دامیننس تتر چه تاثیری بر بازار رمزارزها دارد؟

دامیننس تتر چه تاثیری بر بازار رمزارزها دارد؟

تتر (Tether) به عنوان اولین و بزرگ‌ترین استیبل کوین در بازار رمزارزها شناخته می‌شود. قیمت تتر برابر با یک دلار آمریکا است. این استیبل کوین در ماه جولای سال ۲۰۱۴ (تیر ۱۳۹۳) توسط شرکت آیفینکس (iFinex) راه‌اندازی شد.

در حال حاضر اکثر صرافی‌ها از ارزدیجیتال USDT پشتیبانی می‌کنند و بیشترین حجم معاملات مربوط به این استیبل کوین است. از این رو می‌توان گفت معاملات تتر در بازار رمزارزها تاثیر به‌سزایی در کلیت بازار دارد.داده‌های درون‌زنجیره‌ای حاکی از آن هستند که ارزش کل بازار کریپتوکارنسی به زیر 800 میلیون دلار در پایان نوامبر سال 2022 رسیده است. این عدد نشان می‌دهد حجم بازار ارزهای دیجیتال، به دسامبر سال 2020 بازگشته است. وقتی بازار کریپتو از پایان سال 2021 وارد روند نزولی شد، کمتر کسی تصور می‌کرد شرایط تا این حد بحرانی شود؛ اما واقعیت این است که شاخصی کاربردی به نام دامیننس تتر وجود دارد که با استفاده از آن، می‌توانید شرایط حاکم بر بازار را رصد کنید. پیش از هر چیز، به معنی کلمه دامیننس نگاهی می‌اندازیم. Dominance در لغت به معنی سلطه و غلبه است. وقتی صحبت از دامیننس تتر به میان می‌آید، در معنای تحت‌اللفظی منظور غلبه تتر بر بازار کریپتوکارنسی است. اما مفهوم این تعبیر چیست؟ هر ارز دیجیتال در بازار رمزارزها سهم خاصی در مجموع ارزش بازار کریپتوکارنسی دارد. طبیعی است برخی رمزارزها مانند بیت کوین، اتریوم و تتر، سهم بیشتری را به خود اختصاص دهند.

در اصطلاح، به نسبت ارزش بازار یک ارز دیجیتال به حجم کل بازار کریپتوکارنسی، دامیننس گفته می‌شود؛ بنابراین، دامیننس تتر معرف نسبت ارزش کل این استیبل کوین به حجم بازار رمزارزهاست. این شاخص را می‌توان برای هر رمزارز تعریف کرد؛ اما معمولاً فقط برای دو ارز دیجیتال، یعنی بیت کوین و تتر به کار می‌رود؛ زیرا هدف از تعریف این شاخص بررسی میزان اثرگذاری ارزهای دیجیتال بر کلیت بازار کریپتو است. این در حالی است که دارایی‌های با ارزش بازار کم، اصلاً تاثیری روی کلیت بازار ندارند.

پشتوانه‌ استیبل کوین USDT چیست؟

توکن تتر قابل استخراج نیست و تنها شرکت Tether Ltd می‌تواند این استیبل کوین را ایجاد و توزیع کند. همچنین عرضه کل این استیبل کوین محدود نبوده و می‌توان به هر میزان از آن را ایجاد کرد. شرکت Tether Ltd هیچ‌گونه اطلاعاتی از نحوه ضرب استیبل کوبن تتر در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و تنها به صورت روزانه گزارشی مبنی‌بر تعداد تترهای ضرب شده در وب‌سایت خود منتشر می‌کند. شرکت Tether Ltd در ابتدای فعالیت خود در وبسایت خود گفته بود که به ازای هر یک واحد تتر، یک دلار به‌صورت فیزیکی در یک سپرده بانکی نگهداری می‌کند؛ اما پس از ایجاد مشکلاتی برای استیبل کوین تتر در سال ۲۰۱۶، این موضوع دستخوش تغییر شد.

استیبل کوین تتر همچنان پرطرفدارترین استیبل کوین در بازار رمزارزها محسوب می‌شود. این استیبل کوین در جایگاه سوم و پس از بیت کوین و اتریوم قرار دارد و دامیننس یا سلطه آن بر بازار حدودا ۶.۵۹ درصد است. به همین دلیل بررسی دامیننس تتر و رفتار آن در مواقع مختلف می‌تواند دید بسیار مناسبی از وضعیت بازار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. به طور کلی دامیننس (Dominance) به مفهوم تسلط یا سلطه است. دامیننس تتر به معنی تسلط استیبل کوین تتر بر بازار رمزارزها است. به عبارت ساده‌تر دامیننس تتر نشان‌دهنده سهم ارز دیجیتال تتر از کل بازار رمزارزها است. ارزش کل بازار یا مارکت کپ تتر از حاصل ضرب تعداد توکن‌های در گردش در قیمت تتر بدست می‌آید و چون قیمت تتر همواره حدودا برابر با یک دلار است، می‌توان گفت ارزش کل بازار USDT برابر با توکن‌های درگردش این استیبل کوین است.

