آشنایی با هج فاند یا صندوق پوشش ریسک

آشنایی با هج فاند یا صندوق پوشش ریسک

هج فاند نوعی مشارکت محدود است که افراد یا شرکت‌های سرمایه‌گذار با شرکت‌های مالی انجام می‌دهند. افراد سرمایه‌گذار یا شرکت‌های که می‌خواهند با تحمل ریسک‌هایی بیشتر مقدار سودی بالاتراز حد میانگین را از سرمایه‌گذاری خود داشته باشند

با مراجعه به این صندوق‌های پوشش ریسک Hedge Fund مدیریت سرمایه خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.هج فاند Hedge Fund نوعی سرمایه گذاری و مشارکت محدود است که سرمایه گذاران یا شرکت‌هایی که تحمل ریسک‌هایی بالاتر از حد میانگین را دارند، دارایی‌های خود را با استراتژی‌های متنوع در این صندوق‌ها سرمایه گذار قیمتی می‌کنند. این صندوق‌ها را افراد حرفه‌ای اداره می‌کنند و نوعی شرکت‌های خصوصی هستند.هج فاندها Hedge Fund تلاش می‌کنند تا با کاهش تنوع سرمایه گذاری‌ها، ریسک خود را پایین بیاورند و مستقل از شرایط کلی بازار باشند. در حالت کلی می‌توان گفت هدف این صندوق‌ها، سرمایه گذاری در دارایی‌های پر ریسک است؛ چراکه در این حالت سود احتمالی افزایش پیدا می‌کند و سرمایه گذاران می‌توانند چندین برابر سرمایه اولیه خود را به دست بیاورند. سرمایه‌گذاری در هج فاندها Hedge Fund شرایط خاصی دارد بنابراین شرکت‌ها و نهادهایی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که شرایط و ویژگی‌های موردنظر را داشته باشند. معمولا مشتریان این صندوق‌های پوشش ریسک را افراد ثروتمند و موسسه‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

معنی هج فاند Hedge Fund چیست ؟

«هج فاند» (Hedge Fund) از دو کلمه Hedge به معنای حصار یا پوشش و محافظ و کلمه Fund به معنای سرمایه یا صندوق تشکیل شده است. در واقع شرکت هج فاند یا صندوق پوشش ریسک با توجه به ریسک‌های موجود در هر بخش معمولا دارایی شرکت‌ها یا افراد سرمایه‌گذار را در حوزه‌های گوناگون و متفاوتی سرمایه‌گذاری می‌کند تا در برابر خطر و ریسکی که سرمایه‌ اصلی را تهدید می‌کند، به عنوان پوشش و محافظی عمل کند.

به عنوان مثال صندوق پوشش ریسکی هج فاند Hedge Fund که در زمینه گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کند با توجه به این‌که این حوزه می‌تواند در فصول مختلف و در شرایط اقتصادی متغیر بازده‌های متفاوتی داشته باشد، بنابراین هج فاند موردنظر بخشی از سرمایه‌ای که در اختیار دارد را در بخش‌هایی متفاوت همانند انرژی سرمایه‌گذاری می‌کند. با این مدیریت سرمایه‌ که شرکت هج فاند انجام می‌دهد ضررهای احتمالی که ممکن است از سرمایه‌گذاری بخش گردشگری حاصل شود توسط سرمایه‌گذاری در بخش انرژي جبران می‌شود.

انواع هج فاند Hedge Fund بر اساس استراتژی های معاملاتی

  • معاملات آتی صندوق‌های پوش ریسک Hedge Fund باعث افزایش جریان نقدینگی در دنیای کریپتو می‌شوند و معاملات آتی اختیار معامله و سوآپ را در بر می‌گیرند. اکثر سرمایه گذاران با کاهش قیمت‌ها خرید و با افزایش قیمت‌ها ارزهای خود را می‌فروشند. معاملات آتی این امکان را می‌دهد تا خرید و فروش دارایی در تاریخی مشخص و در یک قیمت معین انجام شود که با این کار سود به دست آمده به حداکثر می‌رسد. معاملات آتی باعث می‌شوند تا پوزیشن سرمایه گذار تا تاریخی معین حفظ شود و با این کار سودی که قرار است کسب شود، افزایش پیدا می‌کند.

