معرفی انواع الگوهای کندل استیک در بازار

معرفی انواع الگوهای کندل استیک در بازار

هر یک ازالگوها کندل استیک برای شناخت روندهای افزایش، کاهش و یا بازگشت قیمت ها در بازار مورد استفاده قرار می گیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که بخشی از این کندل ها در کف قیمت و بخش دیگر در سقف قیمت شکل می گیرد.

در اصل کاربرد اصلی کندل در شناسایی کف و سقف قیمت ها در بازار است. الگوهای کندل استیک (Candlestick Patterns) یکی از ابزارهای مهم در تحلیل تکنیکال هستند. کنار هم قرار گرفتن کندل‌ها، الگوهایی را می‌سازد که به تحلیل شرایط بازار و پیش‌بینی روند قیمت کمک می‌کند. بسیاری از معا‌مله‌گران استفاده از نمودارهای شمعی را به علت جذابیت بصری و اطلاعات بیشتری که در اختیار قرار می‌دهد نسبت به دیگر روش‌ها ترجیح می‌‌دهند. الگوهای کندل استیک مختلف می‌توانند اطلاعات مهمی از جو روانی بازار، جهت حرکت قیمت و میزان فشار معامله‌گران بازار را تعیین کنند. از قرن ۱۸م میلادی از این الگوهای تحلیل تکنیکال به عنوان ابزاری برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها استفاده می‌شده است؛ این الگوها زمانی که معامله‌گران متوجه رفتار مشخص قیمت‌ها در طول زمان و تکرار آن شدند، مورد استقبال قرار گرفتند. پیش‌بینی روند‌های تکراری قیمت در طول زمان بعدها به یک علم مهم در تجارت تبدیل شد.

الگوهای یک کندلی

این نوع الگو آن قدر قوی است که حتی در یک واحد زمانی می تواند موجب تغییر روند الگو باشد. از جمله الگوهای تک کندلی می توان به الگوی چکش اشاره کرد. این الگو یک بدنه اصلی کوچک با سایه های پایینی بلند است و طول سایه پایینی دو برابر بدنه است. نکته حائز اهمیت در ارتباط با الگو تک کندلی Hamer یا چکش این است که این نوع از کندل ها را باید در یک منطقه مهم حمایتی و مقاومتی یا به اصلاح زون های مهم عرضه و تقاضا ببینید، هر چه شدو یا سایه این کندل بلندتر باشد نشان از حمایت این کندل توسط خریداران بوده و می تواند در صورت تائید کندل بعدی روند نزولی را به روند صعودی تبدیل کند.

الگوهای دو کندلی

الگوهای متفاوتی می تواند در این دسته قرار گیرد که از جمله این الگوها می توان به الگوی کندل پوششی صعودی (اینگالف صعودی) که در روند کاهشی تشکیل شده و پوشای نزولی (اینگالف نزولی) که در روند افزایشی شکل می گیرد اشاره کرد. در این نوع الگوها دو کندل با دو رنگ متوالی شکل می گیرد و بدین صورت است که اگر دو کندل با رنگ های متفاوت پشت هم باشند، چرخشی در روند شکل می گیرد و شروع روند جدید یا اصلاح در روند جدید شکل می گیرد، قاعده کندل های اینگالف به این صورت است که کندلی که می خواهد کندل قبلی را بپوشاند باید خلاف رنگ آن باشد و تمامی بدنه کندل قبل را بپوشاند، فرض کنید در یک روند صعودی هستیم و در این حین قیمت به یک محدوده مقاومتی مهم رسیده است، قیمت با برخورد به این محدوده شروع به ریزش می کند، برای استفاده از این الگو باید صبر کنید کندل جدید بدنه کندل قبل را پوشش بده این نشان دهنده فشار فروش توسط فروشندگان بازار و سیو سود کردن خریداران است.

الگوهای سه کندلی

از جمله این نوع الگوها می توان به الگوی ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی اشاره کرد. همان طور که از اسم این نوع الگوها مشخص است الگوی ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی از سه کندل تشکیل شده استکه کندل سومی باید حداقل تا 50 درصد کندل اول را اینگلف کند، اینگلف به معنای نفوذ یا پر کردن است، الگو ستاره صبحگاهی نشان دهنده روند صعودی بودن قیمت و افزایش فشار خرید به بازار است. اما الگوی ستاره شامگاهی موقعیت کاملا برعکس ستاره صبحگاهی است و نشان دهنده یک روند مثبت یا شروع اصلاح در یک روند مثبت را بیان می کند، این الگو باید در یک محدوده مهم دیده شود تا بتوان فشارهای خرید یا فروش را تشخیص دهید، این محدوده مهم همان محدوده PRZ یا عرضه و تقاضا است.

