معرفی انواع تترو بررسی شبکه های‎‌های USDT

معرفی انواع تترو بررسی شبکه های‎‌های USDT

در جولای سال 2014 پلتفرمی در حوزه ارز دیجیتال شروع به فعالیت کرد که بعدها به نام Tether Limited معروف شد و استیبل کوین یا رمز ارز پایدار جدیدی ساخت. این استیبل کوین (Stablecoin) که دلار تتر (USDT) نام دارد

اکنون سومین رمز ارز برتر بازار کریپتو از نظر ارزش کل و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال پگ شده با دلار است. بر اساس ادعای تیم تتر، USDT به صورت صددرصد و کامل نقدشونده است و پشتوانه مالی نقدی دارد.

ارز دیجیتال تتر (USDT)

رمز ارز تتر (USDT) اولین بار در 6 اکتبر 2014 (14 مهر 1393) و با استفاده از لایه Omni روی شبکه بیت کوین مینت شد. البته اسم آن در اوایل عمر Realcoin بود و بعدها به USDT تغییر کرد. پشتوانه اصلی این ارز دیجیتال کمپانی تتر لیمیتد است که در هنگ کنگ قرار دارد، اما اعضای کادر شرکت تا حد زیادی با کادر صرافی ارز دیجیتال Bitfinex یکی هستند و این صرافی پشتیبان غیر رسمی تتر محسوب می‌شود. تتر لیمیتد در طول سال‌های اخیر به دفعات با ارائه سند و مدارک مختلف در پی اثبات این حقیقت بوده است که پشتوانه USDT به طور کامل نقدشونده است. ارز دیجیتال تتر USDT انواع مختلف دارد که تا حدودی با همدیگر تفاوت دارند. تتر با نام اختصاری USDT، یک رمزارز دارای پشتوانه با قیمت ثابت است. قیمت هر تتر همیشه برابر با یک دلار است. تتر در حال حاضر یکی از محبوب ترین سهام بازار است که معامله گران برای محافظت از سرمایه خود در برابر نوسانات بازار رمزارزها از آن استفاده می کنند.

استیبل کوین‌های محبوب مانند تتر (USDT) و رقبای تتر از جمله، TUSD، یو اس دی سی، توکن استاندارد Paxos (PAX)، بی یو اس دی و … اغلب توسط ارزهای فیات پشتیبانی می‌شوند و توسط یک نهاد متمرکز مدیریت می‌شوند. شاید بپرسید که نقش و جایگاه پروژه متمرکزی مانند تتر با پشتوانه ارزهای فیات در دنیای ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز چیست؟

پاسخ این است که تتر USDT، علی‌رغم تفاوت های ساختاری با سایر ارزهای دیجیتال، به نوعی به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و ارزهای دیجیتال را در بین کاربران گسترش داده‌است.

قبل از ورود تتر USDT به بازار ارزهای دیجیتال، معامله گران به طور مداوم در معرض نوسانات شدید بازار بودند و دارایی‌های آنها در معرض خطر کاهش ارزش قرار داشت. بنابراین، معامله گران مجبور بودند به طور مداوم دارایی‌های خود را از رمزارز به پول ملی و از پول ملی به ارز دیجیتال برای مدیریت سرمایه خود و حفظ سود خود تبدیل کنند که همچنین مستلزم پرداخت هزینه‌های کلان به صرافی‌ها بود.

از سوی دیگر، خرید و فروش ارزهای دیجیتال با یکدیگر کار ساده‌ای نبود، زیرا این تراکنش‌ها تنها بین با جفت ارزهایی که قیمت آنها در نوسان بود، انجام می‌شد. ظهور تتر و متعاقب آن تثبیت کوین‌ها این مشکل را حل کرد. اکنون معامله گران ارزهای دیجیتال بدون اینکه دارایی‌های خود را از صرافی خارج کنند، آنها را به تتر تبدیل کرده و در صورت نیاز مجددا با استفاده از تتر، ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را خریداری می کنند.

ارز دیجیتال تتر USDT چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا تمامی استیبل کوین‌های تتر در بازار، بر روی پلتفرم امنی (Omni) قرار داشتند. این بلاکچین برای دارایی‌های دیجیتال متفاوتی است که به بلاکچین بیت کوین نیز متصل است. به دنبال آن، تترهای بر پایه شبکه بلاکچین اتریوم نیز ساخته شدند که در حال حاضر از تمامی انواع تتر، استفاده بیشتری دارند.

اما استیبل کوین تتر USDT در این نقطه متوقف نشد. در حال حاضر ارز دیجیتال تتر بر روی 8 بلاکچین از جمله ترون، سولانا و OMG وجود دارد.

تیم این پروژه اعلام کرده‌است، برای هر یک استیبل کوین تتر، یک دلار وجود دارد. زیرا که باید برداشت پول از طریق تتر در هر زمانی امکان پذیر باشد. در نتیجه، برای یک تترUSDT ، صرافی‌ها باید معادل یک دلار را ذخیره داشته باشند.

