بررسی کامل پلتفرم ارز MKR

بررسی کامل پلتفرم ارز MKR

پروتکل و سیستم میکر Maker یک پروتکل متن باز است. این پروتکل در سال 2014 تاسیس و بنیان گذاری شد. هدف از ساخت این پروتکل ایجاد یک فضای اعتباری بدون نیاز به مجوز بود که به کاربران امکان گرفتن وام هایی را با وثیقه های ارز دیجیتال می دهد.

وام های مزبور با استفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد می شوند، هم چنین این وام ها با استفاده از سیستم DAI پشتیبانی می گردند. پروتکل توضیح داده شده توسط بنیاد میکر با همکاری تعدادی از گروه های خارجی تشکیل شده است که با گذشت زمان میکر کنترل خود را روی این ارز کاهش داد. این کاهش کنترل بنیاد میکر بر روی پروتکل مزبور تا جایی ادامه یافت که کنترل کامل پروتکل مزبور به یک سازمان خود مختار غیر متمرکز که با نام DAO شهرت داشت؛ واگذار گردید. این سازمان تحت عنوان MakerDAO فعالیت می کند. ارز دیجیتال میکر MKR، دو توکن MKR و DAI را در شبکه و سیستم خود دارد. در رابطه با DAI می توانیم بگوییم که یک ارز دیجیتال با ثبات است که با ارز دیگر در رابطه است. لازم به ذکر است که ارزش ارز DAI مرتبط با دلار آمریکا می باشد. از این گونه ارزها می توان برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت و یا میان مدت و هم چنین به عنوان وسیله ای برای معامله استفاده کرد.

کاربران ارز دیجیتال میکر MKR می توانند در مواردی مانند هزینه ی ثبات، سقف بدهی، نرخ پس انداز DAI، انواع وثیقه مورد استفاده و … رای بدهند. امکان رای دادن در ارزهای دیجیتال کمی اتفاق می افتد که یکی از مزیت های این ارزها محسوب می شود. پروتکل میکر (Maker)، یکی از اولین سازمان‌های غیر متمرکز خودمختار یا همان DAO به شمار می‌رود. این پروتکل به همراه توکن بومی خود، ارز میکر (MKR)، بر روی شبکه اتریوم قرار گرفته‌است. ارز دیجیتال میکر در واقع برای مدیریت استیبل کوین موجود در این پروتکل، به نام ارز DAI، ساخته شد. اما سوال اینجاست که این استیبل کوین دقیقا به چه منظوری به وجود آمده‌است؟ همانطور که می‌دانید قیمت خرید ارز دیجیتال دارای نوسانات بسیاری در بازار است و استفاده از آن‌ها به عنوان قرض و یا وام، ممکن است ضرر و زیانی را به کاربران وارد کند. استیبل کوین DAI که دارای پشتوانه دلار آمریکا است، با استاندارد شبکه ERC20، قصد دارد فرآیند وام دهی را در بازار ارزهای دیجیتال تسهیل بخشد.

در واقع، استیبل کوین‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که مبلغ دقیقی پرداختی را پیشبینی کرده و جلوی اکثر ضرر و زیان‌های این سیستم را بگیرند. تمامی کاربرانی که دارای ارز اتریوم و کیف پول متامسک هستند، قادرند با قفل کردن اتریوم خود در قرارداد هوشمند MakerDAO، استیبل کوین DAI را ماین کنند.

پروتکل میکر MKR توانست تبدیل به یکی از بهترین پروژه‌ها در حوزه دیفای شود و راه حل‌های مناسبی برای نوسانات قیمتی بازار ارائه دهد.

پروتکل میکر (MakerDAO) چیست؟

همانطور که پیش از این ذکر کردیم، MakerDAO یک نرم افزار است که بر روی شبکه اتریوم قرار دارد و هدف آن تشکیل شبکه‌ای از کامپیوترهای توزیع شده برای مدیریت و نگه داری از ارز دیجیتال DAI است. ارز DAI نیز یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا است.

