پرتفوی یا سبد ارز دیجیتال چیست؟

پرتفوی یا سبد ارز دیجیتال چیست؟

سبد ارز دیجیتال سبدی است که با داشتن سهام‌های مختلفی از رمزارزهای متفاوت، کلیه سرمایه شما در این بازار را تشکیل می‌دهد و هر کاربر و معامله‌گر حوزه ارز دیجیتال به منظور سرمایه‌گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت، آن را سبدچینی می‌کند.

بازار ارزهای دیجیتال بعد از تجربه سود 20 برابری ارز بیت کوین مانند انفجار یک نیروگاه هسته‌ای، توجه افراد را به خود جلب کرد و مسئله ایجاد سبد ارز دیجیتال در سال‌های اخیر با به وجود آمدن رمزارزهای متنوع و بیشتر شدن تعداد کاربران این حوزه از اهمیت بیشتری برخوردار شد؛ چرا که ایجاد یک سبد ارز دیجیتال خوب به کاربران کمک می‌کرد که حتی با وجود نوسان‌های شدید بازار بتوانند از سرمایه خود محافظت کرده و آن را رشد دهند.

شناخت ماهیت سبد ارز دیجیتال و همچنین دلایل استفاده از آن و نحوه چینش آن می‌تواند یکی از کاربردی‌ترین روش‌های کسب سود برای فعالان این عرضه باشد. وبلاگ کیف پول من با در نظر گرفتن مزایای استفاده از سبد ارز دیجیتال امیدوار است تا با نگارش این مقاله تخصصی در خصوص سبد ارز دیجیتال، دلیل استفاده از آن، فواید سبد ارز دیجیتال بلند مدت و نحوه انتخاب رمزارزها، اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران این بازار پویا و پرتکاپو بگذارد.

ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال زیاد با تشکیل یک سبد سرمایه گذاری عادی تفاوتی ندارد. شما به راحتی می‌توانید طبق سود مورد نظر و استراتژی سرمایه گذاری خود، ریسک پرتفولیو ارز دیجیتال خود را به حداقل برسانید. تنها کاری که برای شروع باید انجام دهید، تنوع دادن به پرتفوی خود با بهترین ارزهای دیجیتال است. تا انتهای این مقاله با نحوه ایجاد یک سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال آشنا خواهید شد.

این که تا چه حد باید در ساخت پرتفولیو ارز دیجیتال خود تنوع دهید، جای بحث دارد. هم تنوع دادن و هم ندادن، مزیت‌ها و معایبی به دنبال دارد. با این حال، به طور کلی تنوع دادن تا حدی، بسیار خوب است. شما با نگهداری دارایی‌های ارز دیجیتال مختلف (از جمله استیبل کوین‌ها) در سبد خود، ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی کاهش می‌دهید. همچنین اطمینان حاصل می‌کنید که تخصیص دارایی‌تان را به مرور دوباره متعادل می‌کنید.

شما می‌توانید برای مدیریت راحت‌تر پرتفوی‌ خود، از واسطه‌های ساخت و مدیریت پرتفولیو ارز دیجیتال استفاده کنید و یا این کار را به صورت دستی و سنتی در یک صفحه گسترده مانند اکسل انجام دهید. بعضی از این واسطه‌های مدیریت سبد، مستقیما به والت یا صرافی ارز دیجیتال شما متصل می‌شوند و این فرایند را برایتان آسان می‌کنند.

شروع سرمایه گذاری در رمز ارزها به آسانی خرید بیت‌کوین (BTC) یا هر ارز دیجیتال دیگری است. در حالی که بعضی از سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند که ارزهای دیجیتال بزرگ‌تر را خرید و هولد (نگه‌داری) کنند، برخی از سرمایه گذاران بیشتر علاقه به سرمایه گذاری در آلت کوین‌ها دارند.

پرتفوی ارز دیجیتال چیست؟

پرتفوی ارز دیجیتال سبدی از ارزهای رمزپایه مختلف است که یک سرمایه گذار و یا معامله‌گر برای خود تشکیل می‌دهد. بهترین پرتفولیو ارز دیجیتال معمولا شامل تنوعی از دارایی‌های مختلف، از جمله آلت کوین‌ها و محصولات قابل سرمایه گذاری در حوزه رمز ارزها می‌شود. در واقع این همان تشکیل پرتفوی سرمایه گذاری در بازارهای سنتی است، با این تفاوت که شما در یک کلاس دارایی (ارز دیجیتال) متمرکز هستید.

