معرفی استیبل کوین‌ پایدار FRAX

معرفی استیبل کوین‌ پایدار FRAX

ارز دیجیتال فرکس FRAX با الگوریتم هیبریدی (ترکیبی) یکی از پایدار‌ترین استیبل‌‌کوین‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ بوده است. در حالی که بازار رمزارزها در اوایل سال ۲۰۲۲ روزهای پرتلاطمی داشت توکن فرکس FRAX توانسته

اعتماد کاربران زیادی را جلب کند و به یک استیبل کوین مطمئن تبدیل شود. رمزارز فرکس FRAX اولین استیبل کوین مبتنی بر وثیقه است که تا حدی الگوریتمی هم محسوب می‌شود. استیبل کوین‌های وثیقه‌ای با استفاده از سرمایه‌های بلوکه‌شده پشتیبانی می‌شوند. برای مثال تتر (USDT)، دای (DAI) و یو‌اس‌دی کوین (USDC) به روش وثیقه‌ای مدیریت می‌شوند. مهم‌ترین چالش در مورد این رمزارزها ریسک نگهداری از دخایر فیزیکی و نیاز به وثیقه‌گذاری بیش از حد است. استیبل کوین‌هایی که صرفاً الگوریتمی هستند، با استفاده از فرآیندهای مدیریت نوسان، ارزش خود را به ثبات می‌رسانند. البته پس از اتفاقی که برای Terra USD افتاد، دیگر افراد زیادی به چنین استیبل کوین‌هایی اعتماد نمی‌کنند. رمزارز فرکس Frax تلاش می‌کند تا دوباره اعتماد را به بازار استیبل کوین‌های الگوریتمی برگرداند؛ تلاشی که حداقل تا امروز نتیجه‌بخش بوده است. فرکس Frax یک استیبل کوین تلفیقی است که همانند دیگراستیبل کوین ها از ثبات قیمتی برخوردار می باشد.

نکته ای جالب که واقعا نظر هرایرانی رو میتونه جلب کنه این است که موسس این پروژه، یک فرد ایرانی – آمریکایی است. فرکس یه استیبل کوین چند بخشی – الگوریتمی است که بصورت کلی پروتکل های استیبل کوین ها به چند دسته تقسیم میشوند:

کاملا وثیقه ای هستن که پشتوانه فیات دارند. (مثل تتر)

ارزهای که با وثیقه بیش از حد یا ارز دیجیتال برقرار می باشند.

ارزهای الگورریتمی هستن ک با یک سری معادلات قیمت اون استیل کوین رو ثابت نگه میدارند که فرکس تلفیقی از هر سه مدل می باشد.

امروزه استیبل کوین‌ها یکی از بهترین رمزارزهای موجود در بازار کریپتوکارنسی هستند که می‌توان بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. استیبل کوین‌ها برای ایجاد ثبات در بازار رمزارزها استفاده می‌شود، یکی از این استیبل کوین‌ها فرکس Frax است

عملکرد فرکس (Frax)

ارائه یک پول الگوریتمی بسیارغیرمتمرکز و مقیاس پذیردر قیاس با ارزهای دیجیتال با عرضه ثابت مانند بیت کوین.

استیبل کوین فرکس Frax با درنظر گرفتن میانگین قیمت Usdt-Usdc-Eth و دلار امریکا قیمت گذاری می شود.

بدین گونه که هر زمانی قیمت آن از 1 دلار بالا برود با کاهش وثیقه آن باعث بالانس قیمت و بالعکس می شود.

فرکس Frax چه خدماتی ارائه میدهد؟

استیبل کوین تلفیقی که همانند دیگر کوین ها ثبات قیمت دارد.

مینت یا ساخت با گذاشتن وثیقه مورد نیاز توجه کنید که وثیقه با Usdc انجام می شود.

ارزهای متفاوتی در این استخر وجود دارد که کاربران می توانند بهره لازم رو ببرند.

رمزارز فرکس Frax چگونه کار می‌کند؟

پروتکل رمزنگاری فرکس Frax شامل دو توکن است. توکن اول استیبل کوین فرکس FRAX است که به عنوان رمزارزی وابسته به دلار آمریکا است. توکن دوم با نام سهام فرکس (FXS) شناخته می‌شود و توکن حاکمیتی پروژه است. از طریق فرآیندهای حاکمیتی، قراردادهای استخری که ارز دیجیتال USDC را به عنوان وثیقه ذخیره کرده است گاهی افزایش و گاهی هم کاهش پیدا می‌کند.