نرم افزار MakerDAO به عنوان یکی از پروژه‌های ارز دیجیتال در حوزه دیفای و یا امور مالی غیر متمرکز، بخشی از یک سیستم بسیار بزرگتر به نام پروتکل میکر است. این پروتکل با استفاده از ترکیبی از دارایی‌های دیجیتال، قصد دارد بدون نیاز به هیچ دولیت و یا بانکی، استیبل کوین DAI را مدیریت و نگه داری کند. توجه داشته باشید که پروتکل میکر برای عملکرد خود نیاز به دو توکن به نام‌های DAI و ارز میکر (MKR) دارد. حال سوال اینجاست که وظیفه این دو در پروتکل میکر چیست؟

باید بگوییم که استیبل کوین DAI زمانی ساخته می‌شود که یک کاربر ارز اتریوم خود را برای دریافت وام در قالب DAI، در پلتفرم میکر قفل کند. کاربران با بازگرداندن این استیبل کوین، قادرند ارز اتریوم خود را از پلتفرم میکر بردارند. لازم به ذکر است که باید به نوسانات قیمتی نیز توجه داشته باشند. با اینکه بسیاری این استیبل کوین را بهترین محصول پلتفرم میکر می‌دانند، ارز میکر MKR نیز برای ادامه عملکرد این پلتفرم حیاتی است. زیرا که تمامی تصمیمات در رابطه با تغییرات احتمالی این پلتفرم، توسط ارز میکر امکان پذیر است.

در واقع، ارز میکر MKR به کاربران این امکان را می‌دهد که به پروپوزال‌های ارائه شده در این پلتفرم رای دهند. به عنوان مثال، دارندگان ارز میکر MKR قادرند ارز دیجیتال مورد نیاز برای قفل شدن در این پلتفرم را انتخاب کرده و بگویند که با چه قیمتی این ارزها باید به فروش برسند. در سال 2020، پلتفرم میکر از 8 نوع ارز دیجیتال مختلف از جمله اتریوم، مانا و ارز بت پشتیبانی می‌کرد.

تا به اینجا نتیجه گرفتیم که پلتفرم MakerDAO یک سازمان همتا به همتا در پروتکل میکر MKR است که به کاربران امکان دریافت وام را می‌دهد. سیستم وام دهی در این پلتفرم توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. همچنین به دلیل نوسانات بالای ارزهای دیجیتال، این سازمان غیر متمرکز دارای یک استیبل کوین به نام DAI است. کاربران با پیش پرداخت ارز اتریوم به پلتفرم میکر، قادرند وام خود را در قالب این استیبل کوین دریافت کنند. لازم به ذکر است که این قراردادهای هوشمند نیازی به حضور شخص ثالث برای اجرا شدن ندارند و مادامی که کاربران تمامی موارد را در این قراردادها رعایت کنند، آن‌ها به صورت خودکار انجام خواهند شد.

مزایا و معایب ارز دیجیتال Maker

مسلما هر ارز دیجیتالی در کنار مزیت هایی که دارد؛ دارای معایبی نیز می باشند. البته وجود این عیب ها باعث نمی شود که طرفداران و کاربران خود را از دست دهند. در واقع معایب آن قدر تند و تیز نیستند که باعث سیر نزولی و ریزش آن ارز دیجیتال شود. البته در مواردی این اتفاق افتاده است که به خیلی نادر می باشد.

مزایا:

ارز دیجیتال میکر MKR و پروتکل مختص به آن دارای شفافیت کاری هستند که یکی از مزایای این ارز محسوب می شود. همین ویژگی باعث شده است تا این ارز از سایر بلاک چین های با هدف مشابه تمیز داده شود. مدیریت MakerDAO که به صورت غیر متمرکز و از طریق رای گیری انجام می شود؛ سبب شده است تا توزیع عادلانه رعایت گردد. هم چنین استفاده از دانش جمعی از طریق رای گیری، باعث می شود تا مدیران شبکه بتوانند آینده ی روشن تری را برای این پلتفرم برنامه ریزی کنند. توکن ارزی DAI که دارای ارزش ثابتی است؛ از ارزش مالی ارزهای دیجیتال مردم در برابر نوسانات شدید محافظت خواهد کرد.

