Order Book در معاملات رمزارزها

Order Book در معاملات رمزارزها

در دنیای معاملات کریپتو که رابطه پویایی بین خریداران و فروشندگان در جایی به نام دفتر سفارش اوردر بوک (Order Book) به نمایش در می‌آید، با تعاملات هر دو طرف این ترید صورت می‌گیرد.فتر سفارش ابزاری است که به طور همزمان سفارش‌های

یک دارایی خاص را به تصویر می‌کشد و نشان دهنده عرضه و تقاضای آن دارایی است؛ اما در حالی که تمامی دفاتر سفارش یک هدف را دنبال می‌کنند، حضور آنها در هر صرافی ارز دیجیتال می‌تواند کمی متفاوت باشد. اوردر بوک (order book) فهرستی از سفارش‌ها است که چندین پیشنهاد از خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد. هزینه‌ها و مقادیری را نشان می‌دهد که فعالان بازار آماده خرید و فروش اوراق بهادار هستند. دفتر‌های ثبت سفارش در حال حاضر علاوه بر کاربرد اصلی آن‌ها در بورس‌ها به طور گسترده‌ای در معاملات ارز‌های دیجیتال (به عنوان مثال، بیت کوین) استفاده می‌شود. از آنجایی که دفتر‌ها اغلب الکترونیکی هستند، معامله گران از سراسر جهان می‌توانند به صورت آنلاین به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

اجزای یک اوردر بوک order book یا دفتر سفارش

بسته به اوراق بهادار ثبت شده، ساختار دفتر سفارش ممکن است متفاوت باشد. با این حال، دفتر سفارش ارز دیجیتال معمولاً شامل تعدادی از عناصر زیر است:

۱. طرف فروشنده و خریدار دستگاه ثبت قیمت بازار یک دفترچه سفارش است. در نتیجه، دو بازیگر اصلی یک بازار – خریدار و فروشنده – را پوشش می‌دهد.

۲. پیشنهاد و درخواست برخی از دفتر‌های سفارش به جای «سمت خریدار» و «سمت فروشنده» از واژه‌های «پیشنهاد» و درخواست استفاده می‌کنند. فروشندگان برای ارز دیجیتال خود قیمت مشخصی را درخواست می‌کنند، در حالی که خریداران برای مقدار مشخصی از سهام در قیمت معینی پیشنهاد می‌دهند. ۳. قیمت دفتر ثبت سفارش باید قیمت ارزهای دیجیتال را برای خریداران و فروشندگان نمابش بدهد. منافع ارزشی هر دو طرف در یک دفترچه سفارش مستند ثبت شده است. مبلغی که خریدار یا فروشنده پیشنهاد یا درخواست می‌کند، به همراه قیمت درخواستی آن‌ها، با شماره آن ستون‌ها نشان داده می‌شود.

۴. قیمت کل مبالغ جمعی اوراق بهادار خاص فروخته شده در قیمت‌های مختلف در کل ستون‌ها نشان داده شده است.

۵. نمایش بصری یک دفترچه سفارش اغلب شامل جدولی از اعداد با قیمت‌ها و مجموع هر دو طرف است. بیشتر دفترهای سفارش نیز نمایشی گرافیکی از رابطه بین خریداران و فروشندگان به منظور توصیف بهتر آن ارائه می‌دهند. ممکن است شکل یک نمودار خطی یا نمودار دیگر را داشته باشد. خواننده می‌تواند به سرعت درک کلی از عرضه و تقاضای بازار را از این طریق به دست آورد.

اصطلاح دفتر ثبت سفارشات یا اوردر بوک Order Book به معنی لیستی الکترونیکی از سفارشات خرید و فروش است. این سفارشات می‌توانند اوراق بهادار و یا هر گونه ابزار مالی باشند، که متشکل از سطح قیمتی است؛ سطح قیمتی میانگین قیمت فعلی محصول یا خدمات در کل بازار است.

اوردر بوک order book تعداد سفارشات پیشنهاد شده یا ارائه شده در یک قیمت خاص و یا عمق بازار را فهرست می‌کند. دفتر سفارش همچنین مشارکت کنندگان (خریداران و فروشندگان) در بازار را شناسایی می‌کند. این فهرست‌ها به تریدرها کمک می‌کنند که از شفافیت بازار مثل اطلاعات قیمت، موجود، عمق معاملات و غیره استفاده کنند.