الگوی مرد دارآویز (Hanging Man)

این نوع از الگوی کندل استیک زمانی شکل می گیرد که انتهای روند صعودی باشد و روند به سمت نزولی تغییر کند. مهم ترین مزیتی که می توان برای الگوی دارآویز بیان کرد بدنه کندل است که در قسمت بالای نمودار قرار دارد. سایه ای که در این نوع الگو شکل می گیرد حداقل دو برابر بدنه کندل است. در این نوع کندل، سایه بالایی یا وجود ندارد و یا اینکه بسیار کوتاه است. بدنه سیاه یا قرمز کندل، نشان دهنده قدرت الگو برای برگشت است.

الگوی دوجی (Doji)

الگوی دوجی به کندل هایی گفته می شود که قیمت شروع و پایان در آن یکسان باشد. دوجی ها اغلب دارای بدنه نازکی هستند و به شکل یک خط باریک نشان داده می شوند. تحلیلی که می توان از الگوی دوجی در کندل استیک داشت، تردیدی است که بین خریداران و فروشندگان وجود دارد. این نوع الگوی کندل استیک نشان می دهد که بازار برای داشتن روند صعودی خود نیاز به ورود خریداران جدید در بازار دارد. حالت دیگر الگوی دوجی این است که بعد از الگوی ماروبزوی سیاه دیده شود، چنین حالتی نشان دهنده تعداد کم فروشندگان است که در این حالت برای ادامه روند نزولی در بازار نیاز به فروشندگان بیشتری است.

الگوی ماروبزو (Marubozu)

الگوی ماروبزو به دو دسته سیاه (نزولی) و سفید (صعودی) تقسیم می شود:

الگوی ماروبزو نزولی (قرمز)

زمانی شکل می گیرد که کندل روند نزولی داشته و سایه بالایی و پایینی در آن دیده نشود. نتیجه ای که این نوع کندل ها نشان می دهند، فشار زیاد فروشندگان در بازار است. در چنین حالتی قیمت باز شدن برابر قیمت سقف و قیمت بسته شدن مساوی با قیمت کف است. ماروبزو سفید (صعودی)، زمانی شکل می گیرد که کندل صعودی بوده و سایه بالایی و پایینی در آن وجود نداشته باشد. نتیجه ای که این مدل از کندل ها نشان می دهند فشار بالای خریداران است. در چنین حالتی قیمت باز شدن برابر با قیمت کف و قیمت بسته شدن برابر قیمت سقف است. الگوی هارامی (Harami)

این الگو شامل دو کندل است که کندل اول در اصطلاح نقش مادر و کندل دوم نقش فرزند را بر عهده دارد. واژه هارامی ریشه ژاپنی داشته و به معنای باردار بودن است. متوقف شدن و یا کند شدن روند مهم ترین نتیجه ای است که پس از مشاهده این نوع کندل مشاهده می شود. اغلب رنگ کندل ها در این نوع الگو متفاوت است. به عنوان نمونه در صورتی که رنگ کندل مادر سفید باشد، کندل کودک سیاه رنگ است. حال رنگ سفید به معنای مثبت بودن و رنگ سیاه به معنای منفی بودن شرایط بازار است، دقت کنید که این الگو دارای یک گپ قیمتی است، گپ به این معنی بوده که در آن زمان هیچ معامله ای بر روی این شاخص، سهام و رمز ارز نبوده است.

الگوی کندلی انبرک

در این نوع الگو دو کندل با رنگ های متفاوت وجود دارد. در این نوع الگو اولین بار کندل نزولی سیاه یا قرمز تشکیل می شود. اندازه بدنه کندل نزولی بزرگ بوده و هیچ گونه سایه ای در آن تشکیل نمی شود. در این نوع الگو زمانی کندل دوم بعد از کندل اول شکل می گیرد. کندل دوم معمولا به صورت دوجی یا چکش معکوس شکل می گیرد.

الگوی سه ستاره صعودی

این نوع الگو نیز سه کندل دارد، به گونه ای که مابین کندل اول و دوم یک شکاف نزولی وجود دارد و مابین کندل دوم و سوم شکاف صعودی وجود دارد و پیامی که این نوع الگو می تواند برای کاربر داشته باشد تغییر روند از نزولی به سمت صعودی است.

الگوی پوشاننده صعودی و نزولی

این نوع الگو دارای دو کندل است که دارای رنگ های متضادی است. این نوع الگو زمانی تشکیل می شود که کندل دوم دارای بدنه به رنگ سفید (صعودی) بوده که روند صعودی دارد. در این نوع الگو کندل دوم، کندل اول که به رنگ سیاه (نزولی) است را کاملا پوشش می دهد. در الگوی پوشاننده صعودی، وجود و یا عدم وجود سایه ها اهمیت چندانی ندارد، دقت داشته باشید این الگو کندی یکی از الگوهای بازگشتی بوده و در صورت وجود این دو کندل در حدوده حمایتی و مقاومتی می تواند روند نزولی را به صعودی و روند صعودی را به زولی تبدیل کند؛ دقت داشته باشید که این پوشش باید بادی کندل قبل را در بر گیرد.

