هولد کردن یا هودل (HODL) ارز دیجیتال

هولد کردن یا هودل (HODL) ارز دیجیتال

هولد ارز دیجیتال به‌سرعت به رویکردی در سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال تبدیل شد که در آن، معامله بر اساس تغییرات قیمت کوتاه‌مدت منع می‌شد. این رویکرد به‌خوبی منطق کاربری را که به او اشاره می‌شود، نمایش می‌دهد:

معامله‌گران تازه‌کار ممکن است زمان مناسب برای انجام معامله و پول خود را از دست بدهند و کمتر از چیزی که با هولد ارز دیجیتال می‌توانند سود کنند، به دست بیاورند.سرمایه‌گذارانی که هولد ارز دیجیتال را به‌عنوان رویکرد معاملاتی خود انتخاب می‌کنند، به کلی از این نوسان‌ها صرف‌نظر می‌کنند. آن‌ها به‌سادگی، فقط ارز دیجیتال خود را هولد یا نگهداری می‌کنند که خود سبب می‌شود از رویکردهای احساسی در بازار پُرنوسان ارزهای دیجیتال در امان باشند. این سرمایه‌گذاران به دنبال سودهای چندین برابری هستند و تا زمانی که قیمت به آستانه مدنظر آن‌ها نزدیک نشده باشد، چندان توجهی به بازار نمی‌کنند.

دسته دیگری از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، شامل افراد معتقد به ارز دیجیتال می‌شوند که برای آن‌ها هولد ارز دیجیتال چیزی بیشتر از فرار از اشتباهات احساسی در بازار است. این سرمایه‌گذاران که به‌عنوان معتقدان حقیقی ارز دیجیتال نیز شناخته می‌شوند، باور دارند که درنهایت، ارزهای دیجیتال جایگزین پول‌های رسمی می‌شوند و چارچوب تمام ساختارهای اقتصادی آینده را ایجاد می‌کنند. از این نگاه، برای آن‌ها تبدیل ارزهای دیجیتال به هر میزان پول رسمی هم تفاوتی ندارد. بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال با وعده ایجاد تغییر و حتی انقلاب در بازارهای مالی جهانی عرضه شدند. این محصولات ابتدا برنامه‌های کامپیوتری توزیع‌یافته‌ای بودند که از نظر مالی جدی گرفته نمی‌شدند. بیت‌کوین که امروز با ارزش‌ترین دارایی جهان محسوب می‌شود، از سال 2009 تا 2013 با قیمتی بسیار ارزان، تقریباً فقط در معاملات غیرقانونی دارک‌وب معامله می‌شد. درست همین موضوع هم سبب توجه رسانه‌ای گسترده به آن شد. بلکه باید مزایا و معایب هریک از استراتژی‌های معاملاتی هولد ارز دیجیتال یا ترید را بررسی کنید. سپس با توجه به شرایط و برنامه خود، یکی از آن‌ها یا حتی ترکیبی از آن دو را برای معامله‌گری انتخاب کنید.

معمولاً چنین گفته می‌شود که هودل ارز دیجیتال برای معامله‌گران تازه‌کار انتخاب بهتری است؛ درحالی‌که هردو روش ترید و هولد، اگر با رعایت استانداردها و اصول اجرا نشوند، خطرات زیادی را برای سرمایه افراد در پی دارند.

واقعیت این است که بازار رمزارزها در مقایسه با بازارهای مالی دیگر نوسانات بسیار بیشتری دارند. در چنین شرایطی صحبت کردن از هولد ارز دیجیتال فقط در لفظ آسان است. تصور کنید در سال 2021، زمانی که بیت‌کوین در محدوده بالای 65 هزار دلار خرید و فروش می‌شد، برای خرید اقدام کردید. در حال حاضر، بیت‌کوین در محدوده 20 هزار دلار در نیمه دوم سال 2022 معامله می‌شود. بدیهی است نشستن و تماشا کردن این وضعیت کار آسانی نیست. قطعاً به هولدرها نیز فشار روحی زیادی وارد می‌شود؛ بنابراین، نباید این‌طور تصور کرد که با هولد کردن عملاً خود را از فشارهای روانی بازار جدا می‌کنید.

