تحلیل آنچین یا تحلیل درون زنجیره‌ای

تحلیل آنچین یا تحلیل درون زنجیره‌ای

تحلیلگران برای افزایش درک خویش از بازارهای ارز دیجیتال از تحلیل آنچین استفاده می‌کنند. تحلیل درون زنجیره‌ای مستلزم استخراج داده‌های مختلفی از جمله داده‌های بلاک، حجم معاملات، تعداد آدرس‌های هولدر، داده‌های خروجی

و ورودی به صرافی‌ها و کیف پول‌ها است. تحلیل درون زنجیره، همانند تحلیل فاندامنتال در سهم‌های بورسی است. در واقع این داده‌ها به تحلیلگران اجازه می‌دهد تا بتوانند تحلیل بدون سانسوری از بازار را دریافت کنند. در بازارهای مالی سنتی معمولاً این داده‌ها را خود شرکت‌ها یا دولت‌ها منتشر می‌کنند و این امکان وجود دارد که شرکت‌ها داده‌های منتشر شده را تغییر دهند. اما در ارز دیجیتال به دلیل شفافیت هیچ‌ کس توانایی تغییر داده‌ها را ندارد.

برای درک بهتر، خوب است که این موضوع را با یک مثال شروع کنیم. مثلاً ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC) را در نظر بگیرید؛ تصور کنید که با تجزیه‌ و تحلیل آنچین می‌توان میزان تعداد هولدرهای بالای 100 بیت‌کوین یا حتی تعداد آدرس‌های جدید را بررسی کرد. در نهایت شما می‌توانید با بررسی چند شاخص مهم تشخیص دهید که آیا قیمت بازار بیت‌کوین در حال حاضر ارزشمند است یا خیر. همان‌طور که تحلیل بنیادی یک سهام برای درک کامل ارزش یک شرکت در بازار بورس مهم است، تحلیل آنچین هم برای ارزش‌گذاری شبکه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از شاخصه‌های اصلی بلاک‌چین شفافیت در دسترسی به داده‌ها است. همین شفافیت به ما اجازه می‌دهد داده‌های خامِ حاوی اطلاعات مهم از جمله تعداد ارزهای ارسال‌ شده، زمان ارسال ارزها، آدرس کیف پول، تعداد کیف پول‌ها، کارمزد ماینرها و جزئیات فعالیت‌های انجام‌شده از طریق تراکنش را استخراج کنیم. به این داده‌های خام که از دفتر کل عمومی به دست می‌آیند و به ما امکان بررسی تمام تراکنش‌های ثبت‌شده روی آن‌ها را می‌دهند، داده‌های آنچین یا درون زنجیره‌ای گفته می‌شود و فرایند تحلیل و بررسی آن‌ها را تحلیل آنچین می‌نامیم. پیدا کردن بهترین پلتفرم های تحلیل آنچین به ما در سرمایه‌گذاری بهتر و انجام معاملاتی سودمندتر کمک خواهد کرد. تحلیل آنچین دید ما را نسبت به شرایط بازار بهبود می‌بخشد و فرصت‌های معاملاتی را به ما نشان می‌دهد. زمانی که ماینرها بلاک جدید را تأیید می‌کنند، بلاکچین تمام اطلاعات مربوط به آخرین تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. امکان مشاهده این اطلاعات برای همه افراد وجود دارد. همچنین با استفاده از اطلاعات ثبت‌شده می‌توان داده‌های ضروری مانند تعداد آدرس‌های فعال، ارزش معاملات و … را محاسبه کرد.

با اینکه مشاهده این اطلاعات برای همه امکان‌پذیر است اما درک و محاسبه آنها کار چندان آسانی نیست. این داده‌ها به صورت رشته کدها و اعداد ثبت می‌شوند و خبری از نمودار یا تجزیه و تحلیل نیست. به همین دلیل برخی پلتفرم‌ها آنالیز و بررسی دقیق این داده‌ها را شروع کرده‌اند. با استفاده از هزاران داده مختلف، نمودارها و چارت‌های مختلفی رسم می‌شود که کمک شایانی به معامله‌گران می‌کند. به این فرآیند تحلیل آنچین یا درون زنجیره‌ای گفته می‌شود.

تاریخچه از تحلیل آنچین

تاریخچه خلق اولین شاخص آنچین به سال 2011 برمی‌گردد، این شاخص نشان‌دهنده حجم معاملات و تراکنش‌های بیت‌کوین است. این شاخص توسط کاربری به نام Bytecoin در پلتفرم Bitcointalk معرفی شد. بسیاری از صاحب‌ نظران و تحلیلگران خبره بازارهای مالی اعتقاد دارند که بازار را خرید و فروش پول هوشمند جابه‌جا می‌کند. قیمت‌ها زمانی افزایش می‌یابند که پول هوشمند اقدام به خرید کند و برعکس، بازار زمانی ریزشی می‌شود که پول هوشمند اقدام به فروش دارایی خود کند. شاخص CDD به دنبال رصد رفتار پول هوشمند در بازار رمز ارزهاست.