با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال و پیشرفت روزافزون دنیای کریپتو و بلاک چین، نیاز به رمز ارزی که بتواند به عنوان واسطه خرید و فروش دیگر توکن‌ها و کوین‌ها استفاده شود حس می‌شد. شاید به نظر بیاید بهترین گزینه برای این منظور دلار آمریکا است، اما با توجه به اینکه تمام مردم دنیا دسترسی مستقیم به خرید ارزهای ملی ندارند، تتر لیمیتد استیبل کوینی را با دلار آمریکا پگ (Peg) کرد و در دسترس همگان قرار داد. اما امروزه بسیاری از مردم دنیا، حتی کسانی که آشنایی چندانی با بازار رمز ارزها ندارند، به جای خرید مستقیم دلار ترجیح می‌دهد به خرید تتر رو بیاورند.

انواع تتر USDT و شبکه‌های پشتیبان USDT چیست؟

دلار تتر (USDT) اولین بار در بلاک چین بیت کوین و به کمک Omni Layer ضرب شد، اما بعدتر تتر لیمیتد در شبکه‌های مختلف دیگر نیز آن را مینت کرد تا کاربران بتوانند در اکوسیستم‌های متفاوت به راحتی از استیبل کوین محبوب خود استفاده کنند. از جمله شبکه‌هایی که از تتر پشتیبانی می‌کنند می‌توان به امنی، اتریوم، الگوراند، ایاس، سولانا، ترون، بیت کوین کش، بایننس اسمارت چین، پالیگان، اولانچ، آربیتروم، فانتوم، اپتیمیسم، هارمونی، میلکومدا، توموچین، سلو، تتا و کاوا اشاره کرد. رمز ارز تتر USDT در شبکه بیت کوین (Omni USDT)

اولین بلاک چینی که از ارز دیجیتال تتر پشتیبانی می‌کرد، شبکه بیت کوین بود که به کمک لایه امنی (Omni) به این مهم دست یافت. این روزها Omni USDT دیگر تقریبا مرده محسوب می‌شود و استفاده بسیار کمی میان کاربران حوزه رمز ارزها دارد، اما به عنوان اولین منزلگاه بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار کریپتو، باید به آن اشاره می‌شد. رمز ارز تتر در شبکه اتریوم (ERC20 USDT)

در شبکه اتریوم بر خلاف بیت کوین، استفاده از ارز دیجیتال تتر (USDT) بسیار زیاد است و خیلی از سرمایه گذاران برای تسویه خریدها و سیو سود از این توکن استفاده می‌کنند. با توجه به حجم بالای کاربران شبکه Ethereum و آمار بالای معاملات روزانه در این شبکه، می‌توان حدس زد که درصد بالایی از حجم معامله تتر در طول روز به این بلاک چین تعلق دارد. البته گفتنی است که هزینه تراکنش‌های شبکه اتریوم به دلیل ازدحام بالای آن زیادتر از بقیه بلاک چین‌ها است و استفاده از ERC20 USDT در مقایسه با دیگر انواع تترUSDT ، گران‌تر پای کاربران در می‌آید. رمز ارز تتر در شبکه ترون (TRC20 USDT)

ترون از بلاک چین‌های رقیب اتریوم است که بسیاری از عملیات‌های قابل اجرا در اتریوم را با هزینه‌ای پایین‌تر و سرعتی بیشتر ممکن می‌کند. به عنوان مثال، هزینه انجام تراکنش یا انتقال تتر USDT در این شبکه در حدود 1 دلار است و از مدت‌ها پیش تاکنون تغییر چندانی نداشته. در مقایسه با هزینه معمول حداقل 30 دلاری در شبکه اتریوم، ترون انتخابی بسیار مناسب برای انتقال هر رمز ارزی از جمله تر USDT به نظر می‌رسد. رمز ارز تتر در شبکه سولانا (SPL USDT)

شبکه سولانا از سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین بلاک چین‌های حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال است که سرعت رشدی بسیار بالا و پیوسته دارد. پروژه‌های NFT و بازی متعدد قرار گرفته بر این بلاک چین موجب هجوم حجم بالایی از کاربران به سولانا شده است و این تعداد از سرمایه گذاران در هر مرحله از خرید و فروش دارایی بر بستر شبکه به یک واسطه مالی همچون دلار تتر (USDT) نیاز دارند. با توجه به سرعت بالای رشد این شبکه احتمال می‌رود استفاده از SPL USDT در مقایسه با انواع دیگر تتر در آینده بیشتر شود.

