معاملات Swing Trading

معاملات Swing Trading

سوئینگ تریدینگ Swing Trading یا داد و ستد نوسانی نوعی از معامله است. در این نوع از معامله افراد همواره در تلاش هستند تا در مدت زمان کوتاه، (بین چند روز تا چند هفته) سودهای کوتاه مدت و یا میان مدتی

را از یک سهام یا هر گونه ابزار مالی کسب نمایند. در چنین معاملاتی، معامله گران می کوشند تا برای یافتن فرصت های جدید از تحلیل تکنیکال استفاده کنند. در این فرایند معامله گران در درجه اول از تحلیل تکنیکال برای جستجوی فرصت های معاملاتی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که سوئینگ تریدرها ممکن است علاوه بر تجزیه و تحلیل روندها و الگوهای قیمت، از تحلیل بنیادی نیز استفاده کنند.

نکات کلیدی درباره سوئینگ تریدینگ

سوئینگ تریدینگ معاملاتی را شامل می شود که از چند روز تا چند ماه طول می‌کشد. در این نوع معاملات افراد از پیش بینی کردن قیمت ها سود می‌برند. معاملات نوسانی، معامله گر را در معرض خطر قرار می‌دهند؛ چرا که فرایند می‌تواند مطابق با انتظار پیش نرود و این برای معامله گر ریسک زیادی به همراه دارد. معاملات نوسانی می‌توانند بسیار پر سود باشند. افرادی که با اصول تریدینگ آشنایی دارند از این معاملات بسیار سود می‌برند. در این سبک از معاملات برخی از تریدرها در تلاشند تا ارزهای دیجیتال پرنوسان را انتخاب نمایند. و این در حالی است که برخی دیگر ممکن است ارزهای با ریسک کمتر را برای معاملاتشان مورد نظر قرار دهند.

تاکتیک های سوئینگ تریدینگ

یک تاجر شناور تمایل دارد که به دنبال الگوهای نمودار چند روزه باشد. برخی از الگوهای متداول شامل حرکت متوسط کراس اوورها، الگوهای دسته و دسته، الگوهای سر و شانه ها، پرچم ها و مثلث ها هستند. در نهایت، هر معامله گر نوسان یک برنامه و استراتژی را طراحی می کند که به آنها در بسیاری از معاملات برتری می دهد. این موضوع شامل جستجوی تنظیمات تجاری است که منجر به حرکات قابل پیش بینی در قیمت دارایی می شود. این آسان نیست و هیچ استراتژی یا راه اندازی هر بار کارساز نیست. با یک ریسک / پاداش مطلوب، برنده شدن در هر زمان لازم نیست. هرچه ریسک/پاداش یک استراتژی تجاری مطلوب تر باشد، برای کسب سود کلی در بسیاری از معاملات، دفعات کمتری برای برنده شدن نیاز است.

مزیت های معاملات نوسانی

  • در معاملات نوسانی برای انجام یک معامله در مقایسه با معاملات روزانه (Day trading) به زمان کمتری نیاز است.

  • پتانسیل سود کوتاه مدت را از طریق در دست گرفتن عمده نوسانات بازار به حداکثر می رساند.

  • معامله گران می توانند به صورت انحصاری به ساده کردن روند معاملات و تحلیل تکنیکال اعتماد کنند.

  • امکان استفاده کارآمدتر از سرمایه و بازده بالاتر

محبوبیت سوئینگ تریدینگ به چه اندازه است؟

به جرات می شود گفت که سوئینگ تریدینگ Swing trading در روزگار حال حاضر یکی از محبوب ترین اشکال معامله است. همانطور که قبل تر راجع به این مهم توضیح داده شد در این نوع از معامله، تریدرها در تلاش هستند تا با استفاده از شکل های مختلف تجزیه و تحلیل تکنیکال به دنبال فرصت‌های کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت معامله بگردند و با بهره‌گیری از این تکنیک به بیشترین سود در داد و ستد دست یابند.

گفتنی است که در این شکل از معامله افراد فرایند داد و ستد را بر اساس دو مفهوم با اهمیت تحت عنوان ریسک (Risk) و پاداش (Reward) ارزیابی می‌کنند. در حقیقت آنها با اجرای فرایند های تکنیکال و با آنالیز نمودارهای مرتبط ارزیابی می کنند که چه زمانی وارد معامله شوند. و چه زمانی از معامله خارج گردند و ضرر را به حداقل میزان ممکن برسانند.

این فرایند به مقدار زیادی شم اقتصادی و هوش نیاز دارد و از این‌رو می‌توان به عنوان یک فرایند جالب و محبوب بر روی آن حساب باز کرد.

