توضیحاتی درباره شبکه های نظیر به نظیر یا p2p در ارزهای دیجیتال

توضیحاتی درباره شبکه های نظیر به نظیر یا p2p در ارزهای دیجیتال

در واقع، یک سیستم P2P یا نظیر به نظیر با شبکه‌ی توزیع شده‌ای از کاربران حفظ و نگهداری می‌شود. معمولاً آنها هیچ مدیر یا سرور مرکزی ندارند؛ زیرا هر گره یک کپی از پرونده‌ها (اطلاعات) را نگه می‌دارد. هر نود یا گره هم به عنوان سرویس‌گیرنده و هم به عنوان

سرور برای سایر گره‌ها عمل می‌کند. بنابراین، هر نود می‌تواند پرونده‌ها را از نودهای دیگر بارگیری کرده یا پرونده‌هایی را در آنها بارگذاری کند. این همان مزیتی است که شبکه‌های P2P را از سیستم‌های سنتی متمایز می‌کند. در سیستم‌های سنتی برخلاف سیستم‌های همتا به همتا، مشتریان می‌بایست پرونده‌ها را از یک سرور متمرکز بارگیری کنند.

شبکه‌های P2P

دستگاه‌های متصل، پرونده‌هایی را که روی درایوهای سخت آنها ذخیره شده است به اشتراک می‌گذارند. کاربران با استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری می‌توانند برای ایجاد واسطه در اشتراک‌گذاری داده‌ها، از دستگاه‌های دیگر موجود در شبکه برای یافتن و دانلود پرونده‌ها استفاده کنند. هنگامی که کاربر یک فایل را دانلود کرد، سپس می‌تواند به عنوان منبع آن فایل عمل کند.

به عبارت دیگر، هنگامی که یک نود به عنوان مشتری عمل می‌کند، پرونده‌ها از نودهای دیگر شبکه دانلود می‌شوند. اما زمانی که نود به عنوان سرور عمل می‌کند، آن نود منبعی است که نودهای دیگر می‌توانند از آن پرونده‌ها را دانلود کنند. اگرچه در عمل، هر دو عملکرد می‌توانند همزمان اجرا شوند (به عنوان مثال، دانلود پرونده A و دانلود پرونده B)

از آنجایی که هر نود پرونده‌ها را ذخیره، انتقال و دریافت می‌کند، شبکه‌های P2P تمایل دارند که با بزرگتر شدن پایگاه کاربری، سریعتر و کارآمدتر عمل کنند. همچنین، ساختار توزیع شده نظیر به نظیر باعث می‌شود سیستم‌های P2P در برابر حملات سایبری بسیار مقاوم‌تر باشند. برخلاف مدل‌های سنتی، شبکه‌های P2P حتی یک مشکل خرابی ندارند.

شبکه‌های P2P یا نظیر به نظیر ترکیبی

همانطور که از نام آن پیداست، در این نوع از شبکه‌های P2P مدل مشتری-سرور (client-server model) معمولی با برخی جنبه‌های معماری نظیر به نظیر ترکیب شده است. به عنوان مثال، یک سرور مرکزی طراحی می‌شود که ارتباط بین همتایان را تسهیل می‌کند.

وقتی این نوع از شبکه‌ی همتا به همتا با دو نوع دیگر مقایسه می‌شود، عملکرد کلی بهتری دارد. در شبکه‌های همتا به همتا ترکیبی معمولاً برخی از مزایای اصلی رویکرد‌های دیگر با هم ترکیب شده است تا به طور همزمان کارایی و عدم تمرکز قابل توجهی را داشته باشند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.