سفارش لیمیت اوردر (Limit order) و استاپ لیمیت (Stop-Limit)

 سفارش لیمیت اوردر (Limit order) و استاپ لیمیت (Stop-Limit)

استاپ لیمیت Stop-Limit سفارشی است که در آن اگر قیمت به نقطه X برسد، یک سفارش با قیمت Y ثبت می‌شود. لیمیت اوردر برای معاملات حرفه‌ای و دقیق بسیار کاربرد داردو معمولا برای کاهش ریسک استفاده می‌شود.

نوسان‌گیری را می‌توان هنر کسب سود از تغییرات قیمت دارایی‌ها معرفی کرد. برای نوسان‌گیری باید جهت حرکت قیمت دارایی را در بازه زمانی مدنظر خود پیش‌بینی کنید. بازه زمانی نوسان گیری ممکن است از چند دقیقه تا چند هفته متغیر باشد. در حالت کلی، نوسان‌گیری استراتژی معاملاتی کوتاه‌مدت تا میان‌مدت به حساب می‌آید.

نوسان‌گیری در بازارهای رنج که شاهد تغییرات افزایشی یا کاهشی شدید در قیمت دارایی‌ها نیستیم، به‌عنوان پرکاربردترین استراتژی معاملاتی استفاده می‌شوند. در چنین شرایطی معامله‌گران تلاش می‌کنند با شناسایی دقیق زمان وقوع سقف‌ها و کف‌های قیمت در بازه تعیین‌شده، سود خود را افزایش و ضررهای احتمالی را نیز به حداقل مقدار ممکن کاهش دهند.

هیچ معامله‌گری که از نوسان‌گیری استفاده می‌کند، به دنبال کسب سودهای زیاد از همه معاملات خود نیست؛ بلکه در قالب هر پوزیشن معاملاتی به دنبال سودهای کوچکی است که از کنار هم قرار گرفتن آن‌ها در جریان معاملات مختلف به سود چشمگیری دست پیدا کند.

سفارش استاپ لیمیت (Stop-Limit)

یک تحلیل‌گر حرفه‌ای برای به حداقل رساندن ریسک خود، می‌تواند از روش ثبت سفارش با حد ضرر معین استفاده کند. همچنین می‌توان گفت دقیق‌ترین روش در میان روش‌های عنوان شده، همین سفارش استاپ لیمیت Stop-limit می‌باشد. در این روش کاربر برای ثبت سفارش خود، در کنار تعیین قیمت مد نظر، یک فیلتر یا محدودیت دیگر را نیز اعمال می‌کند. به این شکل که قیمتی تحت عنوان قیمت استاپ یا توقف (Stop) باید از سمت کاربر مشخص شود تا پس از اینکه قیمت بازار به این عدد رسید، تازه سفارش و اوردر اصلی کاربر در سیستم ثبت شود.

به نوعی می‌توان گفت که در این روش نوعی پیشبینی دقیق‌تر برای چارت از طرف معامله‌گر رخ می‌دهد. این مسئله و اضافه شدن یک محدودیت دیگر برای سفارش، دقت و کیفیت معامله کاربر را به شدت افزایش می‌دهد. کم ریسک‌ترین روش در میان روش‌های عنوان شده، استاپ لیمیت Stop-Limit است.

روش انجام و استفاده از سفارش استاپ لیمیت (Stop-Limit)

انتخاب نوع ارز دیجیتال قابل معامله و مد نظر کاربر مقدار ارز پایه‌ای که کاربر قصد معامله آن را دارد قیمت دقیقی که معامله‌گر برای خرید و فروش آن ارز دیجیتال در نظر دارد لیمیت (Limit) قیمتی که به عنوان شرط فعال‌سازی معامله اصلی، مشخص و ثبت می‌شود استاپ (Stop) پس از تنظیم و تعیین این بخش‌ها، کاربر گزینه خرید یا فروش را انتخاب می‌کند و سفارش او در لیست انتظار ثبت می‌شود. به محض رسیدن قیمت لحظه‌ای بازار به شرط اول مشخص شده یا همان قیمت استاپ (Stop)، سفارش اصلی در قیمت مد نظر کاربر لیمیت (Limit) ثبت خواهد شد. یعنی باید معامله‌گر دوباره منتظر بماند تا قیمت بازار به سطح لیمیت برسد تا سفارش وی اجرا و تکمیل شود. یک نکته مهم این است که در روش سفارش به قیمت بازار و سفارش به قیمت معین یا محدود لیمیت (Limit)، از لحظه ثبت سفارش، اوردر شما برای مابقی کاربران قابل مشاهده است و در لیست سفارشات صرافی ثبت می‌شود. اما در روش سفارش با حد ضرر معین، سفارش شما در صورتی ثبت و قابل مشاهده می‌شود که قیمت بازار به نقطه استاپ (Stop) که تعیین کرده‌اید برسد.

