شبکه انرژي وب چین (Energy Web Chain)

شبکه انرژي وب چین (Energy Web Chain)

پروژه انرژي وب چین (Energy Web Chain) در سال ۲۰۱۷ و با هدف کاهش انتشار کربن به درون اتمسفر، راه‌اندازی شد. سازمان غیر سودآوری که از این پروژه پشتیبانی می‌کند،

به واحدهای صنعتی و مشتریان خانگی در ازای کاهش انتشار کربن، پاداش می‌دهد. یکی از انتقادات مهم و بر حقی که همیشه به بیت کوین و دیگر رمزارزهای دارای الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof-of-Work) یا PoW وارده بوده، ناسازگاری آن‌ها با محیط زیست به دلیل نیاز به مصرف بالای انرژي برای ماینینگ و امنیت بلاک چین این رمزارزها است. با این حال، فناوری بلاک چین نشان داده که نه تنها امکان حل مشکل زیست محیطی ارزهای دیجیتال با به کارگیری دیگر الگوریتم‌های اجماع مثل اثبات سهام (Proof-of-Stake) یا PoS وجود دارد، بلکه حتی می‌توان از این فناوری در پروژه‌هایی مثل ارز دیجیتال انرژی وب توکن (Energy Web Token) برای کمک به کاهش مشکلات زیست محیطی نیز استفاده کرد. سال‌هاست که اپراتورهای شبکه برق، زیرساخت فیزیکی لازم برای تولید انرژی الکتریسته بدون نیاز به سوخت‌های کربنی را فراهم کرده‌اند. شبکه انرژی وب (Energy Web) قصد ارائه زیرساختی دیجیتالی را دارد که ارتباط مستقیم اپراتورهای شبکه، مشتریان و سیستم‌ها (مثل پنل‌های خورشیدی، ترموستات‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی و غیره) را فراهم می‌کند.

انرژی وب چین یا Energy Web Chain (به‌اختصار EWC) یک شبکه متن‌ باز است که با هدف حمایت از توسعه برنامه‌های حوزه انرژی طراحی شده است. ایجاد یک سیستم انرژی قابل ردیابی، دموکراتیک‌تر و کربن‌زدایی‌شده از اهداف اصلی این پلتفرم بلاکچینی است. مرکز اجرایی انرژی وب چین، سیستم‌عامل غیرمتمرکز انرژی وب یا Energy Web Decentralized Operating System (به‌اختصار EW-DOS) نام دارد و مجموعه‌ای است از ابزارها و فناوری‌های گوناگون که اجزای مختلف صنعت انرژی را به یکدیگر متصل می‌کند.

EW-DOS یک زیرساخت چند لایه (Multi-Layer) دیجیتالی است که روی شبکه بلاکچین انرژی وب سوار شده است. این سیستم‌عامل دو چالش اصلی در بازار فعلی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر را هدف قرار داده است:

دسترسی گسترده بخش‌های مختلف صنعت انرژی به شبکه از طریق منابع انرژی غیرمتمرکز. ایجاد بازار آزاد و قابل گسترش برای تهیه انرژی تجدیدپذیر به‌صورت شفاف و بهینه.

پروژه انرژي وب چین Energy Web Chain چیست؟

انرژی وب چین، بزرگ‌ترین بلاک جین انرژی در دنیا محسوب می‌شود. این اکوسیستم از بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در دنیا مثل Engie، E-On، Eneco، ECOHZ و Electrorbas تشکیل شده است. همچنین، تأییدکننده‌هایی که روی این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند و نقش گره‌ها را بر عهده دارند، از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در بخش انرژي مثل Shell، EDF، Engine، PTT، Total و Tepco هستند.