در مقابل، ترید کردن ارز دیجیتال تقریباً شغلی تمام‌وقت به حساب می‌آید. فعالیت سطحی در بازار به‌عنوان تریدر، نتیجه‌ای به جز شکست در پی ندارد. باید دائماً در جریان اتفاقات درون بازار باشید. از ابزارهای تحلیل تکنیکال نهایت استفاده را ببرید تا امکان سود کردن را برای خود فراهم کنید. این موضوع نه تنها وقت زیادی از شما می‌گیرد، بلکه فشار روانی بسیار زیادی را نیز به شما تحمیل می‌کند.

اما هولد کردن این دردسرها را ندارد. پس از انتخاب ارزهای دیجیتال، آن‌ها را می‌خرید و منتظر می‌مانید تا به هدف قیمت مدنظرتان در بلندمدت دست پیدا کنند؛ بنابراین، لازم نیست تمام‌وقت در بازار حضور فعال داشته باشید. پس پاسخ این سؤال که هولد بهتر است یا ترید، تا حد زیادی به ویژگی‌های شخصیتی شما و اهداف حضورتان در بازار رمزارزها بستگی دارد. قصه پیدایش هولد HODL به سال 2013 یعنی حدود 8 سال پیش برمی‌­گردد. درست در زمانی که فعالیت در زمینه ارز های دیجیتال به مانند امروز گسترش نیافته بود. در آن زمان در سایت معروف bitcointalk سخن از بیت کوین بود. بیت کوین قیمت بسیار ناچیزی داشت و در حدود 15 دلار بود. هنوز اطلاعات زیادی در این حوزه وجود نداشت، در این میان شخصی به اسم GameKyuubi اصطلاحی را در دنیا رواج داد که تا امروز ادامه دارد، و جز استراتژی­ های اصلی و جذاب برای سرمایه گذاران حرفه ای محسوب می‌شود. بله هودل!

او اصطلاح غلطی را به عمد به اشتراک گذاشت و باعث مشهور شدن آن گشت:

I Am Hodling: او چنین نوشت، و از سرمایه گذاران خواست تا به جای فروش بیت‌کوین با قیمت کمتر، آن را ذخیره و نگهداری کنند و در آینده با قیمت بیشتری بفروشند.

HODL در حقیقت برگرفته از واژه HOLD است که در آن جای L و D به عمد پیس و پیش شده است، HOLD در زبان انگلیسی به معنای نگه‌داشتن است و اصطلاح هودل به معنای نگهداری بیت‌کوین و سایر ارز های دیجیتال است.

بررسی عمیق مفهوم هولد کردن ارز دیجیتال

بدانید که هولد یا هودل چیست، بهتر است که کمی در مورد آن عمیق‌تر شویم. برای مثال، تصور کنید که شما به عنوان یک معامله‌گر تازه‌وارد قصد دارید که سبد سرمایه‌گذاری یا پرتفوی خود را با چند ارز دیجیتال مختلف پر کنید. مطمئناً تا زمانی که شما از مهارت لازم برای معاملات و یا خرید و فروش ارز دیجیتال بهره‌مند نشوید، ترجیح می‌دهید که دارایی دیجیتال خود را برای مدت‌زمان طولانی در کیف پول خود نگهدارید و به آن دست نزنید؛ به این استراتژی، هولد کردن ارز دیجیتال گفته می‌شود.

