شبکه هکوچین Huobi ECO chain

شبکه هکوچین Huobi ECO chain

شبکه هکوچین، شبکه بلاک چین اختصاصی صرافی رمز ارز هیوبی (Houbi) می باشد که در سال 2020 راه اندازی شده است. شبکه هکوچین یا Huobi ECO chain با نماد اختصاری HECO به عنوان یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز و عمومی می باشد

توکن Huobi و استاندارد HRC-20 همانطور که اشاره کردیم، HT توکن اختصاصی اکوسیستم هکوچین HECO است. این توکن دارای 18 عدد اعشار است و در هر دو بلاکچین اتریوم و هکوچین HECO حضور دارد. در اولین روزهای توسعه این اکوسیستم، هکوچین HECO استاندارد HRC-20 را هم معرفی کرد که در واقع سازگار با استاندارد ERC-20 اتریوم است. که میزان مصرف انرژی در آن بسیار پایین و در عین حال با کارایی بالا بوده و دارای قابلیت راه اندازی قراردادهای هوشمند می باشد. همچنین این شبکه برای کاهش کارمزد و هزینه تراکنش ها، به قابلیت همکاری میان زنجیره ای توجه بسیاری دارد.

HRC-20 یک بنیاد برای توسعه‌دهندگان است تا نسخه‌های wrap از همه توکن‌ها را در بلاکچین HECO ایجاد کنند. این شامل توکن اختصاصی اکوسیستم و بیت کوین می‌شود. به طور کلی توکن HT نقش مهمی در ثبات و برقراری امنیت شبکه HECOهکوچین ایفا می‌کند و از جمله کاربردهای آن در این شبکه عبارتند از:

پرداخت به عنوان کارمزد تراکنش‌ها استیک برای برقراری امنیت شبکه و اخذ پاداش حاکمیت در نحوه اداره شبکه

هدف شبکه هکوچین HECO

مأموریت و هدف هکوچین Heco تنها ارائه یک زنجیره عمومی نیست، بلکه قصد دارد روی نوآوری و حمایت از توسعه‌دهندگان خوش‌آتیه و پروژه‌های متحول‌کننده و بزرگ تمرکز کند. هکو چین با اتکا بر بزرگ‌ترین اکوسیستم معاملاتی جهان متعهد شده که به زادگاهی برای تکنولوژی‌ها و کسب‌‌و‌کارهای خلاقانه و نوآورانه تبدیل شود و چرخه کاملاً متوازنی از توسعه تکنولوژی، تبلیغ اپلیکیشن و معاملات را ایجاد کند.

مکانیزم توافق اجماع HPoS خصوصیاتی همچون هزینه تراکنش پایین، تأخیر کم در پردازش تراکنش‌ها و پردازش همزمان تراکنش‌ها دارد.

دارایی‌هایی همچون بیت کوین، اتریوم و استیبل کوین‌ها می‌توانند با پل‌سازی (Bridge) در هکوچین HECO قرار بگیرند. روش کار این تکنولوژی به این صورت است که باید مقدار به‌خصوصی از توکن در زنجیره اصلی قفل شود و سپس به همان مقدار در شبکه HECO ایجاد شود.

ساختار شبکه هکوچین

ساختار شبکه هکوچین شامل قابلیت میان زنجیره ای، مدل اقتصادی شبکه هکوچین HECO، وضعیت نودهای شبکه و غیرمتمرکز بودن شبکه و الگوریتم اجماع می باشد قابلیت میان زنجیره ای (cross-chain) دو بلاک چین متفاوت نمی توانند به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند زیرا داده های رد و بدل شده ی هر شبکه، فقط در همان شبکه نگهداری می شود. برای رفع این مشکل قابلیت میان زنجیره ای یا همان کراس چین ارائه شده است. به این صورت می توان از طریق یک پل ارتباطی، ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و استیبل کوین ها را وارد بلاک چین هکوچین HECO کرد.

