دلیل اهمیت گس در شبکه اتریوم

دلیل اهمیت گس در شبکه اتریوم

گر تراکنش اتریوم انجام داده باشید حتما با واژه Gas مواجه شده‌اید. هزینه گس یا گس فی به مبلغی گفته می‌شود که برای انجام تراکنش و یا اجرای موفق یک قرارداد هوشمند در اتریوم باید پرداخت شود. ملکه ارزهای دیجیتال برای

پرداخت کارمزد تراکنش‌های خود سازوکار مشخص خود را دارد. گس در واقع آن کارمزدی است که شما هنگام انجام‌دادن تراکنش‌های خود پرداخت می‌کنید. گس به اتریوم در عادلانه بودن و راحت‌تر پرداخت شدن کارمزدها کمک می‌کند. در نگاه اول شاید درک مفهوم گس کمی پیچیده به نظر برسد اما اگر قصد سرمایه‌گذاری در شبکه اتریوم را دارید باید با تمامی مفاهیم به مربوط به آن آشنا شوید. در این مطلب از ارزپایا، به بررسی گس اتریوم پرداخته و نحوه محاسبه قیمت گس در شبکه اتریوم را بررسی می‌کنیم.

اتریوم یکی از بهترین ارزهای موجود در بازار کریپتوکارنسی است که افراد بسیار زیادی آن را یک گزینه بسیار مناسب برای سرمایه گذاری می‌دانند. کارمزد هر تراکنش و یا عملیاتی که روی شبکه اتریوم انجام می‌شود؛ باید با استفاده ارز دیجیتال شبکه اتریوم یعنی اتر پرداخت شود. در اتریوم شما می‌توانید با استفاده از قراردادهای هوشمند برنامه‌های غیرمتمرکز بسازید. برنامه‌های پیاده شده در شبکه اتریوم یکسان نیستند و تفاوت‌هایی با هم دارند. اجرای برخی از این عملیات‌ها در شبکه می‌تواند سخت و زمان‌گیر و یا خیلی آسان و راحت باشد. به همین جهت به راهکاری نیاز است تا بتواند میزان پردازش موردنیاز و در نتیجه کارمزد هر عملیات را نسبت به‌آسانی و سختی آن مشخص کند. این وظیفه برعهده واحدی به نام گس است.س یک ارز جداگانه نیست و فقط یک واحد ضمنی در اتریوم است که مقدار تلاش موردنیاز برای اجرای یک عملیات را مشخص می‌کند. میزان گس موردنیاز برای هر تراکنش از قبل در شبکه مشخص شده است. گس را می‌توان مانند بنزینی برای سوخت خودرو در نظر گرفت. اگر می‌خواهید خودرو شما حرکت کند باید با پرداخت پول، بنزین بخرید تا بتوانید از ماشین خود استفاده کنید. هزینه‌ای که در شبکه اتریوم پرداخت می‌کنید مشابه پول بنزین موردنیاز برای انجام شدن تراکنش شما است و به ماینرها تعلق می‌گیرد.

دلیل اهمیت گس در شبکه اتریوم

اولویت انجام کار استخراج‌کنندگان اتریوم را در شبکه، گس مشخص می‌کند. درصورتی‌که برای تأیید معامله خود عجله دارید می‌توانید با پرداخت گس بیشتر، در اولویت قرار بگیرید. هزینه گس فقط برای خریدوفروش اتر در نظر گرفته نمی‌شود بلکه تمامی توکن های ERC20 که در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند نیز شامل هزینه گس می‌شوند. گس فی موجود در اتریوم موجب به کار افتادن شبکه می‌شود که به آن سوخت اتریوم نیز گفته می‌شود. کاملا شبیه به ماشینی که برای حرکت به سوخت نیاز دارد، تراکنش‌ها برای انجام شدن در اتریوم به گس نیاز دارند. قیمت ثابتی برای تبدیل گس به اتر مشخص نشده است به همین جهت تعیین هزینه ارسال هر معامله در اتریوم بر عهده کاربر است. او می‌تواند هر قیمتی را که در نظر دارد برای انجام این معامله بپردازد. تأیید و همچنین سرعت انجام معاملات در اتریوم به نظر ماینرها بستگی دارد. ماینرها معمولا معاملاتی که گس پرایس بیشتری داشته باشند را سریع‌تر تأیید می‌کنند. در مواقع اضطراری هزینه گس اتریوم افزایش پیدا می‌کند زیرا ماینرها باید معاملات بیشتری را پردازش کنند.

گس را می‌توان مانند بنزین در دنیای واقعی در نظر گرفت. بنزین سوخت خودرو است و اگر بخواهید خودروی بنزینی شما حرکت کند، باید برای آن با پرداخت پول (اتر)، بنزین (گس) بخرید. در شبکه اتریوم هزینه‌ای که برای گس پرداخت می‌کنید، به ماینرها تعلق می‌گیرد که وظیفه تأیید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه را برعهده دارند.

قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند کدی است که روی بلاک چین پیاده‌سازی می‌شود تا بدون نیاز به واسطه‌ها، شرایط یک توافقنامه بین دو طرف را بررسی و اجرا کند.

قرارداد هوشمند به شما کمک می‌کند تا پول، دارایی، سهام یا هر چیز باارزش دیگری را بدون نیاز به واسطه، به‌شیوه‌ای شفاف و بدون مشکل مبادله کنید. مزیت اصلی این قراردادها در این است که می‌توانید برای تبادلات شرط تعیین کنید. همچنین با استفاده از قرارداد هوشمند می‌توان علاوه بر پول، دیگر فرایندهای متمرکز و نیازمند اعتماد را غیرمتمرکز کرد و نیاز به اعتماد را از بین برد.

این قراردادها بر اساس دستورالعمل‌های خاصی که در کد آنها نوشته شده است، به‌صورت خودکار اجرا می‌شوند. به‌عبارت بهتر، انجام این قراردادها منوط به تحقق شرایطی خاص است. ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار پلتفرمی است که سنگ‌بنای نسل جدید بلاک چین‌ها شد؛ اتریوم. اتریوم و بلاک چین‌های مشابهی که بعد از آن به وجود آمدند، به دنیا نشان دادند که بلاک چین چگونه می‌تواند از یک سازوکار ساده پرداخت به چیزی بسیار معنادارتر و قدرتمندتر تبدیل شود.

قرارداد هوشمند، شیوه انجام کار در اکوسیستم اتریوم است. هنگامی ‌که فردی بخواهد کار خاصی در شبکه اتریوم انجام دهد، قرارداد هوشمندی با یک یا چند نفر منعقد می‌کند.

نقش هارد فورک لندن در کاهش گس فی

پلتفرم اتریوم همیشه به دلیل هزینه کارمزد بالا موردانتقاد قرارگرفته است. هارد فورک لندن یک نوع به‌روزرسانی در شبکه اتریوم است که کارمزد تراکنش‌های بلاک چین اتریوم را کاهش می‌دهد. این به‌روزرسانی شامل ۵ تغییر در بلاک چین اتریوم است که هرکدام به‌نوعی باعث کاهش هزینه تراکنش‌ها و افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم می‌شوند. در هارد فورک لندن، زمان تغییر پروتکل اجماع اتریوم از الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام، کمی به تأخیر انداخته شده است.

در این روش، کاربران سقفی برای کارمزد پرداختی تعیین می‌کنند. درصورتی‌که ماینر تراکنشی را به بلوک اضافه کند که کارمزد کمتر از سقف کارمزد تعیین شده توسط کاربر باشد، شبکه مبلغ اضافی را به کاربر بازمی‌گرداند. این کار و به روز‌رسانی‌های دیگر باعث شده‌اند که کارمزدها در شبکه اتریوم نوسان کمتری داشته و تا حدی کاهش پیدا کنند.

گس لیمیت، حداکثر میزان گسی است که شما تمایل دارید برای تراکنش‌ها پرداخت کنید. اگر میزان گس موردنیاز برای انجام تراکنش کمتر از گس لیمیت تعیین شده باشد، مقدار اضافه به شما بازگردانده می‌شود. درصورتی‌که لیمیت تعیین شده کمتر از مقدار موردنیاز باشد، تراکنش با شکست مواجه می‌شود. در نهایت شما گس تعیین شده را از دست می‌دهید. توجه داشته باشید که در زمان‌هایی که شبکه اتریوم شلوغ است، گس لیمیت افزایش میابد. همچنین انجام کارهای مختلف در شبکه اتریوم، نیاز به گس لیمیت‌های متفاوت دارند.

برای انجام هر تراکنش یا عملیات روی شبکه اتریوم باید با استفاده از اتر (ارز دیجیتال شبکه اتریوم) کارمزد پرداخت کنیم. از طرف دیگر، برخلاف بیت کوین که کاربرد آن محدود به پول و تراکنش‌های مالی است، در اتریوم می‌توانیم با استفاده از قراردادهای هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز بسازیم. با این حال، کد برنامه‌های پیاده‌شده روی اتریوم مشابه یکدیگر نیستند و اجرای یک عملیات برای شبکه می‌تواند سخت‌تر یا راحت‌تر از دیگر عملیات‌ها باشد. بنابراین به راهکاری نیاز داریم که با آن بتوانیم میزان پردازش موردنیاز و در نتیجه کارمزد هر عملیات را نسبت به سختی یا آسانی آن مشخص کنیم. این راهکار واحدی به‌نام گس (سوخت) است.

فراموش نکنید گس در اتریوم یک ارز دیجیتال جداگانه نیست و در صرافی‌ها خریدوفروش نمی‌شود، بلکه فقط واحدی ضمنی در پلتفرم اتریوم است که مقدار تلاش موردنیاز برای اجرای یک عملیات را مشخص می‌کند. میزان گس موردنیاز برای هر عملیات از قبل در شبکه اتریوم مشخص شده است،

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.