شورت اسکوییز (Short Squeeze)

شورت اسکوییز (Short Squeeze)

شورت اسکوییز Short Squeeze زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک دارایی با افزایش شدیدی مواجه می‌شود؛ زیرا فروشندگان استقراضی بسیار زیادی مجبور به خروج از وضعیت معاملاتی خود می‌شوند. فروشندگان استقراضی این موضوع را در نظر دارند

که قیمت دارایی مورد نظر کاهش خواهد یافت؛ اما اگر قیمت افزایش یابد، وضعیت‌های فروش استقراضی با ضررهای نامشخص و هنگفتی مواجه می‌شوند. با افزایش قیمت، فروشندگان استقراضی ممکن است مجبور به بستن پوزیشن‌های معاملاتی خود شوند. این موضوع ممکن است از طریق فعالسازی سفارش‌های حد ضرر (Stop-loss) و نقدشوندگی‌ها (برای معاملات مارجین و قراردادهای آتی) رخ دهد. هم‌چنین ممکن است به خاطر این موضوع باشد که خود معامله‌گران به بستن وضعیت‌های معاملاتی خود اقدام کرده تا از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند. بنابراین چگونه فروشندگان استقراضی پوزیشن‌های معاملاتی خود را می‌بندند؟ پاسخ این است که این فروشندگان اقدام به خرید می‌کنند. به همین دلیل است که شورت اسکوییز Short Squeeze منجر به افزایش شدید و ناگهانی قیمت می‌شود. با بسته شدن وضعیت‌های معاملاتی توسط فروشندگان استقراضی، افزایش سفارشات خرید منجر به تشدید شرایط موجود می‌شود. بدین ترتیب، فشار مواضع استقراضی معمولا با افزایش حجم معاملات نیز همراه است.

در اینجا باید به نکته دیگری دقت کنیم. هرچه سود فروش استقراضی بیشتر باشد، راحت‌تر فروشندگان را در دام قرار می‌دهد و آنها را مجبور به بستن وضعیت معاملاتی خود می‌کند. به عبارت دیگر، هرچه نقدینگی بیشتری در دام قرار بگیرد، به دلیل وجود شورت اسکوییز Short Squeeze شاهد افزایش نوسان قیمت خواهیم بود. بدین ترتیب، شورت اسکوییز short squeeze یک افزایش موقتی در تقاضا و کاهش در عرضه است. فروش استقراضی یا ورود به پوزیشن‌های شورت (Short) به معامله‌کنندگان امکان می‌دهد تا از کاهش قیمت دارایی، سود کسب کنند. این یک روش بسیار رایج برای مدیریت ریسک در زمان کاهش قیمت است. هرچند فروش استقراضی می‌تواند استراتژی معاملاتی بسیار پرریسکی باشد، زیرا نه تنها هیچگونه سقف قیمت برای دارایی وجود ندارد، بلکه اتفاقی به نام فشار فروش استقراضی یا شورت اسکوییز(Short Squeeze) نیز رخ می‌دهد.

پوزیشن شورت (short position) چیست؟

برای درک بهتر پوزیشن فروش (short position) بهتر است موضوع را با مثال مطرح کنیم: فرض کنید در حال تحلیل قیمت بیت کوین (BTC) هستید و از تحلیل خود نتیجه می‌گیرید که قیمت این ارز دیجیتال قرار است کاهش پیدا کند؛ با توجه به نتیجه‌ی تحلیل دو راه در پیش دارید:

راه اول خروج کامل از بازار است؛ یعنی تمام سرمایه خود را بفروشید. می‌توانید وارد پوزیشن شورت شوید و از این موقعیت به‌وجود آمده سود کسب کنید.

با افزایش قیمت، معامله‌گران short position، برای جلوگیری از ضررهای جبران‌ناپذیر باید پوزیشن‌های معاملاتی خود را ببندند و از معامله و بازار خارج شوند. برخی ممکن است با فعال‌سازی حد ضرر (stop loss) و یا بستن دستی معامله این کار را انجام دهند که این روش یکی از راه‌های مدیریت ریسک در معاملات رمز ارزی است.

معامله‌گران چگونه معاملات خود را می‌بندند؟ با خرید، اقدام به بستن پوزیشن معاملاتی خود می‌کنند. زمانی که تعداد بسته شدن وضعیت معاملاتی تریدرها زیاد باشد، سفارشات خرید نیز افزایش پیدا می‌کنند و به همین دلیل است که عمل شورت اسکوییز (short squeeze) رخ می‌دهد.

