الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال

 الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال

الگوهای هارمونیک و ترید بر اساس آن‌ها بر پایه این اعتقاد است که بازارهای مالی یک پدیده هارمونیک و هندسی است و می‌توانیم از روی حرکات کوچکتر، موج‌های بزرگ بعدی را پیش‌بینی کنیم. یکی از اصلی‌ترین موارد در الگوهای هارمونیک

اعداد فیبوناچی است. دنباله فیبوناچی از 0 و 1 شروع شده و عدد بعدی مجموع دو عدد قبلی است که به این شکل در می‌آید:

0-1-1-2-3-5-8-13-21-34-55 و ….

این دنباله ادامه‌دار است و می‌توان از تقسیم‌های مختلف این اعداد بر روی هم نسبت‌های متفاوتی را به دست آورد که این اعتقاد وجود دارد بازارهای مالی بر اساس این نسبت‌ها کار می‌کنند. الگوهای هارمونیک گارتلی، بت و کرب از معروف‌ترین الگوهای هارمونیک هستند

کل ایده‌ی این الگوهای هارمونیک این است که به تریدرها کمک کند تا نقاط احتمالی بازگشت روندها را پیدا کنند.

در واقع از ابزارهای دیگری که قبلاً یاد گرفتیم – مثل فیبوناچی – هم استفاده می‌کنیم!

با ترکیب این ابزارهای فوق العاده برای پیدا کردن این الگوهای هارمونیک، می‌توانیم حوزه‌های احتمالی برای ادامه روند را هم تشخیص دهیم.

در این درس در مورد الگوهای هارمونیک زیر بحث می‌کنیم:

الگوی ABCD الگوی سه محرک الگوی گارتلی الگوی خرچنگ الگوی خفاش الگوی پروانه

کار را با الگوهای هارمونیک ABCD و سه محرک شروع می‌کنیم که ساده‌ترند و بعد به سراغ گارتلی و حیوانات دیگر می‌رویم.

بعد از این که نگاهی به آن­ها داشتیم به ابزارهای مورد نیازتان برای استفاده موفقیت آمیز از این الگوها در معاملات می‌پردازیم.

در تمام این الگوهای هارمونیک باید صبر کنید تا کل الگو کامل شود تا بتوانید از آن­ها برای معامله استفاده کنید. الگوهای هارمونیک: ABCD

بیایید این درس را با ساده‌ترین الگو از الگوهای هارمونیک آغاز کنیم. برای پیدا کردن این الگوی نمودار تنها چیزی که نیاز دارید چشمان تیزبین عقاب مانند و ابزار فیبوناچی است. برای روندهای صعودی و نزولی الگوی نمودار ABCD ،خطوط AB و CD پایه‌ها و BC اصلاح روند و بازگشت است. تنها کاری که باید بکنید این است که صبر کنید تا کل الگو کامل شود (به نقطه ی D برسد) و بعد پوزیشن خرید یا فروش بگیرید.

اما اگر بخواهید دقت بسیار زیادی داشته باشید، چند قاعده دیگر برای الگوی ABCD معتبر وجود دارد:

طول خط AB باید با طول خط CD برابر باشد. زمانی که طول می‌کشد تا قیمت از A به B برود، باید برابر با زمانی باشد که قیمت از C به D برسد. این موضوع را از طریق شمارش کندل‌ها می‌توانید بدست آورید.

الگوی هارمونیک: ۳ محرک یا تری درایو (Three-Drive)

الگوی سه محرک شباهت زیادی به الگوی ABCD دارد. در واقع این الگوهای هارمونیک سه پایه دارد (که حال به آنها محرک می گوییم). این الگو هم به صورت بازگشتی است و هم اصلاحی. در واقع الگوی سه محرک بر اساس الگوی امواج الیوت است.

طبق معمول به چشمان عقاب، ابزار فیبوناچی و کمی صبر و حوصله نیاز دارید.

الگوی ۳ محرک یا تری درایو (Three-Drive)

الگوی سه محرک شباهت زیادی به الگوی ABCD دارد. در واقع این الگوهای هارمونیک سه پایه دارد (که حال به آنها محرک می گوییم). این الگو هم به صورت بازگشتی است و هم اصلاحی. در واقع الگوی سه محرک بر اساس الگوی امواج الیوت است.

طبق معمول به چشمان عقاب، ابزار فیبوناچی و کمی صبر و حوصله نیاز دارید.

الگوی هارمونیک: گارتلی و حیوانات

در گذشته تریدر بیش از حد باهوشی به نام هارولد مکینلی گارتلی بود.

او در اواسط دهه ۱۹۳۰ خدمات مشاوره بازار بورس ارائه می‌داد و محبوبیت زیادی داشت.

این فرد یکی از اولین تحلیل­گرانی بود که از روش‌های علمی و آماری برای تحلیل رفتار بازار بورس استفاده می‌کرد.

به گفته گارتلی، او بالأخره موفق شد دو مورد از بزرگ‌ترین مسائل تریدرها را حل کند: چه سهمی را، در چه زمانی بخرند.

