استیبل کوین الگوریتمی چه تفاوتی با سایر استیبل کوین ها دارد؟

استیبل کوین الگوریتمی چه تفاوتی با سایر استیبل کوین ها دارد؟

استیبل کوین ها از انواع ارزهای دیجیتالی هستند که مبتنی بر بلاک چین بوده و ارزش آنها به دلار آمریکا وابسته است. استیبل کوین الگوریتمی Algorithmic Stablecoins نوع جدیدی از استیبل کوین های غیر متمرکز است.

نوع کارکرد استیبل کوین ها در بلاک چین، در زمان خرید استیبل کوین یا فروش استیبل کوین هزینه های کارمزد کمتری پرداخت می شود. از این ارزها به عنوان ارزهای واسطه جهت خرید و فروش ارز دیجیتال و دیگر دارایی های رمزنگاری استفاده می شود. سه هدف اصلی از طراحی استیبل کوینها، کارایی سرمایه، تمرکززدایی و ثبات peg هستند. منظور از peg قیمت خاصی است که یک کوین می خواهد در آن قیمت ثابت بماند.

استیبل کوین الگوریتمی Algorithmic Stablecoins تجسم واقعی از تمرکززدایی می باشد. زیرا قوانین تعریف شده این کد، سیستم مالی اساسی را تنظیم می کند و هیچ سازمان نظارتی بر تراکنش های کاربران نظارت ندارد. همچنین در این سیستم به دارایی فیزیکی نیازی نیست و خطر خطای کاربر را از بین می برد. البته باید گفت استیبل کوین های مبتنی بر الگوریتم ها ساختار ضعیفی دارند. در بازار نوسان آمیز و به قولی ریسکی ارز های دیجیتال که قیمت رمز ارز ها به سرعت توسط عوامل کلان یا تکنیکال تغییر می کند، نوعی ارز دیجیتال وجود دارند که به دلیل وابسته بودن به نوعی ارز فیات یا هر دارایی دیگر، درگیر این نوسانات نمی شوند و تقریبا قیمت خود را به طور پیوسته پایدار و با ثبات حفظ می کنند. به این نوع از ارز های دیجیتال اصطلاحا استیبل کوین یا ارز پایدار می گویند. اگرچه ممکن است در نگاه اول این نوع رمز ارز ها به دلیل مصون بودند از روند های شدید قیمتی، سرمایه گذاری بهتر و امن تری نسبت به سایر انواع رمز ارزها به نظر آیند، اما باید گفت که استیبل کوین ها هم دارای برخی ابعاد ریسک پذیر هستند که به سرمایه گذاران پیشنهاد می شود پیش از تصمیم گیری، آن ها در نظر داشته باشند. کسانی که با صنعت کریپتو آشنایی دارند حتما اسم آن ها را شنیده اند و از نحوه کار آنها آگاه اند. این استیبل کوین ها خود به چند نوع مختلف تقسیم می شوند که هر کدام با تفاوتی جزئی از سایرین جدا می شود.

استیبل کوین الگوریتمی Algorithmic Stablecoins چیست؟

گفتیم که استیبل کوین ها به یک دارایی خارجی مثل نوعی خاص ارز فیات (دلار، یورو و سایر) یا فلزات گرانبها مثل طلا وابسته است که قیمت آن کاملا تابع این نوع دارایی ها است. اما لازم است بدانید که ارزش استیبل کوین های الگوریتمی، توسط هیچ دارایی خارجی پشتیبانی نمی شود. در واقع این نوع از ارزهای پایدار به یک الگوریتم خاص وابسته هستند و کل عرضه آن توسط یک الگوریتم کنترل می شود و شرکت کنندگان می توانند با یک قرارداد هوشمند برای تبادل استیبل کوین تعامل داشته باشند. با فروش یا خرید استیبل کوین الگوریتمی در سیستم، کل عرضه افزایش یا کاهش می یابد چرا که استیبل کوین های الگوریتمی غیرمتمرکز هستند و بر بهبود ثبات قیمت بازار عرضه و تقاضای آن کوین را مدیریت می کنند. الگوریتم پشت این ارز ها، برنامه‌ریزی لازم برای افزایش عرضه یک ارز دیجیتال در موقعیت‌های کاهش تورم و همچنین کاهش عرضه استیبل کوین در شرایط کاهش قابل توجه قدرت خرید را دارد. در نتیجه، این ارزهای با ثبات الگوریتمی می توانند به رویدادهای مختلف بازار با اقدامات تثبیت خودکار پاسخ دهند.

