رویکرد بالا به پایین در کریپتو

رویکرد بالا به پایین در کریپتو

بازار ارزهای دیجیتال پر از پروژه‌های مختلف است که هرکدام، مدعی ارائه ویژگی‌های نوینی هستند. بدون شک، انتخاب بهترین پروژه از میان سیل عظیم پروژه‌ها کاری دشوار است. رویکردهای مختلفی

برای تحقیق در رابطه با پروژه‌های ارز دیجیتال و انتخاب موارد آینده‌دار وجود دارد.یکی از این رویکردها، رویکرد بالا به پایین (The Top-to-Down Approach) است.

رویکرد بالا به پایین در کریپتو چیست؟

در رویکرد بالا به پایین در کریپتو شما یک قدم به عقب بر‌داشته و تصویر بزرگتری از صنعت ارز دیجیتال را بررسی می‌کنید. در این رویکرد سوالاتی مانند صنعت ارز دیجیتال به کجا می‌رود، بزرگترین موانع پیش روی این صنعت چه چیزی هستند، چه مشکلاتی بیشترین راه‌حل‌ها را در اختیار دارند و اینکه آیا کسی روی مشکل مدنظرمان کار کرده است مطرح می‌شود.

این نگاه را می‌توان نگاه کلان به صنعت ارز دیجیتال نامید. البته نباید آن را با دید ماکرو یا کلان در اقتصاد سنتی اشتباه گرفت. در حقیقت، در رویکرد بالا به پایین شما سعی می‌کنید به جای آینده بازار، آینده کل صنعت ارز دیجیتال را در ماه‌ها، سال‌ها و یا حتی دهه‌های آتی پیش‌بینی کنید.

مردم اغلب اوقات، در پیش‌بینی‌های خود در رابطه با ۲ سال آینده، اغراق می‌کنند و آنچه که ممکن است در ۱۰ سال آینده اتفاق بیفتد را بررسی نمی‌کنند.

در رویکرد بالا به پایین برای تحقیق در رابطه با پروژه‌های ارز دیجیتال، ابتدا یک اصل بزرگ را در نظر می‌گیریم و سپس آن را به چندین اصل کوچک‌تر تقسیم و در نهایت، پروژه‌هایی که با این اصول مرتبط هستند را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنیم. همواره به خاطر داشته باشید که در این رویکرد، ابتدا این اصول اهمیت دارند و پس از آن ادعاهای پروژه‌ها مطرح می‌شوند. در حقیقت، فرض بر این است که اگر یک اصل درست از آب در بیاید، ادعاهای مرتبط با آن نیز درست خواهند بود. رویکرد بالا به پایین هنگام تحقیق در رابطه با پروژه‌های ارز دیجیتال، بسیار دشوارتر از رویکرد پایین به بالاست و به تلاش بیشتری احتیاج دارد. برای درک بهتر رویکرد بالا به پایین در ارز دیجیتال بد نیست که مفهوم رویکرد پایین به بالا را نیز با یکدیگر مرور کنیم.

منافع سرمایه گذاری از بالا به پایین

تاکنون ، رویکرد از بالا به پایین ممکن است بی عیب به نظر برسد. با این حال ، سرمایه گذاران باید چند عامل دیگر را نیز در نظر بگیرند. مهمتر از همه ، احتمالاً تحقیق شما نادرست است و باعث می شود فرصتی از دست برود. به عنوان مثال ، اگر رویکرد بالا به پایین نشان دهد که بازار در آینده نزدیک به سمت پایین تر ادامه خواهد یافت ، ممکن است منجر به مواجهه کمتر با سهام شود. اما اگر تحلیل شما اشتباه باشد و تجمع بازار انجام شود ، نمونه کارها در معرض دید بازار قرار نمی گیرند و از دستاوردهای تجمع نیز غافل می شوند.

