معرفی پروتکل سرتیک

معرفی پروتکل سرتیک

سرتیک یا Certik Chain یک شبکه بلاکچینی مبتنی بر الگوریتم گواه اثبات سهام وکالتی یا Delegated Proof of Stake (به‌اختصار DPoS) است. در این مدل مکانیزم اجماع، کاربران رمزارزهای خود را در نود خاصی از شبکه Stake یا سپرده‌گذاری می‌کنند.

آن نود خاص به‌عنوان نماینده این سهام‌گذاران انتخاب می‌شود و از جانب آن‌ها امنیت شبکه را تامین خواهد کرد. شبکه‌های مبتنی بر DPoS نسبت به بلاکچین‌های مبتنی بر گواه اثبات کار (PoW) و گواه اثبات سهام (PoS)، مقیاس‌پذیرتر هستند و می‌توانند تراکنش‌های بیشتری را در ثانیه پردازش کنند.

پروتکل سرتیک Certik به‌وسیله Cosmos SDK ایجاد شده است. Cosmos SDK یکی از سرویس‌های شبکه کازموس است که توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند شبکه بلاکچینی سفارشی خود را بسازند. شبکه‌های ترا (Terra) و زنجیره بایننس (Binance Chain) دو نمونه‌ای هستند که بر بستر کازموس ایجاد شده‌اند.

اگر می‌خواهید بدانید پروتکل سرتیک Certik چیست، باید بگوییم CertiK Chain یک شبکه بلاکچینی امن، غیرمتمرکز و سازگار است که با سایر زنجیره‌های بلاکچینی همکاری می‌کند. در دنیای امروز بسیار دشوار است که متوجه شوید یک قرارداد هوشمند امنیت لازم را دارد یا عملکرد مناسبی دارد یا خیر؛ سرتیک چین تنها یک بلاکچین نیست، بلکه اکوسیستم این شبکه متشکل از چندین لایه امنیتی است که زیرساخت بلاکچین هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به کامپایلر DeepSEA و ماشین مجازی سرتیک Certik اشاره کرد. هدف این پروتکل در وهله اول تامین امنیت و اجرای برنامه‌های کاربردی و مهم مثل اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، توکن‌های بی‌همتا یا NFT و خودروهای خودران ایجاد شده است. قابلیت اجرای فناوری میان زنجیره‌‌ای (Cross-Chain) از اولویت‌های پروتکل سرتیک است.

سرتیک CertiK تاکنون امنیت بیش از ۱۰۰ شبکه بلاکچینی و پلتفرم امور مالی غیرمتمرکز (Defi) را تامین کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بایننس اسمارت چین، صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ، پروتکل بنکور، شبکه ترا، بلاک استک (Blockstack) و شیپ شیفت (Shapeshift) و غیره اشاره کرد. بسیاری از کسب‌ و کارها در چند سال اخیر موفق شده‌اند به جریان اصلی نفوذ کنند، اما یکی از این صنعت‌ها که توانسته نامی برای خود دست و پا کند و در جلب توجه بسیاری از سرمایه‌ گذاران بالقوه در سطح بین‌ المللی بیش از حد موفق بوده، صنعت ارزهای دیجیتال است. کریپتو چیزی نیست جز یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین که اساساً غیرمتمرکز است. از آنجایی که این صنعت به صورت غیر متمرکز فعالیت دارد، بیش از حد توان آن را دارد که فراتر از کنترل و صلاحیت مقامات مرکزی عمل کند. بنابراین پروتکل سرتیک Certik که در جامعه بسیار محبوب است جهت تامین امنیت فضای سایبری به این حوزه ورود پیدا کرده است.

سرتیک Certik چیست؟

سرتیک Certik یک استارت آپ است که توسط برخی از اساتید دانشگاه ییل و کلمبیا در سال 2018 تاسیس شد. این استارتاپ در درجه اول بر ایمن سازی سیستم با استفاده از فناوری تأیید برای بررسی دقیق قراردادهای هوشمند و سایر پروتکل ها در یک زنجیره بلوکی تمرکز دارد. همچنین، این فناوری در بین توسعه دهندگان محبوبیت پیدا کرده است و آن را به یکی از قابل اعتماد ترین شرکت های متمرکز بر امنیت بلاک چین تبدیل کرده است.

این استارت آپ سرمایه گذاران معروفی مانند بایننس لبز و نئو گلوبال کپیتال دارد. هدف اصلی سرتیک تضمین شفافیت و امنیت است، به ویژه در موضوعات مربوط به بلاک چین است. از آنجایی که بلاک چین ها در سیستم نسبتاً جدید هستند، ارائه خدمات مناسب برای رفع نیازهای هر کاربر ممکن است چالش برانگیز باشد. با این حال، سرتیک Certik معتقد است که شبکه ها می توانند عمدتا از یک شبکه امن بهره مند شوند.