به این صورت که مقداری از یک کوین، در شبکه بلاک چین خود به صورت قفل شده در می آید و به همان مقدار نیز، توکن معادل، در شبکه هکوچین ایجاد می شود. به بیان ساده تر اگر کاربری بخواهد 1 واحد اتریوم خود را وارد شبکه هکوچین کند، به وسیله این سرویس، 1 واحد اتریوم شخص در شبکه اتریوم و ولت، قفل می شود و به همان اندازه یعنی 1 واحد اتریوم، در این شبکه تولید می شود.

مدل اقتصادی شبکه هکوچین HECO توکن HT در شبکه هکوچین به عنوان رمز ارز بومی در پرداخت کارمزدها در زمان ارسال تراکنش ها استفاده می شود. همچنین نودها با سپرده گذاری توکن HT، می توانند در آن مشارکت کنند.

وضعیت نودهای شبکه در شبکه هکوچین HECO 21 نود اعتبار سنج تعریف شده است. این شبکه از الگوریتم اثبات سهام و اثبات اعتبار استفاده می کند.

الگوریتم اجماع شبکه بلاک چین هکوچین HECO الگوریتم گواه اثبات سهام در این شبکه، ترکیبی از الگوریتم PoA و الگوریتم PoS می باشد که سطح بالایی از امنیت و پایداری را برای شبکه هکوچین HECO به دنبال دارد. هکوچین HECO به عنوان رقیبی جدی برای شبکه اتریوم به حساب می آید و به دلیل اهداف و نقشه راهی که در پیش دارد، می توان آن را جز خوش آتیه ترین پروژه ها دانست که می تواند تحول بزرگی در اقتصاد و اپلیکیشن های غیرمتمرکز ایجاد کند. هکوچین در آینده برای سرمایه گذاران خود، سود بسیار بالایی خواهد داشت. اکوسیستم کامل هکو چین می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد غیر متمرکز (دیفای) کند و تحول بزرگی در دنیای اپلکیشن‌های غیر متمرکز ایجاد کند. حمایت‌های همه‌جانبه از پروژه‌ها و توسعه‌دهندگان، کاهش هزینه کارمزد و از همه مهم‌تر حل مشکل مقیاس‌ پذیری می‌تواند باعث شود که این شبکه در آینده نه‌چندان‌دور گوی سبقت را از اتریوم برباید و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز مهم و بزرگی را در خود جای دهد. به نظر می‌رسد که توکن HT یکی از توکن‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری باشد و بتواند در آینده نزدیک سود بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد.

الگوریتم اجماع شبکه بلاک چین هیوبی HECO چیست؟

شبکه بلاکچین هکو چین HECO از الگویتم اجماع HPoS یا Hybrid Proof of Stake استفاده می‌کند. الگوریتم گواه اثبات سهام پس از الگوریتم گواه اثبات کار، شناخته‌شده‌ترین الگوریتم اجماع برای شبکه‌های بلاک چین است. الگوریتم گواه اثبات سهام هیبرید در شبکه هکوچین HECO ، ترکیبی از دو الگوریتم PoA و PoS است. شبکه بلاک چین هکو چین HECO با استفاده از این دو روش، به سطح بالاتری از امنیت و پایداری دست می‌یابد.

تعداد نودهای اعتبارسنج (Validator) در شبکه هکو چین، ۲۱ نود تعریف شده است. بیش از ۵۰۰ تراکنش در هر ثانیه در این شبکه پردازش می‌شود و هر ۳ ثانیه یکبار، یک بلاک جدید در شبکه تولید خواهد شد.

وضعیت نودهای شبکه و غیرمتمرکز بودن شبکه همانطور که در بالا اشاره شد، نهایتا ۲۱ نود اعتبار سنج در شبکه بلاک چین هیوبی تعریف شده است. افراد با سپرده‌گذاری توکن HT به نود این شبکه تبدیل خواهند شد. در واقع این بخش، از الگوریتم گواه اثبات سهام یا PoS آمده است. اما این شبکه، از الگوریتم گواه اثبات اعتبار نیز استفاده می‌کند. در نتیجه، استیک کردن توکن HT شرط کافی برای تبدیل شدن به یک نود در این شبکه نیست. افراد برای اینکه به یک نود در این شبکه تبدیل شوند، باید طرح پیشنهادی (پروپوزال) خود را به شبکه ارائه دهند. سایر نودهای فعال در شبکه این پروپوزال را بررسی و به آن رای می‌دهند. در صورتی که بیش از نیمی آن‌ها به طرح پیشنهادی رای مثبت دهند، او به یک نود تایید شده در شبکه تبدیل خواهد شد. این فرآیند نیز به PoA بودن این شبکه اشاره دارد.

