اسلیپیج (Slippage) چیست؟

اسلیپیج (Slippage) چیست؟

اسلیپیج (Slippage) عبارت است از تفاوت بین قیمت مورد انتظار یک معامله و قیمتی که معامله در آن انجام می‌شود. اسلیپیج Slippage ممکن است در هر زمانی رخ دهد؛ اما در دوره‌هایی که بازار نوسان زیادی دارد،

وقوع آن محتمل‌تر است. همچنین زمانی که سفارش بزرگی اجرا ‌شود؛ اما حجم کافی از دارایی مورد معامله در قیمت انتخاب‌شده برای حفظ اسپرد خرید و فروش (تفاوت قیمت بین بیشترین قیمتی پیشنهادی خریدار و کمترین قیمت پیشنهادی فروشنده) فعلی وجود نداشته باشد، اسلیپیج Slippage رخ می‌دهد.

به بیان ساده‌تر، هنگامی که به دلیل تغییر قیمت زمان ثبت سفارش با زمان اجرای معامله، مجبور می‌شوید به قیمتی متفاوت با آنچه ابتدا درخواست کرده‌اید، رضایت دهید، اسلیپیج Slippage رخ داده است. این پدیده در همه‌ بازارها، مانند فارکس، سهام و… رخ می‌دهد. بااین‌حال، به دلیل سطوح بالای نوسان قیمت در بازارهای ارز دیجیتال، به‌ویژه در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ و…، در این بازارها اسلیپیج Slippage بیشتر و شدیدتر رخ می‌دهد. علاوه بر این، نقاط ضعف رایجی، از قبیل حجم و نقدینگی کم که بیشترِ آلت‌کوین‌ها با آن مواجه‌اند، به وقوع اسلیپیج Slippage منجر می‌شود. اسلیپیج «Slippage» یا «لغزش» به تفاوت قیمت معامله با قیمت مورد انتظار تریدر اشاره دارد. در واقع، اسلیپیج زمانی اتفاق می‌اُفتد که معامله با قیمتی متفاوت نسبت به قیمت مورد انتظار یا قیمت درخواستی فرد انجام می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال یک بازار بسیار پر نوسان است. سرمایه‌گذاری و معامله در چنین بازار تهاجمی بدون دانش کافی در این زمینه می‌تواند خطرناک‌ترین حرکتی باشد که می‌توانید انجام دهید. در توصیف بیشتر مفهوم اسلیپیج Slippage می‌توان گفت:

اسلیپیج Slippage یا لغزش تفاوت بین قیمت مورد انتظار و قیمت واقعی یک معامله است. با توجه به نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال، اسلیپیج Slippage در هنگام خریدوفروش این ارزها، به‌خصوص در صرافی‌های غیرمتمرکز یک اتفاق کاملاً رایج است. اسلیپیج Slippage مربوط به تفاوت بین قیمتی است که در ذهن داشتید و قیمتی که باید به آن رضایت می‌دادید! هنگامی که معامله می‌کنید، قیمت خاصی را در نظر دارید که با آن می‌خرید یا می‌فروشید. با این حال، از آنجایی که بازار کریپتو به سرعت حرکت می‌کند، زمانی که سفارش شما وارد بازار می‌شود و زمانی که معامله کامل می‌شود، قیمت خرید یا فروش می‌تواند تغییر کند. از این تغییر قیمت به لغزش یا اسلیپیج Slippage یاد می‌کنند. اسلیپیج Slippage ممکن است حتی تا از ۱۰ درصد متفاوت از قیمت موردنظر شما باشد. لغزش در تمام بازارهای مالی اعم از فارکس، سهام و …. ممکن است رخ دهد، اما بازار ارزهای دیجیتال به دلیل حرکات سریع خود، پتانسیل بیشتری برای ایجاد آن دارد.

اسلیپیج Slippage مثبت چیست؟

تا به اینجا متوجه شدیم که اسلیپیج Slippage چیست. اما این مفهوم را بیشتر به عنوان یک رویکرد منفی و آزار دهنده شناختیم. حال آن‌که اسلیپیج می‌تواند جنبه مثبتی هم داشته باشد. اگر در زمانی‌ که در حال انجام یک سفارش خرید هستید قیمت کاهش یابد یا در زمان انجام سفارش فروش قیمت افزایش یابد، در واقع لغزش مثبت رخ داده است و سود بیشتری نصیب معامله‌گر شده است. این حالت نیز گاهی اتفاق می‌اُفتد که بسیار خوشایند است.

چطور می‌توان از بروز اسلیپیج Slippage جلوگیری کرد؟

وقتی می‌خواهیم از بروز اسلیپیج Slippage جلوگیری کنیم، در واقع منظورمان جنبه منفی و آزار‌دهنده‌ی این مفهوم است. در بازارهای پرنوسان مانند کریپتو، به دلیل تغییر سریع قیمت رمزارزها، تضمینی وجود ندارد که بتوانید از لغزش جلوگیری کنید. اما می‌توانید مقدار آن را برای خود به حداقل برسانید. راه‌حل‌های زیر می‌توانند برای کاهش ریسک لغزش به شما کمک کنند: تعیین حد ضرر «Stop-loss» حد ضرر به تنظیم کردن حداکثر ضرر برای یک معامله اشاره دارد. به‌طوری که یک معامله با رسیدن به حد ضرری که توسط کاربر تعیین شده، به‌صورت خودکار متوقف خواهد شد. تعیین حد ضرر در معاملات کمک می‌کند تا اگر در اثر لغزش، معامله شما با زیان بالایی روبه‌رو شد، آن معامله بسته شود تا ضرر بیشتری را متحمل نشوید. پس سعی کنید همیشه برای معاملات خود حد ضرر یا استاپ‌لاس قرار دهید.

