سوشال تریدینگ (social trading) چیست؟

سوشال تریدینگ (social trading) چیست؟

سوشال تریدینگ (social trading) شکلی از سرمایه گذاری است که به سرمایه گذاران و معامله گران اجازه می دهد تا رفتار معاملاتی معامله گران خبره را مشاهده کنند و از آنها تقلید کنند. در این حالت اعضا می توانند به صورت مشترک درآمد کسب کنند.

از اصول رسانه های اجتماعی پیروی می کند که اساساً ارتباطات، تبادل اطلاعات، کمک متقابل و مشارکت است. معامله گران این گزینه را دارند که از معاملات دیگران کپی کنند، یا می توانند متناسب با شرایط و روحیه خود سرمایه خود را در همان پورتفولیو سرمایه گذاری کنند.

تعریف بالا بیشتر یک مفهوم کلی از سوشال تریدینگ (social trading) است که در آن یک معامله گر حرفه ای افکار، اخبار شرکت، نمودارها، تجزیه و تحلیل بازار، پیشنهادات و غیره را با دیگران به اشتراک می گذارد و دیگران می توانند مطالب را دنبال کنند.

ممکن است شما همین مطالب را در کانال‌های تلگرام و توییتر دنبال کنید که به نوعی می توان آنها را هم سوشال تریدینگ (social trading) نامید. برخی از افراد ممکن است دقیقاً همان چیزی را که معامله گر یا تحلیل گر گفته است تقلید کنند، برخی ممکن است آن را کمی تغییر دهند. و گاهی ممکن است برای دنبال کردن مطالب و موقعیت های معاملاتی هزینه اشتراک پرداخت کنید.

بنابراین دایره سوشال تریدینگ (social trading) می تواند بسیار گسترده تر از پلتفرم های اختصاصی آن باشد! سوشال تریدینگ به زبان ساده

اگر بخواهیم ساده به توضیح آن بپردازیم، کابران با عضویت در این شبکه ها می توانند از تجربیات و نظرات دیگر معامله گران مطلع شوند و از آنها در ساختارهای مشخص استفاده کنند و معامله گران باتجربه هم تجربیات و معاملات خود را از این طریق با دیگران به اشتراک می گذارند.

اگر بخواهیم اهداف و کارکرد سوشال تریدینگ (social trading) را بسیار ساده بیان کنیم می توان به دو مورد اصلی اشاره کرد:

اول برای کسانی که در مسیر آموزش در دنیای معامله گری هستند. سوشال تریدینگ (social trading) این امکان را به این افراد می دهد تا آموزش های خود را با مشاهده عملکرد دیگران محک بزنند و از تجربیات دیگران استفاده کنند، و اگر هنوز به اطمینان نرسیده اند با رعایت جوانب مختلف دست به الگوبرداری یا کپی معامله گران با تجربه تر بزنند.

دوم برای کسانی که زمان و علاقه ای به آموزش در این زمینه ندارند و فرصت و تخصص بررسی موقعیت های معاملاتی را ندارند و در این شرایط با کمک ابزارهای موجود در سوشال تریدینگ (social trading) مدیریت معاملات خود را به دیگران می سپارند.

باید توجه داشت در حالت دوم هم توصیه می شود برای استفاده از این امکان حتی الامکان آموزش های ابتدایی مربوط به بازارهای مالی را سپری کنید، چون ممکن است تصمیم ها و انتخاب های نادرست باعث نابودی سرمایه شما شود!

سوشال تریندینگ Social Trading یکی از روندهایی است که استفاده از آن امروزِ در بازار ارزهای دیجیتال، فارکس، سهام و بورس در حال افزایش است. اگر زمان کافی برای تحلیل‌های لازم برای ترید ندارید، توصیه می‌شود در سوشال تریدینگ مشارکت داشته باشید.

تاریخچه سوشیال تریدینگ (social trading)

در گذشته تریدرها در گروه‌هایی درباره نحوه سرمایه گذاری در ارز دیجیتال با یکدیگر صحبت می‌کردند. افراد از سراسر جهان در این گروه دور هم جمع می‌شدند و با یکدیگر سهام می‌خریدند. نکته قابل توجه درباره این معاملات این بود که هم به زمان بیشتری نیاز داشت و هم افراد فاصله‌ی زیادی با یکدیگر داشتند.

