الگوی فریبنده Bear Trap در بازار ارز دیجیتال

الگوی فریبنده Bear Trap در بازار ارز دیجیتال

تله خرسی Bear Trap الگویی تکنیکال است و زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد یک سهم، شاخص و یا سایر دارایی‌های مالی، به اشتباه سیگنالی از معکوس شدن روند صعودی را نشان دهد. بدین ترتیب، این تله می‌تواند روند صعودی قیمت را از دید سرمایه‌گذاران مخفی کند.

تله‌های خرسی Bear Trap باعث می‌شوند سرمایه‌گذاران با هدف کسب سود و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده بر روی تغییرات قیمت در آینده که البته هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتند، اقدام به باز کردن موقعیت شورت کنند. به معکوس این پدیده تله گاوی گفته می‌شود. بازار کریپتوکارنسی بسیار غیرقابل پیش بینی‌ بوده و ماندگاری و کسب سود در آن فقط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف و انتخاب یک صرافی مناسب خلاصه نمی‌شود. از همین رو در بازار کریپتو نیز مانند سایر بازارهای مالی ابزارهای تحلیلی، شاخص‌ها، الگوهای معاملاتی، سیستم‌های شبیه‌سازی معاملات به کمک معامله‌گران آمده است. اما همانطور که ابزارهایی برای کمک به کاربران وجود دارد، تله‌هایی هم هستند که ممکن است برخی معامله‌گران تازه‌کار یا حتی حرفه‌ به دام افتاده و متضرر شوند. یکی از این تله‌ها به تله خرسی Bear Trap معروف است. تله خرسی Bear Trap در بازار کریپتو به یک الگوی سرمایه‌گذاری گفته می‌شود. این الگو زمانی اتفاق می‌افتد که بازار نزولی پس از مدنی مسیر خود را معکوس کرده و مجدد به‌طور موقت یا دائم روند افزایش پیش بگیرد. سرمایه خرسی به کسی گفته می‌شود که به روند کاهش و نزول بازار اعتقاد داشته و تلاش می‌کند تا از کاهش قیمت‌ها سود ببرد. به این ترتیب زمانی که قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند، خرس‌های بازار دارایی‌های خود را از دست می‌دهد. چراکه این افراد مجبور می‌شوند با مارجین کال یا موقعیت‌های فروش کوتاه دارایی خود را بفروشند. تله خرسی یا Bear Trap به شرایطی گفته می‌شود که در آن حرکت نزولی بازار و کاهش قیمت‌های به طور ناگهانی معکوس شده و روند صعودی می‌شود. هنگامی که قیمت‌ها در یک روند صعودی قرار داشته و به طور ناگهانی کاهش پیدا می‌کنند، احتمال به دام افتادن در تله خرسی نیز وجود دارد. بروز این پدیده و نحوه عملکرد بازار در روزهای ابتدایی بسیاری از معامله‌گران را برای سرمایه‌گذاری و خرید در بازار فریب داده و در کوتاه مدت دچار ضرر می‌کند.

در واقع در وضعیت تله خرسی Bear Trap ، پس از آنکه معامله‌گر با قیمت‌های نزولی بازار مواجه می‌شود، با هدف جلوگیری از ضرر و زیان، تصمیم به فروش سریع‌تر کوین‌های خود می‌گیرد. اما پس از مدتی روند بازار معکوس شده و ناگهان قیمت‌ها بالا می‌رود.

تله خرسی Bear Trap چگونه کار می‌کند؟

تله خرسی Bear Trap می‌تواند باعث شود که فعالان بازار، انتظار کاهش قیمت یک دارایی مالی را داشته باشند و در نتیجه، اقدام به فروش دارایی یا باز کردن موقعیت شورت کنند. با این حال، ارزش دارایی در چنین سناریویی بدون تغییر باقی مانده و یا افزایش می‌یابد که در نهایت باعث ضرر و زیان معامله‌گر می‌شود.