سوئینگ تریدرها چگونه پول در می‌آورند؟

همانطور که قبل تر ذکر شد در این شکل از معامله تریدرها معمولا در تلاش هستند تا از نوسان قیمت کسب درآمد کنند. از این‌رو آنها مدام در حال رصد نمودارها می‌باشند و مدام نوسان قیمت چند هفته تا چند روز پیش را بررسی می‌کنند. و هر زمان که از نظر مالی به نفعشان باشد سرمایه گذاری می نمایند. در همین زمینه می‌توان گفت که تریدرها معمولاً بیشتر از معامله‌گران روزانه و کمتر از سرمایه گذاران بلند مدت در پوزیشن باقی می‌مانند.

پوزیشن، به مقدار دارایی، سهام یا ارز در یک بازار مالی گفته می‌شود. و گاهی افراد به هدف بیشتر شدن ارزشِ دارایی تصمیم می گیرند تا برای مدت طولانی تری سهام را حفظ کنند یا اصطلاحاً در پوزیشن باقی بمانند.

تریدرها برای داد و ستد و معامله معمولاً از چارت تایم فریم های متوسط و یا بالا استفاده می‌کنند و این انتخاب بیشتر برای حالاتی است که یک روند قدرتمند در تایم فریم بالا به تایید می رسد. اما در سوی دیگر به هیچ عنوان غیر ممکن نیست که تریدرها بخواهند از چارت تایم فریم پایین تر نیز برای تعیین نقاط معامله استفاده کنند.

چه تفاوت‌هایی میان سوئینگ تریدینگ و ترید روزانه وجود دارد؟

تایم باز بودن پوزیشن‌ها اصلی ترین تفاوت میان ترید روزانه و سوئینگ تریدینگ می‌باشد. برای توضیح بیشتر می‌توان گفت که تریدرهای روزانه معمولا در طول یک روز چند بار معامله می‌کنند. و این در حالی است که سوئینگ تریدرها گاها معاملاتشان را برای چند روز باز می‌گذارند. میزان و کمیت سرمایه گذاری نیز از دیگر تفاوت های بین این دو گروه می باشد. در توضیح این نکته باید گفت که چنانچه دو تریدر در یک زمان واحد با مبلغ یکسان وارد معامله شوند سوئینگ تریدرها حجم کمتری را برای ترید خرج می کنند. و این در حالی است که دیلی تریدرها حجم بزرگتری را برای انجام این فرایند کنار می گذارند. تریدرهای نوسانی نسبت به تریدرهای روزانه، خواستار کسب سود بیشتر در هر معامله هستند. آنها معمولا بیشتر از تریدرهای روزانه برای انجام معامله صبر می کنند. استفاده از تکنیک های تریدینگ نیز از دیگر تفاوت های بازر میان تریدرهای روزانه و سوئینگ تریدرها است. در توضیح این نکته قابل ذکر است که تریدرهای روزانه بیشتر از ابزارآلات تکنیکال برای تحلیل استفاده می کنند. و این در حالی است که سوئینگ تریدرها از ترکیب ابزارآلات تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای این مهم بهره می برند. گفتنی است که با وجود این امر آنها نیز بیشتر بر استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال تاکید دارند.

استراتژی های معاملات نوسانی (سوئینگ تریدینگ) چه هستند؟

شیوه کار سوئینگ تریدرها معمولاً به این صورت است که آنها برای هر معامله چندین روز انتظار می‌کشند و صبر می‌کنند. از این‌رو آنها فرصت دارند تا نمودارها و مخصوصاً نمودارهای بلندمدت را به خوبی تجزیه و تحلیل نمایند.

Cup And Handle یا الگوی فنجان و دسته، Flags and Triangles یا الگوی پرچم و مثلث، Head and Shoulders یا الگوی سر و شانه و… از بهترین و کاربردی ترین استراتژی های فرایند سوئینگ تریدینگ به حساب می آیند. گفتنی است که در کنار تمامی این الگوها بنظر می رسد که Candlestick و اندیکاتورها نیز برای این روش مناسب باشند.

در فرایند سوئینگ تریدینگ هر فرد یا هر تریدر استراتژی مخصوص به خودش را دارد که تنها و فقط برای او کاربردی و مناسب می باشد.

در سوئینگ تریدینگ معامله گر باید قیمت‌ها و حرکات قیمت را زیر نظر بگیرد و استراتژی مربوط به خود را بر روی آن پیاده نماید. کما اینکه استراتژی سایر تریدرها برای وی مناسب نخواهد بود.

مدیریت و ریسک پذیری از جمله مهمترین شاخصه‌ی افرادی است که قصد دارند سوئینگ تریدر باشند و در این امر به موفقیت برسند. گفتنی است که در چنین فرایندی شما به هیچ عنوان نیاز ندارید تا همیشه برنده باشید. تنها کافی است تا بالانس مربوط به سود و زیان را مدیریت نمایید. سوئینگ تریدینگ را می‌توان نوعی روش متداول معاملاتی در بازار بورس سهام و ارزهای دیجیتال نامگذاری کرد. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانند برای یک روز الی چند هفته در جایگاه خودشان باقی بمانند. سوئینگ تریدینگ قابل یادگیری است از این‌رو افراد می‌توانند در دوره‌های آموزش سوئینگ تریدینگ ثبت نام کنند.