تجارت الکترونیک پس از راه اندازی ایمیل‌ها به سمت اینترنت رفت. در آن بازه زمانی، وقتی یک تریدر قصد انجام معامله‌ای را داشت، تنها راه ارتباطی سریع، ایمیل بود. یک معامله‌گر حرفه‌ای از طریق ایمیل شروع معاملات را به اطلاع دوستان خود برساند تا ترید کنند. در آخر نیز به وسیله همین ایمیل اتمام معامله و انجام تراکنش نیز به اطلاع اعضای گروه ارسال می‌شد.

در سال ۲۰۱۰، eToro یکی از اولین پلتفرم هایی بود که گزینه “سوشال تریدینگ” (social trading) را در نرم افزار خود راه اندازی کرد. تمرکز اصلی eToro و سپس رقبای آن، امکان کپی برداری از تریدرهای با تجربه و مشاهده خرید ارز دیجیتال و نتایج سایر کاربران را فراهم کرده بود.

اکنون بیایید نگاهی دقیق‌تر به سوشال تریدینگ داشته باشیم و ببینیم امروزِ به چه صورتی از آن استفاده می‌شود. سوشال تریدینگ (social trading) یکی از روش‌های سرمایه گذاری است. اما یعنی چه؟ سوشیال تریدینگ (social trading) شامل کپی کردن معاملات یک تریدر حرفه‌ای است. سیستم‌های جدید Social Trading این امکان را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاران به سرعت و آسان فعالیت و تراکنش‌های تریدرهای دیگر را مشاهده کنند. اگر سرمایه‌گذاران یک ترید قابل اعتماد پیدا کنند، معاملات او را مشاهده کرده و با چند کلیک فعالیت‌های او را در پورتفولیوی تکرار می‌کنند.

این فعالیت مشابه کپی تریدینگ است که در آن شرکت کننده از سرمایه گذاری‌ها یا معاملات یک معامله گر حرفه‌ای کپی می‌کند. البته تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ به طور هدفمند برای نوعی از فعالیت تجاری طراحی شده‌اند که در آن فرد ممکن است شانس برقراری ارتباط با معامله‌گران حرفه‌ای و صحبت با آن‌ها به منظور بهبود مهارت‌های سرمایه‌گذاری خود را داشته باشد. سوشال تریدینگ تنها به معنای مشاهده سرمایه‌گذار و نحوه معامله و سپس به سادگی کپی کردن نیست.

بنابراین، هر انتخابی که در سوشال تریدینگ (social trading) انجام می‌دهید کاملاً به شما بستگی دارد. بنابراین برای افرادی که به دنبال استقلال کامل در معاملات خود هستند بسیار مناسب است. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه ریسک‌هایی را بپذیرید و در نهایت شما مسئول معاملات خود هستید.

از سوی دیگر، اگر می‌خواهید یک تجربه “غیر مستقیم” داشته باشید و خوشحال هستید که به تریدرهای دیگر اجازه دهید “کار را انجام دهند”، معامله کپی ممکن است رویکرد مناسبی باشد. سوشیال تریدینگ (social trading) لزوماً به یک نرم افزار یا وب سایت خاص مرتبط نیست. یک مثال اخیر تبلیغات بازی گیم استاپ GameStop در سال ۲۰۲۱ است. به لطف شایعات مبتنی بر Reddit در مورد این شرکت، سرمایه گذاری زیادی در سهام GameStop شد، اما بعدها به دلیل افزایش علاقه غیرطبیعی خرید، شاهد فروش بود. بسیاری از رمزارزها یا دیگر «سهام‌های میم» به‌دنبال آن بودند. تمام این “شور” توسط سرمایه گذارانی از جمله Reddit و سایر جوامع آنلاین به سوی گیم استاپ روانه شد.

یک سرمایه گذار می تواند هر عامل معامله را کم و بیش مستقل با یک حساب سوشال تریدینگ مشترک در نظر بگیرد. با این حال، این عامل در مورد حساب پم PAMM یا MAM نیست. هنگام استفاده از حساب PAMM، دارایی به یک معامله گر واجد شرایط منتقل می‌شود که او از سرمایه برای انجام معاملات مختلف استفاده می‌کند. آن معامله گر معتمد مسئول معاملات بسیاری از سرمایه گذاران دیگر در یک گروه خاص است.

