دوج چین (Dogechain) و تاثیر آن بر دوج کوین

دوج چین (Dogechain) و تاثیر آن بر دوج کوین

پروژه دوج چین Dogechain بین طرفداران میم کوین‌ها، مخصوصا هواداران ایلان ماسک و دوج کوین سروصدا به‌پا کرده است؛ نام این پروژه به کاوشگر رسمی بلاک چین دوج کوین شباهت دارد که باعث شده تا برخی افراد این دو پروژه را اشتباه بگیرند.

دوج کوین، میم کوینی است که توسط دو مهندس نرم‌افزار به عنوان شوخی با ارزهای دیجیتال توسعه یافت، اما کم کم چهره‌ای جدی به خود گرفت؛ با این حال، با توجه به تشابه اسم، دوج چین Dogechain پروژه‌ای نیست که توسط همین تیم توسعه و راه‌اندازی شده باشد.

دوج چین (Dogechain) چیست؟

دوج چین Dogechain پروژه نسبتا جدیدی است که در ۱۳ آگوست ۲۰۲۲ توسط تیمی ناشناس راه‌اندازی شد؛ تنها با گذشت ۷۲ ساعت، ۲۰ هزار کیف پول و ۲۰۰ هزار تراکنش در این شبکه به ثبت رسیدند! این آمار توجه جامعه بزرگی از کریپتو را به خود جلب کرد.

دوج چین (Dogechain) یک راه‌حل غیر رسمی لایه ۲ برای توسعه امکانات دوج کوین است؛ البته لایه ۲ بودن آن به این منظور نیست که بر بستر شبکه دوج کوین قرار گرفته و فعالیت می‌کند!

دوج کوین فورکی از شبکه بیت کوین است اما شبکه دوج چین Dogechain، بلاک چینی سازگار با EVM (ماشین مجازی اتریوم) و فورکی از شبکه پالیگان است. با توجه به این توضیحات، دوج چین Dogechain رقیب دوج کوین نیست و می‌توان گفت که دوج چین Dogechain برای برقراری ارتباط بین شبکه دوج کوین و DeFi توسعه یافته است. از آنجا که دوج کوین تنها برای پرداخت کارمزد شبکه و نگهداری در کیف پول است، کاربران آن با استفاده از دوج چین Dogechain می‌توانند به بازی‌های بلاک چینی، برنامه‌های دیفای و NFTها دسترسی داشته باشند.

Dogechain خود را پروژه لایه ۲ معرفی می‌کند زیرا عملکردی مشابه با یک بریج بلاک چین دارد. البته با دید ما نسبت به راه‌حل‌های لایه ۲ متفاوت است؛ زیرا دوج چین خارج از شبکه هدف کار می‌کند اما سایر راه‌حل‌های لایه ۲ (مانند پروژه‌های لایه ۲ اتریوم) دقیقا بر بستر همان شبکه فعالیت می‌کنند.

به عبارت دیگر، این پروژه جدید به دنبال ایجاد مقیاس‌پذیری، امنیت، استحکام و سودمندی برای شبکه Dogecoin است.

دوج چین Dogechain چیست؟

دوج چین (Dogechain) در ۱۳ آگوست ۲۰۲۲ توسط تیمی ناشناس راه‌اندازی شد. تنها ۷۲ ساعت بعد، ۲۰هزار کیف پول جدید ساخته شد و بیش از ۲۰۰ هزار تراکنش در این شبکه تایید شد. این استقبال پرشور توجه جامعه کریپتو را به این پروژه تازه‌وارد جلب کرد.

دوج چین (Dogechain) یک راهکار لایه دو است و به منظور توسعه امکانات پروژه دوج کوین طراحی شده است. البته منظور از لایه دو بودن این نیست که در بستر شبکه دوج کوین قرار می‌گیرد و با آن سازگاری دارد. چون برخلاف شبکه دوج کوین، Dogechain بلاکچینی سازگار با ماشین مجازی اتریوم و فورک بلاکچین پالیگان (ساخته شده از شبکه پالیگان است) است. در حالیکه دوج کوین فورک شبکه بیت کوین است. با این حال دوج چین رقیب Dogecoin نیست. هدف دوج چین برقراری ارتباط میان شبکه دوج کوین و امور مالی غیرمتمرکز است.