سوئینگ تریدرها بر سودهای هفتگی یا ماهیانه متمرکز نیستند. به طور متوسط مدت زمان معاملات بین ۵ تا ۱۰ روز است. بنابراین امکان کسب تعداد زیادی سود کوچک وجود دارد که به بازدهی طولانی مدت می رسد. در صورتی که افراد رضایت کافی از سود ۲۰ درصدی یک ماه یا بیشتر داشته باشند، سود ۵ یا ۱۰ درصدی در یک یا دو هفته، سود قابل توجهی برای آنها می تواند به دنبال داشته باشد. فاکتورهای ضرر را نیز باید در نظر گرفت. تنها در صورت کم نگه داشتن ضرر و زیان، سود ناچیز می تواند باعث رشد در معاملات نمونه ای شود.

نیازهای سرمایه ای متفاوت

نیاز سرمایه به بازار مورد معامله متفاوت است. معامله گران و معامله گران شناور می توانند با مقادیر مختلف سرمایه گذاری خود را شروع کنند، این بستگی به این دارد که آنها در بازار سهام، فارکس یا بازارهای آتی معامله کنند. از طرف دیگر، معاملات شناور می تواند زمان بسیار کمتری داشته باشد. به عنوان مثال، اگر در حال معامله کردن نمودار روزانه هستید، می توانید معاملات جدیدی را پیدا کنید و سفارشات را در موقعیت های فعلی در حدود 45 دقیقه در شب به روز کنید. این فعالیت ها حتی ممکن است به صورت شبانه مورد نیاز نباشد. برخی از معامله گران شناور، با انجام معاملات هفته ها یا ماه های گذشته، ممکن است فقط لازم باشد هفته ای یک بار به دنبال معاملات و بروزرسانی سفارشات باشند، تعهد زمانی را به جای هر شب به حدود یک ساعت در هفته کاهش دهند، یا حتی ممکن است بروزرسانی سفارشات نیز لازم نباشد!

برنامه روزانه یک سوئینگ تریدر

در رابطه با برنامه روزانه یک سوئینگ تریدر می توان گفت، معامله نوسانی ترکیبی از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال می باشد که حرکات چشمگیر قیمت را با کمک آن می توان شناسایی کرد. برای یک معامله گر خرده فروشی معمولی، انجام این دست از معاملات دشوار است. تریدرهای حرفه ای که دارای تجربه، اطلاعات و قدرت زیادی هستند، کمیسیون کمتری میپردازند. البته برای آنها محدودیت هایی وجود دارد از جمله: ریسکی که می توانند بپذیرند، چیزهایی که اجازه خرید و فروش آنها را دارند و نیز سرمایه زیادی که دارند. سازمانهای بزرگ با انجام معاملات بسیار بزرگ به سرعت وارد بازار سهام و از آن خارج می شوند. تریدرهای آگاه از شرایط موجود می توانند برای کسب سود در بازار به طور مداوم استفاده کنند. در ادامه به بررسی یک استراتژی روتین برای یک معامله نوسانی خوب می پردازیم باعث موفقیت در فعالیت های تجاری می شود.

۱- پیش بازار (Pre-market) معمولا سوئینگ تریدرها از ۶ صبح روز خود را آغاز می کنند، یعنی درست قبل از شروع کار بازار فعالیت می کنند. این زمان از نظر یافتن تریدهای بالقوه، دریافت حس کلی در مورد وضعیت بازار در طول روز، بررسی موقعیتهای موجود و همچنین ایجاد فهرست Watch list حائز اهمیت است.

۲- بررسی اجمالی بازار آگاهی از آخرین اخبار و تحولات بازارها، اولین کار سوئینگ تریدرها در روز است. وب سایت های معتبری مانند Market Watch و کانال تلویزیونی CNBC سریع ترین راه برای انجام این کار هستند. یک تریدر باید سه چیز را به طور خاص تحت نظر داشته باشد:

  • احساسات کلی بازار (صعودی/نزولی، تورم، گزارش های اقتصادی کلیدی، جلسات تجاری خارج از کشور، ارز و ...)

  • احساسات هر بخش از بازار (بخش های در حال رشد، بخش های داغ بازار و ...)

  • دارایی های فعلی ( درآمد، اخبار، پرونده های SEC و ...)