انرژی وب چین Energy Web Chain که به اختصار EWC نامیده می‌شود، یک بلاک چین عمومی متن-باز با سازورکار اجماع اثبات اعتبار (Proof-of-Authority) یا PoA است. این پروژه می‌خواهند انتشار کربن به دلیل ماینینگ بیت کوین به درون اتمسفر را کاهش دهد. در واقع، هدف EWC ایجاد چهارچوبی برای پاداش دادن به افراد و شرکت‌هایی است که از منابع تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی برای تأمین انرژی مورد نیاز به منظور استخراج بیت کوین استفاده می‌کنند. قرار است که این پروژه برای کاهش هر چه بیشتر انتشار کربن به درون جو به دلیل استخراج رمزارزها، به دیگر بلاک چین‌های ارز دیجیتال نیز توسعه پیدا کند.

شبکه انرژی وب Energy Web چطور کار می‌کند؟

سیستم‌عامل غیرمتمرکز انرژی وب از ۳ لایه اعتماد (Trust)، کاربرد (Utility) و برنامه (Application) تشکیل شده است. این سه لایه در کنار یکدیگر ایجاد اکوسیستمی برای توسعه و استقرار برنا‌مه‌های غیرمتمرکز در بستر بلاکچین وب انرژی را فراهم می‌کنند. این اجزاء براساس عملکرد و هدفشان در زیرساخت از هم جدا می‌شوند. بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند تنها بخش‌های مورد نیاز خود را در برنامه پیاده‌سازی کنند. برخی از اجزاء برنامه‌های کاربردی مستقل هستند، برخی دیگر ماژول، کتابخانه یا SDKهایی که از اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کنند یا ابزارهایی که کاربران می‌توانند در فناوری زیرساخت برنامه خود استفاده کنند. بنیاند انرژی وب Energy Web بنیاد انرژی وب (Energy Web Foundation) پروژه EWC و رمزارز انرژی وب توکن را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد. این بنیاد غیر سودآور، روی ارائه فناوری‌های بلاک چینی به بخش انرژی در سرتاسر دنیا تمرکز دارد و می‌خواهد با استفاده از این فناوری، انتشار کربن به درون اتمسفر را کاهش دهد.

سیستم عامل غیر متمرکز انرژی وب (Energy Web Decentralized Operating System) که به اختصار، EW-DOS نامیده می‌شود، امکان مشارکت هرگونه دارایی انرژی متعلق به هر سازمان یا شخصی را در بازار انرژي فراهم می‌آورد.

خود بنیاد انرژی وب Energy Web در سال ۲۰۱۷ توسط مؤسسه راکی مانتین (Rocky Mountain Institute) که به اختصار RMI نامیده می‌شود و از بزرگ‌ترین مؤسسات تحقیقاتی در حوزه انرژی در سطح جهان است، با همکاری شرکت توسعه دهنده بلاک چین Grid Singularity یا GSy و با سرمایه‌گذاری ۱۰ سازمان دیگر توسعه یافت.

پروژه EDGE پروژه EDGE به کسانی که از منابع انرژی سبز برای املاک و منازل خود استفاده می‌کنند، این امکان را می‌دهد تا سرویس‌هایشان را به مصرف‌کنندگان انرژی بفروشند. بنابراین، کسانی که انرژي‌های پاک مثل انرژي خورشیدی یا بادی را تولید و مصرف می‌کنند، می‌توانند مازاد انرژي تولیدی خود را به فروش برسانند.

شفافیت و قابل رهگیری بودن تراکنش‌ها در انرژی وب چین Energy Web chain به مصرف‌کنندگان انرژی این امکان را می‌دهد تا با تأمین‌کنندگان انرژی، ارتباط داشته باشند. در حال حاضر، این پروژه محدود به کشور استرالیا است.

