دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار

دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار

تتر بزرگ‌ترین استیبل کوین دنیا به شمار می‌رود. دلیل آن هم این است که در نوسانات بازار، همیشه قیمت این ارز برابر با یک دلار آمریکاست. درصد نوسان بسیار کمی در بازار وجود دارد. اگرچه تتر یا USDT قیمتی برابر

1 دلار آمریکا دارد، اما با اندک تفاوتی از قیمت دلار معامله می‌شود.تتر یک دارایی دیجیتال ایمن را به کاربران ارائه می‌دهد، زیرا ارزش‌گذاری ثابتی دارد. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی بر اساس موارد مختلفی است که آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم. سازندگان این ارز قصد داشتند، ارزی را به کاربران معرفی کنند که نوسانات بازار بر ارزش آن تأثیر نگذارد. USD Coin، Pax Dollar، USDC و Dai از رقبای استیبل کوین تتر به شمار می‌روند. سرمایه‌گذاران بزرگ بازار کریپتو، برای جلوگیری از ضررهای غیرقابل‌پیش‌بینی و نوسانات بی‌ثبات قیمت‌ها، همچنین ایجاد یک نقدینگی قابل‌اعتماد، از Tether استفاده می‌کنند. بر اساس دلایلی که ذکر کردیم، تتر در زمره نقدشونده‌ترین ارزهای دیجیتال قرار دارد. تتر از نظر ارزش بازار نیز در بین 3 ارز دیجیتال بزرگ دیده می‌شود. 2. زمانی که کاربران ارز فیات را به ذخیره تتر خود واریز می‌کنند، همچنین فیات را جهت خرید USDT می‌فروشند، مبلغ ارز دیجیتال مربوطه توسط تتر به‌عنوان توکن صادر می‌شود. پس از آن، USDT می‌تواند ذخیره، ارسال یا مبادله شود.

چنانچه کاربری در ذخیره تتر صد دلار واریز نماید، با درنظرگرفتن برابری یک‌به‌یک دلار، صد تتر دریافت می‌کند. زمانی که سرمایه‌گذاران برای بازخرید ارز فیات از توکن‌ها استفاده می‌کنند، سکه‌های تتر از بین می‌رود و بدین ترتیب از گردش نیز خارج می‌شود. همانند اغلب ارزهای دیجیتال موجود در بازار تتر نیز در بلاک‌چین حرکت می‌کند. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی بیش از هر چیزی به ماهیت آن‌ها باز می‌گردد. کارشناسان بازار کریپتوکارنسی می‌گویند: نوسانات اخیری که در بازار به وجود آمده سبب شده است، قیمت TerraUSD که از استیبل کوین‌های دیگر به شمار می‌رود و با دلار آمریکا ارتباط دارد، به کمتر از 0.23 دلار کاهش یابد. از طرفی این موضوع موجب شد که ارزش یک دلاری تتر نیز شکسته شود. مشاهده این افول در بازار به دلیل ترس سرمایه‌گذارانی است که معتقدند اگر استیبل کوین‌ها بتوانند نرخ خود را بشکنند، سایر ارزهای بازار نیز قادر به چنین کاری هستند. مارک لوپرسی مدیرعامل The Strategic Funds طی سخنانی بیان کرد: Tether از شانس بسیار بالاتری برای مقابله با سونامی فعلی که در بازار به وجود آمده، برخوردار است. این ارز قادر است دنیای دارایی‌های دیجیتال را دگرگون کند. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی در صرافی‌های ایرانی ارقام مختلفی است. در میان استیبل کوین‌های برابر با دلار، ارزهای دیجیتال دیگری نیز وجود دارند که می‌توان به جای تتر آن‌‌ها را خریداری و استیکینگ (Staking) کرد؛ با این حال و با وجود تفاوت قیمت تتر و دلار، این کوین همچنان یکی از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال معادل دلار آمریکا است. برای همین است که بسیاری خرید تتر را بر سایر ارزهای ثابت و مشابه، ترجیح می‌دهند. اختلاف بسیار جزئی در قیمت تتر و دلار مشاهده می‌کنید. البته که این تفاوت قیمت تتر و دلار در بازارهای جهانی، اکثرا نشان می‌دهد دلار کاغذی ارزش بیشتری دارد (گاهی نیز تتر از دلار پیشی می‌گیرد). برای مثال، تتر در برخی موارد ارزشی حدود ۰/۹۹۹۸ دلار آمریکا دارد. در واقع می‌توان گفت ارزش تتر در محور ۱ دلار نوسان دارد. در مجموع باید گفت قیمت ۱ تتر واقعا یک دلار نیست و یک مشتق از دلار آمریکا است. این یعنی، با اینکه پشتوانه تتر، یک دلار در نظر گرفته می‌شود، چون هر تراکنش کارمزد دارد، تتر ارزشی کمتر از یک دلار خواهد داشت. با این حساب باید فکر کنیم که تتر همیشه از دلار کمتر است که اینطور نیست. علت تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال ثابت یا استیبل کوین‌ها با پشتوانه کاغذی آن در واقع سهولت دسترسی ارزهای دیجیتال است. این مساله در کشورهایی که اقتصاد ناپایداری دارند، بیشتر به چشم می‌خورد.