  • فروش استقراضی این استراتژی پیش بینی می‌کند که قیمت دارایی مدنظر کاهش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین به جای خرید، دارایی را قرض می‌گیرد تا بفروشد و سپس با قیمت کمتر، دارایی را دوباره خریده و علاوه بر گرداخت قرض از اختلاف قیمت فعلی سود کسب می‌کند.

  • معاملات آپشن با این استراتژی تریدرها می‌توانند دارایی اصلی خود را با قیمتی خاص از یک تاریخ معین خریداری نمایندیا بفروشند؛ اما اجباری برای این کار وجود ندارد. لازم به ذکر است که از این معاملات برای محدود کردن ضرر در بازار نزولی استفاده می‌شود.

  • قرارداد دائمی قراردادهای دائمی باعث می‌شوند سرمایه گذاران ارزش یک دارایی پایه را بدون تعیین تاریخ خریداری کرده یا به فروش برسانند. این قراردادهابه دلیل نوسان گیری بهتر از بازار، قدرت خرید بیشتری در مقایسه با معاملات اسپات ارائه می‌کنند.

ویژگی های هج فاند Hedge Fund چیست ؟

صندوق‌های پوشش ریسک Hedge Fund معمولا با مدیریت بهینه سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش‌های مختلف، از سرمایه‌هایی که در اختیار دارند به نحو مطلوبی محافظت می‌کنند. اما به هر حال با توجه به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری که برخی از شرکت‌های هج فاند دارند ممکن است در ازای احتمال سود بالا، اصل سرمایه نیز در کوتاه مدت با خطرات و ریسک‌هایی روبه‌رو شود. بنابراین صندوق‌های پوشش ریسک دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سرمایه‌گذاری که از شرکت‌های هج فاند برای افزایش سرمایه خود استفاده می‌کند باید حداقل درآمد سالانه قابل قبولی داشته باشد تا بتواند از خدمات شرکت‌های هج فاند Hedge Fund استفاده کند.

  • برای استفاده از صندوق پوشش ریسک هج فاند حداقل سرمایه مشخصی لازم است. مشتریان شرکت‌های هج فاند معمولا افرادی ثروتمند یا سازمان‌هایی از قبیل صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه‌ای هستند.

  • از دیگر ویژگی‌هایی که سرمایه‌گذاری در صندوق پوشش ریسک هج فاند Hedge Fund دارد قفل شدن سرمایه به مدت حداقل یک سال است. برداشت سرمایه با توجه به سیاست‌گذاری‌های شرکت هج فاند ممکن است در دوره‌های فصلی سه‌ماه یا به‌صورت سالانه باشد.

ویژگی های هج فاند Hedge Fund

  • امکان سرمایه گذاری گسترده یکی از ویژگی‌های شاخص صندوق‌های پوششی این است که می‌توانند در هر چیزی مانند، سهام، زمین، املاک و مستغلات، ارز، فروش استقراضی، قراردادهای آتی و غیره سرمایه گذاری نمایند. ابزارهای مالی به مدیران این صندوق‌ها اجازه می‌دهد حتی زمانی که بازار سهام در رکود قرار دارد، سودآوری داشته باشند. صندوق‌های پوشش ریسکی هج فاند Hedge Fund اغلب از معاملات مارجین و وجوه قرض گرفته شده برای افزایش سود خود استفاده می‌نمایند.

  • کارمزد 2 درصدی این صندوق‌های پوششی ضریب هزینه و کارمزد عملکرد را در کنار هم دریافت می‌کنند که این ساختار به عنوان دو و بیست مشهور است. در حقیقت کارمزد 2 درصد از دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد و سهم از سود، 20 درصد از سود معاملات در صندوق را شامل می‌شود.

البته همین کارمزد 2 درصدی نیز مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است؛ به دلیل اینکه این شرکت‌ها فارغ از کسب سود یا ضرر این کارمزد را دریافت می‌نمایند. به این ترتیب حتی اگر 10 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده باشند، بدئن انجام کاری 20 میلیون دلار کارمزد دریافت می‌کنند.

  • عدم وجود نظارت گسترده درحالی که نهادهای ناظر بر بازار سرمایه در کشورهای مختلف نظارت گسترده‌ای بر روی فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری اعمال می‌کنند، درب‌های صندوق‌های پوششی بر روی هرگونه بازرسی دولتی و یا هر سازمان ناظر بر بازار بسته است. البته این بدان معنا نیست که نهادهای نظارتی اجازه کلاهبردای به این صندوق‌ها را بدهند.