کارمزدها یک تفاوت دیگر هستند. با یک حساب PAMM خاص، مدیر صندوق معمولاً هنگام ورود به پوزیشن‌های معاملاتی، اسپرد را به عنوان کارمزد پرداخت می کند. در مقابل، روش‌های معاملاتی کپی تابع اسپرد و کارمزد تعیین شده توسط پلتفرم معاملاتی هستند. در زمان شروع معاملات به قیمت ارز دیجیتال توجه کنید. قیمت یکی از عوامل تاثیرگذار در تریدهای شما هستند.

در حالی که MAM و PAMM شباهت‌های زیادی دارند، اما از جهات مختلفی نیز متفاوت هستند.

مدیر صندوق یک حساب PAMM تخصیص معاملات متناسب را به همه حساب‌های فرعی ترکیبی بر اساس موجودی، حقوق صاحبان سهام یا معاملات مارجین امکان‌پذیر می‌سازد. در این شرایط، یک مدیر صندوق احتمالا معاملات را بین حساب‌های فرعی بر اساس لات یا درصد سهام تقسیم کند. در مقایسه، MAM انواع استراتژی‌های تخصیص را ارائه می‌دهد که به معامله گران اجازه می‌دهد میزان ریسک خود را تعیین کنند.

اکنون که با سوشیال تریدینگ (social trading) ، تاریخچه آن و تفاوت‌های رایج‌ترین روش‌ها در این مفهوم بیشتر آشنا شده‌اید، زمان آن فرا رسیده است که نحوه عملکرد سوشیال تریدینگ Social Trading را بیاموزید.

نحوه کار سوشال تریدینگ Social Trading

اگر بخواهیم به سوشال تریدینگ (social trading) بصورت حرفه ای و خاص نگاه کنیم، ما در سوشال تریدینگ Social Trading با سه دسته فعالیت روبرو هستیم: اشتراک معاملات و تحلیل ها

در این دسته از فعالیت ها شما می توانید تحلیل های دیگران را مشاهده کنید، آن ها را نقد و بررسی کنید و یا تحلیل ها و نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از نظرات دیگران استفاده کنید. دقیقا همان اتفاقی که در شبکه های اجتماعی عمومی اتفاق می افتد با این تفاوت که در سوشال تریدینگ Social Trading تنها درباره معامله گری و سرمایه گذاری صحبت می شود.

کپی تریدینگ CopyTrading

در کپی تریدینگ یک پله فراتر می رود، شما با بررسی معامله گران مختلف تصمیم می گیرید که معاملات یک یا چند معامله گر را که سوابق معاملاتشان و پرتفوی سرمایه گذاری شان مشخص است عیناً تکرار کنید و کپی کنید. در این حالت بدون کم و کاست معاملات «معامله گر خبره» برای شما کپی می شود. گرچه در برخی از پلتفرم های کپی ترید شما می توانید با تغییراتی مدیریت ریسک متفاوتی بر روی حساب خود اعمال کنید، با این حال ورود و خروج شما به معاملات کاملاً خودکار است.

معاملات آینه ای یا میرور تریدینگ MirrorTrading

شما در این روش دیگر به کپی مستقیم معاملات یک معامله گر نیاز ندارید. بلکه در این روش شما استراتژی یک شخص را کپی می کنید، و ممکن است نوع مدیریت معاملات شما و ورود و خروج های شما به معاملات متفاوت باشد.

معاملات آینه ای(Mirror Trading) در اصل سابقه بیشتری نسبت به کپی تریدینگ دارد و به نوعی الهام بخش کپی تریدینگ است و در سال 2000 و بیشتر در بازار فارکس مورد استفاده قرار گرفت. گرچه در بازار سهام هم از آن استفاده می شود.

سایت TRADENCY تقریبا از سال 2000 در این زمینه فعال است. شما در این سایت ثبت نام می کنید و پس از بررسی و مشاهده بازدهی استراتژی های مختلف یک یا چند استراتژی را انتخاب می کنید وحساب خود را شارژ می کنید و پس آن استراتژی برای شما معامله می کند!