سپس مشکل سرمایه گذاری کم در بازار گاوی وجود دارد که می تواند اثبات شود در دراز مدت پرهزینه است. سقوط دیگر در سیستم هنگامی اتفاق می افتد که بخش ها از تجزیه و تحلیل حذف می شوند. در نتیجه کلیه سهام موجود در این بخش به عنوان سرمایه گذاری ممکن درج نمی شود.سرانجام ، وقتی بازار نزدیک به پایین باشد ، سرمایه گذاران می توانند سهام معامله را از دست ندهند.

رویکرد پایین به بالا در کریپتو به چه معناست؟

هنگام تحقیق برای انتخاب بهترین پروژه ارز دیجیتال، اکثر مردم، سرمایه‌گذاران خرد یا نهنگ‌ها از روشی با نام «رویکرد پایین به بالا» یا The Down-to-Top Method استفاده می‌کنند.

این رویکرد شامل بررسی پارامترهای مختلفی مانند ارزش کل قفل‌شده (TVL) در وب‌سایت DeFillama، فعالیت کیف پول نهنگ‌ها، پست‌های توییتری، پروژه‌های مختلف در لانچ پد بایننس، ردیاب‌های قرارداد هوشمند، تحلیل آنچین و… است و در صورتی که شما هم در هنگام سرمایه‌گذاری از این پارامترها استفاده می‌کنید، بدون اینکه بدانید این رویکرد را به کار گرفته‌اید. رویکرد پایین به بالا اگرچه ممکن است در شرایط خاصی به خوبی جواب دهد، در درازمدت چندان پایدار نیست. در حقیقت، این رویکرد، مانند حملات بروت فورس (Brute Force) عمل می‌کند. حملات بروت فورس، یک روش آزمون و خطا برای رمزگشایی داده‌ها هستند که استراتژی فکری خاصی را به کار نمی‌گیرد و کورکورانه، ترکیبات مختلفی از کاراکترها را امتحان کرده تا در نهایت، ترکیب صحیح پیدا شود.

به زبان ساده، رویکرد پایین به بالا، کارایی مشخصی ندارد و درست مشابه پیدا کردن مقدار کمی طلا در حجم زیادی از خاک است؛ بدون هیچ جهت یا چارچوب خاصی. در حقیقت می‌توان گفت در این رویکرد شانس به مقدار زیادی دخیل است.

روش‌های معمول تحقیق در رابطه با پروژه‌های ارز دیجیتال تا حدودی سطحی هستند و اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت جوابگو باشند، به ندرت، تا ۶ ماه یا بیشتر دوام می‌آورند. به همین خاطر، نیاز است تا کمی آن را تغییر دهیم. رویکرد پایین به بالا و بررسی پارامترهایی که بالاتر گفتیم، در بهترین حالت، نتایج متوسطی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد و بدون شیوه مطالعاتی معکوس آن، یعنی رویکرد بالا به پایین، ناقص است.

رویکرد مثبت بالا به پایین

طرفداران رویکرد از بالا به پایین استدلال می کنند که این سیستم می تواند به سرمایه گذاران در تعیین تخصیص دارایی ایده آل برای نمونه کارها در هر نوع محیط بازاری کمک کند. غالباً یک رویکرد از بالا به پایین وضعیتی را کشف می کند که ممکن است برای سرمایه گذاری های بزرگ در سهام نباشد. توانایی حفظ سرمایه گذاران از سرمایه گذاری بیش از حد در سهام در بازار خریس بزرگترین طرفدار سیستم است. هنگامی که یک بازار در حال نزولی است ، احتمال انتخاب سرمایه گذاری برنده به طرز چشمگیری کاهش می یابد حتی اگر سهام تمام شرایط لازم را برآورده کند. هنگام استفاده از سیستم پایین به بالا ، یک سرمایه گذار قبل از در نظر گرفتن وضعیت بازار ، تعیین می کند که کدام سهام را خریداری کند. این نوع رویکرد می تواند باعث شود که سرمایه گذاران بیش از حد در معرض سهام ها قرار بگیرند و پرتفوی به احتمال زیاد ضرر خواهد دید.