استفاده از آربیتراژ در هج فاند Hedge Fund چیست ؟

استفاده از تفاوت قیمت یک دارایی یا سهام خاص در بازارهای مختلف از استراتژی‌های دیگری است که صندوق‌های پوشش ریسک از آن بهره می‌برند. به عنوان مثال ممکن است قیمت یک دارایی یا سهام در بازارهای «اسپات» (Spot) و «فیوچرز» (Futures) یکسان نباشد. شرکت‌های هج فاند از این اختلاف قیمتی می‌توانند برای کسب سود استفاده کنند.

سهام‌ها به شکل‌های گوناگون مانند شاخص‌های بازار و در بازارهای مختلفی همانند بازارهای نقدی و آتی معامله می‌شوند. شرکت‌های هج فاند Hedge Fund به‌دنبال پیدا کردن اختلاف قیمت ایجاد شده برای یک دارایی یا سهام در این بازارها هستند. معمولا با انتخاب اهرمی مناسب و با مدیریت ریسک مطلوب شرکت‌های هج فاند می‌توانند سودهای قابل توجهی از این راه کسب کنند.

هج فاند Hedge Fund در ارز دیجیتال چیست ؟

هج فاند Hedge Fund نوعی شراکت محدود در سرمایه‌گذاری است. موسساتی که با داشتن افراد مجرب در حوزه امور مالی و اقتصادی، مدیریت و سرمایه‌گذاری دارایی‌های شرکت‌ها و افراد سرمایه‌گذار را انجام می‌دهند، صندوق پوشش ریسک یا شرکت هج فاند نام دارند. شرکت‌های هج فاند در حوزه‌های مختلفی از قبیل دارایی، مسکن، سهام و ارز دیجیتال هم می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین در هج فاند ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها و محصولات مرتبط با آن‌ها انجام می‌شود.

با توجه به جدید بودن بازار رمزارزها نسبت به دیگر بازارهای مالی دنیا، بسیاری از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازارهای مالی را دارند به دلیل عدم آگاهی کافی ممکن است با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلاهبرداری موجود در این حوزه دارایی خود را از دست بدهند. بنابراین انتخاب هج فاندی Hedge Fund معتبر و استفاده از تجربیات سرمایه‌گذاری افرادی که در این صندوق‌های پوشش ریسک Hedge Fund فعالیت می‌کنند، برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به سیاست‌گذاری‌های مدیران هج فاندها Hedge Fund و میزان خطرپذیری آن‌ها، شرکت‌های هج فاند هم می‌توانند تنها بر روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند و هم با ترکیب سرمایه‌گذاری‌های سهام و دیگر دارایی‌ها با رمزارزها، میزان ریسک سرمایه‌گذاری محدود به رمزارزها را کاهش دهند.

میزان رشد هج فاندهای Hedge Fund ارز دیجیتال

یکی از مفاهیمی که برای بررسی میزان رشد شرکت‌های هج فاندی Hedge Fund ارزهای دیجیتال بررسی می‌شود، رصد معیاری به‌نام «دارایی تحت مدیریت» (Assets under Management|AuM) شرکت‌های هج فاند ارز دیجیتال است. مقدار ارزش دارایی که شرکت های هج فاند Hedge Fund ارز دیجیتال در رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند تحت عنوان « دارایی تحت مدیریت» بررسی می‌شود.

توجه به تغییرات «دارایی تحت مدیریت» شرکت‌های هج فاند Hedge Fund ارز دیجیتال، میزان استقبال سرمایه‌گذاران را بر روی رمزارزها نشان می‌دهد.

در سال 2021 در حدود 300 هج فاند ارز دیجیتال با ارزش کل «دارایی تحت مدیریت» 56٫8 میلیون دلار وجود داشت. این میزان بیش از دو برابر «دارایی تحت مدیریت» در سال قبل از آن بود.

خطرات هج فاند Hedge Fund

هیچ تضمینی برای بدون ریسک بودن این روش نیست و بهترین راه در نظر گرفتن و بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب صندوق‌های پوششی برای هر دارایی به‌صورت جداگانه است. سرمایه گذاران برای استفاده از این روش باید بازار را به‌صورت مداوم رصد کرده و اخبار را دنبال نمایند. همچنین چارت‌های قیمتی را تحلیل کرده و پروژه را از تظر تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال تحلیل کنند.