ایده کلی پروژه انرژی وب، صرف‌نظر از پروژه ارز دیجیتال انرژی وب توکن، استفاده از بلاک چین و توکنی‌سازی برای تشویق افراد و شرکت‌ها با فعالیت‌های سازگار با محیط زیست است. در دنیای کسب و کار، اپراتورهای شبکه توزیع برق، تأمین‌کنندگان زیرساخت‌ها و دیگر سازمان‌های کلیدی در صنعت انرژی، کاربران اصلی این پروژه هستند. از دیگر صنایعی که از خدمات انرژی وب استفاده می‌کنند می‌توان به خودروسازی، مدیریت هویت و امور مالی غیر متمرکز (Decentralized Finance) یا دیفای اشاره کرد.

پروژه ارز دیجیتال انرژی وب توکن Token Energy Web چه هدفی را دنبال می کند؟

این پروژه می‌خواهد مشکل انتشار بیش از اندازه کربن به درون اتمسفر که یکی از دلایل اصلی گرمایش جهانی است را حل کند. به طور کلی می‌توان گفت که بنیاد انرژي وب Energy Web دو هدف اصلی دارد:

مشتریان بیشتری روی منابع تجدیدپذیر انرژي مثل پنل‌های خورشیدی سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌های تأمین و توزیع انرژي، زیرساخت‌های غیر متمرکز برای خرید و فروش انرژی توسط مشتریان در بازاری آزاد ایجاد کنند. مهم‌ترین مزیت‌های پروژه انرژی وب توکن به شرح زیر هستند:

کاهش انتشار کربن به درون اتمسفر: دولت‌ها و شرکت‌های تأمین‌کننده انرژی می‌توانند با استفاده از انرژی وب چین، سهم انرژي‌های تجدیدپذیر را در فرایندهای خودشان بیشتر کنند. مالکیت عمومی و اشتراک درآمد صنعت انرژی: سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از انرژی وب چین به صورت مستقیم و در یک بازار آزاد، انرژی را خرید و فروش کنند و از این راه درآمد داشته باشند. شفافیت: یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های بلاک چین‌ها، شفاف بودن و قابل اعتماد بودن آن‌ها است. می‌توان از بلاک چین انرژی وب برای رهگیری تراکنش‌های خرید و فروش انرژی و نحوه تولید و مصرف انرژی استفاده کرد. به عبارت دیگر، کاربران در این شبکه می‌توانند ببینند که انرژی مصرفی آن‌ها از چه روشی تأمین می‌شود. زیرساخت غیر متمرکز: کاهش دفعات قطعی برق به دلیل ساختار غیر متمرکز و نداشتن یک نقطه شکست واحد. اقتصاد بازار آزاد: با استفاده از انرژی وب چین برای توزیع و تأمین برق، یک بازار آزاد ایجاد می‌شود و قیمت برق در این بازار، نه به صورت دستوری و انحصاری، بلکه بر اساس الگوی عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. گواهینامه‌های انرژی تجدیدپذیر: دولت‌ها و شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده برق باید برای دریافت گواهینامه انرژی تجدیدپذیر، ردپای کربنی خود را با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی و بادی، کاهش دهند. کمک به حل کردن مشکل فقر انرژی: هنوز بسیاری از مناطق در دنیا به برق دسترسی ندارند. انرژی وب چن می‌تواند مدلی سودآور برای تأمین برق این مناطق ایجاد کند تا شرکت‌های تأمین‌کننده و توزیع‌کننده برق، برای برق‌رسانی به این مناطق انگیزه پیدا کنند.

انرژی وب چینChain Energy Web چطور کار می کند؟

پلتفرم انرژي وب Energy Web که سیستم عامل غیر متمرکز انرژی وب نام دارد، از سه لایه بر بستر بلاک چین انرژی وب چین، تشل می‌شود. این سه لایه به شرح زیر هستند:

