فومو در بازار ارزهای دیجیتال

فومو در بازار ارزهای دیجیتال

فومو FOMO مخفف Fear of Missing Out به معنی ترس از دست دادن است. برای درک مفهموم فومو سال 2020 و 2021 را به خاطر بیاورید که چگونه افراد به دلیل بازار صعودی آن زمان، بدون دانش فنی لازم، وارد بازار ارز دیجیتال شدند

و چه ضررهای هنگفتی متحمل شدند. فومو در سال‌های گفته شده با پست‌های مکرری که افراد در رسانه‌های اجتماعی درباره سودهای عجیب و غریب خود به اشتراک می‌گذاشتند، تقویت شد. ترس از دست دادن، توسط مریام وبستر به عنوان «ترس از اینکه دیگران ممکن است تجربیات مفیدی داشته باشند که در آن فرد غایب است» تعریف شده است. این بدان معناست که مردم می‌ترسند فرصت‌ها را به دلیل ترس از شکست یا گرفتن تصمیم اشتباه، از دست بدهند. در واقع فومو یک احساس اضطراب است که معمولا زمانی احساس می‌شود که دیگران شرایط خوبی را سپری می‌کنند (یا در مورد خوش گذرانی‌های خود صحبت می‌کنند). لازم است بدانید فومو FOMO یک احساس سالم است که باعث می‌شود ما به دنبال تجربیات جدید باشیم. اما این ترس از دست دادن می‌تواند در بعضی از موقعیت‌ها خطرناک باشد. سرمایه‌گذاری یکی از این حوزه هاست. سال 2022 چرخش شدیدی را برای سرمایه گذاران بازارهای مالی در پی داشت. پس از یک دوره تطبیق سیاست های پولی از سوی فدرال رزرو، نرخ های بهره برای مبارزه با تورم افزایش می یابد و به نظر می رسد دوران خوب (در حال حاضر) برای دارایی های پرخطر مانند ارزهای دیجیتال و سهام با رشد بالا به پایان رسیده است. فومو یا ترس از دست دادن اصطلاحی است که در بازار ارز دیجیتال بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و مخفف عبارت fear of missing out است. البته ناگفته نماند که این اصطلاح تنها در این بازار کاربرد نداشته و در دیگر موقعیت های زندگی نیز قابل استفاده است. اینترنت و تکنولوژی با هدف بهبود روابط انسانی و دسترسی همه جهانیان به اطلاعات ایجاد شد و توانست جایگاه خوبی در بین مردم باز کند اما برخلاف تاثیرات مثبتی که بر روی زندگی مردم دارد، باعث ایجاد مشکلاتی همچون فومو در زندگی افراد شده است.

حالت فومو به خاطر از دست دادن یک فرصت خیالی ایجاد می شود که در نتیجه این فکر، فرد اقدام به انجام یک کار هیجان زده می کند. در واقع این احساسات باعث می شود که فرد همیشه نگران عقب افتادن از دیگران به خاطر از دست دادن فرصت های خیالی ذهن خود باشد. حال این حالت و ترس از دادن فرصت های زندگی در بازارهای مالی به معنای از دست دادن فرصت برای کسب سود است.

فومو در بازار ارز دیجیتال یکی از دلایل اصلی برای ایجاد حباب قیمت و یا حباب بازارهای مالی است. افراد مبتدی در سرمایه گذاری تحت چنین شرایطی اقدام به خریدهای غیرضروری می کنند. به این خاطر با افزایش تقاضا، قیمت نیز افزایش می یابد. البته حباب قیمت ناشی از فوموی بازار، با کاهش التهابات ناشی از فومو در بازار ارز دیجیتال از بین خواهد رفت.

FOMO مخفف "ترس از دست دادن" است. این مفهوم درواقع یک احساس اضطراب است که اغلب زمانی احساس می شود که دیگران اوقات خوبی را سپری می کنند. در صنعت کریپتوکارنسی، بسیاری از سرمایه‌گذاران فومو را در سال‌های 2020 و 2021 دریافت کردند، زمانی که قیمت‌های بسیاری از ارزهای دیجیتال در حال افزایش بودند. این احساسات با پست‌های مکرر رسانه‌های اجتماعی از افرادی که از بازده سرمایه‌گذاری باورنکردنی متحول کننده زندگی خود از خرید ارز دیجیتال یا دارایی دیجیتال مناسب (مانند NFT) در زمان مناسب تبلیغ می‌کردند، تقویت شد.