استفاده از معاملات محدود «Limit Orders» معاملات محدود یا لیمیت اوردر به ثبت سفارش در حجم و قیمت مشخص اشاره دارد. به طوری‌که هسته معاملات مؤظف می‌شود تا معامله باز شده را در قیمت تعیین شده به انجام برساند. به همین خاطر با استفاده از این نوع سفارش می‌توانید، با قیمتی تعیین شده خود به معامله بپردازید. اما در این روش، اگر سفارش شما با قیمت تعیین شده‌تان قابل اجرا نباشد، معامله هم کلا انجام نخواهد شد!

دور روش عمده‌ی فوق می‌توانند در کاهش ریسک اسلیپیج به شما کمک کنند. اما طبیعتاً راه‌های دیگری هم برای این امر وجود دارند. به‌طوری‌ که:

«می‌توانید قبل از ایجاد معامله، دفتر سفارشات و اطلاعات بازار را بررسی کنید تا اگر نوسان بزرگی در راه است، بتوانید آن را تشخیص دهید و معامله خود را به زمان دیگری موکول کنید» «شما همچنین می‌توانید سفارشات بزرگ خود را به سفارشات کوچک‌تر تقسیم کنید تا هسته معاملات قادر به اجرای آن‌ها با قیمت پیشنهادی‌تان باشد» «بهتر است تأثیر کارمزد تراکنش‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز را در نظر بگیرید تا اگر از اسلیپیج خلاص شدید، حالا کارمزد بالای ناشی از شلوغی شبکه دامن‌گیر شما نشود» «برای معامله از صرافی‌ها یا بسترهایی با سرعت بالاتر استفاده کنید. چراکه هرچقدر بستر معاملاتی کندتر باشد، تغییرات قیمت بیشتری در آن رخ می‌دهد و خطر لغزش را تشدید می‌کند»! یکی دیگر از رایج‌ترین زمان‌هایی که اسلیپج به وجود می‌آید، درنتیجه‌ تغییر ناگهانی در اسپرد خرید و فروش است. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است سفارش بازار با قیمتی کمتر یا بیشتر از آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود، اجرا شود. اگر اسلیپیج منفی باشد، قیمت درخواست فروش در معامله لانگ، افزایش یا قیمت پیشنهاد خرید در معامله شورت، کاهش می‌یابد. عکس این ماجرا برای لغزش مثبت رخ می‌دهد. فعالان بازار می‌توانند با ثبت سفارش‌های محدود و اجتناب از سفارش‌های بازار، در برابر اسلیپیج از خود محافظت کنند.

انواع اسلیپیج Slippage

اسلیپیج Slippage در بازارهای مالی به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

Slippage اسلیپیج مثبت اگر قیمت واقعی اجراشده کمتر از قیمت مورد انتظار برای سفارش خرید باشد،اسلیپیج Slippage، مثبت در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا نرخی بهتر از نرخ ابتدایی به شما پیشنهاد می‌شود.

Slippage اسلیپیج منفی اگر قیمت واقعی اجراشده، بیشتر از قیمت مورد انتظار برای سفارش خرید باشد، اسلیپیج Slippage، منفی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا نرخی بیشتر از انتظار را در اختیارتان قرار می‌دهد. برعکس این موضوع، برای سفارش‌های فروش صادق است.

کاهش تأثیر منفی اسلیپیج Slippage در معاملات

اسلیپیج Slippage ممکن است ضرر زیادی به شما وارد کند؛ بنابراین، برای ارائه پاسخی کامل به پرسش اسلیپیج Slippage چیست، روش‌هایی را برای کاهش تأثیر منفی آن بررسی کنیم.

با وجود اینکه از بین بردن کامل اسلیپیج Slippage تقریباً غیرممکن است، می‌توانید با ثبت سفارش‌های محدود (Limit Orders) به جای سفارش‌های بازار (Market Orders)، از تأثیر لغزش در معاملات خود بکاهید؛ زیرا این نوع سفارش‌ها در قیمتی کمتر از قیمت تعیین‌شده اجرا نمی‌شوند.

بااین‌حال، توجه کنید اگر میزان لغزش قابل قبول معاملات خود را خیلی کم تنظیم کنید (میزان اسلیپیج Slippage معمولاً باید درصدی بین 0/1 تا 5 تنظیم شود)، ممکن است معامله‌تان هرگز اجرا نشود و در نتیجه، هنگام وقوع جهش یا افت قیمتی بزرگ، سرمایه خود یا امکان کسب سود از شرایط بازار را از دست بدهید. لغزش یا اسلیپیج Slippage یک اتفاق رایج برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال است. این حالت زمانی اتفاق می‌اُفتد که قیمت بازار هنگام انجام معامله با قیمت مورد نظر شما مطابقت نداشته باشد. البته این اتفاق همیشه هم بد نیست. در واقع لغزش می‌تواند برای شما مثبت یا منفی باشد. اما بیشتر جنبه‌ی منفی آن در نظر گرفته می‌شود، چراکه زیان‌های بزرگی را برای معامله‌گران در پی دارد. به همین دلیل، معامله‌گران رمزارزی باید همیشه از لغزش‌های احتمالی در معاملات خود آگاه باشند. تریدرهای حرفه‌ای از لغزش به نفع خود استفاده می‌کنند. آن‌ها همیشه یک استراتژی خرید و فروش مؤثر برای به حداکثر رساندن سود و ضرر ارائه می‌کنند. درک مفهوم لغزش و تحمل لغزش در کریپتو به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های معاملاتی بهتری را اجرا نمایید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.