تولد سوشال تریدینگ Social Trading واقعی: ادغام کپی تریدینگ و شبکه های اجتماعی

نیاز به ابزارهای اجتماعی همان چیزی است که الهام بخش اولین پلتفرم های واقعی سوشال تریدینگ بود. NAGA که در سال 2015 تأسیس شد، در ابتدا فقط یک پلتفرم کارگزاری آنلاین دیگر با ویژگی های تجارت کپی بود. با این حال، بن بیلسکی، بنیانگذار آن، به سرعت ایده ادغام معاملات کپی با رسانه های اجتماعی را مطرح کرد و در سال 2017 ویژگی انقلابی سرمایه گذاران محبوب خود را راه اندازی کرد که برای اولین بار، به معامله گران حرفه ای اجازه داد تا پروفایل های دقیق ایجاد کنند و با فالوورهای خود ارتباط موثرتری برقرار کنند.

این مفهوم تأثیر افزایش اعتماد و شفافیت برای معامله‌گران کپی در پلتفرم NAGA داشت و به سرعت توسط eToro با راه‌اندازی فید خبری منحصربه‌فرد خود با الگوبرداری از فیس‌بوک بهبود یافت. با این کار، کاربران eToro بالاخره توانستند با معامله‌گرانی که دنبال می‌کنند، ارتباط برقرار کنند و نظرات خود را ارسال کنند، درباره یک معامله‌گر یا استراتژی آن‌ها سؤال بپرسند.

تسهیل درآمدزایی و معاملات ارزان در سوشال تریدینگ Social Trading

NAGA با فیدهای خبری جداگانه خود برای معامله گران را فعال کرد و ویژگی هایی مانند امکان فیلتر کردن پست های آنها بر اساس نظرات و معاملات را اضافه کرد.

با این حال، آنچه تجارت اجتماعی را واقعاً به سطح بعدی رساند، اولین ابزار اصلی NAGA بود که برای معامله‌گران راهی برای کپی کردن تراکنش‌ها در زمان واقعی تنها با قیمت 1 دلار در هر معامله، با اجرای قیمت تضمین شده فراهم می‌کرد. این بدان معناست که معامله‌گران اجتماعی دیگر هرگز فرصت سودآوری را از دست نخواهند داد، در حالی که سرمایه‌گذاران باهوش می‌توانند با 35 درصد سهم از تمام هزینه‌های کپی که تولید می‌کنند، سود برای کار سخت خود دریافت کنند.

با Autocopy NAGA و ویژگی مشابه CopyTrader eToro، مفهوم مدرن تجارت اجتماعی متولد شد و به دنبال آن موجی از پلتفرم های مشابه و موج عظیمی از علاقه معامله گران مبتدی به وجود آمد.

مرحله بعدی تکامل سرمایه گذاری اجتماعی باید دیده شود، اما نه eTore و نه NAGA ثابت نیستند. به عنوان مثال، eToro اخیراً اولین پلتفرم تجارت اجتماعی است که دارایی‌های متاورس مانند NFT را به سبد معاملاتی خود اضافه کرده است.

در مورد NAGA، یکی از جدیدترین نوآوری‌های آن، راه‌اندازی ارز رمزنگاری شده خود، سکه NAGA بود که با کیف پول دیجیتال آن یکپارچه می‌شود و به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا هزینه‌های کپی کاهش یافته را بپردازند، در حالی که سرمایه‌گذاران ماهر می‌توانند پاداش خود را افزایش دهند.

با توجه به اینکه نوآوری در فضا هیچ نشانه ای از کند شدن را نشان نمی دهد، واضح است که داستان سرمایه گذاری اجتماعی تازه شروع به آشکار شدن کرده است.

مزایا و معایب سوشال تریدینگ Social Trading برای تریدرها

مزایای سوشال تریدینگ Social Trading

۱- ارتباط مستقیم و قابل اعتماد

بیشتر معامله‌گران به پلتفرم‌های سوشال تریدینگ social trading می‌پیوندند؛ زیرا به دنبال اطلاعات معاملاتی قابل اعتماد هستند. علاوه بر این، مشتریان این فرصت را دارند که با تریدرهای با تجربه در پلتفرم‌های سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. بنابراین، سرمایه‌گذاران فرصت زیادی دارند تا مستقیماً با تریدرهای حرفه‌ای صحبت کنند و به سادگی استراتژی‌های آن‌ها را کپی نکنند. پلتفرم‌های پیشرفته یک چت آنلاین ارائه می‌کنند که در آن می‌توانید سؤالات و پاسخ‌های داده‌شده را بررسی کنید.