لایه اپلیکیشن‌ها: این لایه که بالاترین لایه پلتفرم را می‌سازد از اپلیکیشن‌های وقاعی که امکان تعامل با کاربران را فراهم می‌آورند، ساخته می‌شود. پروژه‌هایی مثل Green Proofs و EDGE بر بستر این لایه کار می‌کنند. لایه زیرساخت: لایه میانی که میزبان سرویس‌های بلاک چینی مثل استیکینگ، پل‌های میان-زنجیره‌ای و منابع هویت غیر متمرکز است. لایه اعتماد: یا Trust Layer بلاک چین اصلی پروژه همراه با تمامی عناصر سازنده آن که شامل فرایندهای تأیید بلاک، گره‌های تأییدکننده و انرژی وب توکن است. فناوری لایه اعتماد، شباهت زیابی به بلاک چین اتریوم دارد. تفاوت اصلی انرژی وب چین با اتریم در سازوکار اجماع مورد استفاده این بلاک چین است که اثبات اعتبار یا PoA نام دارد. این سازوکار اجماع در مقایسه با سازوکار اجماع اثبات کار که در بیت کوین، دوج کوین، مونرو و اتریوم ۱.۰ به کار رفته است، انرژي بسیار پایین‌تری مصرف می‌کند. در این سازوکار اجماع، فقط گره‌های تأیید شده و مسئول می‌توانند کار تأیید بلاک‌ها را انجام دهند که این مسئله تا حدود زیادی ماهیت غیر متمرکز بودن را از انرژی وب چین گرفته است.

انرژي وب توکن Energy Web Token چیست؟

ارز دیجیتال انرژی وب توکن که به اختصار EWT نامیده می‌شود، توکن بومی انرژی وب چین است که سه کاربرد مهم دارد:

پرداخت کارمزد تراکنش‌ها: کارمزد گس به تمامی تراکنش‌هایی که بر بستر انرژی وب چین انجام می‌شوند، تعلق می‌گیرد و می‌توان به استفاده از EWT کارمزد این تراکنش‌ها را پرداخت کرد. البته، کارمزد مشخص و ثابتی برای تراکنش‌ها وجود ندارد و طرف ارسال‌کننده در تراکنش، میزان کارمزد مطلوب را تعیین می‌کند. پرداخت پاداش به گره‌های تأییدکننده: از این توکن برای پرداخت پاداش به گره‌های تأییدکننده در انرژی وب چین نیز استفاده می‌شود. در این شبکه، تقریبا هر ۵ ثانیه یک بلاک ساخته می‌شود و با توجه به حضور ۴۰ گره در شبکه، هر تأیید‌کننده می‌تواند هر دو دقیقه یک بلاک را ایجاد کند و پاداش استاندارد برای استخراج هر بلاک برابر است با ۰.۸۵۴۷ توکن EWT. استیکینگ: از توکن‌های EWT می‌توان برای استیکینگ و کسب درآمد منفعل نیز استفاده کرد. قابلیت استیکینگ انرژی وب توکن هنوز در مراحل اولیه توسعه است و در حال حاضر، در Energy Web Consortia Relay Chain و یکی از اپلیکیشن‌های دیفای به نام Engine Energy Access در دسترس قرار دارد. با استیکینگ این ارز دیجیتال در هر کدام از این سرویس‌ها می‌توان بازده درصدی سالیانه (APY) به میزان قابل توجه ۱۰ درصد داشت.

مکانیسم اجماع شبکه انرژی وب چیست؟

شبکه انرژی وب چین از نوعی مکانیسم گواه اثبات اعتبار یا Proof of Authority (به‌اختصار PoA) استفاده می‌کند، که میزگرد اعتبار یا Authority Roundtable (به‌اختصار AuRa) نامیده می‌شود. در این مکانیسم اجماع تنها به تعداد معینی از نودها امکان تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید داده می‌شود. به آن‌ها نودهای تاییدکننده یا ولیدیتور (Validator) گفته می‌شود. این نودها باید واجد شرایط معیارهای خاصی مانند یک سازمان ثبت‌شده قانونی یا عضویت رسمی در بنیاد انرژی وب باشند. بنابراین اعتبارسنج‌های این شبکه نباید ناشناس باشند؛ بلکه باید فرآیند احراز هویت یا KYC را طی کنند. گره‌های تاییدکننده Energy Web Chain از اعضای شناخته‌شده کامیونیتی صنعت انرژی هستند.