سه دلیل قیمت تتر و دلار

ریسک بازار راحتی معامله عرضه و تقاضا تاثیر ریسک بازار در تفاوت قیمت تتر و دلار تصور کنید یکباره سیستم تتر و بلاکچین آن به‌طور کلی سقوط کند. در این صورت تمام دارایی‌های افرادی که سرمایه خود را به صورت تتر نگهداری کرده بودند، از بین می‌رود. گرچه این احتمال بسیار پایین است، اما باز هم وجود دارد. همین احتمال کم سبب می‌شود ارزش تتر کمتر از یک دلار تخمین بخورد. البته که این تفاوت قیمت تتر و دلار بسیار جزئی است، اما در معاملات حجیم، کاملا ملموس بوده و به چشم می‌آید.

تاثیر راحتی معامله در تفاوت قیمت تتر و دلار یک علت اختلاف قیمت تتر و دلار که این بار باعث افزایش ارزش تتر می‌شود، راحتی در معامله است. تتر در هر جای دنیا و توسط هر صرافی ارز دیجیتال قابل معامله، یعنی خرید یا فروش است. این در حالی است که برای خرید و فروش دلار کاغذی باید به صرافی‌های فیزیکی در شهر مراجعه و معامله را انجام داد. در واقع می‌توان گفت سرعت در معاملات تتر بیشتر است که ارزش آن را گاهی بیشتر از ۱ دلار رقم می‌زند.

تاثیر عرضه و تقاضا در اختلاف قیمت دلار و تتر عرضه و تقاضا می‌تواند هم در افزایش و هم در کاهش نرخ تتر نسبت به دلار موثر باشد. اگر قرار باشد عده زیادی از مردم به یکباره تمامی سرمایه خود را به تتر تبدیل کنند و هیچ فروشی صورت نگرفته باشد، کوین‌های موجود در خزانه تتر که حد مشخصی دارند کمیاب می‌شود. بدین ترتیب قیمت تتر نسبت به دلار کاغذی افزایش می‌یابد.

در مقابل، اگر حجم زیادی از تتر در مدت کوتاهی به‌فروش برسد، ارزش تتر سقوط می‌کند. فرض کنید روند صعودی بیت ‌کوین در جریان است و مردم تلاش می‌کنند تا با خلاص شدن از تترهای خود، بیت‌ کوین خریده و در این رشد سهیم باشند. اینجاست که ارزش دلار کاغذی از تتر بیشتر می‌شود.

انتقال وجه بین‌المللی

اخیرا تتر برای جابجایی بین‌المللی مورد استقبال بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است. از آنجایی که در حال حاضر در تحریم به سر می‌بریم و امکان مبادلات بین‌المللی از طریق درگاه‌هایی مثل پی‌پال وجود ندارد، مردم انتقال تتر که راهی سریع، ایمن و البته بی‌دردسر است را انتخاب می‌کنند.

کارمزد شبکه‌های مختلف در معاملات تتر تتر یک ارز دیجیتال است که بر پایه بلاکچین‌‌های مختلف عرضه می‌شود. این بلاکچین‌ها شامل:

اتریوم سولانا بیت کوین ترون هستند. هر کدام از این شبکه‌ها کارمزدهای مختلفی دارند که سبب می‌شود نرخ تتر نسبت به دلار کاغذی متفاوت باشد. تغییر شبکه‌های تتر بر سرعت انتقال تاثیر می‌گذارد که همین امر باعث تغییر کارمزدها می‌شود. در حال حاضر، شبکه اتریوم سرعت بالایی برای تراکنش‌ها دارد و به دنبال آن، هزینه تراکنش بالاتر است. از طرفی شبکه بیت کوین به دلیل کارمزدهای غیر معقول امروزه عملا بلا استفاده شده است.

اکثر ما زمانی که می‌خواهیم تتر جابجا کنیم، از شبکه ترون یا TRC20 استفاده می‌کنیم که تراکنش بسیار پایینی دارد و سرعت آن نسبت به سایر شبکه‌ها کمی پایینتر است.

اختلاف قیمت تتر و دلار چقدر است؟

نوسانات اخیر قیمت دلار کمی تفاوت قیمت تتر و دلار را بیشتر از حد انتظار کرد، اما به‌طور کلی اختلاف قیمت ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی برای تفاوت قیمت تتر و دلار تخمین می‌خورد. البته که ابتدای شروع نوسانات، این اختلاف گاهی کمتر یا بیشتر می‌شد که به دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه بود اما رفته رفته به نرخ ثابت‌تری رسید. مسلما انتخاب ارز دیجیتال یا ارز کاغذی برای سرمایه‌گذاری کاملا به سلیقه و انتظارات شخص سرمایه‌گذار بستگی دارد. برای مثال اگر در نظر دارید تبدیل ارزهای دیجیتال را بدون دردسرانجام دهید، طبیعتا تتر انتخابی معقول‌تر است. از طرفی اگر با روش‌های امن نگهداری سرمایه‌های دیجیتالی آشنایی ندارید و می‌ترسید که سرمایه خود را از دست بدهید، یا باید به ارزهای کاغذی روی بیاورید، یا باید پیش از تخصیص سرمایه، کاملا با مکانیزم معامله و نگهداری ارزهای دیجیتال مسلط باشید. حالا انتخاب با شما است که با توجه به اطلاعاتی که دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار به‌دست آوردید، با کدامیک را برای حفظ دارایی خود بیشتر کنار می‌آیید

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.