۲- استفاده و آموزش به‌صورت واقعی

پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ social trading با امکان مطالعه مستقیم و کارآمد از کارشناسان، هزینه و زمان یادگیری تئوری را کاهش می‌دهند. به جای صرف ساعت‌ها تلاش برای درک برخی نظریه‌ها، استراتژی را به صورت عملی و واقعی می‌آموزند. بسیاری از متخصصان، استراتژی‌هایی را برای افزایش مشتریان خود توضیح می‌دهند.

۳- جامعه ای از سرمایه گذاران با اهداف مشترک

یکی دیگر از مزایای استفاده از سوشال تریدینگ، یک جامعه سرمایه‌گذار است که در آن تریدر به طور منظم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و ایده‌ها را مبادله می‌کنند. با استفاده از social trading به عنوان یک پلتفرم آنلاین، معامله گران می‌توانند به داده‌های بازار از هر مکانی دسترسی داشته باشند. در نتیجه، تریدرها می‌توانند بلافاصله اطلاعات را دریافت کنند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند یک اتصال قوی به اینترنت است.

معایب سوشیال تریدینگ social trading

social trading بدون شک یک ایده سودمند است. با این حال، معایبی دارد که باید در مورد آن‌ها نیز بدانید.

۱- کاهش انگیزه و علاقه

مبتدیانی که تصمیم می‌گیرند به سوشال تریدینگ social trading به عنوان نقطه اولیه سفر معاملاتی خود بپیوندند ممکن است با خطر اعتماد بیش از حد و راحت بودن روبرو شوند. این اتفاق اغلب به این دلیل رخ می‌دهد که آنها معاملات خود را در دست متخصصان قرار می‌دهند. بنابراین، آنها اساساً چیزی یاد نمی‌گیرند و بی انگیزه می‌مانند. در نتیجه، ریسک‌های موجود در بازار کم به نظر می‌رسد. در نهایت که ممکن است هنگام انتخاب مقدار پول برای سرمایه‌گذاری پر ریسک باشد.

۲- تکنیک‌های پر ریسک

هنگام کپی کردن روش‌های پر ریسک مانند اسکالپینگ، معامله گران باید به دلیل سطح ریسک و سرمایه‌ای که ممکن است به طور قابل توجهی با کاربران تریدری که از آنها کپی می‌کنند متفاوت باشد، مراقب باشند.

۳- عدم تضمین

آخرین اما نه کم اهمیت، به یاد داشته باشید که هر موفقیت گذشته معامله گران نوید عملکرد مشابه در آینده را نمی‌دهد. عوامل اقتصادی و سایر عوامل اخیراً تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده اند. این ممکن است تطبیق سریع برخی از معامله گران را دشوارتر کند.

روند شروع سوشال تریدینگ (social trading) دشوار نیست. به‌سادگی در یک پلتفرم معاملاتی قابل اعتماد ثبت نام کنید. به دنبال تریدرهای با تجربه‌ای باشید که با استراتژی‌های معاملاتی شما مطابقت دارند و به تدریج سعی کنید از آنچه قبلاً از کپی کردن حرکات آنها آموخته‌اید استفاده کنید.

همانطور که سرمایه گذاران بیشتری برای مشاوره در مورد سرمایه گذاری به یکدیگر مراجعه می‌کنند، سوشیال تریدینگ social trading روز به روز محبوب تر می‌شود. با توجه به اینکه در مسیر مالی خود قرار دارید و قصد دارید در کجا سرمایه گذاری کنید، یک استراتژی سوشال تریدینگ social trading مطمئناً ممکن است روشی باشد که در ابتدا باید امتحان کنید.

تفاوت سوشال تریدینگ social trading با کپی تریدینگ

شاید بسیاری تصور کنند کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ مترادف هم هستند و در دنیای معامله گری یکسان باشند. با توضیحات بالا باید متوجه شده باشید که در اصل کپی تریدینگ بخشی از مجموعه سوشال تریدینگ است و سوشال تریدینگ به مفهوم جامع تری اشاره دارد که به صرف کپی موقعیت های معاملاتی اشاره ندارد گرچه آن را در بر می گیرد.

در اصل سوشال تریدینگ social trading یک مفهوم گسترده تر و ابزاری برای ارئه باکیفیت بهتر کپی تریدینگ است، که امکان تعامل میان معامله گران را فراهم می کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.