مارکت اوردر یا سفارش با قیمت بازار (Market Ordering)

ساده‌ترین روش در انجام معاملات ترید که در سریع‌ترین زمان ممکن نیز انجام می‌شود، سفارش بر اساس قیمت لحظه‌ای بازار یا مارکت اوردر است. در این روش معامله‌گر در تعیین نرخ خرید و فروش ارز دیجیتال دخالت و تاثیری ندارد. به دلیل راحتی در اجرا و عدم نیاز به تحلیل دقیق چارت قیمتی، این روش معمولا به کاربران مبتدی پیشنهاد می‌شود. از آنجایی که معامله‌گر در این روش امکان تعیین نرخ مبادله را ندارد، ممکن است معامله‌ی وی در اختلاف قیمتی زیادی نسبت به قیمت مد نظر او انجام شود که این مسئله، یکی از معایب روش سفارش با قیمت بازار است.

مزیت این روش، سرعت اجرا و انجام آن است. قیمت یک رمز ارز در بازار توسط کاربران تعیین می‌شود. به همین دلیل بازار همیشه به سمت قیمت‌هایی که بیشترین سفارش در آن نرخ‌ها ثبت شده حرکت می‌کند. در نتیجه قیمت لحظه‌ای بازار معمولا بیشترین مقدار حجم و جابه‌جایی را دارد که نتیجه‌ی آن سرعت بالای اجرای سفارشات با قیمت بازار است.

لیمیت اوردر یا سفارش با قیمت معین (Limit Order)

اگر بخواهیم یک سطح دقیق‌تر نسبت به خرید و فروش به قیمت بازار در انجام معاملات داشته باشیم، می‌توانیم از روش لیمیت اوردر Limit Order یا سفارش با قیمت معین استفاده کنیم. در این روش معامله‌گر می‌تواند یک قیمت دقیق و مشخص که مد نظرش است را به عنوان نرخ معامله دارایی خود، معرفی ثبت کند. این روش نسبت به روش قبل، کمی بیشتر نیازمند علم تحلیل چارت قیمتی است. چرا که باید معامله‌گر پیشبینی مناسبی از آینده نمودار قیمت داشته باشد تا در بهترین قیمت (بیشترین سود و کمترین ریسک ضرر) خرید یا فروش ارز دیجیتال خود را انجام دهد.

مزیت معامله به این روش، همین بحث افزایش کیفیت معامله است. طبیعتا هیچ معامله‌گری در پی افزایش ریسک نیست. در نتیجه از طریق این روش کاربر می‌تواند در قیمت دقیقی که بر اساس تحلیل خود به آن رسیده، معامله را نهایی کند.

تفاوت سفارش استاپ لیمیت Stop-Limit و لیمیت اوردر Limit Order

این دو نوع سفارش‌گذاری بیانگر دو استراتژی بسیار مهم در بازارهای مالی‌اند که نه‌تنها در بازار ارزهای دیجیتال، بلکه در بازارهای فارکس و سهام هم کاربرد دارند. وقتی یک سفارش لیمیت limit را قرار می‌دهید، این سفارش در اوردر بوک ثبت می‌شود. این سفارش زمانی پر می‌شود که قیمت بازار به قیمتی برسد که شما تعیین کرده‌اید. البته، اگر معامله‌گران دیگری نیز دقیقاً در همین قیمت سفارشی ثبت کرده باشند، اولویت با افرادی است که سفارششان را زودتر به صرافی اعلام کرده‌اند. سفارش لیمیت limit سبب به وجود آمدن عمق در بازار می‌شود. گاهی به معامله‌گرانی که از این سفارش‌ها استفاده می‌کنند، بازارساز نیز می‌گویند.

از طرف دیگر، سفارش استاپ stop فقط زمانی در اوردر بوک ثبت می‌شود که قیمت بازار به قیمتی برسد که شما تعیین کرده‌اید؛ یعنی برخلاف سفارش لیمیت، تا قبل از رسیدن قیمت بازار به قیمت مدنظر شما، این سفارش را در اوردر بوک نمی‌بینید.

تفاوت سفارش استاپ لیمیت stop و لیمیت اوردر limit به همین جا ختم نمی‌شود. سفارش لیمیت معمولاً محدودیت زمانی دارد؛ یعنی برای مثلاً یک هفته یا یک ماه معتبر است و در صورت فعال نشدن، از اوردر بوک حذف می‌شود؛ اما سفارش‌های استاپ stop این حالت را ندارند و تا زمانی که پر نشوند، معتبرند.

این نکته را هم در نظر بگیرید که سفارش استاپ stop درنهایت به یک سفارش market تغییر ماهیت می‌دهد؛ یعنی زمانی که صرافی سفارش شما را ثبت کرد، به صورت سفارش مارکت عمل می‌کند.

مقایسه سفارش استاپ stop و لیمیت limit

بسته به اینکه قیمت لحظه‌ای بازار و قیمت مدنظر شما برای معامله در چه تناسبی با هم قرار دارند، از یکی از سفارش‌های استاپ stop یا لیمیت limit در ترید ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

اگر قیمت معامله مدنظر شما بیشتر از قیمت فعلی بازار باشد، از buy stop و sell limit استفاده می‌شود.

برعکس، اگر قیمت مدنظر کمتر از قیمت لحظه‌ای بازار باشد، از sell stop یا buy limit استفاده می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.