تفاوت سه استیبل کوین برتر تتر، یو اس دی کوین و DAI

تفاوت سه استیبل کوین برتر تتر، یو اس دی کوین و DAI

سه استیبل کوین برتر تترUSDT ، یو اس دی کوین USDC و DAI از مولفه‌های بزرگ صنعت استیبل کوین هستند و این صنعت دیجیتالی را تحت سلطه خود قرار داده‌اند که البته به طور قطع برای سرمایه گذاران معمولی و تازه وارد گیج کننده خواهد بود؛

اساسی‌ترین تفاوت این است که یک دلار فیات توسط یک بانک نگهداری می‌شود، در حالی که یک استیبل کوین توسط شما و کیف پول شخصی شما نگهداری خواهد شد. به گونه‌ای که هنوز تفاوت بین یک دلار واقعی و یک استیبل کوین دلار آمریکا برای کسانی که این مفهوم را به تازگی شنیده‌اند روشن نیست! از اونجایی که هم تتر و هم یو اس دی کوین، هر دو ارز فیات دلار رو پشتیبانی میکنن؛ باعث شده که اهمیت خاصی در بین معامله گرها و اشخاصی که توی بازار ارزهای دیجیتال فعالیت میکنن داشته باشند. جدیدا رقابت جالبی بین بازار خرید واسه تتر و یو اس دی کوین USDC شکل گرفته، و بعضی خبرهای جدید نشون دهنده این هستن که بازار یو اس دی کوین USDC تونسته که تتر رو پشت سر بگذاره و ازش پیشی بگیره؛ پس واقعا مقایسه تتر و یو اس دی کوین USDC ارزش بررسی کردن رو داره.

البته تا الان باید به اهمیت استیبل کوین هایی مثل تتر USDT و یو اس دی کوین USDC در بازار ارزهای دیجیتال پی برده باشین و این نکته رو متوجه شده باشین استیبل کوین ها چون قیمت ثابتی دارن در زمانی که از خرید ارزهای دیجیتال سود خوبی بدست آوردین و می خواین اون ها رو بقروشین، بهترین گزینه برای ذخیره و سیو سود معاملات به شما میان. حالا در این بازار چون استیبل کوین های زیادی داریم موضوع مهم این هستش که سرمایه خودتون رو به استیبل کوینی تبدیل کنین که امنیت بالاتری داره و ریسک سرمایه گذاری در اون کمتر باشه. با اطلاعاتی که از طریق مقایسه تتر و یو اس دی کوین، در مورد این دو توکن در اختیارتون قرار خواهیم داد؛ امیدواریم که بتونیم بهتون کمک کنیم که با دید باز تری هر کدوم از این استیبل کوین ها رو انتخاب بکنید و ازشون استفاده کنید. و همچنین علاوه بر آشنا شدن با مزیت های هر کدوم از این کوین ها معایب و محدودیت هاشون رو هم بشناسید.

مفهوم استیبل کوین

استیبل کوین یا ارز پایدار به ارزهایی گفته میشه که ارزششون همواره ثابت هست. برخلاف ارزهای دیجیتال که ارزششون با افزایش و کاهش تقاضا تغییر میکنه، استیبل کوین ها به دلیل این که توسط یک یا چند ارز فیات مثل دلار، یورور، پوند و... پشتیبانی میشن ارزششون کاملا بستگی به قیمت ارز فیاتی داره که پوشش میدن.

مثلا اگه یک استیبل کوین وجود داشته باشه که یورو رو به عنوان ارز فیات اصلی پشتیبان خودش قرار بده، ارزش یورو هرچقدر که تغییر بکنه قیمت اون استیبل کوین هم به همون اندازه تغییر خواهد کرد. در واقع هر استیبل کوین با ارز فیات مورد نظرش همیشه قانون نسبت یک به یک رو رعایت میکنه و ارزشش برابر با قیمت بازار اون ارز فیات خواهد بود.

اصلی ترین ویژگی این ارزهای پایدار یا استیبل کوین ها این هست که به فضای بازار رمزارزها ثبات نسبی میبخشن و باعث میشن که بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال کمی ثبات پیدا بکنه و از نوسان های خیلی صعودی یا نجومیش کمی کاسته بشه.