در حال حاضر سرتیک Certik بر روی بلاک چین ها تمرکز دارد و امیدوار است که بتواند خدمات مفیدی را به دیگر جنبه های دنیای سایبری ارائه دهد. امروزه سرتیک CertiK در میان دیگر استارتاپ‌ها در تسهیل خدمات امنیتی برای کسب‌ وکارهایی که به پشتیبانی در آن حوزه نیاز دارند، تبدیل شده است. این شرکت به خود می بالد که یکی از برجسته ترین استارت آپ های امنیتی در آمریکا است که نزدیک به 2000 مشتری دارد و در عین حال دارایی هایی به ارزش میلیاردها دلار را تضمین می کند. این فرآیند هزاران آسیب‌ پذیری را اصلاح کرده است که می‌تواند منجر به از دست دادن دارایی می شود.

زنجیره سرتیک CertiK چیست؟

زنجیره سرتیک CertiK یک بلاک چین است که از اثبات سهام برای اجرای امن برنامه‌هایی مانند NFT و برنامه‌های DeFi استفاده می‌کند. در سال 2019، سرتیک Certik این شبکه را پس از اخبار مربوط به بلاک چین منتشر کرد. برای افزایش امنیت قراردادهای هوشمند، از پلتفرم تأیید بنیادی در هسته خود استفاده می کند. تیم پشتیبان این فناوری توضیح داد که با اولویت بندی امنیت، امیدوار است پتانسیل سیستم های محاسباتی پیچیده را به حداکثر برساند.

با اطمینان می توان توجه داشت که سه جنبه اساسی در یک بلاک چین وجود دارد: غیرمتمرکز، مقیاس پذیری و امنیت. در حالی که بسیاری از پلتفرم‌ها ابزارهایی را برای اطمینان از تمرکز زدایی یا حتی مقیاس‌ پذیری ایجاد کرده‌اند، بسیاری از آنها امنیت را در اولویت قرار نداده‌اند که برای رشد پلتفرم ضروری است.

بدون امنیت کافی، حتی بهترین پلتفرم ها نیز می توانند با چالش هایی روبرو شوند. وقتی امنیت در اولویت قرار گرفته باشد، پلتفرم از گسترش و رشد برخوردار می شود. به طور مشابه، توسعه‌ دهندگان ممکن است از ثبات بیشتری در حین برنامه‌ نویسی برخوردار شوند، زیرا چشم‌انداز آن به امنیت است.

علاوه بر این، اعضای پلتفرم سرتیک CertiK به کاربران اطمینان داده است که برای دراز مدت حضور دارد. این بدان معناست که آنها خدمات امنیتی را به بلاک چین ارائه می دهند، که ممکن است به سایر حوزه های دنیای دیجیتال نیز گسترش یابد.

هدف پروتکل سرتیک CertiK چیست؟

استادان دانشگاه ییل (Yale) و کلمبیا در سال ۲۰۱۸ به‌دنبال راه چاره‌ای برای تامین امنیت پروتکل‌های بلاکچینی بودند و به این نتیجه رسیدند که بهترین روش برای این کار، استفاده از فناوری هوش مصنوعی به‌منظور ایمن‌سازی، نظارت بر شبکه‌های بلاکچینی و قراردادهای هوشمند است. هدف Certik Chain ایجاد زیرساختی برای عملکرد امن زنجیره‌های بلاکچینی و برنامه‌های غیرمتمرکز است.

پروتکل سرتیک CertiK چطور کار می‌کند؟

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم سرتیک Certik از چندین لایه امنیتی برای بررسی و حسابرسی پروتکل‌های بلاکچینی و قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. از جمله این لایه‌ها می‌توان به اوراکل امنیتی (Security Oracle)، سرتیک شیلد (CertiKShield)، زبان برنامه‌نویسی دیپ‌سی (DeepSEA) و ماشین مجازی سرتیک (CertiK Virtual Machine) اشاره کرد.