شما می‌توانید سبد سرمایه گذاری‌تان را به صورت دستی و با یک صفحه‌گسترده ساده پیگیری کنید، و یا از ابزار و نرم‌ افزار‌های تخصصی برای محاسبه دارایی‌ها و سود خود استفاده کنید. یک پیگیری پرتفوی خوب می‌تواند بسیار مفید واقع شود. رهگیری معاملات برای معامله‌گران روزانه و کوتاه مدت امریست ضروری، اما این رهگیری برای سرمایه گذاران بلند مدت و هولدرها هم نقش اساسی ایفا می‌کند.

چرا باید از سبد ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

بازار ارز دیجیتال به صورت ذاتی همواره در حال تجربه کردن نوسان‌ها و پستی و بلندی در قیمت رمزارزهای خود است که هر کدام می‌توانند به دلایل گوناگون سیاسی، اقتصادی و یا تحرکات خود بازار اتفاق بیفتند. هر جا صحبت از سرمایه‌گذاری باشد، مسئله ریسک کردن یکی از موضوعاتی است که یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای و جاه طلب باید در نظر داشته باشد.

ضرر کردن نیز یکی از مسائلی است که به صورت روزانه ممکن است برای هر سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد؛ به همین خاطر این دو معقوله یعنی ریسک کردن و ضرر کردن از اجتناب ناپذیرترین اتفاقات دنیای تجارت مخصوصا بازار ارز دیجیتال است. اما ناگفته نماند که با اینکه نمی‌توان ریسک و ضرر را به صورت کلی از بازار حذف کرد؛ اما می‌توان با دانش و مهارت آن را نسبت به سرمایه و حد فعالیت فرد تنظیم کرد تا بهترین نتیجه و بیشترین سود حاصل شود.

سبد ارز دیجیتال در واقع از مهم‌ترین مواردی است که استفاده از آن باعث می‌شود حد ریسک و ضرر هر سرمایه‌گذار به میزان چشم‌گیری پایین بیاید. در واقع دلیل این اتفاق این است که ما در سبد ارز دیجیتال با سبد سبد کردن سرمایه خود و اختصاص دادن هر یک از آنها به نوع خاصی از رمزارزهای پرپتانسیل، میزان ریسک برای از دست دادن کل سرمایه را کاهش می‌دهیم.

اگر ما کل سرمایه را بر روی خرید یک دارایی متمرکز کنیم، با نزولی شدن قیمت آن ممکن است به صورت فاجعه باری دچار ضرر شویم؛ در حالیکه قانون اول سرمایه‌گذاری می‌گوید با تقسیم سرمایه خود اگر در یک زمینه با شکست مواجه شوید، تنها بخشی از سرمایه را از دست داده‌اید، نه همه آن را. پس استفاده از سبد ارز دیجیتال برای کاربران بازار ارزهای دیجیتال مخصوصا کسانی که قصد هولد کردن رمرارزها را دارند، به یکی از حیاتی‌ترین نیازها بدل می‌شود تا میزان ریسک و ضرر را به حداقل برسانیم.

چرا سبد ارز دیجیتال بلند مدت بهتر است؟

همان طور که یک کاربر می‌تواند در بازار ارزهای دیجیتال هم به معامله و ترید کردن بپردازد و تریدر شناخته شود و هم می‌تواند مقداری ارز را برای مدتی مشخص و طولانی نگهداری کرده و هولدر به حساب بیاید، سبدها هم از این نقطه نظر می‌توانند با هم تفاوت داشته باشند. همه افرادی که در بازار ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند به صورت ذاتی برای ترید کردن ساخته نشده‌اند و برخی نیز نمی‌توانند به صورت روزانه به معاملات پی‌درپی سرمایه بپردازند؛ از این رو، بخشی از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال ترجیح می‌دهند که با سبدچینی و نگه‌داری آن برای طولانی مدت، عمل هولد را انجام داده و در واقع یک سبد ارز دیجیتال بلند مدت بسازند.