هج فاند Hedge Fund؛ استراتژی پوشش ریسک

هج فاندها Hedge Fund سود مطلوبی در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند اما مانند هر روش سرمایه گذاری دیگری ریسک‌های مخصوص به خود را دارند. هر سرمایه گذاری نمی‌تواند عضو این صندوق‌های پوششی شود و باید واجد برخی از شرایط این شرکت‌ها باشد.

در صندوق‌های پوشش ریسک از استراتژی‌های گوناگونی برای کسب سود استفاده می‌شود که هر یک از این استراتژی‌ها قواعد مخصوص به خود را دارند. این صندوق‌ها سعی می‌کنند تا علاوه بر حفظ دارایی‌ها، سود سرمایه گذاران را نیز افزایش دهند و در بازارها سرمایه گذاری نمایند.

تفاوت‌های مشهودی میان این صندوق‌ها با صندوق‌های سرمایه گذاری سنتی در شرایط سرمایه گذاری، ریسک‌ها، راهبردها، و نظارت نهادهای سرمایه گذاری به چشم می‌خورد.

سرمایه‌گذاری در بازارهای پر پتانسیل

بازارهای پرپتانسیل بازارهای کشورهایی هستند که در آینده احتمال رشد زیادی دارند. این کشورها معمولا به سرعت در حال رشد هستند. اما بازارهای آن‌ها مستعد رشد بیشتری است. با توجه به نوپا بودن و در حال گسترش بودن آن‌ها، بازار این قبیل کشورها نسبت به بازارهای جهانی دیگر قانون‌گذاری کمتری دارد.

تمامی این ویژگی‌ها برای صندوق‌های پوشش ریسک Hedge Fund فرصتی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. با توجه به این‌که شرکت‌های هج فاند Hedge Fund سرمایه‌های قابل توجهی در اختیار دارند می‌توانند تأثیرات مثبت فراوانی در این بازارهای کوچک ایجاد کنند و به‌تنهایی اقتصاد این بازارها را رونق دهند.

بسیاری از صندوق‌های پوشش ریسک Hedge Fundاز این استراتژی استفاده کرده‌اند. بازارهای کشورهای برزیل و هند نمونه‌هایی هستند که این نوع استراتژی سرمایه‌گذاری توسط هج فاندها در آن‌ها پیاده‌سازی شده است.

نحوه کارکرد هج فاند Hedge Fund در ارز دیجیتال

هج فاندهای Hedge Fund رمزارزها سرمایه گذاری‌های متنوعی را در انواع رمزارزهای موجود و محصولات بازارهای مشتقات ارزهای دیجیتال و دیگر دارایی‌های رمزارزی برای افزایش سود سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند. برای مثال یکی از بزرگ‌ترین هج فاندهای Hedge Fund رمزارزی به نام «پنترا کپیتال» (Pantera Capital) ممکن است سرمایه‌گذاری حوزه ارز دیجیتال خود را در بازه زمانی مشخصی مطابق فهرست زیر انجام دهد.

  • سرمایه‌گذاری بر روی توکن‌های جدیدی که قابلیت رشد بالایی دارند
  • سرمایه‌گذاری بر روی کوین‌های شناخته شده‌ای همانند بیت کوین و اتریوم
  • سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های پرپتانسیل در حوزه رمزارزها

صندوق‌های پوشش ارز دیجیتال از طریق سرمایه گذاری ارزها و محصولات بازارهای مشتقات به افزایش سود کمک می‌نمایند. پنترا کپیتال (Pantera Capital) یکی از بزرگترین شرکت‌های پوشش ریسک Hedge Fund ارز دیجیتال است و سرمایه گذاری ارزها را در مدت زمان مشخص و مطابق لیستی معین انجام می‌دهد.

این شرکت بر روی کوین‌ها و توکن‌هایی که احتمال رشد بالایی دارند، بر روی کوین‌های معروف مانند بیت کوین واتریوم بر روی استارتاپ‌ها و پروژه‌های حوز کریپتو سرمایه گذاری می‌کند. در حال حاضر دو نوع هج فاند Hedge Fund ارز دیجیتال وجود دارد؛ صندوق‌هایی که منحصرا ارز دیجیتال را مدیریت می‌نمایند و صندوق‌هایی که در سبد دارایی خود علاوه بر دارایی دیگر، ارز دیجیتال نیز دارند. در هر دو حالت این صندوق به دنبال یک موقعیت مناسب برای به حداثر رساندن سود است.