از دیگر مزایای رویکرد از بالا به پایین ، تنوع بین نه تنها بخش های برتر ، بلکه بازارهای پیشرو خارجی نیز است. این امر منجر به ایجاد سبد متنوع در بخش ها و مناطق با ارزش سرمایه گذاری برتر می شود. به این نوع سرمایه گذاری در بعضی از حلقه های کوچک به عنوان ‘تبدیل’ یاد می شود که ترکیبی از تمرکز و تنوع است.

به آینده و موفقیت صنعت ارز دیجیتال امید زیادی داشته باشید

همانطور که گفتیم، رویکرد بالا به پایین در کریپتو مربوط به نگاه طولانی‌مدت است و به هیچ‌وجه در کوتاه‌مدت جواب نخواهد داد. در حقیقت، در این رویکرد، همه‌ چیز به گذر زمان بستگی دارد.

فرض اصلی ما بر این است که دنیای غیرمتمرکز، در نهایت بر جهان فعلی ما چیره خواهد شد و این فناوری ساختار جامعه را به شیوه‌های مختلفی شکل خواهد داد. شما برای تحقق این آینده باید شور و امید بسیاری داشته باشید و قرار نیست مانند یک سرمایه‌گذار مقطعی یا فردی که به دنبال سود است رفتار کنید. لازمه رویکرد بالا به پایین کسب اطلاع از فناوری‌هایی است که در صنعت ارز دیجیتال وجود دارند. در حقیقت، در این رویکرد، به جای اینکه صرفا در یک توکن ERC20 سرمایه‌گذاری کرده باشید، باید بدانید این استاندارد چیست و چگونه کار می‌کند.

مطالب بسیار زیادی در رابطه با مبانی کریپتو و فناوری بلاکچین وجود دارد. به عنوان مثال، زمانی که به دنبال ارزیابی پروژه‌های لایه دوم اتریوم هستید، باید حتما از چگونگی کار کردن شبکه اصلی اتریوم اطلاع داشته باشید و سپس آن را با سایر رقبا مقایسه کنید. در این مقایسه، شما حتما باید رویکرد متمایز رقبا را نیز بررسی نمایید. در نهایت، پس از گذر زمان متوجه می‌شوید که مقدار زمانی که صرف تحقیق کرده‌اید، بسیار کمتر از پروژه‌هایی است که آنها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید. بر اساس تجربه من، هرچه علم بیشتری در حوزه رمزارزها به دست بیاورید، پروژه‌های کمتری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید. به خاطر داشته باشید، پروژه‌های آینده‌دار کمیاب هستند و هرچه بیشتر از این حوزه اطلاعات داشته باشید، استاندارد بالاتری را در حین سرمایه‌گذاری لحاظ خواهید کرد.

افراد بدون اطلاع و آماتور در پروژه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما آنهایی که اطلاعات خوبی از این صنعت دارند، به‌ندرت پروژه‌های مختلف را انتخاب می‌کنند و در حین سرمایه‌گذاری در یک پروژه خاص، رقم بالایی به آن اختصاص می‌دهند.

من اغلب می‌گویم فعالیت در بازار ارز دیجیتال، یک شغل تمام وقت است. در حقیقت، بسیاری از مردم میزان گسترده فناوری رمزنگاری، توسعه نرم‌افزار و همچنین امور مالی این حوزه را دست کم می‌گیرند. فعالیت در این بازار مانند آن است که شما دوباره برای کسب اطلاعات به دانشگاه بازگشته‌اید! اگر تمایل دارید روند درک کردن فناوری بلاکچین و حوزه رمزارزها را تسریع کنید، بهتر است در این فضا مشارکت داشته و به صورت مستقیم، با این صنعت تعامل داشته باشید. در فضای رمزارزها، پارامترهای بسیار زیادی وجود دارد که باید آنها را مدنظر قرار دهید.

احتمال شگفت‌زده شدن توسط بازار را بدهید

انسان‌ها قوه تخیل محدودی دارند. حتی اگر فکر می‌کنید تمامی احتمالات را با تمامی اطلاعات موجود در نظر گرفته‌اید، باز هم ممکن است برخی چیزها را مدنظر قرار نداده باشید.