پایداری قیمت این نوع ارز ها تفاوت چندانی با ارز صادر شده توسط بانک های مرکزی ندارد. این نوع استیبل کوین توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

استیبل کوین الگوریتمی Algorithmic Stablecoins چگونه عمل می کند؟

برای کمک به قرارداد هوشمند در خارج از بلاک چین، یک قرارداد اوراکل لازم است. این قرارداد اوراکل به دریافت قیمت استیبل کوین الگوریتمی Algorithmic Stablecoins از مبادلات مختلف کمک می کند.

سپس این قیمت استیبل کوین به صورت دوره‌ای (هر 24 ساعت) به یک قرارداد بازبنیاد یا rebase منتقل می‌شود، به طوری که قرارداد می‌تواند تعیین کند که آیا عرضه نیاز به افزایش یا کاهش دارد. ساختار معمولی استیبل کوین الگوریتمی یک سیستم دو کوینی می باشد. یک وجه آن برای جذب نوسانات بازار استفاده می‌شود و وجه دیگر آن تلاش می‌کند تا قیمت را ثابت نگه دارد. این توکن ها به عنوان توکن تعادل یا سهم نامیده شده و اغلب در صرافی های غیرمتمرکز DeX از جمله در Uniswap معامله می شوند که بهترین صرافی با کارمزد کم می باشد. در ابتدا، تنها ارز Terra به ساختار دو کوینی متکی بود، اما به تازگی ذخایر بیت کوین (BTC) به عنوان پشتوانه ای برای عملکردهای ریاضی آنها به کار گرفته شده است.

برای درک بهتر سیستم دو کوینی در اکوسیستم استیبل کوین الگوریتمی Algorithmic Stablecoins، به عنوان مثال شبکه Terra را در نظر می گیریم. سیستم بلاک چین Terra شامل دو توکن است، یکی TerraUSD به عنوان یک استیبل کوین، و دیگری لونا که توکن حکومتی است. برای ثابت نگه داشتن ارزش دلار TerraUSD بین این دو کوین تعامل برقرار شده است.

انواع استیبل کوین الگوریتمی Algorithmic Stablecoins

این نوع رمز ارز های پایدار از الگوریتم مشابه تابعیت می کنند اما برخی از آنها تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند.

  • استیبل کوین الگوریتمی Algorithmic Stablecoins تغییر پایه یا Rebase

استیبل کوین‌های الگوریتمی Algorithmic Stablecoins تغییر پایه اساساً شامل تنظیم ارزش توسط عرضه می‌شوند. در این حالت، الگوریتم پشتیبان کوین، در صورت افت قیمت به زیر یک سطح خاص (معمولا یک دلار) ، عرضه آن را کاهش می‌دهد. برعکس زمانی که قیمت از سطح خاصی بالاتر می رود کوین های بیشتری را انتشار می دهد. اگر چه عرضه یک استیبل کوین الگوریتمی ریبیس بسیار دچار نوسان می شود، اما قیمت آن معمولا ثابت است و به ارزش دارایی‌ای که دنبال می‌کند متکی است.

  • ارز پایدار الگوریتمی عمومی یا Seigniorage

استیبل کوین‌های الگوریتمی Seigniorage از یک سیستم چند توکنی استفاده می‌کنند، که در آن قیمت یک کوین به گونه‌ای طراحی شده است که ثابت باشد و یک یا چند کوین دیگر برای پایداری و اثبات آن کوین طراحی می شوند.

دارندگان کوین های حامی از استیبل کوین، هنگام افزایش تقاضا پاداش تورمی دریافت می کنند.

  • رمز ارز با ثبات الگوریتمی کسری (fractional)استیبل کوین های کسری-الگوریتمی ویژگی های ارز های با ثبات کاملاً الگوریتمی و کاملاً پشتیبانی شده را با هم ترکیب می کنند. این استیبل کوین ها از متکی بودن بیش از حد به یک دارايي خاص جلوگیری می کنند و خطرات نگهداری کمتری دارند.

Frax اولین استیبل کوین کسری است که یک طرح دو توکنی استفاده می کند، که در آن FRAX به عنوان یک استیبل کوین با ارزش ثابت 1 دلار و FXS به عنوان یک توکن حاکمیتی عمل می‌کند.

