بلاکچین انسانی یا Humanode چیست؟

بلاکچین انسانی یا Humanode چیست؟

بلاکچین انسانی Humanode اولین شبکه رمزنگاری بیومتریک با نیروی انسانی است Humanode یک شبکه رمزنگاری بیومتریک غیرمتمرکز عصر جدید است که رمزنگاری پیشگام را با بیومتریک خصوصی و فناوری بلاکچین ادغام می‌کند.

هدف این پروژه ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز قوی و پایدار است که مبتنی‌بر وجود انسان‌های منحصر به فرد است.

پروژه Humanode توسط مؤسسان مؤسسه تحقیقاتی پارادایم در سال 2017 طراحی شد. آنها یکی از بسیاری از افرادی بودند که به پتانسیل وب 3 خوشبین بودند. برای تسلط بر بازار کریپتو بنیانگذاران Humanode با استفاده از بیومتریک انسانی به عنوان سهام، امکان ایجاد یک شبکه واقعا غیرمتمرکز را دیدند. Humanode طیف وسیعی از موارد استفاده جدید را در حالی که مشکلات موجود را حل می‌کند، فعال می‌کند.

با فعال کردن Humanode که DIDهای بیومتریک مستعار مرتبط با خدمات آنلاین مختلف را فعال می‌کند، بسیاری از حوزه‌ها از مزایایی مانند بیمه، خدمات مالی که شامل امتیاز اعتباری، تجارت، بازارها، کشاورزی بازده و بسیاری موارد دیگر از جمله airdrops، مراقبت‌های بهداشتی، احراز هویت متاورس و توکن غیرقابل تعویض است، بهره‌مند خواهند شد.

شبکه Humanode؛ شبکه‌ای با ساختار انسانی !

شبکه Humanode نخستین شبکه بلاک چین پایه گذاری شده بر اساس کریپتوبیومتریک است که در آن هر انسان برابر یک گره در نظر گرفته می‌شود و ساختار بهم پیوسته این گره‌ها که در اصل انسان‌هایی با ویژگی منحصر به فرد و البته زنده هستند، شبکه را تشکیل می‌دهند.

با مرور زمان، این شبکه می‌تواند جایگزین دیگر شبکه‌ها شود؛ چرا که طی الگوریتم‌های به کار گرفته شده در دستور کاری‌اش، Humanode با استفاده از داده‌های زیستی و تشخیص حیات افراد حاضر می‌تواند با بسیاری از مشکلات دنیای تجارت و اقتصاد مجازی مقابله کند؛ از این رو آشنایی هر چه بیشتر با شبکه Humanode می‌تواند مفید تلقی شود.

شبکه Humanode چیست؟

Humanode به عنوان اولین شبکه رمزنگاری بیومتریک شناخته می‌شود که بر پایه نیروی انسانی در سال 2017 ایجاد شد؛ بستری که در آن هر فرد به عنوان یک گره و نقطه اتصال در این شبکه بزرگ به حساب می‌آید و احراز هویت می‌شود.

این شبکه، رمزنگاری را به صورت ادغام فناوری بلاک چین و مشخصه‌های زیستی هر فرد انجام می‌دهد و هدف آن ایجاد یک سیستم قوی و غیرمتمرکز متکی بر وجود انسان‌های منحصربه فرد است. هدف اساسی این پروژه در اصل ایجاد یک تحول برای دسترسی، فراگیری و خلاقیت بیشتر در فضای تکنولوژی، رمز ارزها و اقتصاد شناخته می‌شود.

این پروژه در اصل توسط موسسه تحقیقاتی پارادایم با استفاده از بیومتریک انسانی به عنوان سهام ایجاد شد تا به وسیله شناسه‌های غیرمتمرکزی که از هر فرد به دست می‌آید، علاوه بر تغییر فضای داد و ستد و اقتصاد جوامع، خدمات آنلاین نظیر بیمه، خدمات مالی که شامل امتیاز اعتباری می‌شوند، معامله، مراقبت‌های بهداشتی، احراز هویت در دنیای متاورس، مالکیت NFTها و بسیاری موارد دیگر به صورت بهتر و بهینه تر در اختیار مردم قرار داده شوند.

Humanode چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

Humanode با استفاده از فناوری بیومتریک، عدم تمرکز، مقاومت Sybil و مدل‌های حاکمیتی نوآورانه را به صنعت بلاکچین می‌آورد. هدف پروژه Humanode در اصل خود، ایجاد دسترسی، فراگیری و نوآوری در فضاهای فناوری و رمزارز و اقتصاد به عنوان یک کل است.

