تفاوت بیت کوین و ریپل

تفاوت بیت کوین و ریپل

اگرچه از نظر سهم بازار و میزان استقبال عمومی، بیت کوین BTC ، بین رمز ارزها پیشرو می‌باشد، رقبای دیگر نیز به علت وفق‌پذیری بالا و کاربردهای متنوع، ایجاد می‌شوند. براساس سهم بازار، در میان ارزهای مجازی، ریپل XRP بعد از بیت کوین،

اتریوم و تِتِر، رتبهٔ چهارم را دارد.به ریپل، XRP نیز می‌گویند، اما توجه کنید که ریپل نام شرکت و شبکهٔ این رمز ارز می‌باشد و ریپل XRP نام خود رمز ارز. بیت کوین BTC روی دفتر عمومی (ledger) شبکه بلاک چین اجرا می‌شود و برای تسهیل پرداخت‌ها به کالا و خدمات استفاده می‌شود. شبکهٔ بیت کوین BTC ، بیشتر با رمز ارز بیت کوین BTC شناخته می‌شود که به اختصار با BTC نشان داده می‌شود.

شبکهٔ بیت کوین BTC براساس مفهوم بلاک چین، که یک دفتر عمومی برای تأیید و ذخیرهٔ تراکنش‌هاست، می‌باشد. ماینرها به‌طور پیوسته تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و این تراکنش‌های تأیید شده که در یک بلاک قرار می‌گیرند را به شبکهٔ بلاک چین بیت کوین که به‌عنوان یک دفتر عمومی برای ثبت تمام فعالیت‌های شبکه به‌حساب می‌آید، متصل می‌کنند. به‌ازای زمان و توان محاسباتی که این ماینرها برای تأیید تراکنش‌ها در شبکهٔ بلاک چین بیت کوین انجام می‌دهند، مقداری بیت کوین BTC جایزه می‌گیرند.

اما ریپل XRP تکنولوژی است که بیشتر به‌خاطر شبکهٔ پرداخت دیجیتال آن شناخته می‌شود. شبکهٔ ریپل XRP نیز بیشتر به‌عنوان محلی برای پرداخت، خریدوفروش سهام، و یک سیستم جابه‌جایی پولِ شبیه SWIFT (سرویسی برای نقل‌وانتقال بین‌المللی پول و دارایی‌های دیگر که توسط شبکه‌های بانکی و واسطه‌های اقتصادی) می‌باشد.

ریپل(XRP)

ریپل با نماد اختصاری ریپل XRP شناخته میشه. ریپل XRP نوعی توکن هست که برای انتقال ارزش از طریق شبکه ریپل مورد استفاده قرار می گیره. هدف اصلی XRP ریپل این هست که واسطه ای برای مبادلات دیگه باشه، چه کریپتوکارنسی ها و چه ارزهای فیات. ریپل XRP نوعی تکنولوژی هست که به عنوان یه کریپتوکارنسی و یه شبکه پرداخت دیجیتال برای معاملات مالی عمل می کنه. همچنین ریپل نوعی پروتکل به صورت متن باز و در واقع یه شبکه غیرمتمرکز توزیع شده همتا به همتا هست که به ویژه در امور بانکداری و مالی از اون استفاده میشه. این فناوری برای اولین بار توسط افرادی به اسم های کریس لارسن و جد مک کالب راه اندازی شد.

ریپل (Ripple) شرکت توسعه‌دهندهٔ رمز ارز ریپل XRP می‌باشد. تأیید تراکنش‌های بیت کوین ممکن است چندین دقیقه طول بکشد و هزینهٔ بالایی داشته باشد، اما تأیید تراکنش‌های ریپل XRP سریع و کم‌هزینه است. شهرت تکنولوژی ریپل XRP بیشتر به‌خاطر شبکهٔ پرداخت دیجیتال و پروتکل آن می‌باشد. خیلی از بانک‌های برجسته از سیستم پرداخت ریپل XRP استفاده می‌کنند.

بیت کوین(BTC)

بیت کوین BTC بر روی یه دفتر کل بلاک چین فعالیت می کنه که از یه ارز دیجیتالی که برای تسهیل پرداخت کالاها و خدمات استفاده میشه پشتیبانی می کنه. شبکه بیت کوین BTC بر اساس مفهوم بلاک چین یه دفتر کل عمومی تراکنش های تایید شده و نگهداری سوابق هست. ماینرها تراکنش ها رو به صورت مستمر تایید می کنند و اون ها رو به بلاک چین بیت کوین اضافی می کنند. استخراج کننده ها یا ماینرها در ازای زمان و قدرت محاسباتی لازم برای اعتبارسنجی دفتر کل از این طریق با اعتبارسنجی موفقیت آمیز تراکنش ها با بیت کوین پاداش می گیرن.