همانطور که می‌‌دانید کاربرد فعلی رمزارز دوج در حال حاضر فقط پرداخت کارمزد شبکه و نگهداری در کیف پول است. با کمک دوج چین هولدرهای دوج کوین می‌توانند به انواع برنامه‌های دیفای، NFT و بازی‌های بلاکچینی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل خود را نوعی راهکار لایه دو معرفی می‌کند که البته با تلقی ما از راهکارهای لایه ۲ متفاوت است. دوج چین در واقع برخلاف سایر راهکارهای لایه دو (مثلا لایه دوم‌های اتریوم) خارج از اکوسیستم هدف (یعنی دوج کوین) کار می‌کند. اما با توجه به کاربرد آن عملکردی مشابه یک پل بلاکچینی یا بریج دارد. چون هولدرهای Doge را قادر به ورود به اکوسیستم اتریوم و فعالیت در فضای دیفای، گیم و NFT می‌کند.

دوج چین Dogechain چطور کار می‌کند؟

دوج کوین یک بلاکچین مستقل و سازگار با EVM است. این بلاکچین از فریم‌ورک پالیگان اج (Polygon Edge) قدرت می‌گیرد. پالیگان اج، فریمورکی است که منحصرا برای طراحی بلاکچین‌های مقیاس‌پذیر و سازگار با اتریوم ساخته شده است. البته دوج چین Dogechain با وجود استفاده از زیرساخت‌های پالیگان، امنیت خود را به صورت مستقل تامین می‌کند. یعنی برای امنیت به نودهای خود متکی است. این بلاکچین برای اجماع از الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) بهره می‌برد. کاربران می‌توانید با استیکینگ یا سپرده‌گذاری توکن‌های دوج چین Dogechain نود این شبکه شوند و بلاک‌ها را اعتبارسنجی کنند.
سازگاری با ماشین مجازی اتریوم مهم‌ترین مزیت سازگاری با EVM افزایش قابلیت همکاری با اکوسیستم اتریوم است. بنابراین هر قرارداد هوشمندی که در شبکه اتریوم است را به راحتی و بدون تغییر می‌توان به دوج چین انتقال داد.

پروتکل کراس چین دوج چین Dogechain پروتکل بین زنجیره‌ای یا کراس چین یک جزء مهم در اکوسیستم دوج چین است. چون بلاکچین دوج چین Dogechain را به دوج کوین متصل می‌کند. می‌توانید از این پروتکل برای تبادل DOGE با wDOGE (توکن دوج کوین در شبکه دوج چین) استفاده کنید. برای ساخت wDOGE کافی است، معادل آن توکن دوج به این پروتکل ارسال کنید و برای دریافت دوج هم می‌توانید wDOGE خود را بسوزانید.

حاکمیت غیرمتمرکز اعضای کامیونیتی (هولدرهای توکن) می‌توانند ایده بدهند، اختیارات پروژه را در قالب پروپوزال تعیین کرده و در مورد مسائل و فعالیت‌های مرتبط با بلاکچین رای بدهند.

دوج چین Dogechain را می‌توان نوعی پل بلاکچینی یا بریج دانست. هولدرهای دوج کوین با استفاده از این پل می‌توانند توکن‌های خود را انتقال دهند، NFT بخرند و در پروژه‌های دیفای مختلف مشارکت کنند. اما دوج چین Dogechain چگونه این این امکان را فراهم می‌کند؟ کاربران می‌توانند دوج کوین‌های خود را از طریق ارسال به یک قرارداد هوشمند به wrapped Dogecoin (یا wDOGE) تبدیل کنند و برعکس با ارسال توکن‌های رپد دوج کوین به قرارداد هوشمند، دوج کوین دریافت کنند.

توکن دوج چین Dogechain چیست؟

توکن دوج چین Dogechain با نماد DC شناخته می‌شود. DC توکن حاکمیتی بلاکچین دوج چین Dogechain است که با استاندارد ERC20 ساخته شده و در بستر اتریوم قرار دارد. کاربرد اولیه آن پرداخت کارمزد شبکه و استیکینگ یا سپرده‌گذاری برای انتخاب به عنوان نود در شبکه دوج چین Dogechain است. همچنین هولدرهای دوج چین می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی پروژه مشارکت کرده و از مزایای عضویت در باشگاه خصوصی اتحاد دوج چین در دیسکورد بهره‌مند شوند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.