تفاوت انواع ارز دیجیتال تتر (USDT) در شبکه های مختلف چیست؟

همانطور که بالاتر ذکر شد، ارز دیجیتال تتر USDT انواع مختلفی دارد که برای شبکه‌های متفاوت ساخته شده‌اند، اما به بیان ساده، این توکن‌ها در هیچ کدام از بلاک چین‌ها از نظر ساختار با یکدیگر تفاوت ندارند و به یک صورت مینت می‌شوند. با این حال هنگام شروع معامله بیت کوین یا تتر یا هر ارز دیگری باید این نکته را مدنظر قرار دهید که هر شبکه مشخصه‌های خاص خود را دارد که این حقیقت روی ارزش تتر آن نیز تاثیرگذار است و استفاده از آن را آسان‌تر یا سخت‌تر می‌کند.

زمان انتقال تتر USDT در شبکه‌های اتریوم، ترون، سولانا و بیت کوین

زمان انتقال هر توکن یا کوین بر بستر شبکه‌های مختلف به ازدحام و میزان مقیاس پذیری آن بلاک چین بستگی دارد. به عنوان مثال در شبکه‌هایی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند و به طور ذاتی سرعت پایینی دارند (بیت کوین و اتریوم)، مقیاس‌پذیری وضعیت مناسبی ندارد و با بالا رفتن تعداد تراکنش‌ها، شبکه کند و هزینه انجام تراکنش در آن زیاد می‌شود. کند شدن شبکه به معنای افزایش زمان انتقال USDT در مقایسه با انواع دیگر تتر است. در حال حاضر کندترین شبکه‌ها برای انتقال تترUSDT، بیت کوین و اتریوم محسوب می‌شوند و سریع‌ترین‌ها سولانا و ترون هستند.

نکات مهم در زمان انتقال تتر USDT

از مهم‌ترین نکاتی که باید حین انتقال یا خرید و فروش تتر رعایت کنید، صحیح وارد کردن آدرس مقصد به کیف پول است. بدافزارهای مختلفی وجود دارند که آدرس کیف پول شما را حین کپی کردن به آدرس کیف پول هکر تبدیل می‌کنند، بنابراین اگر پس از جایگذاری آدرس یک بار آن را با آدرس کپی شده در مرحله اول تطبیق ندهید، احتمال زیادی وجود دارد که مورد کلاه‌برداری قرار بگیرید و تترهای خود را از دست بدهید. علاوه بر آدرس، به شبکه‌ای که در هنگام ارسال مشخص کرده‌اید نیز دقت کنید. اگر تتر خود را به شبکه اشتباه انتقال دهید، تقریبا هرگز راهی برای برگرداندن آن وجود نخواهد داشت.

کدام شبکه بهترین و ارزان‌ترین انتخاب برای استفاده و انتقال انواع تتر USDT است؟

انتخاب تنها یک شبکه برای خرید و فروش یا انتقال ارز دیجیتال تتر (USDT) به آن سادگی که به نظر می‌رسد نیست. هر کدام از بلاک چین‌هایی که از تتر پشتیبانی می‌کنند در نوع خود مزایا و معایبی دارند که آن‌ها را برای استفاده‌های مختلف مناسب یا نامناسب می‌کنند.

یک شبکه که کمترین هزینه انتقال را برای انواع تتر USDT دارد، لزوما ناایمن‌ترین و مقیاس‌ناپذیرترین بلاک چین موجود یا حتی متمرکزترین نیست. به همین شکل، شبکه‌ای که غیر متمرکز و ایمن است لزوما هزینه بالایی برای تراکنش ندارد. به همین خاطر انتخاب بهترین شبکه برای انتقال انواع تتر USDT باید بر اساس خواسته و اولویت‌های شما انجام شود. اگر ترجیح می‌دهید تراکنشی کاملا ایمن داشته باشید، عملیات مدنظر شما فقط یک سرویس پرداختی یا انتقال مالی است و همچنین زمان انجام آن برای‌تان اهمیتی ندارد، بهترین گزینه برای شما لایه اُمنی بلاک چین بیت کوین است. اگر امنیت را در کنار کارایی‌های مهم همچون دسترسی به Web3 و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را می‌خواهید، اما زمان اجرای تراکنش برای شما مهم نیست، انتقال با استفاده از استاندارد ERC20 بر بستر شبکه اتریوم مناسب استفاده شماست. و در آخر، اگر زمان انجام تراکنش برای شما اهمیت بالایی دارد (مثلا در نظر بگیرید قصد دارید دلار تتر خود را برای مینت کردن یک NFT منتقل کنید) بهتر است از شبکه‌هایی مثل سولانا و ترون استفاده کنید.

در نهایت همه چیز به خواسته و سلیقه شما بستگی دارد. بسیاری از افراد فعال در حوزه بلاک چین علاقه شدیدی به شبکه‌های اصیل‌تر همچون بیت کوین و اتریوم دارند و حاضر نیستند حتی یک تراکنش در شبکه‌های لایه اول دیگر مثل ترون انجام دهند. بسیاری نیز ترجیح می‌دهند با تکنولوژی پیش بروند و عملیات‌های خود را با سرعت بیشتری انجام دهند، حتی اگر این مدرن بودن به قیمت شکست خوردن برخی تراکنش‌ها تمام شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.