دامیننس تتر از تقسیم ارزش بازار تتر بر ارزش کل بازار رمزارزها بدست می‌آید. افزایش دامیننس تتر نشان‌دهنده افزایش تعداد توکن‌های USDT در گردش و کاهش دامیننس استیبل کوین USDT نشان‌دهنده کاهش تعداد توکن‌های تتر در گردش است. دامیننس تتر از این رو حائز اهمیت است که افزایش آن نشان‌دهنده فروش ارزهای دیجیتال توسط معامله‌گران و تبدیل آنها به USDT و کاهش آن نشان‌دهنده تبدیل تتر به سایر رمزارزها است.

زمانی که دامیننس تتر افزایش پیدا می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت که اکثر معامله‌گران در حال فروش دارایی‌های خود هستند و احتمال ریزش کل بازار رمزارزها وجود دارد. همچنین یا کاهش دامیننس تتر می‌توان نتیجه گرفت که معامله‌گران در حال تبدیل استیبل کوین‌های خود به سایر رمزارزها بوده و احتمال صعود بازار وجود دارد.

رابطه دامیننس تتر و بیت کوین

در شرایط عادی و زمانی که روند بازار مشخص است، معمولا توجهی به نمودار دامیننس تتر نمی‌شود. در این شرایط تمام توجهات به دامیننس یا تسلط بیت کوین بر بازار است؛ اما در شرایطی روند بازار دستخوش تغییر می‌شود، با توجه به نقش USDT در ثبات بازار، تحلیل نمودار دامیننس تتر می‌تواند به تحلیل آینده بازار کمک برجسته‌ای داشته باشد.

تحلیل دامیننس بیت کوین می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای تشخیص زمان پایان یافتن صعود بیت کوین و آغاز صعود آلت کوین‌ها کمک کند. زمانی که دامیننس بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، نشان‌دهنده این است که معامله‌گران در حال تبدیل دارایی‌های خود به سایر آلت‌ کوین‌ها هستند.

بررسی دامیننس بیت کوین می‌تواند به تشخیص زمان آغاز آلت‌سیزن کمک شایانی داشته باشد. اما دامیننس تتر نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار رمزارزها است. زمانی که اعتماد به بازار رمزارزها کاهش می‌یابد، معامله‌گران دارایی‌های خود را به USDT تبدیل می‌کنند و در حالت برعکس، زمانی که به بازار خوش‌بین هستند، استیبل کوین‌های خود را به بیت کوین و سایر آلتکوین‌ها تبدیل می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر، افزایش دامیننس تتر نشان می‌دهد که مردم در حال فروش رمزارزهای خود هستند. به همین دلیل قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و آلتکوین‌ها به دلیل تقاضای کم، در چنین دوره‌هایی کاهش می‌یابد. همچنین زمانی که مردم شروع به تبدیل USDT‌های خود به سایر رمزارزها می‌کنند، تسلط تتر کاهش می‌یابد و تقاضا برای سایر ارزهای دیجیتال به سرعت بالا می‌رود. بنابراین اگر تسلط USDT افزایش یابد، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می‌کند، اما اگر تسلط آن کاهش یابد، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد.

نمودار زیر تاثیر افزایش دامیننس تتر بر قیمت بیت کوین را نشان می‌دهد. در این نمودار قیمت بیت کوین با رنگ نارنجی و دامیننس تتر به صورت کندل استیک نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، بین قیمت بیت کوین و دامیننس تتر یک همبستگی معکوس وجود دارد. با افزایش بیت کوین، تسلط تتر کاهش یافته و با کاهش قیمت بیت کوین، روند تسلط تتر بر بازار رمزارزها صعودی شده است.

استفاده از دامیننس تتر برای پیش بینی روند بازار

در بسیاری از اوقات بازار روند بازار ارزهای دیجیتال روند به طور دقیق مشخص نیست. در این مواقع تحلیل‌گران با استفاده از دامیننس تتر به پیش‌بینی آینده بازار می‌پردازند. در اکثر مواقع در حالتی که اصطلاحا بازار در محدوده رنج قرار دارد یا موج صعودی یا نزولی قدرتمندی آغاز شده است، تحلیل روند بازار کار بسیار دشواری است. در این مواقع استفاده از خطوط حمایت و مقاومت در نمودار دامیننس تتر می‌تواند به تحلیل‌گران برای پیش‌بینی روند کلی بازار کمک کند.