این پروژه جایگزینی برای اکثر شبکه‌های بلاکچین است که براساس الگوریتم‌های اجماع مانند اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) که در حال حاضر بر این حوزه مسلط هستند، ساخته شده‌اند. مشخص است که PoW و PoS از نظر فن‌آوری غیرمتمرکز هستند، اما نه از نظر قدرت، به نسبت سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی کاربران در یک فعالیت یا منبع، سهام یا قدرت محاسباتی، حق رای و پاداش اعطا می‌کنند، که منجر به انحصارات سرمایه‌ای و استخرهای استخراج می‌شود.

برخلاف PoW و PoS ، بلاکچین انسانی یا Humanode از بیومتریک تشخیص چهره با ترکیبی از اثبات منحصر به فرد بودن و اثبات وجود استفاده می‌کند – ابزارهای کارآمدی که قادر به ایجاد یک پروتکل غیرمتمرکز برای مقابله با حملات مخرب در سیستم عامل‌های آنلاین هستند. گسترده‌ترین حملات در شبکه‌های همتا به همتا، حملات Sybil با استفاده از چندین هویت مجازی جعلی یا در مورد ارزهای دیجیتال، گره‌ها هستند.

سیستم Humanode برای بررسی و اطمینان از اینکه هر فرد در شبکه منحصر به فرد است و دارای یک هویت منحصر به فرد است طراحی شده است. گره‌های انسانی از طریق احراز هویت رمزنگاری بیومتریک ایجاد می‌شوند که ترکیبی از مکانیسم‌های تطبیق امن رمزنگاری و تشخیص زنده بودن است که منحصر به فرد بودن و وجود انسان‌های واقعی را تأیید می‌کند.

طراحی Humanode با آوردن برابری و مقاومت Sybil به سیستم، به هر فردی میزان قدرت رای و پاداش یکسانی را تضمین می‌کند و ساختاری دموکراتیک و منصفانه همتا به همتا را ایجاد می‌کند.

کرپیتو بیومتریک چیست و چگونه کار می‌کند؟

کرپیتو بیومتریک در توضیح ساده مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته را شامل می‌شود که عبارتند از بلاک چین، رمزگذاری و امنیت سایبری، مشخصه‌های زیستی و تشخیص حیات.

این فناوری‌ها در راستای راه اندازی پروژه شبکه ارز دیجیتال Humanode بسیار کاربردی تلقی می‌شود؛ چرا که برای برآورده کردن الزامات امنیتی داده‌های بیومتریکی در سیستم توزیع شده جهانی، تنها کدگذاری این داده‌ها کافی نیست و برای رسیدن به این هدف یعنی امنیت داده باید از مکانیسم شناسایی رمزنگاری بیومتریک یا همان کریپتو بیومتریک استفاده کرد.

ویژگی‌های Humanode

شبکه تازه تاسیس Humanode از زمان اجرایی شدن به واسطه ویژگی‌های منحصر به فرد و شگفت انگیزی که با خود به همراه داشت، توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند.

ساختار متن باز بستر شبکه، هدایت پذیری بر اساس پروتکل‌های دست جمعی، سازگاری با EVM و تشخیص حیات به صورت غیر متمرکز از برجسته‌ترین مشخصات این شبکه به حساب می‌آید.

  • ساختار بستر شبکه Humanode شبکه Humanode در اصل لایه 1 یک بلاک چین است (این لایه از بلاک چین، پایه و اساس آن را تشکیل داده و عملکرد شبکه اصلی بلاک چین را حفظ می‌کند) که معماری آن بر روی بستری با منبع باز (Open Source) قرار دارد و به شما این امکان را می‌دهد که بلاک چین‌های سفارشی را بر روی آن توسعه دهید.

  • شبکه Humanode بر پایه پروتکل های‌دست جمعی هدایت می‌شود! از ویژگی‌های خارق العاده شبکه Humanode می‌توان به ایجاد یک فضای آگنوستیک اشاره داشت یعنی الگورتیم‌های اجماع و نتیجه گیری در خصوص ارزش یک سرمایه در این شبکه می‌تواند نسبت به نظر همه اعضای شبکه که حالا متشکل از افراد واقعی و احراز هویت شده هستند، تغییر کند و دیگر متکی به یک عنصر و عامل خاص نباشد.