معایب:

همان طور که پیشتر هم بیان کردیم؛ پلتفرم میکر MKR به کاربران خود با قید وثیقه وام می دهد. این سازمان نیز مانند سایر پلتفرم هایی که به نوعی وام و قرض غیر متمرکز می دهند؛ مانند سازمان های مالی سنتی، تحت نظارت نیستند. در نتیجه موجودی حساب ها بیمه نمی شود و نگهداری از کیف پول و موجودی آن به عهده ی کاربران می باشد. تیم سازنده میکر دائو (MakerDAO)

پروتکل میکر MKR در سال 2015 توسط گروهی از برنامه نویسان با سرگروهی Rune Christensen فعالیت خود را آغاز کرد. این گروه چندی بعد به صورت رسمی سازمان میکر را بنا کردند. در سال 2017، تیم بنیان گذار میکر توانست از طریق فروش ارز میکر (MKR) به شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر Andreessen Horowitz و چند کمپانی دیگر، سرمایه خود را 12 میلیون دلار افزایش دهد.

سپس در سال 2018، 6 درصد از موجودی کلی ارز میکر MKR معادل 15 میلیون دلار دیگر مجدد به فروش همان شرکت سرمایه گذاری رسید، و باعث افزایش سرمایه این پروژه شد. در آن زمان این شرکت سرمایه گذاری اعلام کرد که قصد دارد با کمک به سیستم استیبل کوین DAI، در بخش میکر دائو سهیم باشد. علاوه بر این موارد، میکر در سال 2019 مبلغ 27.5 میلیون دلار را از طریق فروش ارزهای دیجیتال خود به شرکت‌های خطر پذیر Paradigm و Dragonfly Capital، اضافه کرد.

سازمان مرکزی پروتکل میکر MKR در سانتا کروز کالیفرنیا قرار گرفته‌است. جالب است بدانید که میکر دائو طولانی‌ترین پروژه راه اندازی شده در شبکه بلاکچین اتریوم است. این پروژه دارای بیش از 2.3 میلیون ارز اتریوم بوده که به صورت تقریبی 2 درصد از موجودی کلی اتریوم را تشکیل می‌دهد.

تیم تشکیل دهنده میکر MKR دائو شامل 11 عضو است که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

استیون بکر (Steven Becker): رئیس و مدیر اجرایی سورن پیتر نیلسون (Soren Peter Nielsen): مدیر محصول اندی میلنیوس (Andy Milenius): مدیر ارشد فناوری برایان آولو (Brian Avello): مشاور عمومی

کریستنسن در سال 2011 متوجه وجود بیت کوین شد و از آن سرمایه گذاری خود را بر روی ارزهای دیجیتال آغاز کرد. وی پیش از آن مشغول به تحصیل در رشته بیوشیمی و بیزینس بین المللی بود. وی همچنان مدیر عامل پلتفرم میکر MKR است.

پروتکل ارز میکر MKR چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر ارز میکر MKR ، بدیهی است که باید ابتدا در رابطه با پروتکل میکر بدانیم. قطعا تا به اینجا متوجه شده‌اید که میکر MKR دائو یکی از بهترین موارد استفاده از تکنولوژی بلاکچین به شمار می‌رود. همچنین قراردادهای هوشمند برای ساده سازی فرآیند وام دهی ارزهای دیجیتال و کاهش ریسک برای هر دو طرف قرارداد، فعالیت می‌کنند. پروتکل میکر برای ساخت هر استیبل کوین DAI، از طریق قراردادهای هوشمند در Maker Vault عمل می‌کند. این قراردادها قادرند از طریق وبسایت‌های مختلفی ساخته شوند و سپس به عنوان پرتال برای دسترسی به شبکه‌هایی مانند Oasis و Instadapp عمل کنند. در ادامه به صورت کامل این نوع از قرارداد را برای شما شرح خواهیم داد.