همچنین اکثر تریدر ها از استیبل کوین ها به عنوان ارز پایه برای معامله کردن استفاده میکنن، به این شکل که مقدار پولی رو که قصد دارند باهاش ترید بکنن به استیبل کوین هایی مثل تتر USDT و یا یو اس دی کوین USDC تبدیل میکنن و بعد این کوین ها رو با ارز دیجیتالی که مد نظرشون هست مبادله میکنن. انجام خرید و فروش از این طریق باعث میشه که سرعت معامله تریدر ها به میزان چشم گیری افزایش پیدا بکنه، و همچنین یک گزینه مطلوب مخصوصا برای معامله گرهای ایرانی هست؛ که به دلیل محدودیت های بین المللی قادر به تراکنش و انجام انتقال توی بازارهای جهانی از طریق پول ملی نیستن.

یکی از کاربرد استیبل کوین ها ارزش ذاتیشون برای سرمایه گذاری هست.ارزش این ارزهای پایدارهمواره ثابته درنتیجه یک گزینه مناسب برای کسایی که میخوان از این طریق ارزش داراییشون رو حفظ کنن. دلیل افزایش محبوبیت و استفاده مردم از استیبل کوین‌ها چیست؟

مردم از استیبل کوین‌ها برای تثبیت نوسانات سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنند و در عین حال نیز از مزایایی که زنجیره‌های بلوکی به ارمغان می‌آورد بهره می‌برند.

به عبارت دیگر یک استیبل کوین با مرتبط بودن ارزش آن به یک ارز که معمولاً دلار آمریکا است، با نوسانات دارایی‌های رمزنگاری شده مبارزه می‌کند و اغلب به عنوان راهی برای نگهداری آسان پول در صرافی‌های ارزهای دیجیتال و در لحظات کلیدی در زمان معامله و یا اصطلاحا خرید و فروش تتر به منظور کاهش ضرر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال، سرمایه‌ گذاری که انتظار دارد قیمت بیت ‌کوین کاهش یابد، می‌تواند دارایی‌های خود را به استیبل کوین تبدیل کند تا ارزش دلاری سرمایه‌اش را حفظ نماید. پس از آن مجددا می‌تواند بیت کوین را با قیمت پایین‌تری خریداری کرده و یا آن را برای دریافت سود، به حساب بانکی خود منتقل کند.

در نتیجه می‌توان گفت که محبوبیت استیبل کوین‌ها در حال افزایش است؛ زیرا سریع‌ترین راه برای انتقال وجوه با ارزش پایدار بین صرافی‌های ارز دیجیتال خواهد بود که نه تنها دارای تراکنش‌های سریع هستند، بلکه اکثر صرافی‌ها برای استفاده از استیبل کوین‌ها، کارمزدهای معاملاتی جذابی را نیز ارائه می‌دهند تا در هنگام انتقال دارایی‌های رمزنگاری شده از یک صرافی به صرافی دیگر، میزان ضرر را به حداقل برسانند.

از طرفی نیز برای دوام استیبل کوین‌ها به عنوان ارز، دائما توسط دولت‌ها و موسسات مالی مورد بررسی قرار می‌گیرند و از آنجایی که از نظر تئوری تحت تأثیر نوسانات بد نام کریپتو قرار نمی‌گیرند، به منظور استفاده در دنیای واقعی نیز ایده آل خواهند بود؛ زیرا امکان پرداخت‌های بدون مرز و کم هزینه را میسر می‌کنند.

تتر

از اونجایی که مقایسه تتر USDT و یو اس دی کوین USDC ممکنه که برای بعضی ها مخصوصا اون هایی که توی بازار ارزهای دیجیتال تازه وارد هستند کمی سردرگم کننده باشه، در این قسمت ویژگی های مهم تتر رو نسبت به بقیه استیبل کوین ها به صورت جدا توضیح میدیم تا با مزایا و معایبی که داره به طور کامل آشنا بشید.

