الگوهای نزولی در تحلیل تکنیکال بازار کریپتو

الگوهای نزولی در تحلیل تکنیکال بازار کریپتو

کریپتو به عنوان یک طبقه دارایی جدید، ماهیت ثابتی ندارد و قیمت آن به دلیل تاثیر عرضه و تقاضا به طور پیوسته در نوسان است. تاثیر احساسات بر قیمت را سنتیمنت بازار نیز می‌گویند که هنگامی که احساسات نسبت به بازار مثبت است

باعث افزایش قیمت و ایجاد روند صعودی می‌شود. در شرایط معکوس و زمانی که احساسات نسبت به بازار کریپتو منفی باشد، قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و وارد یک روند نزولی می‌شویم. بنابراین با توجه به این که بازار دائما در حال تغییر است باید توجه کنید که در بسیاری از موارد مهم نیست که شما در مورد آن چه احساسی دارید، فقط مهم است که بازار در مورد ادامه روند چه احساسی خواهد داشت. احساسات بازار یک شاخص حیاتی برای پیش‌بینی حرکت قیمت و تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری است. یک راه آسان برای سنجش احساسات بازار، نگاه کردن به الگوهای نمودار است. معمولا الگوهای نمودار تکنیکال تمایل به تکرار دارند. شما زمانی که بتوانید رفتار نمودارها را پیش‌بینی کنید، زمان مناسب برای ورود و خروج از بازار را تشخیص خواهید داد. البته باید توجه کنید که الگوهای نموداری در کریپتو تضمینی برای حرکت بازار یا پیش‌بینی آینده آن نیستند. استفاده از الگوهای تحلیل تکنیکال فقط می‌تواند به عنوان یک چارچوب مرجع برای معامله گران باشد تا احساسات کلی نسبت به بازار را درک کنند و بدانند چه تصمیمی باید در رابطه با معامله‌های خود بگیرند.

الگوهای نزولی در تحلیل تکنیکال بازار کریپتو

الگوی سر و شانه سقف

الگوی سر و شانه به عنوان یکی از قابل اعتمادترین الگوهای تغییر روند در نظر گرفته می‌شود. این الگو یکی از نشانه‌های برتر برای نشان دادن اتمام روند صعودی بازار است. همچنین جالب است بدانید یکی از الگوهایی که بسیار در کوین‌های بیت کوین و اتریوم رایج است، الگوی نزولی سر و شانه است. این الگو زمانی اتفاق می‌افتد که یک قله بزرگ در وسط دو قله کمی کوچک‌تر ایجاد می‌شوند که شبیه به شکل سر در وسط و شانه‌ها در طرفین است. نکته مهم و قابل توجه در این الگو این است که خطی که هر سه قله به آن برخورد می‌کنند، به عنوان خط گردن شناخته می‌شود. زمانی که قله سوم برای بار دوم به خط حمایت برخورد کند، احتمال ادامه روند نزولی وجود دارد. دقیقا در این زمان معامله گران سعی می‌کنند از معامله خارج شوند. البته باید توجه کنید که اگر احساسات در بازار مثبت باشد و شرایط دیگر مانند اخبار و اتفاقات مثبت زیاد باشد، احتمال ادامه روند صعودی وجود دارد. در این شرایط معمولا فشار خرید از سمت خریداران باعث برگشت قیمت به یک روند صعودی می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که قله سوم کمی بالاتر از قله اول باشد، به همین دلیل الگوی سر و شانه قابل اعتماد است زیرا نتیجه آن صعودی یا نزولی بودن بازار ۵۰/۵۰ است. این احتمال وجود دارد که عمل قیمت پس از سومین پیک به سمتی برود. شاید فکر کنید که در هر حال قیمت یا صعود می‌کند یا نزول و عملا این الگو بدون استفاده است، اما باید بدانید یک روند رنج هم در نمودار تکنیکال وجود دارد که باعث درجا زدن قیمت در یک بازه مشخص می‌شود. همچنین معامله گران با در نظر گرفتن عوامل دیگر در کنار این الگو می‌توانند احتمال صعود یا نزول را پیش‌بینی کنند. الگوی مثلث نزولی در این الگو به طور کلی، قیمت دارایی به طور دائمی کاهش می‌یابد. تشخيص این الگو در بازار کریپتو دشوار است، زيرا شبيه تشكيل الگوی تثبيت صعودي است. الگوی تثبیت صعودی مجموعه‌اي از قله‌های بالاتر و همین‌طور دره‌های بالاتر است که روند را ذاتاً صعودي نگه مي‌دارد. هیچ تکنیکی برای اندازه گیری میزان ریزش بازار پس از تشکیل این الگو وجود ندارد، شما می‌توانید به حجم معاملات نگاه کنید تا تخمین بزنید که نزول بازار تا کجا ادامه پیدا می‌کند. اگر حجم بازار با افزایش قیمت کاهش یابد، الگو باریک‌تر می‌شود که نشان دهنده فرسودگی روند خرید است. در این الگو هرچه خط حمایت با حجم بیشتری شکسته شود احتمال نزول بیشتر است. سقف دوقلو سقف دوقلو در روند نزولی بازار کریپتو زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت قبل از بازگشت به خط حمایت یک اوج را تجربه می‌کند، سپس قبل از سقوط دائمی، یک بار دیگر بالا می رود. این الگو شبیه به شکل M است، از این رو به آن سقف دوقلو گفته می‌شود. این الگو هم ممکن است یک روند صعودی به نظر برسد، اما در واقع یک الگوی معکوس نزولی است. معمولا خریداران قیمت را بالاتر می برند و مجموعه ای از اوج های بالاتر یا پایین‌تر را ایجاد می‌کنند. با این حال، در یک نقطه خاص، خریداران نمی‌توانند این روند صعودی را گسترش دهند و در نتیجه قله دوم به عنوان یک اوج ثبت می‌شود. این زمانی است که فروشندگان این نقطه ضعف را هدف قرار می دهند و قیمت را به سمت پایین هدایت می‌کنند.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال ابزار یا روشی است که برای پیش‌بینی حرکت احتمالی قیمت آتی یک اوراق بهادار – مانند یک سهم یا جفت ارز – بر اساس داده‌های پیشین بازار استفاده می‌شود. افرادی که از این نوع تحلیل استفاده می‌کنند بر این باورند که رفتار قیمت در گذشته به عنوان شاخصی از عملکرد معامله گران در آینده است. تحلیل تکنیکال تنها توسط معامله گران تکنیکال استفاده نمی‌شود. بسیاری از معامله‌گران بنیادی پس از تحلیل بنیادی و ارزش گذاری روی یک سهام، از تحلیل تکنیکال برای مشخص کردن سطوح قیمت ورودی خوب و کم ریسک استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال یکی از روش های محبوب و قدیمی در رصد بازارهای مالی است که می‌توان آن را برای تشخیص روندهای قیمتی در کریپتو نیز استفاده کرد. شما می‌توانید با استفاده از این الگوها و توجه به موارد تاثیرگذار دیگر مانند احساسات غالب بر بازار، حجم معاملات و الگوهای کندل استیک روندهای نزولی را زودتر تشخیص داده و از بازار خارج شوید. همین‌طور باید توجه داشته باشید که این نمودارها تضمینی برای الگوهای قیمتی ایجاد نمی‌کنند، چرا که بازار کریپتو نوسان های شدیدی دارد و از اخبار و احساسات پیرامون خود، تاثیرات هیجانی می‌گیرد. بنابراین از این الگوها به عنوان یک چارچوب استفاده کنید تا بتوانید روندهای آتی بازار کریپتو را بهتر تشخیص دهید.

