مقایسه شبکه سولانا و اتریوم

 مقایسه شبکه سولانا و اتریوم

اتریوم یکی از بهترین بلاک‌چین‌های موجود بوده که طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است. این در حالی است که بلاک‌چین سولانا نیز با افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها نوید دنیای جدیدی را به کاربران می‌دهد.

رقابت‌های شدیدی میان این دو بلاک‌چین شکل گرفته است. درحالی‌که این دو بلاک‌چین طرفداران و مخالفان مخصوص به خود را دارند، تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها به نظر می‌رسد که نمی‌توان از آن‌ها صرف‌نظر کرد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در مقایسه سولانا و اتریوم مشاهده می‌کنیم زیرساخت‌های این دو بلاک‌چین است. هر یک از این دو بلاک‌چین، مکانیسم اجماع مخصوص به خود را دارند و هر یک از آن‌ها نیز از روش‌های متفاوتی برای حل مشکلات مسائل مربوط به خود استفاده می‌کنند. مقایسه اتریوم و سولانا به معامله گران و سرمایه گذاران کمک می کنه تا فرصت های بهتر سرمایه گذاری رو شناسایی کنند. سولانا و اتریوم دو بلاک چین مهم و شناخته شده در بازار ارزهای دیجیتال محسوب میشن. هر دو شبکه اتریوم و سولانا دارای اکوسیستم های گسترده و ویژگی های خیلی خاص هستن که باعث شده تا بین معامله گران ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی به دست بیارن. بنابراین، توصیه می کنین تا شما هم تفاوت بین شبکه سولانا و اتریوم رو بررسی کنین. این موضوع کمک می کنه تا به عنوان سرمایه گذار، بهترین تصمیم رو برای انجام تراکنش های خودتون و خرید ارز دیجیتال بگیرین.

بازار کریپتوکارنسی ها شامل ارزهای دیجیتال و شبکه های مختلف بلاک چینی هست که هر کدوم از اون ها ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشون رو دارن. از اونجایی که اتریوم و سولانا در لیست 5 ارز دیجیتال برتر بازار قرار دارن، خیلی از مردم به دنبال بررسی تفاوت های اصلی این دو هستن. بنابراین، اگه نمی تونین بین اتریوم و سولانا یکی رو برای سرمایه گذاری انتخاب کنین، بدونین که تنها نیستین. با توجه به اینکه هر دو پروژه سرتیتر خبرها و پیشروان صنعت در زنجیره قراردادهای هوشمند و بلاک چین هستن،

سولانا؛ رقیب اصلی اتریوم

شبکه سولانا نوعی بلاک چین رمز ارزی پشتیبانی کننده از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز هست که از طریق اثبات سهام با کمترین موانع ورودی به دنبال حداکثر رسوندن بازدهی و کارایی شبکه خودش هست. پردازش در این شبکه به صورت 50 الی 65 هزار تراکنش در ثانیه و با محدودیت بیش از 70 هزار تراکنش صورت می گیره. این شبکه بدون کاهش امنیت و تمرکز زدایی به دنبال افزایش مقیاس پذیری هست و قصد داره تا با پشتیبانی از نرم افزارهای بلاک چینی با سرعت بالا، در سطح بین المللی اقدام کنه.

جالب اینجاست که بدونین سولانا نوعی شبکه غیرمتمرکز، امن، مقیاس پذیر و سریع هست. این پروژه با هدف تبدیل شدن به بستری برای برنامه های غیرمتمرکز راه اندازی شد و در حال حاضر به عنوان یکی از رقیب های سرسخت اتریوم شناخته میشه. سرعت انجام تراکنش ها، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و مقیاس پذیری بالای شبکه باعث شده تا این پروژه به سرعت به یکی از اکوسیستم های پیشتاز در حوزه بلاک چین تبدیل بشه. توجه داشته باشین که مشکلات شبکه اتریوم در بحث مقیاس پذیری باعث شد تا شبکه سولانا بتونه با سرعت بیشتری به جایگاه و رتبه فعلی خودش برسه و محبوبیت زیادی به دست بیاره. یکی از مهم‌ترین تفاوت های سولانا و اتریوم که اهمیت زیادی دارد، مکانیسم اجماع اساسی آن است. سولانا بر اساس فرایند اثبات تاریخ (PoH) کار می‌کند. این بلاک‌چین در واقع به‌نوعی از دنباله یک مراحل محاسباتی نیاز دارد که مدت‌زمان هر تراکنش را به‌صورت رمزنگاری مشخص می‌کند.