اوردر بوک‌ها order book تقریبا دربازارهای معاملاتی کریپتوکارنسی‌ها کاربرد دارند. این سفارشات می‌توانند هم به صورت دستی و هم الکترونیکی باشند. با این که دفاتر سفارشات در اصل شامل اطلاعات یکسانی هستند، اما راه اندازی و نصب آنها ممکن است نسبت به منبع، مقداری متفاوت باشد؛ ممکن است اطلاعات خرید و فروش در بالا، پایین، چپ یا راست صفحه ظاهر شود. در اوردر بوک Order Book سه بخش وجود دارد: سفارش خرید، سفارش فروش و تاریخچه سفارشات.

سفارش خرید شامل اطلاعات خریداران مانند پیشنهادات، قیمتی که می‌خواهند خرید کنند و قیمت توافق شده است. اطلاعات سفارش فروش نیز مانند اوردر خرید است و تاریخچه سفارشات بازار نیز تمام تراکنش‌هایی که در گذشته انجام شده‌اند را نشان می‌دهد.

اوردر بوک order book همچنین می‌تواند برای شرح وضعیت سفارشاتی استفاده شود که یک شرکت از مشتریان خود دریافت می‌کند. دفتر سفارشات داینامیک یا پویا است؛ بدین معنی که در طول روز، مدام آپدیت و بروزرسانی می‌شود.

در اوردر بوک Order Book شما می‌توانید بالاترین پیشنهاد و پایین‌ترین قیمت توافق شده را ببینید؛ این به شما شرایط حکمفرما بر بازار و قیمت را نشان می‌دهد. این دفتر همچنین با نمودارهای کندل استیک همراه می‌شود، که می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره وضعیت گذشته و فعلی بازار ارائه دهد.

مزایای اوردر بوک order book

قیمت‌های خرید و فروش را می‌توان در لحظه در دفترچه سفارش (به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی) مشاهده کرد. این به بازیگران بازار امکان می‌دهد تا قضاوت‌های آگاهانه‌ای داشته باشند. علاوه بر این، به شرکت‌کنندگان در بازار در درک پویایی‌ها و روند‌های بلندمدت بازار کمک می‌کند.

موارد استفاده برای دفتر سفارش

سفارشات را می‌توان به طور خودکار با استفاده از ویژگی به روز‌رسانی فوری بازار دفتر سفارش، بر اساس ترجیحات معامله‌گر، مطابقت داد. رایج‌ترین مثال، سفارشی است که بر اساس عرضه و تقاضا فعلی بازار انجام می‌شود. سفارش با توجه به قیمت فعلی بازار خرید یا فروش می‌شود. یک معامله‌گر که از تاکتیک‌های سفارش محدود استفاده می‌کند، مثال دیگری است. معامله گران می‌توانند تصمیم بگیرند که در این شرایط به چه قیمتی می‌خواهند اوراق بهادار را بخرند و بفروشند. پس از رسیدن قیمت بازار به قیمت از پیش تعیین شده، سفارش به طور خودکار انجام می‌شود.

اگر در بازارهای اقتصادی حجم کافی از نقدینگی وجود داشته باشد، استفاده از اوردر بوک یک راه حل بسیار عالی برای ترید و معامله‌گری است زیرا در این زمان اسلیپیج در کمترین میزان خود باقی مانده است. اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال از اوردر بوک استفاده می‌کنند.

قیمت (Price) و مقدار (Amount)

اگرچه دو سمت اوردر بوک order book اطلاعات مختلفی را نشان می‌دهند، با این وجود مفهوم مقدار (که به آن اندازه و حجم نیز می‌گویند) و همچنین قیمت به هر دو سمت اطلاعات مرتبط است. مقدار و قیمت در هر سفارش، مجموع واحدهای ارز دیجیتال مورد معامله و ارزش هر واحد را نشان می‌دهد.

ساختار لیمیت اوردر بوک order book

هدف اصلی اوردر بوک order book، ارائه کل اطالاعات موردنیاز خریداران و فروشندگان برای معامله است. از آنجایی که مشتریان بازارهای سنتی چندان با اوردر بوک‌ها order book سروکار ندارند، با ظهور صرافی‌‌ ارز دیجیتال، افراد با مفهوم دفتر سفارش بیشتر آشنا شدند.

قسمت خرید اوردر بوک order book

قسمت خرید معرف تمام سفارشات خرید باز با قیمتی کمتر از قیمت معامله شده قبلی است. پس از این که قیمت پیشنهادی با یک سفارش خرید مناسب هماهنگ شد، معامله انجام می‌شود. هنگامی که سفارشات خرید (تقاضا) زیادی با قیمت مشخص وجود داشته باشد، چیزی به اسم دیوار خرید (Buy Wall) شکل می‌گیرد.