دومین شاخص آنچین در سال 2014 توسط کاربری به نام Gbianchi در پلتفرم Bitcointalk معرفی شد. ارزش شبکه یا Network Value شاخصی بود که توسط این کاربر معرفی شد. این شاخص از ضرب قیمت ارز در تعداد ارزهای در گردش به دست می‌آید. تحلیلگران از این شاخص برای دسته‌بندی و ارزیابی کلی یک ارز استفاده می‌کنند. چند سال بعد آقای جان راکلیف با فرمول جدید روی این شاخص HODL Wave را ایجاد کرد.

روند تحول تحلیل آنچین در چند سال اخیر رشد خیره‌کننده‌ای پیدا کرد. افراد متخصصی همچون دیمیتری کالچکین (Dnitry Kalichkin)، نیک کارتر (Nic Carter) ، آنتوئین کالوکس (Antoine Le Calvex)، دیوید پوئل (David Puell) ، مراد محمودف (Murad Mahmudov) با ارائه شاخص‌های جدیدی توانستند تحلیل آنچین را وارد فاز جدیدی کنند و به شکل امروز در بیاورند.

لتفرم های تحلیل آنچین چگونه کار می‌کنند؟

پلتفرم های تحلیل آنچین فعالیت‌های خود را در ۵ مرحله انجام می‌دهند: بررسی، شناسایی، دسته‌بندی، مدل‌سازی و تجسم.

در مرحله اول، بلاکچین و داده‌های ثبت‌شده به دقت بررسی می‌شود. سپس عملیات شناسایی و برجسته‌ شدن داده‌های کاربردی شروع می‌شود. آدرس‌ها، حجم معامله، مبلغ کارمزد و … از جمله داده‌های کاربردی هستند. پس از تجمیع داده‌ها فرآیند دسته‌بندی و تشکیل گروه‌های مختلف برای تحلیل آنچین آغاز می‌شود. نتایج به دست آمده در مدل‌های تحلیلی قرار می‌گیرند و در نهایت نمودارها و چارت‌های تحلیل آنچین به شکلی ساده، قابل‌فهم و کاربرپسند رسم می‌شود.

معرفی بهترین پلتفرم های تحلیل آنچین

در این بخش بهترین پلتفرم های تحلیل آنچین را معرفی خواهیم کرد تا با منابع معتبر برای تجزیه و تحلیل وضعیت کریپتوکارنسی آشنا شوید.

Santiment سنتی منت (Santiment) یکی از بهترین پلتفرم های تحلیل آنچین است. حساب‌های کاربری این پلتفرم دارای سه سطح رایگان، پرو و پروپلاس است. در حالت پروپلاس کاربران ماهانه ۲۴۹ دلار پرداخت می‌کنند و از قابلیت‌هایی مثل آموزش سفارشی و گفت‌وگو با تحلیلگران استفاده می‌کنند.

از جمله مهم‌ترین نمودارهای موجود در این پلتفرم می‌توان به نمودار «مبادلات ورودی و خروجی» و همچنین «توزیع دارایی» اشاره کرد. نمودار مبادلات ورودی و خروجی، حجم رمزارز جابه‌جا شده بین صرافی‌ها و کیف پول‌ها را نمایش می‌دهد و نمودار توزیع دارایی، روند عرضه را بر اساس آدرس‌ها نشان می‌دهد. علاوه بر این، پلتفرم سانتیمنت اطلاعات بسیار خوبی درباره روندهای اجتماعی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. افزودن هشدارها و فهرست پیگیری از دیگر قابلیت‌های این پلتفرم است. CryptoQuant کریپتو کوانت (CryptoQuant) سه سطح Professional ،Advanced و Premium را برای حساب‌های کاربری تعریف کرده است که حق اشتراک ماهانه آنها به ترتیب ۲۹، ۹۹ و ۶۹۹ دلار است. از مهم‌ترین نمودارهای کریپتو کوانت می‌توان به نمودار «مبادلات ورودی و خروجی» اشاره کرد. به کمک این نمودار، فشار خرید یا فروش اندازه‌گیری می‌شود. دیگر نمودار مهم این پلتفرم نمودار ارزش شبکه به شاخص متکالف (NVM) است. این معیار آدرس‌های فعال روزانه شبکه بیت کوین را بررسی و از قانون متکالف (Metcalfe’s law) برای تخمین ارزش واقعی یک دارایی دیجیتال و مقایسه آن با سایر دارایی‌ها استفاده می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های مهم پلتفرم CryptoQuant می‌توان به نمای کلی نمودارها، هشدارها، چارت‌های حرفه‌ای و … اشاره کرد.

Messari مساری (Messari) یکی دیگر از بهترین پلتفرم های تحلیل آنچین است که هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. بسیاری از قابلیت‌های این پلتفرم رایگان است. از بین نمودارهای مهم مساری می‌توان به «ارزش بازار تحقق یافته» و «قیمت در زمان واقعی» اشاره کرد. واچ لیست، نمایشگر بازار، گزارش‌های تحلیل و … از دیگر امکانات کاربردی Messari برای معامله‌گران تازه‌وارد است. Dune Analytics پلتفرم دون آنالیتیکس (Dune Analytics) داده‌های آنچین را با استفاده از کوئری‌ها (queri) نمایش می‌دهد. داشبورد رایگان به همراه نمودارهای متفاوت باعث شده معامله‌گران زیادی کار با قابلیت‌های این پلتفرم را شروع کنند. تهیه اکانت ویژه دون آنالیتیکس ماهانه ۳۹۰ دلار هزینه خواهد داشت.