غالباً این کار با استفاده از مهرهای زمانی به روی تمام تراکنش‌ها انجام می‌شود که به ردیابی آن‌ها و سفارش‌ها کمک بسزایی می‌کند. در مقایسه سولانا و اتریوم این موضوع به‌راحتی به چشم می‌خورد. به همین دلیل هم این نوع ترتیب‌دهی در سولانا تفاوت چشمگیری با اتریوم و حتی بیت‌کوین دارد. روش‌هایی که در اتریوم انجام می‌شود، ممکن است باعث شود که بعضی از تراکنش‌ها در زمان مخصوص به خود انجام نشوند. تفاوت مهم دیگری که سولانا را از اتریوم جدا می‌کند، این است که سولانا نوعی معماری «بدون وضعیت» دارد که بین این دو تفاوت ایجاد می‌کند. همان طور که پیش‌ازاین هم ذکر کردیم، این موضوع باعث می‌شود که مصرف کلی حافظه در سلول آن کاهش یابد.

ازآنجاکه وضعیت کل شبکه در سولانا برای هر تراکنش به طور مجزا نیازی به به‌روزرسانی ندارد، شما می‌توانید این تراکنش‌ها را به طور متوالی و پشت‌سرهم انجام دهید. این یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سولانا را تا حد زیادی مقیاس‌پذیر و محبوب کرده و یک فرق اتریوم و سولانا در نظر گرفته می‌شود.

شبکه اتریوم

اتریوم یا Ethereum به عنوان نوعی ارز دیجیتال معروف از ویژگی و قابلیت برنامه ریزی برخوردار هست. این ارز دیجیتال به توسعه دهنده ها این امکان رو میده تا برنامه های غیرمتمرکز رو با کمک قراردادهای هوشمند همه جانبه بسازن. اتریوم توسط یه شخص روسی با اسم ویتالیک بوترین در سال 2013 به وجود اومد و به صورت رسمی در سال 2015 فعالیت اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال شروع شد. هدف از راه اندازی اتریوم فراهم کردن بستر مناسب برای انجام کلیه فعالیت های مالی بود تا واسطه ها از بین برن. اتریوم از زمان راه اندازی تاکنون به دلیل موفقیت های زیادی که پشت سر گذاشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و افراد زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از بهترین شبکه های بلاک چینی موجود در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل بشه. بلاک چین اتریوم تا حدود زیادی به دلیل قابلیت های قرارداد هوشمند خودش شناخته شده. می تونه از تنوع در قابلیت برنامه ریزی پشتیبانی کنه که به ایجاد انواع مختلف قراردادهای هوشمند کمک زیادی می کنه. زبان برنامه نویسی سالیدیتی اتریوم هست و برای کدنویسی این قراردادهای هوشمند استفاده میشه. همچنین بلاک چین اتریوم مهد برنامه های غیرمتمرکز و بستر پیشگام در عرضه قرارداد هوشمند هست. شبکه اتریوم توسط صدها هزار ماینر محافظت و کنترل می‌شود. این ماینرها با اشتراک‌گذاری قدرت سخت‌افزاری و محاسباتی خود در این شبکه، به فرایند اجماع آن کمک بسزایی می‌کنند.