در چنین شرایطی، تریدری با دیدگاه صعودی (گاوی) ممکن است این دارایی در حال افت ارزش را به فروش برساند و یک تریدر با دیدگاه نزولی (خرسی) احتمالاً تلاش می‌کند با گرفتن موقعیت شورت، از کاهش قیمت سود بگیرد؛ اما روند نزولی ادامه پیدا نمی‌کند و یا پس از یک بازه زمانی کوتاه برعکس می‌شود. این بازگشت قیمت را به عنوان تله خرسی Bear Trap می‌شناسند. فعالان بازار اغلب با تکیه بر الگوهای تکنیکال، روندهای بازار را تحلیل می‌کنند و سپس به ارزیابی راهبردهای سرمایه‌گذاری می‌پردازند. تریدرهای تکنیکال تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلفی مانند جابه‌جایی‌های فیبوناچی، شاخص قدرت نسبی (RSI) و اندیکاتورهای حجمی، تله‌های خرسی را شناسایی کرده و از آنها دوری کنند. این ابزارها به تریدرها در درک و پیش‌بینی صحت و پایداری روند فعلی قیمت یک دارایی، کمک زیادی می‌کنند. معمولاً تریدرهای بزرگ با ایجاد تله خرسی و فروش دارایی‌های خود در تلاش هستند تا سایر را نسب به پایان روند صعودی بازار و کاهش قیمت‌ها متقاعد کنند. با ادامه کاهش قیمت‌ها، اکثریت معامله‌گران فریب خورده و گمان می‌کنند این روند نزولی ادامه خواهد داشت. در نهایت با چرخش بازار و بالا رفتن مجدد قیمت‌ها، تله خرس آزاد شده و افرادی که در قیمت نزولی دارایی خود را فروخته‌اند متضرر می‌شوند.

دلایل بروز تله خرسی Bear Trap چیست؟

عوامل متعددی هستند که سبب بروز تله خرسی Bear Trap شده و معامله‌گران را به دام می‌اندازند. تله خرسی Bear Trap ممکن است در هر بازاری رخ داده و موجب ضرر و زیان کاربران نا‌گاه و هیجانی شود. معمولاً کاربرانی که بدون استفاده از ابزارهای تحلیلی و بر اساس احساسات و هیجانات بازار خرید و فروش می‌کنند در این تله به دام افتاده و متضرر می‌شوند. در تله خرسی Bear Trap، خرس‌های بازار تصمیم به کاهش قیمت‌ها گرفته و با فروش دارایی قیمت‌ها را کاهش می‌دهند. علاوه بر این تله خرسی به دلایل دیگر نیز رخ می‌دهد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

روند نزولی طولانی مدت بازار یا حرکت نزولی قیمت‌ها
رویدادهای غیرمنتظره در زندگی واقعی که سبب واکنش رهبران و حتی سیاستمداران بزرگ دنیا بشود.
وجود یک روند صعودی قوی و مداوم در بازار

نحوه شناسایی تله خرسی Bear Trap

به دام افتادن در تله خرسی Bear Trap می‌توانند ضرر و زیان بسیاری به معامله‌گران تحمیل کند؛ بنابراین جهت جلوگیری از این اتفاق و اتخاذ تصمیم‌های مناسب در زمان بروز تله خرسی، لازم است هر معامله‌گری به برخی از شاخص‌های فنی دیگر توجه داشته باشد.

معامله‌گران می‌توانند برای تشخیص و شناسایی تله خرسی Bear Trap از ابزارهای تکنیکی معاملاتی مختلفی مانند سطوح فیبوناچی، شاخص‌های حجم و… استفاده کنند. اگر یک روند صعودی قوی قیمت به طور ناگهانی توسط یک روند نزولی مشکوک قطع شود، معامله گران به جای تسلیم شدن و انجام اقدامات احساسی در برابر آن، باید به پارامترهای دیگر بازار نگاه کنند تا دلیل این اتفاق و تغییر ناگهانی روند را متوجه شوند. اگر در احساسات بازار هیچ تغییر قابل توجهی مشاهده نشد، می‌توان نتیجه گرفت که دلیل معکوس شدن ناگهانی روند بازار، احتمالاً یک تله خرسی است. واگرایی / Divergence

