شبکه اسمارت چین بایننس چیست؟ | BSC یا Bep20 چیست؟

شبکه اسمارت چین بایننس چیست؟ | BSC یا Bep20 چیست؟

توسعه‌دهندگان صرافی بایننس (Binance) در اوایل سال ۲۰۲۰ برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال اقدام به راه‌اندازی یک زنجیره موازی با زنجیره اصلی بایننس (bep2) کردند. این شبکه یا زنجیره هوشمند بایننس

نام گرفت که البته تحت عنوان شبکه bep20 نیز شناخته می‌شود.. توسعه‌دهندگان این شبکه به‌خوبی دریافتند که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری یک بلاکچین باید میزان غیر‌متمرکز بودن آن کاهش پیدا کند، بنابراین با تغییراتی در ساز‌وکار اجماع این زنجیره، نسبت به زنجیره اصلی بایننس یک شبکه نیمه‌متمرکز راه‌اندازی کردند.

بایننس اسمارت چین (BSC) با هدف تسریع و تسهیل تراکنش‌ها و بهبود میزان مقیاس پذیری و با هدف رقابت با اتریوم راه‌اندازی شد. فرایند خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق شبکه اسمارت چین برای کاربران ساده‌تر شده و آن‌ها می‌توانند با سرعت بیشتری تراکنش‌های خود را انجام دهند.

تراکنش‌های فروش یا خرید اسمارت چین به مراتب سریع‌تر و ارزان‌تر از شبکه‌های اتریوم و ترون انجام می‌شود. در کنار این‌ها، BSC امکان اجرای قراردادهای هوشمند، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم و برنامه‌های غیر‌متمرکز (DApp) را نیز فراهم کرده است.

همان‌طور که می‌دانید، در ارزهای دیجیتال استاندارد‌های مختلفی برای ساخت تو‌کن در بلاک چین‌های مختلف وجود دارد. احتمالا عمده کاربران عادی زمانی با این استانداردها برخورد می‌کنند که تصمیم به انتقال دارایی خود مانند اتریوم، بیت کوین یا هر رمز ارز و توکن دیگری را داشته باشند. در این صورت، از آن‌ها خواسته می‌شود تا شبکه مورد نظرشان را انتخاب کنند و این دقیقا جایی است که بسیاری از ما سردرگم می‌شویم. در این مطلب، فرق شبکه های BEP20 و BEP2 و ERC20 را بررسی کرده و فرق کارمزد انتقال تحت این بستر ها را توضیح می‌دهیم.

بایننس اسمارت چین و توکن های BEP20 روی آن

بایننس اسمارت چین یک بلاک چین موازی بایننس چین است که برای ایجاد قرارداد هوشمند (Smart Contract) طراحی شده و دارای یک محیط سازگار با ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) است. البته این به معنای رقابت با اتریوم و رمز ارز ETH نیست. بایننس اسمارت چین فقط یک بلاک چین سازگار اتریوم بوده و به گونه‌ای طراحی شده است که دارای سرعت بیشتر و کارمزد کمتر در انجام تراکنش‌ها باشد.

کاربران می‌توانند همان دارایی با استاندارد ERC20 را در زمان کوتاه‌تر و کارمزد کمتر در شبکه بایننس اسمارت چین با استاندارد فنی BEP20 انتقال دهند. آدرس‌ها در اسمارت چین مشابه اتریوم، با 0x آغاز می‌شود.

شبکه اسمارت چین یا BSC چیست؟

بایننس اسمارت چین یک شبکه EVM Base است و این یعنی ماشین مجازی اتریوم را پیاده سازی می‌کند به همین دلیل آدرس‌های اسمارت چین مشابه آدرس‌های اتریومی هستند و با 0x شروع می‌شوند. برنامه‌هایی مانند کیف پول متامسک هم با این شبکه سازگاری دارند. راهنمای اضافه کردن اسمارت چین به متامسک را بخوانید.

هدف اصلی بایننس برای راه‌اندازی شبکه هوشمند خود، کاهش گس فی تراکنش‌ها از از ۱۵ Gwei به ۱۰ Gwei برای مقابله با جهش قیمت دیوانه وار Binance Coin (BNB) به بیش از ۳۰۰ دلار در ماه فوریه ۲۰۲۱ بود و این کار، شبکه را برای کاربران جدید به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه و پایدار جذاب‌تر کرد.

اصول طراحی شبکه اسمارت چین

اولین و مهم‌ترین ویژگی که باید در مورد شبکه اسمارت چین بشناسید، سرعت این شبکه است. به طور کلی شبکه زنجیره هوشمند اسمارت چین در هر ۳ ثانیه می‌تواند یک بلاک جدید ایجاد کند. این سرعت در مقایسه با اتریوم که حدودا ۱۳ ثانیه است، قطعا مطلوب‌تر خواهد بود. در این شبکه امکان انتقال و ایجاد قراردادهای بلاک چینی نیز وجود دارد. ناگفته نماند که شبکه زنجیره هوشمند بایننس از الگوریتم اثبات سهام یا Proof of Stake استفاده می‌کند.

بلاک چین مستقل

از نظر فنی، BSC به جای راه حل لایه۲، یک بلاک چین مستقل است. اکثر عملکردهای فنی و تجاری اساسی BSC باید مستقل باشند تا بتوانند به خوبی اجرا شوند حتی اگر BC برای مدت کوتاهی متوقف شود.

سازگاری با اتریوم

اتریوم اولین پلتفرم قرارداد هوشمند عملی و پرکاربرد است. برای استفاده از برنامه‌ها و کامیونیتی نسبتا بالغ، BSC ترجیح می‌دهد که با شبکه اصلی اتریوم موجود سازگار باشد. این بدان معناست که بیشتر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز dApps، اجزای اکوسیستم و ابزارها با BSC کار می‌کنند و نیاز به تغییرات صفر یا حداقل دارند. نود BSC به مشخصات سخت افزاری و مهارت‌های مشابه (یا کمی بالاتر) برای اجرا و کار نیاز دارد. این پیاده‌سازی باید فضایی را برای BSC ایجاد کند تا بتواند با ارتقای اتریوم بیشتر شود.

ارتباطات زنجیره‌ای بومی

هر دو شبکه BC و BSC با پشتیبانی بومی برای ارتباطات متقابل زنجیره‌ای (کراس چین) بین دو بلاک چین اجرا خواهند شد. پروتکل ارتباطی باید دو جهته، غیرمتمرکز و Trustless باشد. به این صورت، تمرکز بر جابه‌جایی دارایی‌های دیجیتال بین BC و BSC، یعنی توکن‌های BEP2، و در نهایت، دیگر توکن‌های BEP که بعداً معرفی شدند، خواهد بود.

پروتکل‌های شبکه اسمارت چین

شبکه اسمارت چین به دلیل طراحی منحصر به فرد و ویژگی‌های ذاتی خود توانست به سرعت مسیر پیشرفت را طی کند. همچنین در این شبکه می‌توان پروتکل‌هایی را مشاهده کرد که هر یک اهداف خاصی دارند. به دلیل وجود همین پروتکل‌ها نیز آینده شبکه زنجیره هوشمند اسمارت چین امیدوارکننده‌تر خواهد بود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.