مفهوم هولد کردن باعث به وجود آمدن اصطلاحات دیگر هم شد و به نوعی، به عنوان یک منبع الهام‌بخش برای سایر واژه‌ها مثل BUILD محسوب می‌شود؛ برای مثال، اصطلاح BUILD برای اشاره به انواع برنامه‌های کاربردی در فناوری بلاکچین به کار گرفته می‌شود. اگر بخواهیم یک بار دیگر به جمله‌ای که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، نگاهی داشته باشیم، می‌توانیم به ابعاد عمیق‌تری از این اصطلاح دست پیدا کنیم. اگر به یاد داشته باشید، ما جمله “Hold on for dear life” (برای زندگی عزیزت، دارایی خود را نگه دار) را به عنوان عبارت کامل HODL ارائه دادیم. به عقیده بسیاری از معامله‌گران دنیای کریپتوکارنسی، زمانی که قرار است، قیمت یک ارز دیجیتال (مثل بیت کوین) افزایش یابد، بهتر است که از استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال استفاده شود تا معامله‌گر دچار ضرر نشود.

هدف از هولد ارز دیجیتال، در نظر گرفتن یک چشم‌انداز طولانی برای گذر از نوسانات قیمتی است. به عبارت ساده‌تر، یک معامله‌گر با هودل کردن می‌تواند، پس از یک مدت کوتاه یا طولانی به سراغ فروش ارزهای دیجیتال نگهداری‌شده برود و آنها را با قیمتی چندبرابر گران‌تر بفروشد. هولد کردن ارز دیجیتال دارای دو نوع مختلف کوتاه‌مدت و بلندمدت است. برای مثال، یک معامله‌گر با استفاده از استراتژی هولد کوتاه مدت، می‌تواند برای ۳ یا ۶ ماه، سرمایه خود را نگه دارد و به آن دست نزند. بعضی دیگر از معامله‌گران هم با استفاده از استراتژی هولد ارز دیجیتال برای یک سال و حتی بیشتر، وارد فاز طولانی‌مدت خواهند شد.

انتخاب استراتژی هولد کردن معاملات ارزهای دیجیتال

استفاده از هولد کردن ارز دیجیتال تنها به معامله‌گران تازه‌وارد ختم نمی‌شود. در بسیاری از موارد، معامله‌گران حرفه‌ای هم دست به نگهداری بلندمدت یا کوتاه‌مدت ارزهای دیجیتال می‌زنند. اما به طور کلی، هولد کردن ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان یک انتخاب بسیار بد هم محسوب شود. برای این که بتوانید به درک بهتری در مورد هرکدام از خوبی‌ها یا بدی‌های این استراتژی دست یابید بسیاری از معامله‌گران تلاش می‌کنند که با استفاده از این استراتژی، از نوسانات قیمت فرار کنند، اما اکثر تلاش‌های این‌چنینی با برخورد با نوسانات قیمتی ناگهانی با شکست مواجه شده‌اند. حتی دقیق‌ترین پیش‌بینی‌های قیمت بر اساس تجزیه و تحلیل نمودارهای مختلف نشان داده‌اند که هیچ روشی به اندازه کافی نمی‌تواند به عنوان استراتژی کارآمد برای فرار از نوسانات قیمت محسوب شود. البته گاهی پیش می‌آید که معامله‌گر با توجه به یک برنامه هدفمند در سرمایه‎‌گذاری در حوزه کریپتوکارنسی، به هولد کردن ارز دیجیتال برای مدتی کوتاه، رو بیاورد؛ اما استفاده از این استراتژی همیشه جوابگو نیست و اصلاً تضمینی برای سودآوری از این طریق وجود ندارد.