در اینجا قیمت ارز دیجیتال مورد هدف به صورت ناگهانی افزایش شدیدی پیدا می‌کند؛ به عبارتی می‌توان گفت شورت اسکوییز (فشار فروش استقراضی) با افزایش حجم معاملات نیز همراه است. شورت اسکوییز در هر بازاری که بتوان شورت پوزیشن انجام داد،‌ ممکن است رخ دهد. هر چه سود این نوع معاملات بیشتر باشد، فروشندگان راحت‌تر در دام شورت اسکوییز قرار می‌گیرند و مجبور به بستن وضعیت مالی می‌شوند.

نقطه مقابل شورت اسکوییز short squeeze چیست؟

حالت‌های مختلفی مانند فشار خرید استقراضی (Long Squeeze) و شورت کاورینگ (Short Covering) وجود دارد که نقطه مقابل شورت اسکوییز هستند.

معامله‌گران در شورت کاورینگ برای پوشش ریسک پوزیشن فروش استقراضی خود، اقدام به خرید دارایی مورد معامله می‌کنند. برای مثال تریدری را تصور کنید که به میزان ۵۰۰ سهم و در قیمت ۳۰ دلار روی یک دارایی پوزیشن شورت می‌گیرد. اگر قیمت کمتر از ۳۰ دلار شود، تریدر سود می‌کند. مثلا قیمت ۱۰ دلار را در نظر داشته باشید. در این نقطه معامله‌گر به‌ازای هر سهم ۲۰ دلار سود کرده است. حال برای اینکه فرد مورد نظر ریسک معامله‌اش را پوشش دهد،‌ ۵۰۰ سهم از دارایی مورد نظر را در قیمت ۱۰ دلار می‌خرد. به این کار Short Covering می‌گویند.

حالت بعدی، Long Squeeze است. البته لانگ اسکوییز چندان رایج نیست. این وضعیت به زمانی گفته می‌شود که با افزایش فشار فروش، خریدهای استقراضی در دام قرار می‌گیرند و منجر به کاهش شدید و ناگهانی قیمت شوند.

چگونه شورت اسکوییز را پیش‌بینی کنیم؟

شورت اسکوییز به عنوان یک عمل سریع و غیر قابل پیش‌بینی شناخته می‌شود، اما روش‌هایی وجود دارد تا قبل از وقوع حادثه بتوان حدس زد.

فشار خرید بالا اگر در معاملات یک ارز دیجیتال تعداد خرید بالایی را مشاهده کردید، مراقب دارایی خود باشید؛ زیرا ممکن است یک شورت اسکوییز در انتظار شما باشد.

نسبت معاملات خرید و فروش نسبت معاملات خرید و فروش (Long/Short Interest Ratio) احساسات بازار را نشان می‌دهد و از تقسیم حجم معاملات لانگ و شورت به‌دست می‌آید. اگر حجم معاملات شورت بیشتر از معاملات لانگ باشد، معامله‌گران انتظار کاهش قیمت را دارند و نقدینگی زیادی در بازار ارز دیجیتال هدف قرار دارد؛ حال اگر قیمت افزایش پیدا کند، معامله‌گران از موقعیت معاملاتی خود خارج می‌شوند و شورت اشکوییز رخ خواهد داد.

نرخ بهره معاملات فروش نرخ بهره معاملات فروش (Short Interest) نسبت تعداد توکن‌های فروخته شده به کل کوین‌های موجود را نشان می‌دهد. هر چه این نرخ بیشتر باشد، احتمال وقوع شورت اسکوییز نیز بیشتر می‌شود.

اندیکاتور RSI در محدوده زیر ۳۰ اندیکاتور RSI فروش بیش از حد و خرید بیش از حد را با مقیاسی از ۰ تا ۱۰۰ نشان می‌دهد. زمانی که محدوده قیمت نمایشی در این اندیکاتور زیر ۳۰ باشد، به این معنی است که عرضه و فروش دارایی بیش از حد است و اگر ادامه پیدا کند، موجب افزایش قیمت شده و در نهایت شورت اسکوییز رخ می‌دهد.