• سرعت انجام تراکنش های تتر نسبت به استیبل کوین های دیگه و همین طور بقیه ارزهای دیجیتال خیلی بالاتره، به طوری که انجام معاملات چند ثانیه ای هم از طریق این ارز پایدار گزارش شده. اگه به دنبال یک استیبل کوین با سرعت انتقال بالا برای انجام معاملات آربیتراژی هستید USDT میتونه که اولین انتخاب شما باشه.

• ارز فیات دلار که توی اکثر معاملات جهانی کاربرد داره از استیبل کوین تتر پشتیبانی میکنه و ارزش تتر همیشه با ارزش دلار برابری میکنه. در واقع با توجه به شرایط فعلی این که به صورت مستقیم دلار بخرید و یا این که اقدام به خرید تتر کنید، زیاد فرقی نمیکنه؛ چون که ارزش هر دو این رمزارز ها با نسبت یک به یک کاملا برابره. • برخلاف بعضی ارزهای دیجیتال که کارمزهای انتقال بالایی دارند، استیبل کوین تتر از جمله رمزارزهایی هست که دارای کم ترین میزان کارمزد هست. این ویژگی باعث میشه که انتقال تتر با میزان سرمایه کم هم کاملا امکان پذیر باشه. • به دلیل این که گاهی عرضه و تقاضای این استیبل کوین دستکاری میشه، قیمتش همیشه با دلار کاملا برابر نیست و ممکنه زمان هایی که تقاضا واسش زیاد میشه، هزینه تمام شده اش نسبت به دلار کمی گرون تر و بالاتر تموم بشه.

• دومین عیب اساسی تتر این هست که برخلاف دلار توسط هیچ سیستم و سازمان دولتی پشتیبانی نمیشه، در حالی که دلار توسط بانک مرکزی هر کشوری مورد پشتیبانی قرار میگیره. پس اگه روزی تتر توسط دلار پشتیبانی نشه و یا به هر دلیلی ارزش خودش رو از دست بده، هیچ سازمان رسمی وجود نخواهد داشت که جوابگو باشه. هرچند که این گزاره در مورد کل سیستم بلاکچین و بقیه رمزارزها هم صدق میکنه.

یو اس دی کوین USDC

یو اس دی کوین (USDC) یکی دیگه از استیبل کوین های قوی هست که تونسته توجه علاقمندان به ارزهای پایدار رو به خودش جلب بکنه. این استیبل کوین نسبت به تتر جدیدتر هست و برای اولین بار توی سال 2018 عرضه شد. اما توی همین مدت زمان کوتاه تونسته که رشد خوبی بکنه و به عنوان یکی از پنج رمزارز قوی توی بازار ارزهای دیجیتال مطرح بشه.

شرکت کوین بیس (Coinbase) و سیرکل (Circle) با همکاری همدیگه کنوانسیونی رو به اسم سنتر (Center) عرضه کردند که نتیجه اش تولید و عرضه این استیبل کوین به دنیای ارزهای دیجیتال شد. این ارز پایدار هم مثل تتر USDT توسط ارز فیات دلار پشتیبانی میشه و کمپانی عرضه کننده اش میزان دلار متناسب با رمزارز رو بعد از انتشار هر یو اس دی کوین توی خزانه داری خودش نگهداری میکنه.

این استیبل کوین به صورت توکن توی شبکه های انتقال بلاکچینی مختلفی معامله میشه، از جمله این شبکه ها عبارت هستند از: اتریوم، ترون، الگوراند، سولانا و استلار که اصلی ترین شبکه های انتقالی این استیبل کوین رو تشکیل میدن.

یو اس دی کوین هم مثل تتر USDT با نرخ دلار نسبت یک به یک داره، در واقع ارزش هر یو اس دی کوین برابر هست با یک دلار آمریکا.

به دلیل این که یو اس دی کوین USDC توسط صرافی معروفی مثل کوین بیس پشتیبانی میشه، تونسته توی بازه زمانی خیلی کوتاهی اعتماد فعالان بازار ارزهای دیجیتال رو به خودش جلب بکنه و توی پنج سال اخیر به قدری مطرح شده که اخیرا اخباری راجعبش مطرح میشه که نشون میده تقاضا واسه این استیبل کوین گاهی از تتر هم پیشی میگیره. اگه که یو اس دی کوین تونسته فقط توی پنج سال به عنوان یه رقیب جدی برای تتر تلقی بشه، باید منتظر موند و دید که چند سال دیگه این استیبل کوین چه آینده ای رو برای خودش رقم خواهد زد.