3- یافتن تریدهای بالقوه تریدر در مرحله بعد به دنبال معاملات بالقوه روزانه می گردد. سوئینگ تریدرها به طور معمول با کاتالیزوری اساسی وارد یک موقعیت می شوند و برای مدیریت موقعیت یا خروج از آن، از تحلیل تکنیکال کمک می گیرند. برای یافتن کاتالیزورهای مهم، دو روش خوب وجود دارد که عبارتند از:

  • فرصت های ویژه سوئینگ تریدرها می توانند از طریق فایل های SEC و در مواردی با تیتر خبرها، فرصت های ویژه را راحت تر پیدا کنند. ممکن است فرصت های ویژه شامل ورشکستگی، آفرهای عمومی اولیه (IPO)، خرید داخلی خرید سهام شرکتها، ادغام، تجدید ساختارها، تصاحب، تملیک و سایر موارد مشابه باشد. اگر چه این نوع فرصت ها دارای ریسک زیادی می باشند اما سودهای زیادی را برای کسانی در پی خواهند داشت که با تحقیق و آگاهی از آن استفاده می کنند. در این روش تریدرها برای این که واکنش تندی به شرایط موجود نداشته باشند، هنگامی که همه در حال فروش سهام هستند، اقدام به خرید می کند و برعکس. به این ترتیب در تصمیم گیری های آنها نقش اخبار و حوادث کمرنگ می شود.

  • سناریوهای هر بخش برای یک سوئینگ تریدر، بهترین راه برای دریافتن اینکه کدام بخش موفق تر عمل می کند، تحقیق از وب سایت های معتبر در حوزه اطلاعات مالی و تحلیل اخبار می باشد. ممکن است تریدرهایی که به دنبال بازده و ریسک بالاتری می باشند، ترجیح دهند به جست و جوی بخش های مهمتری از بازار از جمله زغال سنگ یا تیتانیوم بپردازند. اگر چه غالباً تجزیه و تحلیل این موارد دشوارتر است اما دارای بازدهی بسیار بیشتری هستند. تریدرهای معاملات نوسانی در چنین مواقعی وارد صحنه می شوند تا ضمن به دست گرفتن ترندها، بهره لازم را از فرصت های موجود ببرند تا زمانی که با توجه به نشانه های جدید تصمیم به تغییر جهت بگیرند.

سومین روش ایجاد فرصت برای معامله گران نوسان، شکست نمودارها می باشد. این فرصت ها شامل خرید و فروش های سنگین سهامی هستند که نزدیک به سطح مقاومت یا حمایت کلیدی هستند. این تریدرها انواع مختلفی از الگوها را که برای پیش بینی خرابی یا شکست طراحی شده اند را دنبال می کنند، مانند سطوح گان، مثلث، موج های ولف، کانال ها، سطوح فیبوناچی و...

ایجاد فهرست تحت نظر ایجاد فهرست تحت نظری از سهام روز، مرحله بعدی است. به طور کلی می توان گفت سهام هایی که کاتالیزور پایه ای دارند، معامله های بسیار خوبی هستند. تریدرها دارای صفحه ای واضح هستند که در آن فهرستی از فرصتهای دسته بندی شده، قیمت هدف، قیمت ورودی و قیمت توقیف ضرر وجود دارد.

بررسی موقعیت موجود سوئینگ تریدر باید در ساعاتی پیش از شروع کار بازار، اخبار و موقعیت های موجود را بررسی کند تا از عدم وقوع اتفاقات ناگهانی برای بازار سهام مطمئن شود. با وارد کردن نماد سهام در یک سرویس خبری از جمله Google News این کار را می توان به سادگی انجام داد. تریدرها در مرحله بعد، به بررسی این موضوع می پردازند که آیا پرونده ای با جستجو در پایگاه داده EDGAR SEC ثبت شده است یا خیر. در صورتی که اطلاعات مادی وجود داشته باشد، برای مشخص شدن تأثیر آن بر برنامه فعلی معاملات باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. بسیاری از تریدرها به این قاعده کلی را باور دارند که هیچ وقت نباید وارد موقعیتی شوند که دارای ریسک بیشتر از حد پذیرش است و سطح سود و یا توقف ضرر را فقط باید در صورت ادامه روند صعودی معاملات، تنظیم کنند.

بازار بعد از پایان زمان مقرر به ندرت پیش می آید که در معاملات نوسانی، بعد از ساعت معمول باز خرید و فروشی انجام گیرد، زیرا بازار در آن زمان ناپایدار است و تغییرات آن در مقایسه با حالت طبیعی بیشتر است. در معاملات بعد از ساعت بازار، مهمترین مؤلفه ارزیابی عملکرد آن به صورت صحیح و دقیق است. ثبت دقیق تمام ایده ها و معاملات برای ارزیابی عملکرد و اهداف مالیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا شامل بررسی کلیه فعالیت های تجاری و شناسایی موارد نیازمند بهبود است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.