پس از طی این مراحل، از میان نودهایی که توکن HT استیک کرده و توسط نودهای قدیمی تاییدیه دریافت کنند، در صف نودهای احتمالی این شبکه قرار می‌گیرند. ۲۱ آدرس اول از این صف بر اساس تعداد توکن استیک شده، به عنوان ۲۱ نود شبکه هکوچین انتخاب می‌شوند. در نهایت این ۲۱ نود برتر، وظیفه تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک در شبکه را برعهده می‌گیرند. در صورتی که یکی از این ۲۱ نود از پروتکل و دستورالعمل‌های این شبکه برای ایجاد بلاک پیروی نکند، از شبکه اخراج شده و از صف نودهای تایید شده، نود دیگری به این ۲۱ نود برتر اضافه خواهد شد.

پس از ایجاد هر بلاک، کارمزد تراکنش‌های ذخیره شده در آن بلاک جمع‌آوری شده و میان نودهای اعتبارسنج (۲۱نود) به نسبت مقدار توکن سپرده‌گذاری شده توزیع خواهد شد. هر نود باید حداقل ۳۲ توکن HT را در شبکه استیک کند.

همانطور که مشخص است، این شبکه در مقایسه با شبکه اتریوم و بیت کوین، غیرمتمرکز به حساب نمی‌آید. زیرا برای تبدیل شدن به نود شبکه هکو چین در کنار stake توکن HT بایستی تاییدیه‌ای از طرف سایر نودها دریافت کرد.

مدل اقتصادی شبکه هکوچین HECO توکن HT که پیش از این در صرافی هیوبی به عنوان ابزاری برای تخفیف کارمزد ترید در صرافی هیوبی استفاده می‌شد، در شبکه بلاک چین هکو چین به عنوان رمز ارز بومی تعریف شده است. برای ارسال هر تراکنش در این شبکه تنها می‌توان از توکن HT برای پرداخت کارمزد استفاده کرد. از طرفی، نودهای شبکه برای مشارکت در آن باید توکن HT را سپرده‌گذاری کنند. برای مثال، ۲۱ نود برتر شبکه که اکنون به عنوان اعتبارسنج فعالیت دارند، مجموعا ۶۷۲ توکن HT را سپرده‌گذاری کرده‌اند. در کل تعداد ۵۰۰ میلیون توکن HT وجود دارد و هیچ توکن جدیدی به عنوان پاداش استخراج بلاک به نودهای شبکه عرضه نخواهد شد. نودهای هکوچین HECO تنها از محل کارمزد تراکنش‌ها، درآمد دارند.

قابلیت میان زنجیره‌ای یا cross-chain هر یک از شبکه‌های بلاک چین، داده‌های رد و بدل شده را در همان شبکه نگهداری می‌کنند. در نتیجه هیچ راهی برای ایجاد ارتباط مستقیم میان دو شبکه بلاک چین متفاوت وجود ندارد. قابلیت کراس چین یا میان زنجیره‌ای برای رفع این مشکل ارائه شده است. شبکه هکو چین با استفاده از این سرویس خود، بستری فراهم کرده تا دارایی‌های مثل بیت کوین، اتریوم و استیبل کوین‌ها و سایر دارایی‌های دیجیتال را به کمک یک پل ارتباطی وارد شبکه هکو چین HECO کرد؛ به این طریق که مقداری از یک کوین، در شبکه بلاک چین خودش قفل شده و به همان مقدار، توکن معادل در شبکه هکو چین HECO تولید می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.