از آنجایی که شرایط ثابتی در بازار ارز دیجیتال وجود ندارد، نسبت به دیگر بازارهای مالی بیشتر تحت تاثیر فومو در بازار ارز دیجیتال قرار می گیرد. دلیل سودهای بسیار بزرگ در برخی از ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین و اتریوم نیز بدین دلیل است. در سال های اخیر افراد بی شماری در بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده اند و از این طریق به سودهای کلانی رسیده اند. این کسب درآمد در بازارهای ارز دیجیتال توسط افراد مختلف باعث شده است که اغلب افراد این فکر را بکنند که بازار ارزها دارای پتانسیل رشد است و در اثر چنین فکری حجم بزرگی از دارایی خود را در این بازار سرمایه گذاری می کنند.

مفهوم فومو در بازار ارز دیجیتال

همیشه ترس و طمع دو احساس اصلی انسانی هستند که بر بازار تسلط دارند. ممکن است از خود بپرسید که اصلاً چه ربطی به بازار ارز دیجیتال دارد. ارتباط این است که فومو می‌تواند باعث شود افراد به صورت غیرعادی عمل کنند. اگر می‌ترسید فرصتی را از دست بدهید، احتمال زیادی وجود دارد که تصمیمات خطرناک بگیرید زیرا ترس از دست دادن، بر تصمیم گیری شما غلبه می‌کند. این احساس پیامدهای جدی در بازار ارز دیجیتال دارد، زیرا مردم به دلیل FOMO خرید می‌کنند و به سرعت می‌فروشند. در واقع فومو در بازار ارز دیجیتال باعث تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، بدون در نظر گرفتن شرایط و ریسک‌های موجود می‌شود. قیمت‌هایی که در یک لحظه افزایش می‌یابند، به سرعت نیز سقوط می‌کنند و این ترس از دست دادن، باعث از دست دادن پولی که به سختی به دست آورده‌اید، تبدیل می‌شود.

علائم بروز فومو در معامله‌گران

احساسات نیروی محرکه فومو FOMO هستند. اگر آن‌ها را کنترل نکنید، منجر به از دست دادن سرمایه شما می‌شوند. این احساسات عبارتند از:

  1. طمع و هیجان فقط در بازارهای صعودی افراد هیجانی نمی‌شوند، بلکه حرکت بازار در هر جهتی باشد، می‌تواند به روان ما نفوذ کند. هیچ معامله‌گری نمی‌خواهد سود بیشتر را از دست بدهد. به همین دلیل تریدری که درگیر فومو شده، معامله‌ای که در سود قرار داشته را به دلیل طمع ادامه می‌دهد تا سود بزرگتری به دست آورد. اما این سود همیشه ادامه ندارد و اغلب منجر به از دست دادن سود به دست آمده نیز خواهد شد!

  2. ترس و اضطراب ضررهای مداوم باعث قرار گرفتن معامله‌گر در چرخه معیوب وارد شدن به یک موقعیت، ترسیدن، بستن معامله، سپس ورود مجدد به معامله‌ای دیگر، می‌شود. چون تریدر اضطراب و نا امیدی در موردعدم تحمل ریسک احساس می‌کند، نمی‌تواند به تارگت یا حد ضرر معامله خود پایبند باشد.

  3. حسادت اخبار، شایعه، شنیدن بازدهی معامله یک دوست و یا دیدن آن در رسانه‌ها می‌تواند احساس حسادت تریدر را ترغیب کند تا وارد معاملات بدون بررسی شده که در نهایت نیز منجر به متضرر شدن او می‌شود.

دلیل ایجاد فومو در بازار ارز دیجیتال چیست؟

فومو یا ترس از دست دادن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما در این قسمت به بررسی مهم ترین دلایلی که ایجاد فومو در بازار ارز دیجیتال می کند را مورد بررسی قرار می دهیم.

شرایط ناپایدار بازار: از آنجایی که بازار ارز دیجیتال شرایط پرنوسانی دارد و حرکت های صعودی و نزولی بسیاری را تجربه می کند، معامله گر را تشویق به معامله می کند تا فرصت های سرمایه گذاری مالی را از دست ندهد. اخبار و شایعات بازار: از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد حالت فومو در بازار ارز دیجیتال می شود، خبرها و شایعاتی است که در مقابل از دست دادن فرصت های خوب بازار به وجود می آید. دریافت سود زیاد: معامله گرانی وجود دارند که از طریق معاملات خود به سودهای کلانی می رسند اما ممکن است فکر کنند که این سودها به صورت دائمی خواهد بود. به همین خاطر با این فکر وارد معاملات جدید در بازار ارز دیجیتال می شوند تا فرصت کسب سودهای کلان را از دست ندهند اما واقعیت این است که همیشه معاملات سودآور نخواهند بود.