قسمت فروش اوردر بوک Order Book

قسمت فروش شامل تمام سفارشات فروش باز با قیمت بالاتر از قیمت معامله شده قبلی است. به این قیمت، قیمت پیشنهادی فروش می‌گویند. به این صورت است که، من به کسی پیشنهاد فروش X واحد خودم را با قیمت مشخص می‌دهم.

عملیات اوردر بوک order book

ایجاد سفارش جدید کاربر می‌تواند سفارش جدیدی را در اوردر بوک order book صرافی ثبت کند. بسته به نوع سفارش،‌ باید پارامترهای مورد نیاز سفارش را تعیین کنید.

لغو سفارش در یک صرافی سنتی، در زمان ثبت سفارش جدید،‌ یک شناسه (ID) داده می‌شود که ثبت دستور لغو با شناسه مشخص، منجر به لغو سفارش و حذف آن از اوردر بوک می‌شود. حتی اگر قسمتی از سفارش انجام شده باشد، مقدار باقی‌مانده لغو شده و سفارش حذف خواهد شد.

مقایسه سیستم‌های بازار ساز خودکار (AMM) و Order Book

مشکل صرافی‌های غیرمتمرکز کمبود نقدینگی است و معامله برخی جفت ارزهای دیجیتال بسیار دشوار است؛ در اینجاست که بازارساز خودکار (Automated Market Maker) برای حل این مشکل پا به میدان می‌گذارد.

مارکت میکر اتوماتیک یک ربات است که قیمت معامله بین دو دارایی را به شما اعلام می‌کند. معروف‌ترین دکسی که از AMM استفاده می‌کند، یونی سواپ است؛ در حالی که برخی دیگر از Dexها مثل کرو (Curve)، بالانسر و غیره از مدل‌های پیچیده‌تری از مارکت میکر خودکار استفاده می‌کنند.

با سیستم AMM شما نه تنها می‌توانید بدون نیاز به اعتماد معاملات خود را انجام دهید، بلکه می‌توانید با تامین نقدینگی در استخرهای این پلتفرم‌ها، درآمد کسب کنید؛ بدین صورت که هر کسی که جفت ارز دیجیتال تامین شده توسط شما را ترید کرد، کارمزدی که پرداخت می‌کند، به شما به عنوان پاداش تعلق می‌گیرد. بازارسازهای اتوماتیک مناسب فضای دیفای هستند؛ زیرا ساده هستند و کار با آنها راحت است. غیرمتمرکز سازی بازارسازی، با ذات کریپتوکارنسی‌ها همسو است.

دارندگان رمز ارزها می‌توانند کریپتوهای خود را در استخرهای نقدینگی قرار دهند تا نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز را تامین کنند. به بیانی دیگر، آنها خود تبدیل به مارکت میکر می‌شوند. یک AMM از فرمول‌های ریاضی برای ارائه قیمت لحظه‌ای جفت ارزها استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی بازارسازهای خودکار با اوردر بوک‌ها order book این است که به جای استفاده از دفتر ثبت سفارشات برای ارائه قیمت، از الگوریتم استفاده می‌کنند. شباهت هر دو مدل نیز این است که در صورت نداشتن نقدینگی کافی، کاربران نمی‌توانند به موقع خرید و فروش کنند و یا با فاصله قیمتی بسیار زیادی ترید می‌کنند. Order Book به تریدر فرصت تصمیم گیری آگاهانه‌تری در خصوص علاقه به خرید و فروش ارز دیجیتال مشخص می‌دهد. همچنین دید پشت صحنه‌ای به جریانات عرضه و تقاضا ارائه می‌دهد که ممکن است نامتوازنی سفارشات، دستکاری بازار و مناطق حمایت یا مقاومت را مشخص کند که تمام این موارد می‌تواند به نفع معامله کننده باشد. یکی از اصلی‌ترین ابزار‌ها برای تریدر‌های، دفتر ثبت سفارش است. یادگیری نحوه خواندن آن برای معامله گران برای درک بهتر بازاری که در حال حاضر در آن معامله می‌کنند یا می‌خواهند وارد شوند، می‌تواند بسیار مفید باشد. معامله‌گران می‌توانند سلامت بازار اوراق بهادار را با تجزیه و تحلیل تکنیکال طولانی مدت دفترچه سفارش تعیین کنند. هر چه معامله گران دانش بازار بیشتری داشته باشند، می‌توانند تصمیمات بهتری در مورد سفارشات خود بگیرند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.