خیلی زود معامله‌گران متوجه شدند که این الگوها را می‌توان در بازارهای دیگر نیز به کار برد.

از آن زمان، کتاب‌ها، نرم افزارهای ترید و الگوهای مختلف دیگری (که در ذیل در موردشان توضیح می‌دهیم) بر اساس گارتلی‌ها تهیه شده‌اند.

الگوی هارمونیک: گارتلی یا ۲۲۲

الگوی ۲۲۲ نامش را از صفحه‌ای که در کتاب گارتلی به نام “سود در بازار بورس یافت می‌شود” گرفته است. گارتلی­‌ها الگوهایی هستند که شامل الگوی پایه ABCD که قبلاً مطرح کردیم می‌شوند اما قبل از آنها یک بالا یا پایین بزرگ وجود دارد.

حال این الگوها معمولاً وقتی شکل می‌گیرند که اصلاحی از روند کلی اتفاق افتاده و به شکل M است (برای الگوهای نزولی به شکل W است.) این الگوها برای کمک به معامله­کنندگان در یافتن نقاط ورود خوب و پیوستن به روند کلی به کار می‌روند. گارتلی وقتی شکل می‌گیرد که قیمت روند رو به بالا (یا رو به پایین) را طی کرده اما شروع به دادن نشانه‌های اصلاح کرده است.

آنچه باعث می‌شود گارتلی در زمان تشکیل شدن آرایش خوبی داشته باشد؛ این است که نقاط وارونگی در سطوح بازگشتی و گسترشی فیبوناچی هستند.

نسبت‌های فیبوناچی در الگوهای هارمونیک

گفتیم که برای به دست آوردن الگوهای هارمونیک به اعداد فیبوناچی و نسبت‌های میان آن‌ها نیاز داریم. مهم‌ترین نسبت‌های فیبوناچی نسبت‌های زیر هستند: 0.382 0.5 1.41 2 2.24 2.618 3.14 3.618 اما نسبت طلایی و مهم‌ترین عدد برای فیبوناچی نسبت‌های 0.618 و 1.618 هستند. این نسبت‌ها در بسیاری از ساختارهای طبیعی و ساخته دست انسان مشاهده شده‌اند؛ در حالی که آن افراد قصدی برای ایجاد چنین نسبت‌هایی در ساز‌ه‌های خود نداشتند! همانطور که الگوها در طبیعت و میان مردم تکرار می‌شوند، این نسبت‌های فیبوناچی در بازارهای مالی نیز دیده می‌شوند. با پیدا کردن این نسبت‌ها و اعمال آن‌ها بر روی نمودارهای تحلیل تکنیکال، تریدرها می‌توانند حرکات آینده قیمت را پیش‌بینی کنند.

بهترین الگوی هارمونیک

بسیاری از افراد بعد از اینکه الگوهای هارمونیک را یاد می‌گیرند به دنبال بهترین الگوی هارمونیک برای ترید کردن می‌گردند؛ اما چنین چیزی وجود ندارد! الگوهای مختلف در نمودار شکل می‌گیرند و هرکدام را که پیدا کردید، آن را معامله کنید. نکته بسیار مهم و حیاتی پیدا کردن درست این الگوهاست تا ضرر نکنید. هر شکلی که در نمودار دیدید را به عنوان الگوی هارمونیک شناسایی نکنید؛ بلکه حتما باید با نسبت‌های فیبوناچی گفته شده همخوانی داشته باشد.

به همین دلیل است که کار کردن با الگوهای هارمونیک نیازمند تمرین زیاد است و باید تعداد زیادی از این الگوها را در نمودار ببینید تا چشمان شما به آن‌ها عادت کند.

الگوهای هارمونیک و هارمونیک تریدینگ یکی از روش‌های دقیق و بسیار ریاضی ترید کردن است؛ اما نیازمند صبر، تلاش، تمرین و مطالعه زیاد برای فهمیدن الگوها است. صبر زیاد برای تشکیل الگوها نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که قبل از شروع کار با الگوهای هارمونیک باید به آن توجه کنید؛ گاهی اوقات مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا یکی از این الگوها تشکیل شود. خیلی از افراد صبر خود را از دست داده و قبل از تشکیل الگو وارد معامله شده و ضرر می‌کنند.

اگر می‌خواهید در این مبحث موفق شوید؛ حتما زمان زیادی گذاشته و برای پیدا کردن الگوها تمرین بسیار کنید.

الگوهای معرفی شده گارتلی، بت، کرب و باترفلای با وجود شباهت‌هایی که به هم دارند، نسبت‌های فیبوناچی متفاوتی را می‌طلبند. این موارد معروف‌ترین الگوها هستند؛ اما تنها به این موارد بسنده نکرده و الگوهای دیگر را نیز بررسی کنید. در الگوهای هارمونیک، تریدرها بر روی PRZ ها وارد معامله میس‌شوند و گاهی اوقات نیاز است برای کوچک کردن نقطه ورود و استاپ، به دنبال تاییدیه‌های دیگر نیز باشیم.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.