در واقع از آنجا که در این شبکه یک رهبر و یک تصمیم گیرنده واحد وجود ندارد، شبکه Humanode همواره بر اساس مناسب‌ترین توافقی که توسط هر نفر حاضر در شبکه صورت می‌گیرد، تغییر جهت داده و به سیستم اجازه می‌دهد تا تکامل یابد و صرفا توسط سیاست‌های محدود شده حرکت نکند.

  • شبکه Humanode؛ لایه قرارداد هوشمند سازگار با EVM از دیگر ویژگی‌های شبکه Humanode قابلیت سازگاری با اتریوم است. با توجه به ساختار ماشین مجازی اتریوم که به صورت خلاصه اتریوم نامیده می‌شود، شبکه Humanode می‌تواند از ابزارهای توسعه اتریوم استفاده کرده و از قراردادهای هوشمند قابل اجرا در این محیط که توسط از زبان‌های پرطرفداری مانند Solidity و WebAssembly پشتیبانی می‌شوند، بهره ببرد.

  • به علاوه، شبکه Humanode به علت قابلیت دفاع در برابر حملات Sybil، برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) متکی بر اتریوم نظیر پروژه‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) و بازی‌های درآمد زا (GameFi) و همچنین دنیای NFT و متاورس مفید تلقی می‌شود.

  • تشخیص حیات غیرمتمرکز از ویژگی‌های امنیتی این شبکه که آسیب پذیری دنیای اقتصاد مجازی را در برابر جعل هویت کمتر می‌کند، تشخیص حیات یا زنده بودن افراد به صورت غیرمتمرکز است. این تشخیص با استفاده از بینایی رایانه، برای تفکیک هویت یک انسان زنده به جای نمایش عکس و فیلم، ماسک، اثر انگشت جعلی و غیره انجام می‌گیرد و در اصل با هویت اصلی و دقیق انسانها کاری ندارد.

احراز هویت و تشخیص حیات در شبکه Humanode تنها به واسطه یک رایانه مجهز به دوربین یا گوشی هوشمند قابل انجام است که در طی این فرآیند سیستم با اسکن صورت شخص، داده‌های زیستی و ابعاد چهره کاربر را تبدیل به عدد کرده و کد گذاری می‌کند تا با امنیت کامل و داخل شبکه نگه داری شوند؛ به این ترتیب فرد بدون افشای هویت واقعی خود به عنوان یک فرد زنده در این شبکه می‌تواند فعالیت کند.

با شبکه Humanode، آینده بلاکچین و بیومتریک وابسته به هم خواهد بود!

دنیای اقتصاد مجازی امروزه در جهت ایجاد یک محیط عادلانه‌تر و آزادتر تلاش می‌کند؛ به صورتیکه پایه گذاران بازارهای مالی همواره پروتکل‌هایی را برای عدم انحصار سرمایه توسط سرمایه گذاران بزرگتر و همچنین سیاستمداران ایجاد می‌کنند.

شبکه Humanode نیز با پیش گیری سیاست‌هایی در جهت تحقق این هدف مانند مقابله با حملات Sybil که به ایجاد هویت‌های جعلی و تغییر روند طبیعی بازارهای سرمایه منجر می‌شود، در حال فراگیری و جایگزین شدن با نوع پیشین شبکه‌های بلاکچین می‌باشد.

همین موضوع سبب می‌شود با مرور زمان، داده‌های زیستی و بیومتریکی هرچه بیشتر با زیرساخت‌های یک شبکه بلاک چین درهم آمیخته و آینده دنیای بازارهای مالی آینده را پایه گذاری کند تا هر انسان با حقی برابر در این بازارها مشارکت داشته باشد.

حلقه دائو(DAO)؛ شبکه سازمان یافته خودگردان و غیرمتمرکز Humanode

در واقع، در حال حاضر در اکوسیستم شبکه Humanode سه نوع گره یا node قرار دارند که عبارتند از نودها و گره‌های انسانی که احراز هویت را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون عضوی از شبکه هستند، سپس گره‌هایی که مانند نمایندگان حق رای خود را به کسانی که به اصطلاح نظارتگران و حکمرانان شناخته می‌شوند، واگذار می‌کنند و سپس کسانی که در رده کنترل و حکمرانی به شبکه Humanode فعالیت می‌کنند و باید الزامات و قوانین را اجرا کنند. این شبکه برخلاف پروژه‌های دیگر که در آنها افراد به نسبت میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند اجازه دارند رای جمع کنند، همه گره از نظر حق رای و اعتبار سنجی برابر هستند و می‌توانند یک محیط غیرمتمرکز و خودگران را به وجود آورند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.