اوراکل امنیتی (Security Oracle)

اوراکل‌های امنیتی (Security Oracle) عملکردی مشابه سایر اوراکل‌های اکوسیستم دیفای دارند. اوراکل‌های امنیتی توسط شبکه‌ای از اپراتورهای غیرمتمرکز ایجاد می‌شوند که از فناوری‌های پیشرو برای ارزیابی صحت و تایید قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. در ازای ارسال داده‌های آماری صحیح و بروزرسانی پیوسته، اپراتورهای اوراکل توکن سرتیک را پاداش می‌گیرند. از ویژگی‌های Security Oracle‌های سرتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت سازگاری و تعامل با هر نوع پروتکل بلاکچینی ادغام با قراردادهای هوشمند برای جلوگیری از وقوع حملات مخرب و از دست رفتن دارایی‌های دیجیتال سرتیک شیلد (CertiKShield) CertiKShield یک سرویس عضویت غیرمتمرکز است که امکان بازپرداخت رمزارزهای هک شده یا از دست رفته را فراهم می‌کند. فرآیند تصمیم‌گیری برای بازپرداخت توسط اعضای سرتیک شیلد انجام می‌شود که می‌تواند متشکل از حامیان کریپتو، اعضای جامعه کریپتو یا پروتکل‌های بلاکچینی باشد. اعضا به ۲ صورت می‌توانند در این سرویس مشارکت کنند:

ارائه‌دهندگان وثیقه (Collateral Providers) خریداران شیلد یا محافظ (Shield Purchasers) خریداران محافظ، سرمایه‌ای را در استخرهای به‌عنوان تضمینی برای بازپرداخت دارایی‌های خود ذخیره می‌کنند و کارمزد آن را به CTK می‌پردازند. این کارمزد به‌صورت مستقیم به ارائه‌دهندگان وثیقه تعلق می‌گیرد.

خدمات سرتیک Certik چیست؟

خدمات سرتیک را نمی‌توان از لایه‌های زیرساخت بلاکچین آن جدا دانست. اما این پروتکل بلاکچینی ابزارها، محصولات و آزمون‌هایی را به‌منظور ایجاد تاییدیه امنیتی توسعه داده است. از جمله این ابزارهای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسکای نت (Skynet) Skynet مجموعه‌ای از آزمون‌های امنیتی است که از فناوری‌های خودکار برای بررسی قراردادهای هوشمند در برابر طیف وسیعی از آسیب‌ها استفاده می‌کند. اسکای نت به هر قرارداد هوشمند امتیازی می‌دهد که نمایانگر پتانسیل خطر برای هک و سو عملکرد کد است.

در حال حاضر هر قرارداد هوشمند به وسیله ۵ المان امنیتی با اسکن سریع (Quickscan) به دو صورت پویا و استاتیک آزموده می‌شود. ناگفته نماند که با توجه به میزان پیچیدگی و دشواری اسمارت کانترکت‌ها، تکمیل این عملیات ممکن است تا ۶ ساعت هم طول بکشد؛ چون به حجم عظیمی از منابع محاسباتی نیاز دارد. از جمله استانداردهای صنعتی – امنیتی سرتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وایت لیست اولیه / پویا امتیازات Whitelist اولیه بر اساس گواهینامه‌های صادر شده در سرتیک Certik Chain داده می‌شود. هر چقدر یک قرارداد هوشمند گواهینامه‌های بیشتری داشته باشد، امتیاز هم بالاتر است. از جمله این گواهینامه‌ها می‌توان به حسابرسی (Audit)، تاییدیه سورس کد و تاییدیه کامپایلر شاره کرد.

بلک لیست اولیه / پویا امتیازات بر اساس سیستم‌های نظارتی نظیر شبکه‌های اجتماعی (توییتر و تلگرام)، پایگاه‌های داده مبارزه با پولشویی، تشخیص معاملات غیر عادی تعلق می‌گیرد.

کیفیت اولیه / پویا امتیازات بر اساس جنبه‌های کیفی قرارداد هوشمند داده می‌شود. از جمله معیارهای این شیوه امتیازدهی می‌توان به متن‌باز بودن یا نبودن، فعالیت کاربران، داکیومنت‌ها و ناشناس بودن تیم اشاره کرد.

تجزیه و تحلیل بایت کد اولیه / استاتیک امتیازات براساس ابزارهای تجزیه و تحلیل استاتیک که خطاها را در بایت کد (Byte Code) تشخیص می‌دهند، داده می‌شود. هر چقدر امتیاز کمتر باشد به این معنی است که ورودی‌های ضعیف بیشتری شناسایی شده‌اند.

آنالیز سورس کد اولیه / استاتیک تعیین امتیاز براساس ابزارهای آنالیز استاتیک که خطاها را در کد منبع تشخیص می‌دهند. هر چقدر امتیاز کمتر باشد، به این معنی است که ورودی‌های ضعیف بیشتری شناسایی شده‌اند. از جمله فناوری‌های مورد استفاده می‌توان به تاییدیه‌های رسمی و آزمون‌های فازی اشاره کرد.