نمودارهای «سهم جمع‌آوری صرافی‌های غیرمتمرکز» و «سهم بازار صرافی‌های غیرمتمرکز» از جمله امکانات کاربردی این پلتفرم است. قابلیت‌های جذاب دون آنالیتیکس سبب شده که به یکی از خاص‌ترین و بهترین پلتفرم های تحلیل آنچین تبدلی شود. Breadcrumbs بردکرامبز (Breadcrumbs) دارای یک پلن رایگان و دو پلن پولی با هزینه‌های ماهانه ۴۹ و ۷۹ دلار است. نمودار «آدرس‌های ارسال و دریافت» و «حجم خروجی و ورودی» جزو بهترین اطلاعات نمایش داده شده در این پلتفرم است.

تفاوت تحلیل آنچین و تحلیل تکنیکال

در واقع تحلیل آن چین روشی برای بررسی کردن بازار در زمینه داده‌های کلان است. از همین روست که تحلیل آن‌چین می‌تواند مکمل خوبی برای تحلیل تکنیکال باشد. شما نمی‌توانید پاسخ خیلی از مسائل را از طریق تحلیل تکنیکال به دست آورید چرا که تحلیل تکنیکی نگاهی به داده‌های کلان ندارد. در واقع تحلیل آن‌چین، هم به بازار نگاه می‌کند هم به مسائلی فرای بازار. همین موضوع سبب می‌شود که دید ما را نسبت به بازار عمیق‌تر کند و این بیانگر اهمیت تحلیل آن‌چین است.

تفاوت معاملات آنچین و آفچین

تراکنش‌های آنچین بر بستر شبکه بلاکچین انجام می‌شوند و ارتباطی به خارج از شبکه ندارند؛ مثل تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین. این تراکنش‌ها توسط ماینرها تأیید و در بلاک چین ثبت می‌شوند. اما تراکنش‌های آفچین خارج از بلاکچین انجام می‌شوند. پروتکل‌هایی وجود دارند که با فراهم کردن امکان تراکنش‌های آفچین با سرعت بالاتر و کارمزد کم‌تر در مقایسه با تراکنش‌های آنچین، به دور زدن مشکلات مقیاس‌پذیری و محدودیت‌های موجود در تراکنش‌های درون شبکه کمک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تراکنش‌های آنچین با تراکنش‌های آفچین، سرعت پایین‌تر و کارمزد بالاتر آن‌هاست. با این حال، به دلیل امنیت پایین‌تر تراکنش‌های آفچین، هنوز بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که از تراکنش‌های آنچین استفاده کنند. به خصوص اگر قصد داشته باشند حجم زیادی دارایی را از یک حساب به حساب دیگر انتقال بدهند. از جمله شبکه‌های آفچین می‌توان به شبکه لایتینگ بیت‌کوین اشاره کرد.

کاربردهای تحلیل آنچین

دو کاربرد مهم تحلیل آنچین تشخیص رفتار سرمایه‌گذاران و پیش‌بینی روند آتی بازار است. شاخص‌های بسیاری برای تشخیص و روان‌شناسی رفتار هولدرها وجود دارد. به‌ عنوان‌ مثال شما می‌توانید متوجه شوید که میانگین قیمت خرید بیت‌کوین در سال‌های گذشته چه مقدار بوده است، یا می‌توانید متوجه شوید چه تعداد هولدر بالای 100 بیت‌کوین در بازار وجود دارد. شما با تحلیل آنچین می‌توانید از سلامت شبکه، سود یا ضرر ماینرها، سطوح خرید وال‌ها و خیلی مطالب دیگر مطلع شوید. این داده‌ها به شما کمک می‌کنند در مورد خرید در نواحی و محدوده‌های مختلف تصمیم درستی بگیرید. تشخیص رفتار وال‌ها، تعیین‌کننده رفتار آینده بازار است. چون در بازارها افراد بزرگ با فشار فروش یا فشار خرید روند بازار تعیین می‌کنند. اگر شما بتوانید رفتار این افراد را زیر نظر بگیرید قطعاً می‌توانید تحلیل‌های درستی در مورد بازار داشته باشید.

تحلیل درون زنجیره ای چیزی شبیه به تحلیل فاندامنتال است، با این تفاوت که در تحلیل فاندامنتال به بررسی ارزشمندی یک شرکت یا پروژه پرداخته می‌شود. اما در تحلیل آن چین بررسی ارزشمندی یک شبکه با استفاده از داده‌های بلاکچین آن صورت می‌گیرد. داده‌های درون زنجیره‌ای توانسته‌اند راه خودشان را در سال‌های اخیر باز کنند و پروژه‌های بسیاری در این زمینه فعال شده‌اند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.