پروتکل میکر MKR توانست استفاده از قراردادهای هوشمند را توسعه دهد. این پروتکل با عملکردی غیر متمرکز و خودمختار، از شفافیت اطلاعات و قابلیت ردیابی تراکنش‌ها در بلاکچین نیز پشتیبانی کرد. این اتفاق باعث شد توسط ارز میکر و استیبل کوین DAI در پلتفرم خود، راه حلی برای سیستم وام دهی ارزهای دیجیتال ارائه دهد.

در زمان رونمایی، تعداد 1 میلیون ارز میکر وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. هر شخصی که دارای ارز میکر (MKR) باشد، قادر است در فرآیند رای دهی برای تصمیمات حاکمیتی پروتکل میکر شرکت کند. البته باید توجه داشته باشید که پیش از اجرای نهایی پروپوزال، باید یک رای دهی دیگر نیز انجام شود. این فرآیند را Proposal Polling گویند. در این رای دهی، دارندگان ارز MKR قادرند بار دیگر تمامی جوانب را سنجیده و سپس تغییرات را نهایی کنند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ارز میکر MKR به عنوان توکن بومی Maker، برای ثبات قیمت استیبل کوین DAI و همچنین بهبود عملکرد پروتکل میکر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع اگر قیمت DAI افت زیادی داشته باشد، ارز میکر تولید شده و اگر قیمت آن افزایش یابد، ارز MKR از بین خواهد رفت. دارندگان ارز دیجیتال میکر در تصمیمات حاکمیتی این پلتفرم نقشی اساسی خواهند داشت.

علاوه بر این، ارز دیجیتال میکر MKR را می‌توان به عنوان یک روش پرداختی همانند بیت کوین، در بسیاری از پروژه‌ها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار داد. ارزش ارز میکر به افزایش یا کاهش استفاده از پروتکل میکر MKR بستگی دارد. زیرا که در زمان افزایش موارد استفاده از این پلتفرم، موجودی این ارز دیجیتال کاهش و در زمان کاهش عملکرد شبکه، تعداد این کوین افزایش می‌یابد.

جالب است بدانید که با اینکه هیچ محدودیتی برای موجودی ارز میکر وجود ندارد، تولید و یا از بین رفتن آن از دو روش صورت می‌گیرد. این روش‌ها از طریق فرآیندی به نام حراج (Auction) اجرا می‌شوند. اگر سیستم میکر آنطور که انتظار می‌رود فعالیت کند، باید کارمزدی را از افرادی که دارایی خود را قفل کرده‌اند، دریافت کرده و ارز DAI تولید کند.

تفاوت میکر دائو و ارز میکر MKR چیست؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی ذکر کردیم، میکر دائو علاوه بر استیبل کوین DAI، یک ارز دیجیتال دیگر به نام ارز میکر (MKR) نیز دارد. ارز میکر در واقع میکر دائو را کنترل می‌کند. همچنین میزان وثیقه مورد نیاز برای CDP نیز توسط دارندگان همین ارز تعیین می‌شود.

در نتیجه، ارز میکر MKR برای پلتفرم میکر دائو یک عضو حیاتی به شمار می‌رود. دارندگان این ارز وظیفه دارند ریسک‌ها و نوع وثیقه این پلتفرم را کنترل کنند. در واقع این ارز دیجیتال به عنوان یک مشوق در سیستم میکر دائو جهت برقراری نظم و رفتار درست کاربران ایجاد شده‌است.

تفاوت میکر MKR دائو و CDP چیست؟

همانطور که پیش از این ذکر کردیم، CDP در واقع پوزیشن بدهی وثیقه است. به صورت ساده این پوزیشن زمانی ایجاد می‌شود که شخصی دارایی خود را به عنوان وثیقه برای دریافت وام، در پلتفرمی قفل کند. در بلاکچین اتریوم، CDP نمایانگر پوزیشن و یا وامی است که توسط قرارداد هوشمند میکر دائو گرفته شده باشد.