با توجه به این‌که شرکت‌های هج فاند نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک Hedge Fund بالاتری دارند بنابراین به برخی ویژگی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها اشاره شد. صندوق‌های پوشش ریسک از روش‌های گوناگونی برای کسب سود استفاده می‌کنند.

در سال‌های گذشته به دنیا افزایش روند صعودی بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال، این بازار در نگاه سرمایه‌گذاران به عنوان یک بازار قانونی و موجه جلوه کرد و تعداد زیادی از سرمایه گذاران را به‌ خود جلب کرد. البته سرمایه ‌گذاری در بازار کریپتو نیز بدون ریسک نمی باشد، زیرا تحت پشتیبانی دولت ها قرار ندارند و از زمان عرضه این مفهوم و ورود آنها به جهان فقط یک دهه می گذرد. با وجود ریسک بالای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، بسیاری از سرمایه گذاران توانسته اند با انتخاب استراتژی‌ های درست خرید و فروش رمز ارزها، سود خوبی را از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کسب کنند.

صندوق‌ های بزرگ، از عملکرد بیت‌کوین که حجم سرمایه‌ی کمی نسبت به طلا و ارزهای فیات دارد، آگاهی کاملی دارند. همچنین در جریان علاقه و تقاضای افراد به سرمایه‌گذاری در این بازار می باشند. این ‌گونه از صندوق ‌ها با دو دیدگاه متفاوت به جامعه‌ی ارز دیجیتال نگاه می کنند؛ یکی دیدگاه "نگران" است، از این رو که ارزهای دیجیتال برای صندوق‌ها می توانند به عنوان یک رقیب محسوب شوند و دیدگاه دیگر که دیدگاه "قدردانی" می باشد که می تواند موقعیتی مناسب برای کسب سود زیاد برای این صندوق‌ها فراهم کند. در ارزهای دیجیتال، صندوق ‌های پوششی مشابه عملکرد یک صندوق پوشش ریسک معمولی عمل می کنند که کنترل یک پورتفوی شامل ارز دیجیتال را بر عهده دارند. دو نوع صندوق پوشش ریسک Hedge Fund ارز دیجیتال وجود دارند که عبارتند از:

۱- صندوق‌ هایی که ارز دیجیتال را به صورت انحصاری کنترل می‌کنند.

۲- صندوق‌ هایی که سبد دارایی‌ آنها هم شامل ارزهای دیجیتال و هم شامل دارایی های دیگر می باشد.

صندوق های پوشش ریسک Hedge Fund ارز دیجیتال، در هر دو حالت بالا، همواره برای زیاد کردن سود به‌ دنبال یک فرصت مناسب هستند، بنابراین، آن‌ها اقدام به سرمایه گذاری در ICO یا ارزهای دیجیتال می‌کنند و خرید و فروش را در وقت مناسب انجام می‌دهند.

این فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری همان‌ طور که قبل ‌تر نیز بیان شد، توسط سرمایه‌ گذاران با تجربه و متخصص، کنترل، تعادل بخشی و تجزیه می‌شوند. به این ترتیب یک فرصت برد-برد برای متخصصان و سرمایه گذاران توسط صندوق پوشش ایجاد می شود. برای نخستین ‌بار در سال 2017، ایده‌ی میلیونر شدن در مدت زمانی کوتاه رخ داد و این وضعیت به‌دلیل انفجار قیمت ارزهای دیجیتال در این سال بود که توجیه رشد تعداد زیادی از صندوق‌های Hedge Fund ارز دیجیتال را به دنبال داشت. پانترا کپیتال، بلک مون، کوین کپیتال و بیت اسپرد جز معروف‌ ترین شرکت‌ های سرمایه ‌گذاری و صندوق Hedge Fund ارز دیجیتال می باشند. ارزهای دیجیتال نوسانی و پر ریسک هستند و ریسک سرمایه گذاران با سرمایه‌گذاری در این صندوق پوششی، دوبرابر می شود زیرا صندوق‌های پوشش ریسک Hedge Fund بسیار بالایی دارند و حتی شبیه به قمار است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.