اصول اولیه تحلیل بازار نزولی در تحلیل تکنیکال

در هنگام روند نزولی بازار، پرایس اکشن یا رفتار قیمت دارایی، مجموعه‌ای از بالاهای پایین‌تر یا Lower High و پایین‌های پایین‌تر یا Lower Low را تشکیل می‌دهد. یک کانال نزولی با وصل کردن کف‌ها و سقف‌ها با استفاده از خطوط موازی ترسیم می‌شود. خط روند اصلی ابتدا با متصل کردن دو یا چند Lower High به دست می‌آید. سپس خطی موازی که خط کانال (Channel Line) نامیده می‌شود، کشیده شده و Lower Lowها را به یکدیگر متصل می‌نماید.

پرایس اکشن یک دارایی، با شدت گرفتن فشار فروش توسط خرس‌ها همچنان در کانال نزولی به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد.

هنگامی‌که قیمت به خط کانال یا همان خط پایینی می‌رسد، گاوهای بازار با تصور در رابطه با اینکه بازار به کف خود رسیده است، خرید می‌کنند. بااین‌حال، خرس‌ها علیه گاوها عمل می‌کنند و با افزایش فشار فروش در زمانی که قیمت به خط روند اصلی یا خط بالایی می‌رسد، نزول را شدت می‌دهند و قیمت در همان کانال نزولی باقی می‌ماند.

نوسانات قیمتی داخل کانال نزولی معمولا تصادفی است، اما بین دو خط موازی محدود می‌شود. درصورتی‌که خط موازی شکسته شود و قیمت از خط پایینی کانال پایین‌تر برود، می‌توان متوجه شد که روند نزولی شدت گرفته و می‌توان پیش‌بینی کرد که کاهشی به‌مراتب شدیدتر را شاهد باشیم.

در سمت مقابل، شکسته شدن کانال نزولی به سمت بالا، حاکی از احتمال تغییر روند کاهشی به افزایشی است. گاهی اوقات این شکست‌ها منجر به روند صعودی جدیدی می‌شود اما، در برخی موارد، پرایس اکشن (Price Action) دارایی ممکن است در محدوده‌ای نوسانات کوچکی را داشته باشد و پس از آن، روند نزولی دیگری آغاز شود.

بررسی شکست‌های نزولی

افزایش فعالیت فروشندگان در تاریخ ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) مجددا قیمت را به پایین‌تر از خط کانال هدایت کرد و پس از آن تلاش گاوها برای بازگرداندن قیمت به داخل کانال در روزهای ۲۰ و ۲۱ می (۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) با شکست روبه‌رو شده و تغییر روند تایید شده است. پس از آن، تخمین زده می‌شد که قیمت تا ۵.۱۰ دلار سقوط کند، اما جفت ارز LUNC-تتر در نهایت در سطح ۳.۹۱ دلار به کف قیمت رسید. روند نزولی به معنی کاهش قیمت‌هاست. این کاهش روی نمودار، توسط بالاهای پایین‌تر یا Lower High و پایین‌های پایین‌تر یا Lower Low شناسایی می‌شود. با این که این مواقع، زمان‌های خوبی برای ورود به بازار است، اما باید مراقب ریزش‌های بیشتر بود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.