افزایش یا کاهش USDT Dominance چه مفهومی دارد؟

تا اینجا بررسی کردیم که دامیننس تتر چیست و چرا تتر در مقایسه با استیبل کوین‌های دیگر اهمیت بیشتری دارد. در ادامه، باید به موضوع اصلی مقاله بپردازیم. افزایش و کاهش دامیننس تتر چه تأثیری در بازار رمزارزها دارد؟ آیا می‌توان از این شاخص برای تحلیل بازار استفاده کرد؟ پاسخ این سؤال مثبت است. در حالت کلی، تغییر USDT Dominance به دو صورت افزایش یا کاهش این شاخص رخ می‌دهد. باید هرکدام از این دو رخداد را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

  1. افزایش دامیننس تتر شاخص USDT Dominance را به صورت درصد بیان می‌کنند. مثلاً وقتی USDT.D مقدار 2 درصد را نشان می‌دهد، یعنی حدود 2 درصد از ارزش کل بازار کریپتوکارنسی به تتر اختصاص دارد. حال این سؤال مطرح می‌شود که معنی افزایش دامیننس تتر چیست؟ وقتی USDT Dominance افزایش پیدا می‌کند، یعنی سهم تتر از حجم کل بازار رمزارزها ارتقا می‌یابد. همان‌طور که می‌دانید، قیمت تتر ثابت است؛ بنابراین، وقتی سهم تتر از حجم کل بازار افزایش پیدا می‌کند، در واقع دو اتفاق روی می‌دهد:

حجم بازار ارزهای دیجیتال مهم مانند بیت کوین و اتریوم، به دلیل افت قیمت، کاهش می‌یابد. تعداد تترهایی که سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها خریده‌اند، افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی کاربران دارایی خود را از رمزارزهای دیگر به تتر تبدیل می‌کنند. بنابراین، افزایش دامیننس تتر پیام واضحی از افت قیمت ارزهای دیجیتال با حجم بازار بالا صادر می‌کند. با توجه به اینکه بازار کریپتوکارنسی تا حد زیادی به ارزهای جریان اصلی مانند بیت کوین وابسته است، افت قیمت آن‌ها تأثیر منفی شدیدی روی کلیت بازار می‌گذارد. برای درک بهتر این موضوع مقاله «دامیننس بیت کوین» را مطالعه کنید.

  1. کاهش دامیننس تتر وقتی USDT Dominance در مسیر نزولی قرار می‌گیرد، با توجه به ثابت بودن قیمت تتر، نشان‌دهنده آن است که کاربران در حال تبدیل تترهای خود به ارزهای دیجیتال دیگر هستند. البته ممکن است این اتفاق معنی دیگری نیز داشته باشد؛ زیرا در صورت خارج شدن سرمایه از بازار رمزارزها، بدیهی است دامیننس تتر کاهش پیدا کند؛ اما این نکته موضوع بحث این مقاله نیست.

به طور کلی، کاهش USDT Dominance، نشان‌دهنده آن است که قیمت ارزهای دیجیتال جریان اصلی مانند بیت کوین و اتریوم، در مسیر افزایش قرار دارد؛ بنابراین، کاربران زیادی دارایی‌های خود را از تتر به ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل می‌کنند تا از سود ناشی از افزایش قیمت آن‌ها بهره‌مند شوند.

بررسی رابطه دامیننس تتر با قیمت بیت کوین

تا اینجا بررسی کردیم که نقش دامیننس تتر چیست و چگونه می‌توان از این شاخص برای تحلیل بازار استفاده کرد. جالب است بدانید این شاخص دقت بسیار زیادی دارد؛ به این معنی که حتی در تایم فریم‌های کوچک نیز افزایش یا کاهش آن، تأثیر خود را روی قیمت ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین نشان می‌دهد.

برای درک این موضوع، رابطه USDT Dominance با قیمت بیت کوین را در قالب مثالی بررسی می‌کنیم. دهم نوامبر سال 2021، بیت کوین سقف تاریخی 69 هزار دلار را در بازار به ثبت رساند. در آن شرایط بسیاری از صاحبان بیت کوین از افزایش قیمت دارایی خود سرخوش بودند که ناگهان همه چیز دگرگون شد؛ زیرا بیت کوین وارد فاز نزولی طولانی‌مدت شد که تا همین امروز نیز ادامه داشته است.

برای درک اهمیت شاخص USDT Dominance روی نمودار USDT.D، تاریخ یکم نوامبر سال 2021 را پیدا کنید. دقیقاً ده روز پیش از اینکه بیت کوین وارد فاز نزولی شود، دامیننس تتر درحالی‌که مقدار 2/5 درصد را نشان می‌داد، در مسیر صعودی قرار گرفت. جالب است بدانید در تمام مدت یک سال گذشته، بیت کوین به افت قیمت و دامیننس تتر به رشد خود ادامه داده است. در زمان نگارش این مقاله، قیمت بیت کوین حدود 16 هزار دلار است و USDT Dominance حدود 8/43 درصد را نشان می‌دهد.

مثال مذکور به‌خوبی نشان می‌دهد قیمت بیت کوین و شاخص دامیننس تتر چه همبستگی بالایی دارند؛ بنابراین، اگر به دنبال پیدا کردن زمان برگشت قیمت BTC هستید، توصیه می‌کنیم نمودار لحظه‌ای USDT Dominance را با دقت زیر نظر بگیرید. البته این نکته به معنی آن نیست که بقیه ابزارهای تحلیل تکنیکال را کنار بگذارید. تمام این ابزارها برای رسیدن به دقیق‌ترین تحلیل و پیش‌بینی، به‌نوعی مکمل یکدیگرند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.