اجازه دهید تحرکات بازار شما را غافلگیر کند و اتفاقاتی که تحت کنترل‌تان نیست را رها کنید. گاهی اوقات، اتفاقاتی که رخ می‌دهند، به خصوص در کوتاه‌مدت، دلیل خاصی ندارند و لازم نیست شما از بیخ و بن آن مطلع شوید. برای محقق شدن اصول واقعی ممکن است کمی زمان احتیاج داشته باشیم.

علاوه بر این، از میانه‌گرایی دوری کنید. اطلاعات اضافی ممکن است شما را در تحلیل و تصمیم‌گیری ناتوان کنند. در حقیقت، یک مرز واضح میان فرد علاقه‌مند به فناوری ارزهای دیجیتال و یک سرمایه‌گذار وجود دارد. سعی کنید در این زمینه، تعادل داشته باشید. همچنین ایده‌های مختلف را صرفا به این دلیل که با منطق جور در نمی‌آیند رد نکنید. به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری، بیشتر یک هنر است تا علمی دقیق! شاید همه این فرصت را نداشته باشند تا هر روز زمان خود را صرف یادگیری صنعت رمزارز کنند. علاوه بر این، ممکن است مطالب گفته‌شده در رابطه با کسب اطلاعات دقیق از این حوزه کمی برای افراد تازه‌کار دلسردکننده باشد. در صورتی که اطلاعات زیادی از حوزه ارز دیجیتال ندارید، اصلا ناامید نشوید. به خاطر داشته باشید شما همواره می‌توانید یافته‌ها و تحقیقات دیگران را مطالعه و با سبک و سنگین کردن آنها، نتیجه خود را به دست بیاورید. چه پول خود را در بازار سرمایه‌گذاری کنید و چه آن را در بانک نگه‌ دارید با ریسک مواجه هستید. مهم این است که برای مواجهه با این ریسک کدام رویکرد را انتخاب می‌کنید. اغلب مردم وقتی می‌خواهند در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، چشم به چارت نهنگ‌ها و دهان اینفلوئنسرها می‌دوزند و متاسفانه تفاوت میان سیگنال و استراتژی را متوجه نمی‌شوند. به همین دلیل هم اغلب در بازار کریپتو شکست می‌خورند و آن را محکوم می‌کنند. واقعیت این است که برای ورود و زنده ماندن در کریپتو به یک مدل ذهنی جدید نیاز دارید. مدل ذهنی‌ای که اساس آن برگرفته از نگاه بالا به پایین است. وقتی چند قدم به عقب برمی‌دارید و با صبر تصویر بزرگتری از بازار را بررسی می کنید، رویکرد بالا به پایین را اتخاذ کرده‌اید. در پایان ، سرمایه گذاران باید به یاد داشته باشند که هیچ رویکرد واحدی برای سرمایه گذاری وجود ندارد و هر رویکرد دارای جوانب مثبت و منفی است. یکی از کلیدهای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار بلند مدت موفق ، یافتن سیستمی است که به بهترین وجه با اهداف شما مطابقت داشته باشد.

روندها را تحلیل کنید

بعد از مشخص کردن اینکه کدام مناطق میزان خطر بالایی دارند ، مرحله بعدی استفاده از نمودارها و تحلیل تکنیکال است. با نگاهی به نمودار بلند مدت شاخص بورس کشورهای خاص ، می توانیم مشخص کنیم که بازار سهام مربوطه در روند صعودی و تحلیلی است یا ارزش آن در روند نزولی است ، که جایی مناسب برای قرار دادن پول ما نخواهد بود. این دو مرحله اول به شما کمک می کند کشورهایی را پیدا کنید که مطابق خواسته ها و نیازهای شما برای تنوع باشد. اگر یک سرمایه گذار احساس کند که ریسک اضافه شده برای انتخاب و خرید سهام فردی ارزش پاداش اضافی را دارد ، یک مرحله اضافی در روند کار وجود دارد. این مرحله نهایی رویکرد از بالا به پایین اغلب می تواند مهمترین باشد زیرا شامل تجزیه و تحلیل سهام های فردی از چندین منظر است.

