انواع مختلف اوراکل‌های بلاکچین

انواع مختلف اوراکل‌های بلاکچین

اوراکل های نرم افزاری : اوراکل‌های نرم افزاری (Software oracles) به منابع اطلاعاتی آنلاین وصل می‌شوند و اطلاعات را به بلاکچین منتقل می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند از پایگاه‌های داده آنلاین، سرورها، وبسایت ها یا اساساً از هر منبع اطلاعاتی در وب بدست آید.این

واقعیت که اوراکل‌های نرم افزاری به اینترنت متصل هستند، نه تنها آنها را قادر می‌سازد که اطلاعات قراردادهای هوشمند را تأمین کنند، بلکه می‌توانند این اطلاعات را در آن واحد انتقال هم بدهند. این قابلیت آنها را به یکی از متداولترین اوراکل‌های بلاکچینی تبدیل می‌کند.

اطلاعاتی که معمولاً توسط اوراکل‌های نرم افزاری ارائه می‌شوند، می‌توانند شامل نرخ ارزهای دیجیتال مانند قیمت بیت کوین (BTC) و قیمت تتر(USDT) یا اطلاعات لحظه ای پروازها و امثال این داده‌ها باشند. اوراکل های سخت افزاری برخی از قراردادهای هوشمند باید رابط مشترکی با دنیای واقعی داشته باشند. اوراکل‌های سخت افزاری (Hardware oracles) برای بدست آوردن اطلاعات از دنیای واقعی و ارسال این اطلاعات به قراردادهای هوشمند، طراحی شده اند. چنین اطلاعاتی به عنوان مثال می‌تواند از طریق سنسورهای الکترونیکی، بارکد‌خوان و سایر دستگاه‌هایی که برای خواندن اطلاعات به کار می‌روند، منتقل شوند.

اساساً یک اوراکل سخت افزاری اتفاقات دنیای واقعی را به مقادیر دیجیتالی ترجمه می‌کند که برای قراردادهای هوشمند قابل فهم است.

برای مثال، این سخت افزار می‌تواند سنسوری باشد برای بررسی اینکه آیا کامیونی که کالا را حمل می‌کند به محل بارگیری رسیده است یا خیر. اگر رسیده باشد، اوراکل اطلاعات را به یک قرارداد هوشمند انتقال می‌دهد که می‌تواند تصمیمات اتخاذ شده مبتنی بر آن را اجرا کند.

اوراکل های ورودی و خروجی

اوراکل‌های ورودی (Inbound oracles)،

اطلاعات را از منابع خارجی به قراردادهای هوشمند منتقل می‌کنند، در حالی که اوراکل‌های خروجی (outbound oracles)، اطلاعات قراردادهای هوشمند را به دنیای خارج می‌فرستند.

مثالی از اوراکل‌های ورودی این است که به قرارداد هوشمند می‌گوید دمایی که توسط یک سنسور اندازه‌گیری شده، چقدر است و مثال در مورد اوراکل خروجی، می‌توان یک قفل هوشمند در نظر گرفت که اگر وجهی به آدرسی خاص واریز شود، قرارداد هوشمند این اطلاعات را از طریق یک اوراکل خروجی به مکانیزمی ارسال می‌نماید که قفل هوشمند را باز می‌کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.