برخی از شاخص‌ها سیگنال ‌واگرایی را ارائه می‌دهند. زمانی که شاهد یک واگرایی باشیم، یک تله خرسی Bear Trap نیز وجود خواهد داشت. برای تشخیص و بررسی سیگنال واگرایی باید توجه کنید که آیا اندیکاتور و قیمت در بازار در جهت‌های متفاوت یا مخالف هم حرکت می‌کنند یا خیر. پس از بررسی و تشخیص این سیگنال، می‌توان در مورد بروز یا عدم بروز تله خرسی نتیجه‌گیری کرد. در واقع زمانی که قیمت و اندیکاتور در یک جهت حرکت کنند، هیچ واگرایی وجود نداشته و تله خرسی اتفاق نمی‌افتد.

حجم بازار / Market Volume

حجم بازار یک شاخص مهم در زمان بررسی وقع تله خرسی Bear Trap است. در شرایطی که قیمت بازار به طور بالقوه در حال افزایش یا کاهش باشد، حجم بازار تغییر قابل توجهی خواهد داشت. به این ترتیب، اگر در هنگام کاهش قیمت‌ها، شاهد افزایش قابل توجهی در حجم نباشیم، می‌توان گفت که به احتمال زیاد یک تله خرسی Bear Trap اتفاق خواهد افتاد. از آنجاییکه خرس‌های بازار نمی‌توانند به صورت مداوم قیمت‌ها را پایین نگه دارند، حجم پایین بازار می‌تواند نشان‌دهنده یک تله خرسی باشد. سطوح فیبوناچی / Fibonacci Level

سطوح فیبوناچی نشان‌دهنده معکوس شدن قیمت‌ها در بازار هستند، چراکه می‌توان به راحتی معکوس شدن روند بازار را با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی شناسایی کرد. علاوه بر شناسایی روند بازار، سطوح فیبوناچی به عنوان یک شاخص بسیار خوب جهت تشخیص تله خرسی عمل می‌کند. زمانی که روند یا قیمت هیچ یک از سطوح فیبوناچی را نشکند، تله خرسی رخ می‌دهد. بررسی شاخص RSI

شاخص Relative Strength Index (RSI)، یک نوسان‌ساز حرکتی بوده و به کاربر این امکان را می‌دهد تا سرعت و تغییر حرکات قیمت را ردیابی کند. در صورتیکه RSI کمتر از 25 باشد، شرایط فروش بیش از حد (oversold) برای حرکت صعودی و به سمت بالا آماده شده است. در مقابل نیز اگر RSI بزرگ‌تر از 75 باشد، شرایط خرید بیش از حد (Overbought) برای حرکت نزولی و به سمت پایین آماده شده است. به این ترتیب معامله‌گران می‌توانند از RSI برای پیش بینی برگشت قیمت‌ها و تشخیص تله خرسی کمک بگیرند.

تله خرس Bear Trap و موقعیت شورت

خرس در واقع یک سرمایه‌گذار یا تریدر در بازارهای مالی است که باور دارد قیمت یک دارایی به ‌زودی کاهش خواهد یافت. همچنین خرس‌ها ممکن است مسیر کلی یک بازار مالی را نزولی ببینند. یک استراتژی مالی خرسی تلاش می‌کند تا از روند کاهشی قیمت یک دارایی، سود کسب کند. معمولا برای اجرای این استراتژی‌ها از تکنیک موقعیت شورت استفاده می‌شود.

موقعیت شورت، یکی از تکنیک‌های تریدینگ است که طی آن، معامله‌گر یک دارایی یا قراردادهای مربوط به آن را از کارگزاری و از طریق یک اکانت مارجین قرض می‌گیرد. سرمایه‌گذار دارایی مالی قرض گرفته‌شده را با هدف خرید مجدد آن‌ها در شرایطی که قیمت به سطح معینی کاهش یابد، به فروش می‌رساند. بدین ترتیب، سرمایه‌گذار قادر است از کاهش قیمت یک دارایی به سود برسد. زمانی که پیش‌بینی کاهش قیمت یک سرمایه‌گذار خرسی اشتباه از آب درآید، خطر گیر افتادن در یک تله خرسی افزایش می‌یابد.