با توجه به این‌که بلاکچین انرژی وب چین از کدهای شبکه اتریوم ساخته شده، نودهای این شبکه از نرم‌افزار OpenEthereum Client استفاده می‌کنند. هر کسی می‌تواند در شبکه وب چین یک نود کامل باشد؛ اما تنها آدرس‌های که در قرارداد هوشمند Validator-Set قرار دارند، می‌توانند تراکنش‌ها را تایید کرده و بلاک‌های جدید بسازند. در واقع این اسمارت کانترکت قابلیت افزودن یا حذف اعتبارسنج‌ها را ایجاد می‌کند.

مکانیزم اجماع شبکه انرژی وب، قابلیت پردازش صدها تا هزاران تراکنش در ثانیه را داشته و هدررفت انرژی را کاهش می‌دهد. توسعه‌دهندگان این شبکه ادعا می‌کنند که گواه اجماع انرژی وب، ۵۴۰۰۰ برابر کمتر از گواه اثبات کار (PoW) انرژی مصرف کرده و هزینه‌های شبکه را تا ۳۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

ارز دیجیتال انرژی وب توکن Energy Web Token چیست؟

انرژی وب توکن یا Energy Web Tokenبا نماد EWT شناخته می‌شود. خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند EWT یک توکن ERC-20 است؛ اما در واقع انرژی وب توکن یک کوین بومی است که روی زنجیره انرژی وب قرار دارد. نسخه ای‌آرسی ۲۰ این رمزارز، یعنی EWTB امکان ارتباط بین شبکه انرژی وب و اتریوم را فراهم می‌کند.

کاربردهای رمزارز EWT:

پرداخت هزینه کارمزد شبکه. پاداش بلاک به نودها. پرداخت هزینه خدماتی که موجب ارتقا و افزایش بازدهی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌شوند. به‌جز کارمزد تراکنش، کاربران و توسعه‌دهندگان ملزم به استفاده از EWT در برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر این شبکه نیستند. آن‌ها می‌توانند از سایر ارزهای دیجیتال، ارزهای فیات یا توکن‌ راهکارهای لایه دوم به‌عنوان وجه سرویس پرداختی خود استفاده کنند.

تیم توسعه‌دهنده انرژی وب

بنیاد انرژی وب یا The Energy Web Foundation (به‌اختصار EWF)، سازمان غیر انتفاعی و بنیا‌ن‌گذار پروژه انرژی وب است. این بنیاد در سال ۲۰۱۷ توسط موسسه Rocky Mountain، Grid Singularity با همراهی ده‌ها شرکت دیگر ایجاد شد.

بنیاد انرژی وب Energy Web ، در طول دو سال از طریق برگزاری چندین رویداد جذب سرمایه و با فروش ۲۱ میلیون واحد کوین انرژی وب توکن ۲۰ میلیون دلار جذب کرد. EWF به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۹ پروژه انرژی وب چین را راه‌اندازی کرد. چندی بعد، شمار شرکای انرژی وب از مرز ۱۰۰ شرکت هم گذشت. این پروژه هم‌اکنون با شرکت‌های معروفی همچون تپکو (Tepco)، زیمنس (Siemens)، شل (Shell) و اکسلون (Exelon) همکاری می‌کند. از اعضای تیم توسعه‌دهنده پلتفرم انرژی وب می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