شورت اسکوییز short squeeze زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گران در شورت پوزیشن مجبور به بستن موقعیت‌های معاملاتی خود شوند که در نهایت به افزایش شدید قیمت منجر می‌شود. شورت اسکوییز در بازارهایی که دارای لوریج (اهرم) بالا هستند، می‌تواند بی‌ثبات باشد. هنگامی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از اهرم بالا استفاده می‌کنند، حرکت افزایش قیمت سریع‌تر عمل می‌کند. حتما قبل از ورود به شورت پوزیشن، مطمئن شوید که پیامدهای ممکن را بررسی و نیز درک خوبی از آن‌ها پیدا کرده‌اید؛ در غیر این صورت احتمال خسارت‌هایی با درصد بالا (حتی لیکویید شدن) وجود دارد. ه شورت اسکوییز ، Short Squeeze هنگامی رخ می‌دهد که فروشندگان استقراضی در دام می‌افتند و برای جلوگیری از ضرر و زیان، اقدام به بستن پوزیشن‌های خود می‌کنند.

نمونه‌هایی از فشار مواضع استقراضی

وقوع شورت اسکوییز Short Squeeze در بازارهای بورس بسیار رایج است. این موضوع معمولا به دلیل احساس نامناسب درباره یک شرکت، قیمت بالای سهام و تعداد زیاد پوزیشن‌های فروش استقراضی رخ می‌دهد. در صورتی که خبرهای مثبت و خوب غیرمنتظره‌ای منتشر شود، تمام وضعیت‌های فروش استقراضی مجبور به خرید می‌شوند و این موضوع، افزایش قیمت سهام را به دنبال دارد. در نتیجه، شورت اسکوییز بیشتر از این‌که یک اتفاق فاندامنتال باشد، یک الگوی تکنیکال است.

طبق تخمین‌های انجام شده، سهام شرکت تسلا یکی از سهامی است که بیشترین فروش استقراضی را در طول تاریخ داشته است. در نتیجه، قیمت آن با چندین افزایش شدید همراه بوده و احتمالا فروشندگان استقراضی بسیار زیادی را در دام انداخته است.

شورت اسکوییز short squeeze در بازار ارزهای دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال و به ویژه در بازار بیت کوین نیز وقوع شورت اسکوییز Short Squeeze کاملا رایج است. بازار اوراق مشتقه بیت کوین از پوزیشن‌هایی با لوریج (اهرم) زیاد بهره می‌برد. این پوزیشن‌ها ممکن است با نوسان‌های اندک قیمت در دام قرار بگیرند و یا نقد شوند. بدین ترتیب، شورت اسکوییز و لانگ اسکوییز دائما در بازارهای BTC رخ می‌دهد. اگر می‌خواهید در هنگام این نوسان‌ها در دام نیفتید یا پوزیشن معاملاتی شما لیکویید نشود، با دقت زیاد به بررسی مقدار لوریج مدنظر خود بپردازید. هم‌چنین باید از استراتژی مدیریت ریسک مناسبی نیز بهره ببرید.

چگونه از شورت اسکوییز short squeeze یک دارایی مطلع شویم؟

برای اینکه متوجه شویم یک دارایی شورت اسکوییز short squeeze شده است، دو معیار وجود دارد. اولین مورد بهره فروش استقراضی (short interest) و دومین معیار نرخ بهره فروش استقراضی (short interest ratio) است.

بهره فروش استقراضی: تعداد کل سهام شورت‌شده نسبت به کل سهام موجود (درصد) نرخ بهره فروش استقراضی: تعداد کل سهام شورت‌شده تقسیم بر میانگین حجم معاملات روزانه سهام پیگیری آمار مربوط به بهره فروش استقراضی به شما این امکان را می‌دهد که تغییر احساسات (sentiment) سرمایه‌گذاران را نسبت به یک دارایی متوجه شوید. هرچه یک دارایی موقعیت سفته‌بازی بیشتری داشته باشد، Short Interest بیشتری خواهد داشت. برای مثال اگر به‌طور معمول، بهره فروش استقراضی بین ۱۵ تا ۳۰ درصد است. اگر Short Interest یک دارایی یا یک سهم بیشتر یا کمتر از این بازه شود، سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به آن دارایی بیشتر دقت کنند. اگر مقدار بهره فروش استقراضی کمتر باشد، نشان‌دهنده این است که قیمت به‌سرعت بالا رفته است یا فروشندگان در حال بستن پوزیشن‌های شورت هستند؛ زیرا قیمت به شرایط باثبات رسیده است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.