ارزش گذاری کوین پایدار الگوریتمی

ارزش یک استیبل کوین الگوریتمی توسط کارگروه دارایی‌های رمزنگاری بانک مرکزی اروپا به دست می‌آید. جهت شروع معاملات با این استیبل کوین ها، برای عملکرد کل اکوسیستم نیاز به سطح قابل قبولی از پشتیبانی تقاضا وجود دارد. بنابراین اگر تقاضا به زیر سطح معینی کاهش یابد، احتمال شکست کل سیستم وجود دارد.

تاریخ نشان داده که کف حمایت از محصول مالی، به ویژه در زمان بحران، تضمین نشده است. همچنین برای حفظ یک اکوسیستم به اصطلاح “پایدار“، استیبل کوین های الگوریتمی جهت انجام آربیتراژ تثبیت کننده قیمت، به کاربران مستقل متکی هستند تا بتوانند مشوق های بازار را کسب کنند.

مزایا و معایب استیبل کوین الگوریتمی Algorithmic Stablecoins

مزایا

  • استیبل کوین های الگوریتمی Algorithmic Stablecoins هدف تمرکز زدایی را به طور کامل محقق کرده اند، زیرا این پروژه ها سیستم مالی زیربنایی را تنظیم می کند که در آن هیچ آژانس و شخص سومی در تراکنشات کاربران نظارت ندارد. علاوه بر این، فقدان نیاز دارایی ملموس در استیبل کوین های الگوریتمی، خطر خطای کاربر را از بین می برد.

  • دیگر اینکه، ارزهای با ثبات الگوریتمی، امتیاز حق مالکیت را دوباره به اکوسیستم کریپتو وارد کردند و به عنوان مثال ارزیابی سود یا زیان حاصل از تولید یک ارز دیجیتال خاص در دنیای غیرمتمرکز دارایی‌های دیجیتال با استفاده از این پروژه ها اکنون امکان‌پذیر است.

  • استیبل کوین‌های الگوریتمی Algorithmic Stablecoins همچنین می‌توانند محبوبیت ارزهای دیجیتال را به عنوان وسیله مبادله برای تراکنش‌های مالی و سایر اهداف افزایش دهند که شامل استفاده از استیبل کوین‌ها برای تجارت، استفاده از آن‌ها برای اجرای سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO)، و ایجاد انگیزه برای دارندگان می‌شود. معایب

  • استیبل کوین های مبتنی بر الگوریتم ها ذاتاً طرح ضعیفی دارند. این دارایی‌های دیجیتالی وثیقه‌نشده، که از الگوریتم‌ها، مهندسی مالی و انگیزه‌های بازار برای تعیین قیمت دارایی مرجع استفاده می‌کنند، به هیچ وجه پایدار نیستند و همیشه در معرض خطر de-pegging یا همان از دست دادن پایداری و وابستگی خود به دارایی ها هستند. این بدترین سناریو برای هر پروژه استیبل کوین است، زیرا می تواند این دارایی ها را بی ثبات کند و باعث نوسانات قیمت شود که در نهایت موجب نابودی کل پروژه می شود.

  • از آنجایی که این گونه ارز ها همیشه تحت تاثیر نوسانات قیمت بازار قرار دارند، با خطر کاهش و افزایش عرضه هر بار که بازار دچار نوسان می شود، مواجه می شوند. همانطور که قبلا هم گفتیم با کاهش قیمت، عرضه توکن از طریق مکانیزم سوزاندن کاهش می یابد و در صورت افزایش از قیمت تعیین شده، کوین های بیشتری ضرب می شوند.

استیبل کوین‌ها به‌عنوان شکل جدید و ایمن‌تری از سرمایه‌گذاری رمزنگاری در نظر گرفته شده‌اند. با این حال، استیبل کوین های الگوریتمی را می توان یک استثنا در نظر گرفت زیرا برای ثابت نگه داشتن ارزش خود به یک طرح مهندسی مالی و پیچیده وابسته هستند.

گرچه پروژه هایی مثل ترا یو اس دی که با شکست فاجعه آمیز خود موجب خسارت های شدیدی برای سرمایه گذاران خود شد، ممکن است افراد در سرمایه گذاری و اعتماد به آنها مردد و دودل کند اما با انتخاب عاقلانه از میان این نوع دارایی های دیجیتال و درک کامل نحوه عملکردشان، می توانید از سود حاصل شده از رمز ارزی که به سختی نوسانات قیمتی را تجزیه می کند، استفاده کنید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.