چگونه می توان با فومو مقابله کرد؟

ترس از دست دادن و یا فومو می تواند برای معامله گران پیش بیاید. اما می توان از ایجاد فومو در بازار ارز دیجیتال جلوگیری کرد که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:

تعیین استراتژی های سرمایه گذاری استراتژی های سرمایه گذاری به مجموعه ای از مقررات گفته می شود که براساس باورهای سرمایه گذار شکل می گیرد. سرمایه گذار با تعیین استراتژی های سرمایه گذاری مسیر معاملاتی خود را مشخص می کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که حتی با تعیین استراتژی های سرمایه گذاری، احتمال از دست دادن فرصت های سرمایه گذاری وجود دارد به گونه ای که سرمایه گذاران معروف نیز نمی توانند از تمامی فرصت های سرمایه گذاری در بازار استفاده کنند.

در تعیین استراتژی های معاملاتی باید موارد مختلفی همچون میزان سرمایه، ریسک پذیری و مهارت را نیز در نظر بگیرید. تعیین این موارد موجب میشد تا در شرایط بسیار حساس تمامی معاملات خود را با آگاهی کامل انجام دهید و از هیجانات بازار به دور باشید.

دریافت اخبار از منابع معتبر سعی کنید اخبار و رویدادهای مربوط به ارزهای دیجیتال را از منابع معتبر دریافت کنید. به همین خاطر است که فعالان و سرمایه گذاران ارز دیجیتال به صورت مداوم پیگیر اخبار و تحلیل های بازار هستند. اما باید این نکته را در نظر باشید ممکن است در میان این اخبار، خبرهای جعلی نیز وجود داشته باشد که منجر به ضررهای جبران ناپذیری به معامله گر شود. بنابراین برای تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی، بایستی دلایل عقلانی خبر را مورد بررسی قرار داد. اکثر اخبار جعلی با هدف شوک وارد کردن به شرایط بازار مطرح می شود تا واکنش های غریزی معامله گر از جمله ترس یا عصبانیت را تحت تاثیر قرار دهند. پس بهترین راه حل این است که منبع خبر را به خوبی شناسایی کرده تا از صحت و درستی خبر اطمینان یابید.

عدم توجه به شبکه های اجتماعی این روزها شبکه های اجتماعی به بخش مهمی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است و به گونه ای زندگی افراد نشان داده می شود که همیشه در حال برنده شدن هستند. این مدل اخبار و روزمرگی ها در مورد ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد و افراد بی شماری در شبکه ارزهای دیجیتالی وجود دارند که با استفاده از خرید و فروش ارزهای دیجیتال به ثروت های بزرگی دست پیدا کرده اند. اما ترکیب معامله با شبکه های اجتماعی در کنار یکدیگر ترکیبی بسیار خطرناک برای معامله گران است چرا که شبکه های اجتماعی یک بستر بسیار مناسب برای اتفاقات جدید است که هرگز برای تصمیم گیری های بزرگ نباید مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین برای خرید ارزهای دیجیتال به اندازه کافی درباره آن تحقیق کنید.

عدم پشیمانی بابت فرصت های از دست رفته بازارهای مالی به خصوص بازارهای ارز دیجیتال بستری از فرصت های سرمایه گذاری است، اما این امر کاملا طبیعی است که برخی از فرصت های سرمایه گذاری از دست برود. اما در نظر داشته باشید که از دست دادن برخی از فرصت ها کاملا طبیعی است و نباید دچار ترس و اضطراب شوید. ترس و اضطراب ممکن است خسارت های جبران ناپذیری برای معامله گر به همراه داشته باشد.

تاثیرفومو بر روی قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین مابین سال های 2009 تا 2010، کمتر از یک دلار بود اما بعد از سال 2011 قیمت بیت کوین به صورت ناگهانی رشد کرده و به بالای 32 دلار رسید. در این میان بود که رسانه های مختلف اجتماعی اعلام کردند که اگر ارز دیجیتال بیت کوین در سال 2010 می خریدید، الان موجودی ثروت شما چند برابر شده بود.

به همین دلیل ترس از دست دادن یا فومو در بازار ارز دیجیتال موجب می شود که مردم شروع به خرید بیت کوین کنند. بنابراین در سال 2017 افراد به دلیل احساس فومو یا ترس از دست دادن به سمت بازارهای ارز دیجیتال هجوم بردند. این هجوم باعث افزایش 1800 درصدی قیمت بیت کوین شد و فومو باعث شد که مردم ارز بیت کوین را در بیشترین قیمت خود بخرند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.