بیت کوین BTC نوعی ارز دیجیتال هست که در سال 2009 به وجود اومد. ایده این ارز دیجیتال از نظرات ارائه شده توسط ساتوشی ناکاموتو گرفته شده. بیت کوین BTC نوعی ارز رمزنگاری شده هست، در اصل بیت کوین به صورت فیزیکی وجود نداره. بیت کوین توسط هیچ بانک مرکزی یا دولتی پشتیبانی نمیشه. این رمز ارز برخلاف اینکه در بیشتر نقاط جهان از نظر قانونی مجاز نیست، محبوبیت زیادی داره. ارز دیجیتال بیت کوین همچنین صدها ارز رمزنگاری شده دیگه رو که به طور کلی آلت کوین نامیده میشن، راه اندازی کرده. بیت کوین BTC معمولا به اختصار بیت کوین BTC شناخته میشه.

مقایسهٔ بیت کوین BTC و ریپل XRP

• یکی از تفاوت بیت کوین BTC با ریپل XRP این هست که بیت کوین BTC با هدف تراکنش های همتا به همتا و حذف واسطه ها راه اندازی شده. در حالی که ریپل عقیده داره که بانک ها به خودی خود بد نیستن و فقط نحوه انجام کار اون هاست که باعث ایجاد مشکلات پرداختی و انتقال پول میشه.

• یکی دیگه از تفاوت بیت کوین BTC با ریپل XRP این هست که بیت کوین نوعی ارز دیجیتال هست که به عنوان یه ابزار پرداختی برای کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می گیره. در حالی که ریپل نوعی توافق پرداختی، صرافی ارز و سیستم پرداخت هست که برای استفاده بانک ها و شبکه های پرداخت در نظر گرفته شده.

• یکی دیگه از تفاوت بیت کوین BTC با ریپل XRP این هست که بیت کوین مبتنی بر بلاک چین هست. در صورتی که ریپل از بلاک چین استفاده نمی کنه، ولی از یه دفتر کل عمومی که با استفاده از شبکه ای از سرورهای اعتباردهی و توکن های رمزنگاری شده به اسم ریپل XRP توزیع شده استفاده می کنه.

• یکی دیگه از تفاوت بیت کوین BTC با ریپل XRP این هست که بیت کوین برای به وجود اوردن یه سیستم بانکی به عنوان کاملا دموکراتیک توسعه داده شده، ولی ریپل به عنوان یه پیشنهاد تجاری کسب و کارها داده شده.

کاربردهای واقعی تفاوت بیت کوین BTC و ریپل XRP

در حالی که استفاده از بیت کوین BTC به‌عنوان یک ارز مجازی بین افراد و مؤسسات در حال افزایش است، سیستم پرداخت ریپل XRP بیشتر بین بانک‌ها مورد استفاده می‌باشد. ریپل نت (RippleNet) یک کنسرسیوم متشکل از 200 مؤسسهٔ اقتصادی در بیش از 40 کشور است که پرداخت‌های برون‌مرزی را بین این کشورها تسهیل می‌کند. استفاده از شبکهٔ ریپل بین مؤسسات مالی در حال گسترش می‌باشد و در این زمینه، ریپل از بیشتر رقبای خود جلوتر است.

نکتهٔ مهم: در مجموع، ریپل XRP از سرعت پردازش و تأیید سریع‌تر تراکنش‌ها و حق‌العمل کمتر تراکنش‌ها، بهتر از بیت کوین می‌باشد. شبکهٔ ریپل کمی پیچیده‌تر از این می‌باشد. سیستم ریپل، در سرعت تأیید تراکنش‌ها و حق‌العمل کمتر تراکنش‌ها، از شبکه بیت کوین بهتر می‌باشد. اما بیت کوین BTC شناخته شده‌تر از ریپل XRP می‌باشد که مزیت‌هایی به بیت کوین می‌دهد.

بیت کوین BTC یک سیستم کاملاً عمومی می‌باشد که هیچ دولت یا نهادی مالک آن نیست. اما شبکه ریپل XRP اگرچه غیرمتمرکز می‌باشد، در اختیار شرکتی به همین نام است که آن را اجرا می‌کند. علی‌رغم اینکه هر دو این شبکه‌ها رمز ارز اختصاصی خود را دارند، این دو سیستم مجازی معروف، کارایی‌های متفاوتی دارند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.