مانی حق‌صفت (Mani Hagh Sefat) هم‌اکنون در سمت مدیر ارشد فناوری انرژی وب مشغول به‌کار است. او سال‌ها تجربه توسعه و طراحی معماری پلتفرم‌های نرم‌افزاری را دارد. والتر کوک (Walter Kok) مدیر اجرایی آزمایشگاه، مرکز نوآوری و مدیرعامل سابق انرژی وب است. او نزدیک سه دهه، تجربه رهبری راهکارهای رضایت مشتری و تیم‌های عملیاتی در محیط‌های سازمانی پیچیده و در سطح جهانی از جمله حوزه‌های فین تک، مخابرات و فناوری اطلاعات را دارد. رافائلا پیراینو (Raffaella Piraino) مدیر ارشد مالی انرژی وب است. او همچنین به‌عنوان دبیر شورای بنیاد و عضو هیئت‌مدیره شرکت دختر Energy Web AG فعالیت می‌کند. رافائلا سابقه مدیریت در حوزه اقتصاد در شرکت‌های مختلف بین‌المللی مستقر در سوئیس را دارد. تخصص او سازماندهی و تجدید ساختارهای اقتصادی شرکت‌ها است. میکا رون (Micha Roon) مدیر ارشد نوآوری پروژه انرژی وب است. او اذعان می‌کند که ۳۰ سال تجربه در صنعت فناوری اطلاعات به او آموخته که آینده این حوزه غیرمتمرکز و متن‌باز خواهد بود. میکا رون تجربه فعالیت در سمت‌های مشاوره بلاکچین، مدیر ارشد فناوری، حضور در هیئت مدیره و توسعه بلاکچین را دارد. انرژی وب (Energy Web) اولین بلاکچین عمومی توسعه‌یافته در سطح سازمانی منحصر به صنعت انرژی است. اکوسیستم انرژی وب Energy Web شامل ابزارهای پیشرو، اپراتورهای شبکه، توسعه‌دهندگان انرژی‌های تجدید‌پذیر، خریداران انرژی، توسعه‌دهندگان پیشرو در حوزه اینترنت اشیا، مخابرات و غیره است. این پلتفرم علاوه‌بر ارائه زیرساخت، ابزارها و امکاناتی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز مرتبط با صنعت انرژی را به‌وجود بیاورد. یکی از دلایل اصلی گرمایش جهانی، افزایش انتشار کربن به درون جو پس از انقلاب صنعتی است. با اینکه تلاش‌های زیادی برای کاهش انتشار کربن به اتمسفر صورت گرفته و قراردادهایی بین‌المللی به این منظور به امضاء رسیده است اما هنوز هم بخش عمده برق دنیا با استفاده از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود که مهم‌ترین نقش را در انتشار کربن به درون اتمسفر سیاره ما دارند.

در چنین شرایطی، بلاک چین‌هایی مثل بیت کوین و دوج کوین که بر اساس الگوریتم اجماع اثبات کار فعالیت می‌کنند، با مصرف بالای برق توسط ماینرهای خود، در انتشار کربن به درون اتمسفر تأثیرگذار هستند. با این حال، صنعت بلاک چین می‌تواند به جای انتشار بیشتر کربن در جو، به کاهش این مشکل کمک کند. پروژه Energy Web Token با همین هدف راه‌اندازی شده است.

انرژی وب چین Energy Web Chain یک شبکه بلاک چینی است که امکان ایجاد یک بازار آزاد برای خرید و فروش انرژی و رهگیری تراکنش‌ها به منظور شناسایی منبع مورد استفاده برای تولید آن انرژی را فراهم می‌آورد. این بلاک چین از الگوریتم اجماع اثبات اعتبار برای تأیید بلاک‌ها استفاده می‌کند و تنها شرکت‌های بزرگ تولید و توزیع برق می‌توانند به عنوان گره در این شبکه فعالیت داشته باشند.

انرژی وب توکن Energy Web token یا EWT توکن بومی این پروژه است که از آن برای پرداخت کارمزد کارمزدهای این بلاک چین، پاداش دادن به گره‌های تأییدکننده و استیکینگ استفاده می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.