الگوی هارمونیک در تحلیل تکنیکال

الگوی هارمونیک در تحلیل تکنیکال

لگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال مثل سایر الگوهای تکنیکی به سرمایه گذاران کمک می کنند تا روند حرکت آینده قیمت ارز دیجیتال مورد نظرشون رو پیش بینی کنند و به سودهای زیادی برسن. الگوهای هارمونیک یه سری ساختارهای مشخصی هستن که رابطه فیبوناچی

منظمی با هم دارن. توجه داشته باشید که الگوهای هارمونیک دارای انواع مختلفی هستن که ساختار هرکدوم از انها منحصر به فرد بوده و با هم متفاوت هستند. الگوهای هارمونیک نوعی الکوی نمودار مثل سروشانه یا دو قله هستن، ولی بر اساس ابزارهای فیبوناچی ایجاد شده و ساختار هندسی دارن. از این الگوها برای سیگنال دهی یه روند معکوس در پولبک استفاده میشه. این الگوها یکی از بهترین ابزارها برای داشتن معاملات دقیق و پرسود هستن. چون روی سطوح فیبوناچی خاصی ساخته شدن. چندین الگوی هارمونیک وجود داره که هر کدوم شکل و ظاهر خاصی دارن.

جالب اینجاست که بدونین الگوهای هارمونیک یا Harmonic Pattern الگوهای پیچیده ای هستن که در نمودارهای مالی دیده میشن. این الگوهای قیمتی از حرکت هندسی قیمت ارزهای دیجیتال و سطوح فیبوناچی ساخته میشن. به طور کلی، بیشتر الگوهای هارمونیک از 5 نقطه تشکیل شدن. با این وجود هر الگوی هارمونیک شکل هندسی و نسبت فیبوناچی متفاوتی داره. نقاط مشخص شده در الگوهای هارمونیک به ترتیب X، A، B، C و D اسم گذاری میشن و هر الگو قوانین مخصوص به خودش رو داره. الگوهای هارمونیک ۵ نقطه‌ای از یک نقطه‌ اصلی به نام X تشکیل شده‌اند که در ادامه آن موجی تکانه‌ای به نام XA وجود دارد. پس از XA، شاهد موج اصلاحی هستیم که به نقطه B می‌رسد و پایه AB را کامل می‌کند. سپس، موج (پایه) BC مشاهده می‌شود که بعد از آن پایه اصلاحی CD قرار گرفته است. نسبت‌های هارمونیک تعیین‌کننده بازگشت یا امتداد این پایه‌ها هستند. بخاطر داشته باشید که تمام الگوهای هارمونیک ۵ نقطه‌ای و ۴ نقطه‌ای بر پایه الگوهای ABC (سه‌نقطه‌ای) بوجود آمده‌اند. زمانی که یکی از این الگو‌ها را به خوبی بیاموزید، فهم سایر آن‌ها برای شما آسان‌تر خواهد بود.

چرا الگو‌ های هارمونیک اهمیت دارند؟

الگوهای هارمونیک حرکت قیمت را پیش‌بینی می‌کنند و به همین علت بسیار مهم به شمار می‌روند. معامله‌گران با یافتن الگوهایی با ابعاد و طول‌های مختلف و اِعمال نسبت‌های فیبوناچی بر آن‌ها موفق به پیش‌بینی پرایس‌اکشن آینده می‌شوند. درواقع از الگوهای هارمونیک برای تشخیص معکوس شدن قیمت بهره گرفته می‌شود.

پایه‌گذاران الگو‌ های هارمونیک چه کسانی بودند؟

ایده الگوهای هارمونیک اولین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی به مغز گارتلی «H.M. Gartley» خطور کرد. او الگویی ۵ نقطه‌ای تحت عنوان الگوی گارتلی را در کتاب خود – «سود در بازار سهام» (Profits in the Stock Market) – مطرح کرد. «لری پزاونتو» (Larry Pesavento) این الگو را با نسبت‌های فیبوناچی تغییر داد و قوانینی را برای معامله با الگوی گارتلی در کتاب خود – «شناخت الگوها با نسبت‌های فیبوناچی» (Fibonacci Ratios with Pattern Recognition) – وضع کرد.نویسندگان دیگری نیز وجود دارند که نظریات خود را پیرامون الگوهای هارمونیک در کتب و مقالات گوناگون مطرح کرده‌اند. یکی از بهترین این کتاب‌ها «معامله هارمونیک» (Harmonic Trading) اثر «اسکات کارنی» (Scott Carney) است. کارنی، الگوهای «خرچنگ» (Crab Pattern)، «کوسه» (Shark Pattern)، «خفاش» (Bat Pattern) و «الگوی هارمونیک ۰-۵» را بوجود آورده است. او همچنین، مباحث بسیاری را درباره قوانین، اعتبارسنجی، مدیریت پول و ضرر در هنگام معامله با الگوهای هارمونیک مطرح کرده است.

برای آشنایی بیشتر با کاربردهای الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال می‌توانید به آموزش ویدئویی تهیه شده توسط «فرادرس» مراجعه کنید.