رمزارزهای مناسب هولد کردن

بعضی از تحلیل‌گران معتقد هستند که ظهور ارزهای دیجیتال هنوز به وقوع نپیوسته است؛ چرا که غول‌های تکنولوژی جهان مثل اپل، گوگل، تسلا، سامسونگ، متا و پی پال در حال آمده شدن برای برنامه‌های بلندمدت در رابطه با دنیای کریپتوکارنسی هستند. این برنامه‌های بلندمدت نشان‌دهنده آن است که می‌توان، ارزهای دیجیتال به خصوصی را به منظور هودل کردن، در نظر داشت. ارز دیجیتال بیت کوین پادشاه همه ارزهای دیجیتال، که بر کل بازار کریپتو حاکم است، بیت کوین، ارز دیجیتال اصلی است که در سال ۲۰۰۹ توسط گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. مانند اکثر ارزهای دیجیتال، بیت کوین بر روی یک بلاک‌ چین اجرا می‌شود که شبکه‌ای متشکل از هزاران رایانه است که تراکنش‌ها را در زمان واقعی و بدون دخالت واسطه‌ ها تأیید می‌کند. این اولین انتخاب همه سرمایه‌گذاران کریپتو است و این آن را به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال بلندمدت برای خرید و نگهداری در سال ۲۰۲۲ تبدیل می‌کند.

ارز دیجیتال اتریوم اتریوم یکی‌دیگر از بهترین ارز دیجیتال برای هولد است. بلاک‌چین اتریوم دارای ارز دیجیتال خود به نام اتر است. اتر سوخت شبکه‌ ای است که از آن در قالب پرداخت یا هزینه اجرای هر تراکنش استفاده می‌کند. بلاک‌ چین عمدا از ارز دیجیتال استفاده می‌کند تا از کدهای بیهوده جلوگیری کند و زنجیره سالم بماند.

ارز دیجیتال لایت کوین لایت کوین در لیست تقریباً مشابه بیت‌کوین است، اما با برخی تغییرات جزئی. این یک ارز دیجیتال منبع باز و همتا به همتا است. همچنین، می توان از آن به عنوان یک شبکه اجماع مبتنی بر اسکریپت استفاده کرد.

ارز دیجیتال تتر همانطور که گفتیم فرق هولد با ترید در نحوه سرمایه‌گزاری است که در آن‌ها انجام می‌شود. تتر برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال مفید است؛ زیرا راهی برای جلوگیری از نوسانات شدید سایر ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. این باعث ایجاد نقدینگی برای پلتفرم‌ های مبادله می‌شود، استراتژی‌های خروج بدون هزینه برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند، و انعطاف‌ پذیری و ثبات را به پرتفوی سرمایه‌گذاران می‌افزاید.

تفاوت هولدینگ ارز دیجیتال با استیکینگ

هولدینگ ارز دیجیتال به معنای خرید یک یا چند ارز و نگهداری آن در کیف پول است. در این حالت شخص ارزهای خود را برای میان مدت و طولانی مدت نگهداری می کند تا بعد از افزایش قیمت برای فروش آن ها اقدام نماید. استیکینگ به حالتی گفته می شود که شما در آن ارزهای دیجیتال خود را در داخل شبکه قفل می کنید. در این حالت از ارزهای شما به عنوان نود استفاده می شود و تراکنش های مختلف شبکه با کمک آن ها انجام می شود.

به استیکینگ سهام گذاری نیز گفته می شود که ممکن است آن را با این نام بشناسید. مورد دیگری که باید به آن دقت کنید این است که شما در سهام گذاری سود ثابت سالیانه دریافت می کنید. میزان این سود با توجه به نوع ارز دیجیتال می تواند متفاوت باشد. معمولا این سود در حدود ۱۰ درصد و به صورت سالیانه خواهد بود. این در حالی است که در هولدینگ چنین سودی وجود ندارد. در واقع شما در هولدینگ فقط به ازای گران تر شدن ارز مورد نظر خود سود خواهید کرد. با توجه به تفاوت هایی که بین هولدینگ و استیکینگ وجود دارد، شما می توانید بعد از انجام بررسی های مختلف یکی از آن ها را انتخاب کنید. در بازار ارزهای دیجیتال، هر سرمایه‌گذار استراتژی خاص خود را دارد. برخی افراد ترید کوتاه‌مدت را می‌پسندند و برخی دیگر نیز هودل کردن را انتخاب می‌کنند؛ اما نکته‌ای که در هر دو استراتژی مهم است، مدیریت ریسک است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.