مارکت میکینگ Market Making چیست؟

مارکت میکینگ Market Making چیست؟

مارکت میکینگ Market Making یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است. حوزه کریپتوکارنسی، پر از اصطلاحاتی است که تریدرها و کاربران ارزهای دیجیتال باید با آن‌ها آشنا باشند. مارکت میکینگ Market Making یا بازارسازی،

عملیاتی است که در صرافی‌های سنتی ارز دیجیتال انجام می‌شود. این کار، معمولا توسط افرادی خاص در حوزه انجام می‌شود و گاهی اوقات نیز، توسط ربات‌ها و پلتفرم‌های مخصوص که در این مورد فعالیت می‌کنند ایجاد می‌شود.

مارکت میکینگ Market Making، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و کارها در حوزه ارز دیجیتال است و هدف آن نیز افزایش نقدینگی و همچنین بالا بردن ارزش یک دارایی خواهد بود. در این مقاله از کیف پول من، به طور کامل به معرفی این مفهوم می‌پردازیم و تاثیرات آن در بازار ارز دیجیتال و در صرافی‌ها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. تریدرها و افرادی که در زمینه کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنند، باید با اهمیت این موضوع آشنا شوند. شاخت این اصطلاحات، باعث می‌شود تا در فعالیت‌های خود در حوزه ارز دیجیتال، عملکرد بهتری داشته و موفق‌تر باشند. مارکت میکینگ Market Making در دنیای ارزهای دیجیتال، همان بازارسازی است که به شیوه های گوناگون انجام می‌شود. در واقع مارکت میکینگ Market Making، یکی از راهکارهای موثر برای فعالیت و ورود به بازار فارکس و همین طور، ارزهای دیجیتال است و معمولا با هدف افزایش حجم بازار تا بالا رفتن ارزش یک دارایی خاص و مشخص، تحت پلتفرم‌های مختلفی طراحی و اجرا می‌ شود.

در فرایند مارکت میکینگ Market Making یا همان بازار سازی، دارنده یک دارایی، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را تحت یک استراتژی مشخص و به صورت یکپارچه انجام می‌ دهد تا حجم دارایی مورد نظرش را گسترش دهد. در این پروسه با افزایش حجم بازار یک دارایی، ارزش هر واحد از آن دارایی نیز افزایش می یابد. برای درک عمیق تر این چرخه باید این گونه بگوییم که در این فرایند، حین افزایش سود مد نظر خود می‌توانید شاهد افزایش ارزش کلی یک دارایی مشخص در بازار باشید و به طور کلی آینده مالی خود را با توجه به آن تضمین کنید.

در پاسخ به سؤال مارکت میکینگ Market Making چیست، می‌ توان این گونه نیز گفت که مارکت میکینگ فرایندی است که در جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز دارایی ها اجرا می‌ شود. مارکت میکینگ شامل فرایند و پروسه ای است که طی آن قیمت ارزهای دیجیتال و نقدینگی آن‌ها در بازار مشخص می‌شود.

کارکرد مارکت میکینگ Market Making چیست؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مارکت میکینگ Market Making ، باید بدانید که سیستم‌هایی مثل صرافی‌های ارزهای دیجیتال، برای اینکه به درخواست‌های خرید و فروش معامله گران پاسخ دهند، باید روش خاصی را دنبال کنند که این روش در نهایت روی قیمت نهایی ارز دیجیتال مورد نظر نیز تاثیرگذار خواهد بود. برای آشنایی با سازوکار این مبحث می توانید در دوره آموزش ارز دیجیتال شرکت کنید.

برای اینکه بهتر متوجه شوید که فرایند مارکت میکینگ Market Making چیست، از یک مثال استفاده می کنیم. یک صرافی معمولی رمز ارز بیت کوین برای آنکه فرایند ترید ارز دیجیتال را آسان تر کند، از یک سیستم و دفتر سفارش، برای تطبیق سفارش بهره می برد. قیمت پیشنهادی تریدرها برای خرید یا فروش یک دارایی در این دفتر سفارش ثبت خواهد شد و از طرف دیگر، تمامی این سفارش‌ها توسط سیستم تطبیق سفارش مطابقت داده می‌ شوند.

در برخی مواقع به دلیل عدم وجود لیکوئیدیتی برای یک دارایی، امکان انجام معامله وجود ندارد. برای اینکه با مفهوم لیکوئیدیتی آشنا شوید، مقاله اصطلاحات کریپتوکارنسی را مطالعه کنید. با مشاهده مشکل لیکوئیدیتی در انجام معاملات، مدیران و مؤسسان صرافی‌ ها به فکر یافتن راه حلی برای آن افتادند. بنابراین، برای تأمین نقدینگی مورد نیاز، از معامله‌ گران حرفه‌ ای در قالب سرمایه گذاران نهادی، بانک ها و کارگزاران استفاده کردند. این افراد که به عنوان ارائه دهندگان نقدینگی در بازار نیز شناخته می‌شوند، سفارش‌هایی مطابق با سفارش معامله‌ گران ثبت می‌ کنند و در نتیجه، اطمینان و نقدینگی لازم برای انجام معاملات ایجاد خواهد شد.