تجزیه و تحلیل بنیادی شامل اندازه گیری های مختلفی از قبیل نسبت قیمت / درآمد به رشد ، بازده سهام و بازده سود سهام برای نامگذاری چند مورد است. یک جنبه مهم از تجزیه و تحلیل سهام فردی ، پتانسیل رشد شرکت در طی چند سال آینده خواهد بود. در حالت ایده آل ، سرمایه گذاران می خواهند سهام خود را با پتانسیل رشد بالایی در اختیار بگیرند زیرا این امر احتمالاً منجر به قیمت بالای سهام خواهد شد.

تجزیه و تحلیل فنی برای قیمت های ورودی بر نمودارهای هفتگی بلند مدت و نمودارهای روزانه متمرکز خواهد شد. در این مرحله سهام انفرادی انتخاب می شود و روند خرید آغاز می شود.

نوسانات بازار را مدیریت کنید

مدیریت نوسان یک استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال است. از آنجایی که ارز دیجیتال یک دارایی نوظهور است، هنوز گمانه‌زنی و هیاهوی زیادی پیرامون این طبقه دارایی وجود دارد که می‌تواند به افزایش نوسانات آن دامن بزند. در حالی که حرکات بزرگ قیمت معمولاً به عنوان یک ریسک تلقی می‌شود، اما نوسانات روزانه رمزارزها امری طبیعی و سالم است و فرصتی مناسب برای کسب سود بشمار می‌رود. گرینبرگ معتقد است نوسانات برای معامله‌گران هوشمند خوب است. اما برای مدیریت موثر ریسک، ابتدا بهتر است بدانید چه نوع معامله‌گری هستید.

در حد توان خود سرمایه‌گذاری کنید

ارزهای دیجیتال دارایی‌های سفته‌بازی هستند که می‌توانند زیان زیادی را به همراه داشته باشند. درست مانند بازارهای سنتی، به کریپتو هم همان مقدار دارایی را اختصاص دهید که طاقت از دست دادنش را دارید! اگر نمی‌توانید در مقابل از دست دادن سرمایه‌ خود مقاومت کنید، به این معناست که نمی‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری مبلغ مورد نظرتان را بپذیرید. به یاد داشته باشید که تعیین میزان تحمل ریسک شما در بازار رمزارزها، به میزان درآمد و سطح تخصص شما بستگی دارد. فردی که به تازگی وارد دنیای کریپتو شده قطعاً باید کمتر از یک متخصص ارزهای دیجیتال، سرمایه خود را به این حوزه اختصاص دهد.

سود خود را مرتباً دریافت کنید

کارشناسان می‌گویند فعالان بازار کریپتو باید مرتباً سود خود را دریافت کنند. بهترین روش این است که این سود را در کیف پول سخت‌افزاری خود ذخیره کنید. وقتی زمان کسب سود فرا می‌رسد، سرمایه‌گذاران اغلب با این چالش مواجه‌اند که آیا قیمت ارز موردنظر آنها بالاتر می‌رود یا پایین‌تر؟ بستن سود (take-profit) منظم در طول زمان این ریسک را کاهش می‌دهد. گرینبرگ معتقد است:

بسیاری از مردم فقط خرید می‌کنند و برای مدت نامعلومی آن را نگه می‌دارند و همواره در معرض اخبار، میم‌ها و توییت افراد مشهور قرار می‌گیرند. برای کسب سود در یک استراتژی معاملاتی، درک این نکته که اصلا هدف شما از این معامله چیست، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین نقاط ورود و خروج خود را مشخص کنید.