چگونه سرتیک Certik با قراردادهای هوشمند تعامل می کند؟

قراردادهای هوشمند برنامه هایی هستند که اغلب بر روی بلاک چین راه اندازی شده اند. این مجموعه از برنامه ها به طور خودکار دستورات یا کنترل ها را پس از برآورده شدن شرایط یک قرارداد اجرا می کنند. از آنجایی که این برنامه ها خود اجرا هستند، دستکاری شبکه ها یا هک کردن سیستم ها دشوار است.

قراردادهای هوشمند اساسا راهی برای کاهش واسطه ها در حین اجرای تراکنش می باشند. همچنین، ممکن است فعالیت های مخرب روی بلاک چین را کاهش دهد. از آنجایی که انتظار می رود یک بلاک چین بسیار ایمن باشد، ایجاد ابزاری برای شفافیت ضروری است.

در زنجیره سرتیک Certik، قراردادهای هوشمند دارای گواهی رمزنگاری برای افزایش امنیت خواهند بود. به طور مشابه، آنها همچنین ممکن است این شواهد را برای جلوگیری از هر نوع دستکاری بررسی کنند. با این حال، قراردادهای بدون گواهی رمزنگاری احتمالاً قبل از اجرا به هزینه گاز بیشتری نیاز دارند.

پروتکل سرتیک CertiK در بلاک چین چگونه کار می کند؟ Certik سرتیک ادعا می کند که امنیت را در تمام مراحل تراکنش در اولویت قرار می دهد. یکی از ابزارهای کلیدی برای تأیید پروتکل ماشین مجازی سرتیک است که بررسی می کند اجرای برنامه چقدر درست است. این تضمین می کند که در طول پیاده سازی هیچ اشکالی وجود نداشته باشد تا به عملکرد و سرعت کمک کند. علاوه بر این، برنامه نویسان همچنین می توانند به نرم افزار برای ایجاد یک قرارداد هوشمند با استفاده از DeepSea دسترسی داشته باشند. کارشناسان معتقدند که DeepSea سطح بالاتری از امنیت را تضمین می کند.

توکن سرتیک CertiK CTK چیست؟

توکن سرتیک CTK ارز اصلی زنجیره Certik است که به اجرای تراکنش ها کمک می کند. این سکه اساساً به رشد جامعه سرتیک دامن می‌زند و در سال‌های گذشته نیز افزایش یافته است.

موارد استفاده و ویژگی های توکن CTK یکی از موارد ضروری است که کاربران قبل از خرید دارایی باید در نظر داشته باشند.

تیم توسعه‌دهنده سرتیک Certik

بنیاد سرتیک (Certik Foundation) یک سازمان غیرانتفاعی و تحقیقاتی است که ماموریت خود را ایجاد اعتماد مردم به شبکه‌های بلاکچینی می‌داند. با پیشبرد و بروزرسانی نرم‌افزارهایی که امنیت‌ آن‌ها قابل اثبات است، بنیاد امیدوار است که بتواند استانداردهای امنیتی را در اکوسیستم بلاکچین افزایش دهد.

پروفسور ژونگ شائو (Zhong Shao) هم‌بنیان‌گذار سرتیک است. او استاد و رییس گروه علوم کامپیوتر دانشگاه ییل است. شائو دکترای علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه پرینستون و در حوزه امنیت سایبری دریافت کرده است.

یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران سرتیک، پروفسور رونگویی گو (Ronghui Gu) است. او استادیار گروه علوم کامپیوتر در دانشگاه کلمبیاست. رونگویی گو دکترای علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه ییل دریافت کرده است. سرتیک (CertiK) یک پلتفرم بلاکچینی است که امکان بررسی امنیتی پلتفرم‌های بلاکچینی را به‌صورت غیرمتمرکز فراهم می‌کند. سرتیک چین را می‌توان یک پروتکل بلاکچینی امن و سازگار با شبکه‌های مختلف توصیف کرد که از لایه‌های امنیتی همچون اوراکل، سرتیک شیلد و ماشین مجازی سرتیک برای حسابرسی قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. زنجیره Certik شبکه ای است که بر بهبود امنیت در بلاک چین و سایر جنبه های اقتصاد دیجیتال تمرکز دارد. هوش مصنوعی می تواند صحت را در حین اجرای قراردادها یا پروتکل های هوشمند بررسی کند. همانطور که میدانید امنیت در هر کسب‌ وکاری و برای بهبود رشد و اطمینان از گسترش مورد نیاز برای دستیابی به اهداف ضروری است. هنگامی که شبکه‌ها امنیت کافی برای محافظت از آنها داشته باشند، می‌توانند با سایر بدافزارها مبارزه کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.