متنوع سازی و تخصیص دارایی چیست؟

شما باید به هنگام ساخت پرتفوی ارز دیجیتال، با مفهوم متنوع سازی و تخصیص دارایی، آشنا باشید. تخصیص دارایی‌ها به سرمایه گذاری در چندین طبقه دارایی (رمز ارزها، سهام، اوراق قرضه، فلزات گرانبها، پول نقد و …) اشاره دارد. متنوع سازی به توزیع بودجه سرمایه گذاریتان در بین دارایی‌های مختلف موجود در یک طبقه دارایی مشخص گفته می‌شود. برای مثال شما می‌توانید پرتفوی سهام خود را با سرمایه گذاری در چندین صنعت متفاوت مانند کشاورزی، فناوری، انرژی و بهداشت و درمان، متنوع سازی کنید. به طور کلی هر دوی این استراتژی‌ها خطر شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از نظر فنی، رمز ارزها یک طبقه دارایی واحد هستند. شما در ساخت پرتفولیو ارز دیجیتال می‌تواند با خرید محصولات، کوین‌ها و توکن‌هایی که اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند، سبد خود را متنوع سازی کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید یک سبد سرمایه گذاری متنوع با %40 بیت کوین، %30 استیبل کوین، %15 ان اف تی‌ و %15 آلت کوین تشکیل دهید.

کاربرد و توسعه مداوم ارز دیجیتال

اگر قرار است سبد ارز دیجیتال شما برای مدت طولانی نگهداری شود، مهم است که به آینده رمزارز و کاربردهای آن در پروژه‌های احتمالی آینده دنیای مجازی توجه داشته باشید. پس یکی از مهم‌ترین سوالات درباره خرید یک رمزارز برای سبد ارز دیجیتال این است که آیا ارز مفید است و در حال حاضر یا در آینده کاربران زیادی دارد یا نه؟ برای مثال، بایننس کوین به عنوان توکن بومی بزرگترین صرافی دنیا یعنی صرافی بایننس همواره کاربردهای زیادی نظیر به کارگیری به عنوان کارمزد معاملات و مشارکت در عرضه‌های اولیه رمزارزها در صرافی را دارا است.

همچنین قابلیت توسعه پایدار رمزارزها از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که اگر فناوری مناسبی پشت پروژه‌ها وجود نداشته باشد و رمزارزها نتوانند در پروژه‌های بیشتری به کار گرفته شوند، احتمال شکست برای کاربران و جامعه هدف وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، ارز اتریوم در تلاش است که تا بهبود بخشیدن بسیاری از الگوریتم‌های بلاکچین خود مثل اثبات سهام (PoS) بتواند اتریوم نسخه 2 را معرفی کند که این کار باعث تداوم توسعه بازار هدف و روی آوردن دوباره جمعیت کاربران بازار ارز دیجیتال به خرید و فروش این ارز می‌شود.

ساخت پرتفوی ارز دیجیتال متنوع در مقابل غیرمتنوع

اکثر توصیه‌ها به شما می‌گوید که بهترین پرتفوی ارز دیجیتال، پرتفولیو متنوع است. در حالی که این یک استاندارد برای سرمایه گذاران است، اما مزیت‌ها و معایبی در پخش کردن بودجه شما بین دارایی‌های مختلف وجود دارد. همانطور که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، متنوع سازی ریسک و نوسانات سبد شما را کاهش می‌دهد. ضررها را می‌توان با سود دارایی دیگر جبران کرد و سبد شما را پایدار نگه داشت. کوین‌های مختلف فرصت‌های بیشتری برای گرفتن سود در پرتفولیوی شما دارند. البته که هر سرمایه گذاری شما برنده نخواهد بود، اما با تخصیص دارایی درست و تنوع دادن به سبد، احتمال بیشتری برای کسب سود در دراز مدت خواهید داشت.