نقدینگی را در اولویت قرار دهید

نقدینگی معیار مهمی برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزهاست. این بازار به سرعت در حال حرکت است، بنابراین معامله‌گران کریپتو باید بتوانند به سرعت ورود و خروج کنند. این بدان معناست که باید تقاضای کافی برای یک ارز دیجیتال وجود داشته باشد تا شما بتوانید با بهترین قیمت، در زمانی که تصمیم به فروش می‌گیرید، سود لازم را کسب و از بازار خارج شوید.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با انتخاب استراتژی صحیح

به دلیل اینکه رمزارزهایی مانند بیت کوین جزو بهترین کلاس‌های دارایی در سال گذشته بودند، افراد زیادی به بازار کریپتو ورود کرده و با سرمایه‌گذاری خود‌ موجب توسعه هرچه بیشتر این حوزه شدند. هرچند سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال عملاً تفاوت چندانی با دارایی‌های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه ندارد، اما رمزارزها ذاتاً دارایی‌هایی پرریسک و مستعد نوسانات شدید قیمتی‌اند. بنابراین شما به عنوان یک معامله‌گر قبل از آشنایی با انواع استراتژ‌ی معاملاتی ارز دیجیتال، باید بتوانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید.

استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال

خرید و هولد کردن

خرید ارز دیجیتال و هولد کردن آن ساده‌ترین و امن‌ترین روش برای افراد کم‌تجربه جهت ورود به دنیای کریپتو کارنسی است. به‌عنوان مثال رمزارزهای اصلی مانند بیت کوین، اتریوم و سایر پروژه‌های مطرح، کم و بیش با گذشت زمان سودده هستند. بنابراین در اکثر موارد اگر کوینی را در کف قیمتی خود خریداری کرده باشید، با گذشت زمان سرمایه شما چند برابر شده است.

نوسانات بلندمدت بیت کوین از منطق تحرکات کوتاه مدت آن تبعیت نمی‌کند. بهای بیت کوین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ حدود ۵۲۰ هزار درصد رشد کرده است! بنابراین هولدرها، نوسانات کوتاه مدت بازار را نادیده می‌گیرند و فقط بر حفظ ارز دیجیتال خود متمرکزند. این کار به آنها کمک می‌کند تا از دو اشتباه بزرگ اجتناب کنند:

FOMO: ترس از دست دادن فرصت FUD: ترس، عدم اطمینان و تردید به عنوان مثال اگر از نگاه حامیان بیت کوین به ماجرا نگاه کنیم، هولد کردن ارز دیجیتال، یک استراتژی برای غلبه بر ترس عدم قطعیت و تردید (FUD) است. آنها معتقدند پادشاه ارزهای دیجیتال سرانجام اقتصاد دنیا را دگرگون می‌کند. بنابراین خرید و نگهداری آن، به شرط صبر کافی، در هر زمانی سودده خواهد بود.

معامله روزانه رمزارزها

معاملات روزانه اساساً نقطه مقابل هولد بلندمدت محسوب می‌شوند. این روش به‌عنوان خرید و فروش یک سهام مالی در روز (حتی چندین بار در روز)، در شرایط کم نوسان قیمت تعریف شده است. هرچند ممکن است به دلیل نوسان ذاتی رمزارزها، معاملات روزانه به‌طور بالقوه سود بالایی به همراه داشته باشند، اما قطعاً اینگونه معاملات پرریسک‌تر از هولد بلند مدت هستند. در هنگام انجام چنین معاملاتی توجه به نکات زیر ضروری است:

تنها بخشی از دارایی خود را وارد معامله کنید که از دست دادن آن برای شما سبب ضررهای جبران‌ناپذیری نشود. از رفتارهای هیجانی پرهیز کنید و همواره به برنامه خود پایبند باشید. تا زمانی که اکثر معاملات شما به سود ختم شوند، با استفاده از حد ضرر (Stop-loss) در سود خواهید بود. برای شروع، تنها یک یا دو یا معامله در روز انجام دهید. به این نکته توجه داشته باشید که تعداد معاملات زیاد می‌توانند ساعات زیادی از زمان شما را به خود اختصاص دهند. برای یافتن نقاط ورود و خروج مناسب معاملات، از شاخص‌های مختلف مانند میانگین متحرک نمایی (EMA)، شاخص قدرت نسبی (RSI) و میانگین متحرک همگرایی واگرایی (MACD) کمک بگیرید. نکته: توجه داشته باشید که هیچ یک از این شاخص‌ها ۱۰۰٪ قابل اطمینان نیستند و صرفاً ابزارهایی جهت کمک به تصمیم‎‌گیری بهتر شما هستند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.