اکثر کیف پول های دیجیتال مطرح مثل تراست والت، کوبو، کوینومی و... از این استیبل کوین به صورت کامل پشتیبانی میکنن و شما میتونید که ‌این ارز پایدار رو از طریق انواع کیف پول های مختلف با خیال راحت و تا هر مدت زمانی که دوست داشتید نگهداری کنید.

در کل مثل تترUSDT ،استیبل کوین یو اس دی USDC هم یک گزینه سرمایه گذاری خوب برای ذخیره ارزش دارایی میتونه باشه و پیش بینی میشه که با توجه به چشم اندازهای بلند پروازانه کمپانی سازندش، آینده درخشانی در انتظار این استیبل کوین باشه.

• پشتیبانی یو اس دی کوین USDC خیلی قوی هست، به طوری که علاوه بر کمپانی اصلیش شرکت های شناخته شده دیگه ای این استیبل کوین رو توسط دلار آمریکا تامین سرمایه میکنند و ارزشش رو از طرف خوشون کاملا تضمین میکنن.

• یو اس دی کوین USDC توسط چند شبکه مختلف و همچنین صرافی ها و کمپانی های بزرگی ادغام شده که در راس اون ها صرافی بیس کوین قرار داره، و 24 ساعته از طریق صرافی های مختلفی پشتیبانی میشه. توی هر ساعت از شبانه روز هر زمان که مایل بودید، میتونید که این یو اس دی کوین ها USDC تون رو بفروشید و در این مورد هیچ محدودیتی نخواهید داشت.

• یکی از اصلی ترین مزیت های یو اس دی کوین USDC این قابلیت هست که امکان انجام تراکنش بدون کارمزد رو توی نسخه 2.0 خودش معرفی کرده. در واقع توی این ورژن جدید یه ویژگی به اسم No Gas وجود داره که به کاربر این امکان رو میده تا بدون کسر شدن گس توی شبکه اتریوم تراکنش هاشون انجام بگیره. این ویژگی یو اس دی کوین USDC باعث شده که توی یکی از گرون ترین شبکه ها، امکان انجام تراکنش برای USDC بدون کسر شدن هیچگونه گس(کارمزد) ممکن بشه.

• علاوه بر شبکه اتریوم توی شبکه های دیگه هم این استیبل کوین در مقایسه با رقبای خودش کارمزد خیلی پایینی داره از طرف دیگه سرعت انتقال خوب باعث شده که جذابیت این استیبل کوین در بین معامله گرها واسه انجام تراکنش دو برابر بشه. توی بعضی از شبکه ها مثل سولانا سرعت انتقال و انجام تراکنش USDC چیزی کم تر از 400 میلی ثانیه هست که رقم بینظریه.

• شرکت هایی که ارزش یو اس دی کوین رو پشتیبانی میکنن به صورت شفاف میزان ذخیره دلارشون رو با کاربرهای خودشون به اشتراک میگذارند و همچنین سیستم پشتیبانی قوی دارن که برای رفع ابهام مخاطب هاشون به طور کامل به همه سوالات مشتری هاشون پاسخ میدن و اون ها رو راهنمایی میکنند. یو اس دی کوین همواره در اختیار مالک اون هست. اما میتونه که ارزش ذاتی این استیبل کوین رو طبق سلیقه سازندگان این ارز تغییر بده، نه بر اساس مکانیسم های بازار.

DIA

DIA یک استیبل کوین برتر دیگر است که بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند. برخلاف USDC و USDT، DIA توسط ارزش ETH و از طریق قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌شود که این امر DIA را به یک ارز دیجیتال کاملاً غیرمتمرکز تبدیل می‌کند و آن را به طور یکسان در بین کارشناسان و کاربران محبوب کرده است.