با این حال، هر چه که پرتفولیوی شما بیش‌تر متنوع باشد، از روند کلی بازار بیشتر تاثیر می‌گیرد. بیشتر معامله‌گران و سرمایه گذارها به دنبال شکست دادن بازار با کسب سود بیشتر هستند. یک سبد سرمایه گذاری که بیش از حد متنوع است، باعث می‌شود عملکردش به میانگین عملکرد کل ارزهای بازار نزدیک‌ شود. اما یک سبد موفق با تنوع کمتر ممکن است بازدهی بیشتری از حتی میانگین عملکرد بازار داشته باشد. در یک سبد بسیار متنوع دارایی‌های پرسود می‌توانند با ارزهایی که بدترین عملکرد را دارند، متعادل شوند.

همچنین مدیریت یک پرتفولیو ارز دیجیتال متنوع به زمان و بررسی بیشتری نیاز دارد. شما برای یک سرمایه گذاری صحیح باید بدانید که چه چیزی را می‌خرید. با داشتن یک سبد بزرگ، شانس درک درست همه چیز را در خودتان کاهش می‌دهید. اگر پرتفوی ارز دیجیتال شما بر روی بلاک‌چین‌های مختلف باشد، شما مجبور به استفاده از چندین والت و صرافی برای دسترسی به دارایی‌هایتان می‌شوید. تصمیم ساخت پرتفوی ارز دیجیتال متنوع یا غیر متنوع با شماست، اما داشتن مقداری تنوع همیشه توصیه می‌شود.

تسلط ارز دیجیتال بر بازار و حجم تراکنش ها

هرچه میزان تسلط یک رمزارز و حجم تراکنش آن بیشتر باشد، به معنای آن است که قوی‌تر عمل کرده و به احتمال زیاد آینده خوبی در انتظار آن است؛ به همین دلیل می‌تواند گزینه خوبی برای سبد ارز دیجیتال شما باشد. ارزش بازار یا سهم بازار درواقع مربوط به میزان توکن‌های موجود از یک رمزارز نسبت به کل توکن‌های موجود از هر نوع ارز در بازار تعریف می‌شود و با درصد بیان می‌شود. هر چه این عدد بزرگتر باشد، نشان دهنده تسلط بیشتر رمزارز بر بازار است و می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در بررسی موفقیت آینده یک رمزارز به حساب بیاید.

برای مثال، مهم‌ترین ارز دیجیتال دنیا یعنی بیت کوین در حال حاضر نزدیک به 40 درصد بازار را به خود اختصاص داده که این یعنی حذف آن از بازار ارزها، عملی ناممکن است و باید عضو اصلی سبد ارز دیجیتال شما باشد. تسلط بیشتر یک ارز به این معنی است که نوسانات آن می‌تواند بر قیمت دیگر رمزارزهای بازار تاثیر بگذارد و از دیگر رمزارزها تاثیر کمتری بگیرد. میزان تراکنش‌های روزانه نیز در بررسی این امر و میزان موفقیت‌های آتی این نوع دارایی‌ها بسیار موثرند.

چگونه بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال بسازیم؟

هر سرمایه گذار یا معامله گر، نظرهای مختلفی در ساخت یک پرتفوی ارز دیجیتال دارند. اما تعدادی قانون کلی وجود دارد که ارزش بررسی کردن را دارند.

پرتفوی خودتان را بین سه دسته پرریسک، ریسک متوسط و کم‌ریسک تقسیم کنید و به هر یک از آن‌ها وزن مناسبی بدهید. پرتفویی که دارای بخش بزرگی از دارایی‌های پر ریسک است، قطعا پرتفولیو خوبی نیست. این سبد ممکن است به شما شانس کسب سودهای بزرگ را بدهد، اما همان قدر هم می‌تواند دلیل ضررهای بزرگ باشد. ریسک‌پذیری شما تعیین کننده این است که چه چیزی برای شما مناسب است، اما در کل سعی کنید ترکیبی از سه مدل گفته شده را در ساخت پرتفولیو ارز دیجیتال خود استفاده کنید.

همیشه مقداری استیبل کوین را برای تامین نقدینگی پرتفوی خود، به سبدتان اختصاص دهید. این موضوع به شما کمک می‌کند که اگر زمانی فرصت طلایی برای سرمایه گذاری در یک دارایی به خصوص را پیدا کردید، نقدینگی مورد نیاز برای این کار را داشته باشید.