نسبت و میزان وثیقه ممکن است در شرایط مختلف تا حد ۰.۲۵ درصد تغییر کند. اگر قیمت رمزارز فرکس به زیر ۱ دلار برسد، پروتکل نسبت وثیقه را ۰.۲۵ درصد به سمت بالا تنظیم می‌کند. در طرف مقابل اگر قیمت توکن FRAX بالاتر از یک دلار باشد، نسبت وثیقه توسط پروتکل به سمت پایین تنظیم می‌شود. در نتیجه توکن FXS دائماً ضرب و سوزانده می‌شود تا قیمت استیبل کوین همچنان یک دلار باقی بماند.

تفاوت های فرکس FRAX با FXS

پروتکل فرکس FRAX در واقع به عنوان یک سیستم استیبل کوین معرفی می شود که یک پروتکل الگوریتمی می باشد و در حال حاضر در شبکه اتریوم و بر بستر Erc20 قرار دارد.

در پروتکل رمزنگاری فرکس Frax از دو دارایی به نام استیبل کوین فرکس FRAX و توکن حاکمیتی و ابزاری فرکس شیرز (FXS) برای پشتیبانی از عملکردهای مختلف پلتفرم استفاده می شود.

تیم توسعه رمزارز فرکس Frax

تیم Frax Finance متولی توسعه رمزارز فرکس Frax است. این تیم که جاه‌طلبی‌های بی‌پایانی دارد، دومین استیبل کوین خلاقانه خودش را نیز راه‌اندازی کرده است تا بخشی از اکوسیستم بزرگ Frax باشد.

شاخص قیمت فرکس (FPI) بر اساس یک استیبل تورمی تعریف شده است. این نرخ تورم ۱۲ماهه به تبعیت از شاخص قیمت مصرف‌کننده تعدیل نشده ایالات متحده (CPI-U) تغییر می‌کند. داده‌های مربوط به این تغییرات از طریق یک اوراکل تخصصی در شبکه چین لینک (Chainlink) انتقال داده می‌شوند.

سام کاظمیان در زمان معرفی شاخص FPI در اوایل سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که مأموریت پروژه Frax Finance حل مشکلات اقتصادی دنیای واقعی از طریق استفاده از دارایی‌های رمزنگاری‌شده مبتنی بر بلاکچین است. فرآیندهای غیرمتمرکزی که در این پروژه به کار گرفته شده است بسیار خلاقانه و حساب‌شده به نظر می‌رسد و با مدل بانکداری الگوریتمی متمرکز شباهت‌های زیادی دارد. با این حال هنوز هم شک و تردیدهایی در مورد نقطه‌ضعف ارز دیجیتال فرکس FRAX وجود دارد. همان نقطه‌ضعفی که باعث نابودی استیبل کوین ترا شد؛ خطر از دست دادن عامل پایداری و افتادن در سیکل مرگ.

مطمئناً تیم توسعه Frax Finance برنامه‌های متعددی درباره مقابله با این مشکل تدوین کرده است. زمانی که ارز دیجیتال UST در ماه می ۲۰۲۲ روند نزولی شدیدی داشت، رمزارز فرکس Frax باثبات و مطمئن به کار خودش ادامه داد. همین موضوع نشان می‌دهد تفاوت‌های مهمی بین این دو پروژه وجود دارد.

ارز دیجیتال فرکس Frax استیبل کوینی است که از وثیقه و الگوریتم‌های کنترل‌کننده برای ثبات قیمت استفاده می‌کند. این استیبل کوین که تا امروز روند قابل قبولی داشته است، می‌خواهد اکوسیستمی بزرگ برای حل مشکلات اقتصادی جهان ایجاد کند. با اینکه شباهت‌های توکن FARX و ارز دیجیتال UST برخی‌ها را نگران می‌کند اما به نظر می‌رسد این دو پروژه تفاوت‌های زیادی دارند و فرکس به سرنوشت ترا دچار نخواهد شد.

سیستم استیکینگ فرکس frax

با استیک کردن ارز frax share حداکثر برای چهار سال میتوانید تا 4 برابر ارز استیک شده vefxs دریافت کنید،

برای مثال اگه شما 100 واحد ارز فرکس Frax به مدت 4 سال استیک کنید نهایتا 400 ارز vefxs دریافت خواهید کرد که بعد از این مدت 4 ساله ، پاداش vefxs از 4 برابر به 1 کاهش خواهد یافت.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.