زمانی که شما یک CDP در میکر دائو بسازید، به این معنی است که اتریوم خود را به عنوان وثیقه قفل کرده‌اید. در این شرایط شما قادرید استیبل کوین DAI را ماین کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت وام، باید میزان وثیقه شما 150 درصد بیشتر از وام دریافتی باشد. همچنین دارندگان CDP برای ساخت DAI جدید، باید به صورت سالانه نرخ بهره پرداخت کنند. این هزینه تحت عنوان کارمزد ثبات شناخته می‌شود. تفاوت بیت کوین و میکر MKR چیست؟ به صورت کلی باید بگوییم که پروتکل ارز میکر تفاوت‌های بسیاری با میکر دارد. بیت کوین به عنوان یک روش پرداختی همتا به همتا ایجاد شد که به همین دلیل قابل استفاده در پرداخت‌های آنلاین است. بلاکچین بیت کوین دارای یک لجر دیجیتالی است که به صورت دقیق تعداد بیت کوین کاربران را ردیابی کرده و اطلاعات را به صورت کاملا محرمانه نگه داری می‌کند. این اطلاعات در آدرس‌هایی بسیار پیچیده و ترکیبی از اعداد و حروف نگه‌داری می‌شوند. علاوه بر این، بیت کوین همانند طلا به عنوان یک منبعی برای ذخیره ارزش و دارایی است.

برای ماین بیت کوین‌های جدید، کامپیوترها باید معادلات دشوار ریاضی را حل کنند. بدیهی است که برای حل این معادلات نیاز به انرژی و حافظه بالای کامپیوتری است. به کل این پروسه ماینینگ می‌گویند. انرژی صرف شده در این پروسه، و سخت افزاری که بیت کوین را ماین می‌کند، هر دو هزینه بالایی به همراه دارند. جالب است بدانید که این هزینه‌ها به عنوان یک سرمایه گذاری است که از لحاظ ساختاری، ارزش بیت کوین را تعیین می‌کند.

از سویی دیگر میکر MKR دائو دارای دو ارز دیجیتال است که هر کدام به نوع خود با بیت کوین تفاوت‌هایی دارند. اولین مورد، استیبل کوین DAI با پشتوانه دلار آمریکا است. در نتیجه از لحاظ نوسانات قیمتی با بیت کوین تفاوت‌های بسیاری دارد. در واقع هدف اولیه این استیبل کوین نیز با بیت کوین تفاوت دارد، زیرا که DAI برای سیستم وام دهی ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که بیت کوین چنین قابلیتی ندارد.

از سویی ارز میکر (MKR) نیز به عنوان توکن حاکمیتی شناخته می‌شود که به نوبه خود تفاوت بسیاری با بیت کوین دارد. از آن برای حفظ ارزش استیبل کوین DAI استفاده می‌شود. در واقع ارز میکر MKR از افت و یا رشد ناگهانی قیمت DAI جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، دارندگان ارز میکر قادرند در تصمیمات حاکمیتی شرکت کرده و به تغییرات پروتکل میکر رای مثبت یا منفی دهند. بیت کوین همانطور ذکر کردیم از طریق حل معادلات پیشرفته توسط ماینرها به وجود می‌آید. ماینرها نیز برای حل این معادلات از شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

از لحاظ سرمایه گذاری نیز بیت کوین و ارز میکر تفاوت‌های بسیاری دارند. یک سرمایه گذار در زمان خرید بیت کوین به احتمال زیاد باور دارد که ارز BTCD به عنوان یک روش پرداختی در آینده مورد استفاده بسیاری از پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد. و یا احتمالا معتقد است که بیت کوین جای طلا را خواهد گرفت. از سویی دیگر پروتکل میکر MKR در حوزه دیفای فعالیت دارد و به همین دلیل، موفقیت آن به مسیری که دیفای طی می‌کند، بستگی دارد. اگر نیاز جوامع به وام‌های ارز دیجیتال بیشتر شود، میکMKR نیز رشد چشمگیری خواهد داشت.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.