مفهوم مارکت میکینگ Market Making

بازارسازی یا مارکت میکینگ Market Making در دنیای ارزهای دیجیتال، با روش‌های مختلف و تحت پلتفرم‌های متفاوت انجام می‌شود. این کار، یکی از فعالیت‌های مرسوم و شناخته شده در حوزه کریپتوکارنسی است. هدف اصلی در این کار این است که حجم یک دارایی را بالا ببرند تا نقدینگی آن زیاد شود و در نتیجه ارزش آن نیز بالا برود.

در این نوع از بازارسازی، دارنده یک دارایی دیجیتال خاص، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را در قالب یک استراژی و برنامه معین و دقیق انجام می‌دهد تا حجم بازار این داریی افزایش پیدا کند. با بالا رفتن و گسترش حجم یک دارایی در این فرایند، ارزش هر واحد آن نیز بالا می‌رود. در واقع افراد با انجام این کار، هم می‌توانند سود خود در این بازار را افزایش دهند و از طرف دیگر نیز، ارزش این دارایی به طور کلی بالا رفته و آینده سرمایه گذاری شخص در آن نیز تا حدود زیادی تضمین خواهد شد.

مارکت میکینگ Market Making، فعالیتی است که برای تامین نقدینگی یک دارایی در بازار انجام می‌شود و ادامه فعالیت آن در آینده را نیز تضمین می‌کند؛ به همین دلیل افرادی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای در بازار ارز دیجیتال فعالیت کنند، با این مفاهیم به طور کامل آشنا شده و از آن‌ها استفاده کنند.

مارکت میکر چیست؟

یکی از موارد مهمی که در مورد مارکت میکینگ وجود دارد، بازارسازها یا مارکت میکرها هستند. مارکت میکرها، افراد یا شرکت‌هایی هستند که بازار را به صورت دوطرفه تحت کنترل خود دارند و با انجام سفارشات خرید و فروش، اهداف خود را پیش می‌برند. این افراد، با ایجاد تفاوت در خرید و فروش یا به اصلاح از تفاوت اسپرد ask و bid سود می‌کنند. همچنین نقدینگی در بازار را افزایش می‌دهند.

بازارسازان یا مارکت میکرها، اغلب سرمایه گذاران بزرگ و یا تریدرهای حرفه‌ای هستند که برای شرکت‌ها کار می‌کنند. این افراد، به نوعی با تسهیل در خرید و فروش سهام و ارزهای مختلف در بازار، جریان معاملات در بازار را آسان‌تر می‌کنند. مارکت میکرها، همواره در معرض ضرر و زیان و از دست دادن سرمایه خود هستند؛ زیرا این امکان وجود دارد که پس از خرید ارز و پیش از فروش آن، ارزش دارایی مورد نظر کاهش پیدا کند. مارکت میکرها همواره باید تفاوت یا اسپرد در دارایی خریداری شده را تغییر دهند؛ به عنوان مثال، زمانی که یک سرمایه گذار اقدام به خرید یک دارایی می‌کند، ممکن است قیمت خرید آن در صرافی 100 دلار و قیمت فروش 100.05 دلار را مشاهده کند. این تفاوت، برای کارگزاری مربوطه در معاملات پرحجم سود روزانه زیادی را در پی دارد,

بین مارکت میکرها و مارکت میکینگ Market Making چه ارتباطی وجود دارد؟

موضوعی که در ادامه پرداختن به موضوع مارکت میکینگ Market Making باید روشن شود، وجود و حضور مارکت میکرهاست. نمی توان از بازارسازی حرف زد، اما در مورد کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند و بازارسازی می کنند، هیچ توضیحی ارائه نداد. مارکت میکرها یا همان بازارسازها، سرمایه گذار هستند. این افراد سرمایه های زیادی را وارد بازار کرده و وقتی اعلام می کنند که قصد دارند یک دارایی را خرید و فروش کنند، بازاری را به وجود می آورند. در گذشته، این افراد به صورت دستی بازارسازی می کردند، اما امروزه، این عمل به یک عمل خودکار تبدیل شده است و برخی مارکت میکروها به صورت خودکار وارد فعالیت می شوند.