الگوی سه مکعب سفید

در این نوع الگو، سه کندل دیده می شود که همگی به رنگ سفید (صعودی) هستند. مابین کندل ها یک شکاف نزولی وجود دارد که نشان دهنده روند نزولی پرقدرت بازار به سمت روند صعودی است. تمامی روندها در این نوع الگو به صورت صعودی است.

الگوی ابر تیره

این نوع الگو نیز دارای دو کندل است که رنگ های متفاوتی دارد که همگی به رنگ سفید هستند. رسیدن سهم به قیمت مقاومت از جمله مهم ترین نتایجی است که از این الگو می توان فهمید. هر دو این کندل هادر این نوع الگو، دارای بدنه بزرگی هستند. در این نوع الگو ابتدا کندل اول با رنگ سفید (صعودی) شکل می گیرد و در نهایت کندل دوم با پوشش نیمی از کندل اول شکل می گیرد.

الگوی رسوخ گر

این نوع الگو دقیقا متضاد الگوی ابر تیره است، به گونه ای که در این نوع الگو، در ابتدا کندل مشکی (نزولی) ایجاد می شود و در نهایت کندل سفید که حداقل نیمی از کندل مشکی را پوشش می دهد ایجاد می شود. افزایش قیمت سهم و تغییر روند از نزولی به صعودی از جمله نتایجی است که در این نوع الگو می توان مشاهده کرد.

الگوی سه کلاغ سیاه

این الگو حاوی پیامی بد برای معامله گر در مورد قیمت سهم است. ادامه روند نزولی و ادامه کاهش قیمت سهم از جمله مهم ترین نتایجی است که می توان از این الگو کشف کرد. این نوع الگو دارای سه کندل با رنگ های مشکی است که پشت سرهم تشکیل می شود و معمولا اندازه هر یک از این کندل ها با یکدیگر باهم برابر است. وجود این کندل ها نشان از قدرت بالای فروشندگان را دارد لذا می تواند ریزش بیشتری را داشته باشد.

الگوی سه سرباز سفید

این نوع الگو نیز نقطه مقابل الگوی سه کلاغ سیاه است و در یک روند صعودی تشکیل می شود و بالعکس الگوی سه کلاغ سیاه حاوی اطلاعات مثبت برای معامله گران است و بیان می کند که خریداران پر قدرتی در سهم وجود دارند که معمولا بعد از این الگو قیمت سهم افزایش می یابد. این نوع الگو دارای سه کندل با رنگ سفید بوده که به صورت صعودی و پشت سرهم تشکیل می شود. وجود همچین کندل های صعودی پشت سر هم نشان از قدرت بالای خریداران بوده و می تواند قیمت را همچنان به سمت بالا پرتاب کند.

الگوی سه خط حمله

این نوع الگو به همراه الگوهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد که دارای سه کندل به صورت نزولی است که بعد از این سه کندل ، یک کندل با بدنه بزرگ با روند نزولی ایجاد می شود. مهم ترین پیامی که می توان از این الگو کسب کرد، بازگشت قیمت به محدوده باز شدن کندل اول است.

الگوی تاسوکی رو به پایین

این نوع الگو نیز از سه کندل تشکیل شده است که دو کندل آن به صورت نزولی و یک کندل به صورت صعودی شکل می گیرد. دو کندل نزولی نشان دهنده قدرت فروشندگان و کندل سفید نشان دهنده دریافت سود توسط فروشندگان است، لذا قیمت در این الگو به ادامه روند خود که یک روند ریزشی است ادامه می دهد. مزیت اصلی که می توان برای کندل استیک بیان کرد، نمایش اطلاعات مختلف در مورد قیمت سهام است. اما به غیر از این مزیت اصلی می توان موارد زیر را نیز بیان کرد.

روانشناسی بازار تحلیل تکنیکال نمودار های کندل استیک در ژاپن در حدود یک قرن پیش شکل گرفت و در قرن 18 میلادی، شهروندی ژاپنی با استفاده از رابطه میان قیمت ها و عرضه و تقاضای آن به تاثیر آن در بازارها پی برد. معامله گران با استفاده از کندل استیک ها می توانند تصمیمات معاملاتی خود را برای دریافت پیش بینی قیمت در کوتاه مدت استفاده کنند. به صورت کلی با استفاده از نمودار های کندل دانی می توان برای تعیین جهت حرکت احتمالی قیمت استفاده کرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.