انواع الگوهای هارمونیک

• الگوی AB=CD یکی از انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال، الگوی AB=CD هست که از نسبت های فیبوناچی استفاده می کنه. این الگو در دو نوع خرسی و گاوی وجود داره. اگه در این الگو ابتدا حرکت AB در جهت نزولی تشکیل بشه و بعد از اون یه حرکت صعودی و رو به بالا خواهیم داشت که به اون حرکت گاوی گفته میشه. ولی اگه حرکت AB در جهت صعودی باشه، بعد از اون یه حرکت نزولی و رو به پایین خواهیم داشت که به اون حرکت خرسی گفته میشه.

• الگوی گارتلی یکی دیگه از انواع الگوهای هارمونیک، الگوی گارتلی یا Gartly هست که 4 حرکت داره. قسمت اول این الگو از یه حرکت صعودی یا نزولی به اسم XA تشکیل شده و باید تا سقف 0.618 فیبوناچی اصلاح بشه. قسمت دوم هم یه الگوی ABCD هست. بعد از اینکه در الگوی گارتلی موج XA و به دنبال اون الگوی ABCD شکل گرفت، کل موج XA باید تا سطح 0.786 اصلاح کنه.

• الگوی خرچنگ یکی دیگه از انواع الگوهای هارمونیک که شما می تونین با استفاده از اون وضعیت ارزهای دیجیتال رو تجزیه و تحلیل کنین، الگوی خرچنگ یا Crab هست که مثل الگوی خفاش هست. با این تفاوت که موج XA در الگوی خفاش تا 88.6 فیبوناچی اصلاح می کرد. در حالی که اصلاح موج xa در الگوی خرچنگ تا 1.68 هست. در اصل در الگوی خفاش کف شکسته نمیشد ولی در الگوی خرچنگ کف شکسته میشه.

نکات مهم استفاده از الگوهای هارمونیک

الگوهای هارمونیک، الگوهای هندسی ترکیب شده با اعداد فیبوناچی هستن که به معامله گران کمک می کنه تا با پیش بینی حرکات بازار روند قیمتی رو تشخیص بدن. از این روش برای پیش بینی تغییرات احتمالی قیمت یا معکوس شدن روند استفاده میشه. استفاده از الگوهای هارمونیک برای تحلیل کار سختی هست و نیاز به صرف زمان و دقت زیادی داره. برای اینکه در معاملات با کمک این الگوها دچار ضرر و زیان نشیم، نیاز هست تا نکاتی رو رعایت کنیم.

• یکی از نکات مهم استفاده از الگوهای هارمونیک این هست که این الگوها خیلی دقیق هستن و بنابراین برای رسم خطوط فیبوناچی اون ها باید حساسیت زیادی به خرج بدین. • یکی دیگه از نکات مهم استفاده از الگوهای هارمونیک این هست که در ابتدای کار یه الگو رو کامل فرا بگیرین و سعی کنین تا از اون استفاده کنین تا به همه ویژگی های اون مسلط بشین. • یکی دیگه از نکات مهم استفاده از الگوهای هارمونیک این هست که زمانی اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کنین که از تشکیل کامل یه الگوی هارمونیک اطمینان داشته باشین. • یکی دیگه از نکات مهم استفاده از الگوهای هارمونیک این هست که مثل هر تحلیل دیگه زمانی که با استفاده از این ابزار اقدام به خرید و فروش می کنین، باید حد ضرر داشته باشین.

الگوهای هارمونیک نوعی الکوی نمودار مثل سروشانه یا دو قله هستن، ولی بر اساس ابزارهای فیبوناچی ایجاد شده و ساختار هندسی دارن. از این الگوها برای سیگنال دهی یه روند معکوس در پولبک استفاده میشه. در زمان استفاده از این الگو باید به نکات مهمی توجه داشته باشین.

نحوه معامله الگوهای هارمونیک

برای معامله‌کردن سهام با استفاده از الگوهای هارمونیک ابتدا باید آن‌ها را در نمودار شناسایی کنیم. تشخیص الگوهای هارمونیک با چشم غیر مسلح ممکن است کمی دشوار باشد. زمانی که یک معامله‌گر ساختار الگو را درک کند، می‌تواند آن‌ها را بوسیله ابزار فیبوناچی تشخیص دهد. مهم‌ترین الگوهای هارمونیک، الگو‌های ۵ نقطه‌ای مانند الگوهای گارتلی، پروانه، خرچنگ و خفاش هستند. این الگوها از الگوهای ۳ نقطه‌ای (ABC) یا ۴ نقطه‌ای (ABCD) بوجود آمده‌اند. تمام سوئينگ‌های قیمتی بین این نقاط به یکدیگر مربوط هستند و نسبت‌های هارمونیکی برپایه فیبوناچی دارند. این الگو‌ها یا در حال تشکیل فرم M یا W هستند یا قبلاً آن‌را تشکیل داده‌اند یا ترکیبی از این دو (الگوی ۳ حمله) را دارند. روش‌های معاملاتی الگوهای هارمونیک بر پایه ریاضی بنا شده و بسیار دقیق هستند. جهت تسلط بر الگوهای هارمونیک به صبر، تمرین و بررسی الگوهای بیشتری نیاز دارید. اندازه‌گیری‌های اولیه تنها، نقطه شروع هستند و حرکت‌های قیمتی که همراستا با اندازه‌گیری‌های الگو نباشند، از اعتبار آن می‌کاهند و می‌توانند معامله‌گران را گمراه کنند. الگوهای هارمونیک پروانه، گارتلی، خفاش و خرچنگ الگوهای بهتری برای سیگنال‌د‌هی به معامله‌گران به شمار می‌روند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.