به بیانی دیگر DIA یک ارز استاندارد برای اکوسیستم مالی غیرمتمرکز اتریوم (DeFi) بوده و شامل مجموعه‌ای از راه حل‌های فین‌تک است که توسط پشته فناوری اتریوم ایجاد و پشتیبانی می‌شود که این امر منجر به تقاضای بی‌ نهایت DIA می‌شود و به نظر می‌رسد تا زمانی که DeFi مورد تقاضا باشد این روند ادامه خواهد داشت؛ زیرا اخیرا صنعت ارز دیجیتال از مرز 1 میلیارد دلار عبور کرده است؛ یعنی افزایش 300 درصدی در کمتر از یک سال! از طرفی نیز DAI بسیاری از ویژگی‌های مشابه Tether را ارائه می‌دهد که به دلار آمریکا متصل است و عمدتاً بر روی بلاک چین اتریوم عمل می‌کند. همچنین DAI توسط یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) اداره می‌شود که آن را برای علاقه مندان به ارزهای دیجیتال بسیار جذاب‌تر می‌کند.

با این تفاسیر انتظار می‌رود که DIA شکوفا شود و خود را به عنوان یک استیبل کوین پیشرو تقویت کند، زیرا DeFi در پذیرش و رشد بازار آن، به شدت گسترش یافته است. مقایسه تتر USDT و یو اس دی کوین USDC نشون دهنده اینه که این دو استیبل کوین توی ساختار متمرکزشون که از طریق کمپانی سازندشون انجام میشه، باهم دیگه مشترک هستن. در واقع این ارزهای پایدار گرچه از فناوری بلاکچین استفاده میکنند، ولی مثل ارزهای دیگه قابلیت ماین شدن ندارند و به صورت متمرکز شرکت سازندشون با توجه به حجم ارز فیاتی که در اختیار داره اقدام به انتشار این استیبل کوین ها میکنه.

• مورد بعدی در مقایسه تتر USDT یو اس دی کوین USDC مربوط به کمپانی های سازنده این دو استیبل کوین هست. شرکت های پشتیبانی کننده تتر اغلب به سوالات ناخوشایند کاربران در مورد ابهامات موجود در مورد این ارز پایدار پاسخی نمیدن. این در حالی هستش که در مورد یو اس دی کوین سوالی نیست که بی پاسخ مونده باشه و اطلاعات دقیقی در مورد میزان ذخیره نقدی، نحوه قانون گذاری در مورد این استیبل کوین، نحوه عرضه شدنش و شیوه های پشتیبانیش همگی برای عموم در دسترس هست.

• اسناد اثبات وجوه، که واسه استیبل کوین تترUSDT تا حالا عرضه شدن قانع کننده نبودن و مشخص نیست که آیا واقعا تتر به همون میزان که ادعا میشه ذخیره ارز فیات دلارش میتونه پاسخگو باشه یا نه. در حالی که یو اس دی کوین در این مورد، اسناد اثبات وجوه دقیقی رو به صورت شفاف منتشر میکنه که توانایی و قدرت این ارز پایدار رو به طور کامل اثبات میکنه. از طرف دیگه چون که تتر USDT از قدیم در بازار وجود داشته و تا الان هم نشون داده به تعهداتی که بر عهده داره میتونه پایبند باشه، هنوز به عنوان معتبرترین استیبل کوین توی بازار ارزهای دیجیتال شناخته میشه؛ در حالی که یو اس دی کوین معلوم نیست که روند فعلیش رو بتونه با همین کیفیت توی بلند هم حفظ بکنه یا نه.

• یک نکته مهم دیگه که در مورد مقایسه تتر USDT و یو اس دی کوین USDC باید بهش دقت کنید اینه که این استیبل کوین نسبت به تتر توی صرافی های کمتری پشتیبانی میشه و اکثر صرافی های ایرانی هم فعلا از یو اس دی کوین پشتیبانی نمیکنن، و خرید تتر از داخل ایران نسبت به USDC در حال حاضر خیلی راحت تر و به صرفه تره.

• و در آخر این نکته رو هم در نظر داشته باشید که با توجه به افزایش و رشد خیلی بالای یو اس دی کوین، هنوز تتر ارز بازاریش بر اساس حجم معاملات بالایی که داره چند برابر USDC هست.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.