پرتفوی خود را در صورت نیاز مجددا متعادل سازی کنید. بازار ارزهای دیجیتال به شدت پر نوسان است و تصمیم شما باید همواره بر اساس وضعیت لحظه بازار، تغییر کند. سرمایه‌های جدید را به صورت استراتژیک به حوزه‌های مختلف تخصیص دهید تا از سنگین شدن وزن هر یک از حوزه‌های پرتفوی خود جلوگیری کنید. اگر از یک دارایی سود بزرگی کسب کنید، می‌تواند برایتان وسوسه انگیز باشد که پول بیشتری به آن تزریق کنید. اجازه ندهید که درگیر طمع شوید و به این فکر کنید که در چه چیزی بهتر است سرمایه جدیدتان را وارد کنید.

تحقیقات شخصی خودتان را انجام دهید. شما واقعا نمی‌توانید این توصیه قدیمی را نادیده بگیرید. شما در حال سرمایه گذاری پول خود هستید، پس برای ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال فقط به توصیه دیگران متکی نباشید.

فقط با پولی وارد سرمایه گذاری شوید که توان از دست دادن آن را داشته باشید. شما نمی‌توانید بهترین پرتفولیو ارز دیجیتال را تشکیل دهید، اگر که برای آن درگیر استرس شده باشید. اگر در بازار اتفاق وحشتناکی بیفتد، نباید عواقب جدی برای زندگی شما داشته باشد.

معرفی ابزار و منابع لازم برای ساختن پرتفوی

برای ساخت پرتفوی ارز دیجیتال به ابزاری نیاز خواهید داشت که به شما اجازه رهگیری حرکات رمزارزهایی که هولد کرده‌اید را می‌دهد. شما با استفاده از این ابزارهای کمکی می‌توانید ببینید که تخصیص فعلی شما چگونه با اهداف بلندمدتتان مطابقت دارد و پیشرفت خود را دنبال کنید. در اینجا چند مثال می‌زنیم که ممکن است بخواهید از آن‌ها استفاده کنید.

  • کوین مارکت کپ

کوین مارکت کپ یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین ابزار بررسی قیمت است که امکان ساخت پرتفولیو ارز دیجیتال را در سایت خود ایجاد کرده است. این رهگیری کننده پورتفو به صورت رایگان برای دسکتاپ و تلفن همراه در دسترس است. شما برای استفاده از این ابزار مدیریت پورتفو، باید دارایی‌ها را به صورت دستی وارد کنید، زیرا به والت و یا صرافی شما متصل نمی‌شود. همچنین یک ویژگی وجود دارد که شما می‌توانید قیمت خریدتان را در آن وارد کنید تا سودتان را به طور دقیق محاسبه کند.

  • کوین گکو

کوین گکو بیشتر به عنوان ابزاری برای بررسی قیمت ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. اما این شرکت هم ویژگی مدیریت پورتفو را دارد. این ویژگی به صورت رایگان در دو نسخه مرورگر و تلفن همراه در دسترس است. اگر قبلا از کوین گکو استفاده کرده‌اید، ویژگی مدیریت پرتفوی ارز دیجیتال این سرویس نیز ارزش امتحان کردن را دارد.

  • دلتا

دلتا یک اپلیکیشن موبایل است که به شما این امکان را می‌دهد تا سبد کریپتویی و سرمایه گذاری‌های سنتی خودتان را به طور همزمان مدیریت کنید. این اپلیکیشن می‌تواند به 20 صرافی مانند بایننس و تعدادی والت، متصل شود. دلتا در دو نسخه رایگان و پولی وجود دارد.

سبد ارز دیجیتال بلند مدت نسبت به نمونه کوتاه مدت آن بهتر عمل می‌کند؛ چرا که به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد که با چینشی درست و در طی مدت طولانی بدون درگیر شدن با نوسانات بازار ارز دیجیتال از آن سودهای زیادی را به دست آورد. البته مهم‌ترین مرحله در داشتن یک سبد ارز دیجیتال خوب، چینش درست و به اندازه از ارزهای دیجیتال پر پتانسیل است؛ به همین علت در زمان انتخاب باید معیارهای متفاوتی نظیر کاربرد رمزارز، توسعه پایدار، سطح تراکنش ها و تسلط آن ارز بر بازار سرمایه را در نظر گرفت.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.