فروشندگان استقراضی در صورت افزایش قیمت یک دارایی مجبورند با بستن موقعیت‌ها، از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند. افزایش تقاضا برای خرید دارایی مذکور متعاقباً باعث ادامه روند صعودی و در نهایت جهش قیمت می‌شود. پس از اینکه فروشندگان استقراضی دارایی مالی موردنیاز را برای پوشش دادن موقعیت‌های شورت خود خریداری کردند، روند صعودی این دارایی کاهشی خواهد شد.

در صورت ادامه یافتن روند افزایش قیمت سهام، ارز، شاخص و یا سایر ابزارهای مالی، یک فروشنده استقراضی با ریسک افزایش میزان ضرر و یا حتی یک مارجین کال (لیکویید شدن دارایی) مواجه خواهد بود. معامله‌گر می‌تواند با تعیین حدود ضرر (استاپ لاس‌ها) در زمان ثبت سفارش، ضررهای ناشی از تله‌های خرسی را به حداقل برساند. تله خرسی یکی از الگوهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی سنتی است. بدون آگاهی از چرایی شکل‌گیری این الگو و نحوه جلوگیری از به دام افتادن در آن ممکن است معامله‌گر دچار ضرر و زیان بسیاری شود؛ بنابراین حتی معامله‌گران حرفه‌ای بازار نیز نباید آن را دست کم گرفته و دست به خرید و فروش احساسی بزنند. خوشبختانه در کنار تجربه تشخیص تله‌های خرسی از طریق شاخص‌های تحلیلی دیگر نیز امکان‌پذیر است.

اجتناب از به دام افتادن در تله خرسی Bear Trap

تله خرسی Bear Trap در بازار کریپتو سیگنالی رایج بوده و ممکن است هر معامله‌گری با آن مواجه شود. بهترین راه برای جلوگیری از به دام افتادن در این تله یا هر تله دیگر بازار لازم است هر کاربری در ابتدا با این الگوها آشنا شده و سپس در مورد راه‌های مقابله با آن آشنا شود. چراکه به دام افتادن در این تله‌ها مانند تله خرسی Bear Trap موجب از دست دادن دارایی و ضرر و زیان می‌شود. در ادامه چند روش برای جلوگیری از گرفتار شدن در تله خرسی Bear Trap آورده شده است: برای اجتناب از تله خرسی Bear Trap می‌توانید از الگوهای شمعدانی مانند شمعدان معکوس استفاده کنید. شمعدان معکوس یک شاخص بسیار مناسب بوده و می‌تواند در زمان بروس تله خرسی Bear Trap به کاربر کمک کند. در مواقعی که این الگو بلافاصله پس از روند نزولی بازار شکل گرفته باشد، افت قیمت اتفاق می‌افتد. اما این روند برای مدت کوتاهی ادامه خواهد داشت.

زیر نظر داشتن حجم‌ها

حجم بازار نشان‌دهنده سطح قدرت یک معامله‌گر خرس است. در صورتیکه شاخص حجم هیچ نشانی از افزایش حجم نداشته باشد، احتمال اینکه قیمت بیشتر از اینها توسط خرس‌ها به پایین کشانده شود، کم است. در این شرایط بهتر است وارد بازار نشوید.

گسترش سفارشات توقف ضرر

در این شرایط بهتر است سفارشات توقف ضرر خود را گسترش داده و آنها را در پایین‌تر از خطوط حمایت و مقاومت قرار ندهید. سفارشات توقف ضرر با ایجاد یک منطقه حائل، می‌توانند در هنگام وقوع بریک اوت‌های کاذب یا افت قیمت، به عنوان یک تنفس‌گیری مجدد عمل کند. همانطور که گفته شد تله خرس زمانی اتفاق می‌افتد که شاهد یک روند نزولی در بازار باشیم، بنابراین لازم است طول این روند نزولی بررسی شود. منظور از طول روند نزولی این است که کاربر مدت زمان این روند را بررسی کرده و زمانی روند نزولی طولانی مدت وجود دارد از ورود به بازار خودداری کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.