خوب است بدانید که مارکت میکرها معمولا به عنوان آخرین راه حل به بازار وارد می شوند و از اسپرد بین قیمت های پیشنهاد شده و قیمت های درخواست شده، سود خوبی را به دست می آورند. این عملِ آنها به تامین نقدینگی در بازار نیز کمک فراوانی می کند. حضور مارکت میکرها به بازار اطمینان می بخشد که در صورتی که یک خریدار و یا فروشنده ثالث وجود نداشته باشد، باز هم شخصی هست که می تواند یک دارایی را مبادله کند.

ربات‌های مارکت میکینگ Market Making

یکی از جذابیت‌های دنیای کریپتوکارنسی‌ها، وجود ربات تریدر است. تریدرها، با انجام تحلیل‌های مختلف در بازار فعالیت می‌کنند. ربات‌های تریدر نیز این فعالیت‌ها و این تجزیه و تحلیل‌ها را در مدت زمان بسیار کمتری انجام داده و ترید می‌کنند. نکته مهمی که باعث جذابیت این ربات‌ها می‌شود این است که آن‌ها می‌توانند مانند انسان‌ها از استراتژی‌های مختلف استفاده کرده و ترید کنند. یکی از این استراتژی‌ها مارکت میکینگ Market Making است که توسط ربات‌های تریدر انجام می‌گیرد.

ربات‌ها می‌توانند با استفاده از استراتژی بازارسازی سود زیادی را کسب کنند. آن‌ها به صورت همزمان برای یک دارایی سفارشات خرید و فروش ثبت می‌کنند و از اسپرد قیمت آن‌ها سود به دست می‌آورند. این کار همانند افراد مارکت میکر انجام می‌شود، با این تفاوت که ربات‌ها می‌توانند فعالیت‌های گسترده‌تری داشته باشند و سرعت آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

عملکرد مارکت میکینگ Market Making در صرافی ارز دیجیتال

مارکت میکینگ Market Making، یک روش مطمئن و کارآمد برای بالا بردن نقدینگی در معاملات ارز دیجیتال است. این کار توسط مارکت میکرها انجام می‌شود که جزء سرمایه گذاران بزرگ هستند. به بررسی موضوع مهم مارکت میکینگ Market Making پرداختیم و ربات‌های مربوط به آن را نیز بررسی کردیم.

این استراتژی، بیشتر از طرف صرافی‌ها انجام می‌شود تا سرعت و حجم معاملات را بالا ببرند. صرافی‌ها، معمولا برای ثبت سفارشات، استراتژی‌های مختلفی دارند؛ اما زمانی که لیکوئیدیتی و نقدینگی یک دارایی خاص تمام می‌شود، صرافی‌ها باید از طریق بازارسازی یا مارکت میکینگ Market Making اقدام به بالا بردن نقدینگی بکنند.

مارکت میکینگ Market Making پروسه ای است که معمولا در صرافی‌ ارزهای دیجیتال برای روان شدن بازارهای مالی انجام می‌ شود. برای اینکه در این بازار، عملکرد موثر و موفقیت آمیزی داشته باشید.

نگاهی عمیق به مارکت میکینگ Market Making

سیستم‌هایی مثل صرافی‌های ارز دیجیتال برای اینکه به درخواست‌های خرید و فروش تریدرها پاسخ دهند باید روش خاصی داشته باشند که این روش در نهایت روی قیمت نهایی ارز دیجیتال مورد نظر نیز تاثیرگذار خواهد بود.

برای مثال یک صرافی معمولی بیت کوین برای اینکه فرایند ترید ارز دیجیتال را تسهیل کند از یک دفتر سفارش و سیستمی برای تطبیق سفارش استفاده می‌کند. قیمت پیشنهادی تریدرها برای خرید و فروش یک دارایی در این دفتر سفارش ثبت خواهد شد و از طرف دیگر تمام این سفارش‌ها توسط سیستم تطبیق سفارش مطابقت داده می‌شود. اما در برخی مواقع به دلیل عدم وجود لیکوئیدیتی برای یک دارایی، امکان انجام معامله وجود ندارد.

با مشاهده این مشکل در صرافی‌ها، مدیران و مؤسسان این صرافی‌ها به فکر یافتن راه حلی برای آن افتادند. بنابراین برای تأمین نقدینگی مورد نیاز از معامله‌گران حرفه‌ای در قالب بانک‌ها، سرمایه گذاران نهادی و کارگزاران استفاده کردند. این افراد که به عنوان ارائه دهندگان نقدینگی نیز شناخته می‌شوند، سفارش‌هایی مطابق با سفارش معامله‌گران ثبت می‌کنند و در راستای آن اطمینان و نقدینگی لازم برای انجام معاملات ایجاد خواهد شد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.