به همین دلیل هم می‌توانند از بخش عمده‌ای از ارزهای دیجیتال محافظت نمایند. این کار تضمین می‌کند که شبکه اتریوم همیشه به‌صورت غیرمتمرکز باقی خواهد ماند و به همین دلیل هم هرکسی توانایی ورود و مشارکت در آن را نخواهد داشت. از سوی دیگر، ممکن است شما شاهد کاهش عملکرد این شبکه باشید؛ زیرا در شبکه اتریوم، نمی‌توان پردازش‌های بسیاری از تراکنش‌ها را در یک ثانیه انجام داد. دومین موردی که در مقایسه سولانا و اتریوم به آن برمی‌خوریم و این دو بلاک‌چین را از یکدیگر متمایز می‌کند، معماری دولتی آن است. این بدان معنی است که تمام تراکنش‌های موجود در شبکه اتریوم در یک حالت ثبت و ضبط می‌شوند. سپس اگر تراکنش جدیدی شکل بگیرد، کل شبکه یا تمام ماینرها باید کپی خود از شبکه را آپدیت نمایند تا بتوانند تراکنش‌های جدید را مشاهده کنند.

تفاوت سولانا و اتریوم چیست؟

تفاوت در سرعت تراکنش

یکی از تفاوت سولانا و اتریوم، تفاوت در سرعت تراکنش هاست. شبکه سولانا می تونه حدود 60 تا 65 هزار تراکنش در ثانیه رو پردازش کنه. در حالی که شبکه اتریوم فقط می تونه 30 تراکنش رو در ثانیه پردازش کنه. زمان تایید بلوک در اتریوم 15 ثانیه هست، در حالی که این کار در سولانا فقط یه ثانیه زمان میبره. شبکه سولانا با استفاده از یه شبکه غیرمتمرکز به چنین سرعت تراکنش های سریعی دست پیدا کرده. همین موضوع باعث میشه تا خیلی از افراد به جای استفاده از اتریوم، از شبکه سولانا برای انجام تراکنش های خودشون استفاده کنند. یکی دیگه از تفاوت سولانا و اتریوم، تفاوت در مقیاس پذیری این شبکه هاست. سولانا به دلیل مقیاس پذیری پیشرفته خودش شناخته شده. شبکه سولانا در بلاک چین اصلی خودش مقیاس پذیره، یعنی برای افزایش مقیاس پذیری به راه حل های لایه دو نیاز نداره. از اونجایی که شبکه اصلی اتریوم مقیاس پذیری کمی داره، راه حل های مقیاس پذیر لایه دو مثل پالیگان، والادیوم و... اجرا شدن.

یکی دیگه از تفاوت سولانا و اتریوم، تفاوت در کارمزد تراکنش هاست. بهتره بدونین از اونجایی که خیلی از ما از پرداخت هزینه های تراکنش دلخوشی نداریم، این مهم هست. شبکه سولا همچنین به دلیل کارمزدهای کمی که دریافت می کنه، شناخته شده تر از سایر شبکه هاست. شبکه اتریوم در مقایسه با سولانا هزینه های تراکنش خیلی بالایی رو از کاربران و فعالان بازار دریافت می کنه.

اتریوم و سولانا از نظر فناوری و مکانیسم اجماع با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. درحالی‌که اتریوم از فرایند اثبات کار پیروی می‌کند، فرایند استفاده شده در سولانا اثبات تاریخ است. شبکه اتریوم بسیار مطمئن‌تر و امن‌تر است. درحالی‌که شما می‌توانید تراکنش‌های سولانا را در کمترین زمان و هزینه انجام بدهید.

اکوسیستم دیفای موجود در بلاک‌چین اتریوم، کامل‌تر و توسعه‌یافته‌تر است. علاوه بر این، ازآنجاکه شبکه اتریوم یک پروتکل قدیمی دارد، تاکنون تغییرات زیادی داشته است و درعین‌حال، همچنان غیرمتمرکز کار می‌کند. این در حالی است که سولانا به‌تازگی کار خود را آغاز کرده و تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه‌ای را به شما ارائه می‌دهد. در حال حاضر، شما با استفاده از بلاک‌چین سولانا می‌توانید در هر ثانیه بیشتر از ۵۰ هزار تراکنش را انجام دهید. درحالی‌که در لایه دوم اتریوم، در هر ثانیه می‌توان بیشتر از ۱۰۰ هزار تراکنش را پردازش کرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.