه دارد و سرمایه‌گذاری انجام ندهد. این داده‌ها نقشه راه دقیقی هستند تا معامله‌گر با توجه به نتایج قبلی، قدرت پیش‌بینی دقیق‌تر و عمیق‌تری را نسبت به معامله‌های آینده خود به دست ‌آورد. نوشتن Trading Journal درصد اشتباه معامله‌گر را پایین می‌آورد و نکات کلیدی برای شناسایی موقعیت‌های معاملاتی سودآور را در اختیار او قرار می‌دهد. نوشتن ژورنال معاملاتی Trading Journal یکی از حرفه‌ای‌ترین کارها برای هرمعامله‌گر است چرا که میزان پیشرفت را نشان می‌دهد، احتمال شکست را پایین می‌آورد و توانایی شناخت نقاط قوت و ضعف را برای فرد ایجاد می‌کند.معامله‌گر می‌فهمد با چه حالات روحی وارد معامله نشود و در چه زمانی با بهترین نتیجه معامله خود را تمام کند. همچنین معامله‌هایی که بدون سود و ضرر انجام شده‌اند و به جز اتلاف وقت حاصلی نداشتند با توجه به این داده‌ها مشخص می‌شوند. تمام این اطلاعات با توجه به تحلیل نتایج قبلی به دست می‌آیند. نتیجه استفاده از این ابزار، بهبود تکنیک‌های معاملاتی و آگاه شدن از دلایل انحراف از مسیر و استراتژی انتخاب شده است. ممکن است معامله‌گر تا زمانی که محاسبات و معاملات خود را بدون یادداشت‌برداری انجام می‌دهد، دچار اشتباهات مکرر شود؛ فایل ژورنال معاملاتی کمک می‌کند که این اشتباهات به حداقل برسند. عدم تحلیل اشتباهات از معامله‌گر یک بازنده مطلق می‌سازد. توجه کنید که نوشتن ژورنال معاملاتی Trading Journal بدون تحلیل کارآمد نخواهد بود. جمع‌آوری این داده‌ها برای بررسی عملکرد و تحلیل دقیق معاملات استفاده می‌شوند تا برای معامله‌گر ارزش افزوده‌ای داشته باشند. یک معامله‌گر موفق کسی است که با توجه به سوابق معاملات خود و در نظر گرفتن تمام جوانب یک معامله، به کسب سود بپردازد. یک معامله‌گر خوب باید توانایی و قدرت تحلیل بازار را با استفاده از ابزارهای موجود، داشته باشد و سپس مسیر حرکت خود در بازار را مشخص کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.