بلاکچین ‌Dogechain و توکن DC

بلاکچین ‌Dogechain و توکن DC

چند وقتی است که نام ارز دیجیتال دوج چین (Dogechain) بین میم‌بازان کریپتویی به‌ویژه هولدرهای دوج کوین، سروصدای زیادی به‌پا کرده است. تشابه اسمی این دو، موجب شده برخی دوج چین

را پروژه‌ای اسکم یا در حالت بهتر رقیب DOGE تصور کنند. دوج چین (Dogechain) در ۱۳ آگوست ۲۰۲۲ توسط تیمی ناشناس راه‌اندازی شد. تنها ۷۲ ساعت بعد، ۲۰هزار کیف پول جدید ساخته شد و بیش از ۲۰۰ هزار تراکنش در این شبکه تایید شد. این استقبال پرشور توجه جامعه کریپتو را به این پروژه تازه‌وارد جلب کرد.

دوج چین (Dogechain) یک راهکار لایه دو است و به منظور توسعه امکانات پروژه دوج کوین طراحی شده است. البته منظور از لایه دو بودن این نیست که در بستر شبکه دوج کوین قرار می‌گیرد و با آن سازگاری دارد. چون برخلاف شبکه دوج کوین، Dogechain بلاکچینی سازگار با ماشین مجازی اتریوم و فورک بلاکچین پالیگان (ساخته شده از شبکه پالیگان است) است. در حالیکه دوج کوین فورک شبکه بیت کوین است. با این حال دوج چین رقیب Dogecoin نیست. هدف دوج چین برقراری ارتباط میان شبکه دوج کوین و امور مالی غیرمتمرکز است.

همانطور که می‌‌دانید کاربرد فعلی رمزارز دوج در حال حاضر فقط پرداخت کارمزد شبکه و نگهداری در کیف پول است. با کمک دوج چین هولدرهای دوج کوین می‌توانند به انواع برنامه‌های دیفای، NFT و بازی‌های بلاکچینی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل خود را نوعی راهکار لایه دو معرفی می‌کند که البته با تلقی ما از راهکارهای لایه ۲ متفاوت است. دوج چین در واقع برخلاف سایر راهکارهای لایه دو (مثلا لایه دوم‌های اتریوم) خارج از اکوسیستم هدف (یعنی دوج کوین) کار می‌کند. اما با توجه به کاربرد آن عملکردی مشابه یک پل بلاکچینی یا بریج دارد. چون هولدرهای Doge را قادر به ورود به اکوسیستم اتریوم و فعالیت در فضای دیفای، گیم و NFT می‌کند. Dogechain دوج چین که نباید با کاوشگر رسمی بلاکچین Dogecoin اشتباه گرفته شود، یک راه حل غیر رسمی لایه 2 برای پروژه Dogecoin است. این یک بلاکچین غیرمتمرکز سازگار با EVM است که روی شبکه Polygon اجرا می‌شود و هدف آن پل زدن بر روی Dogecoin است و به کاربران Dogecoin اجازه می‌دهد تا به اکوسیستم رو به رشد مالی غیرمتمرکز (DeFi) دسترسی داشته باشند. ایده راه‌اندازی دوج چین Dogechain ممکن است برای هر کسی که شاهد صعود Dogecoin به ارتفاعات جدید است، گیج کننده باشد. چرا کسی نیاز به بهبود پروژه محبوبی مانند Dogecoin دارد که قبلاً بسیار موفق بوده است؟ در نگاه گذشته، Dogecoin محبوب محدودیت‌های خود را دارد که باید برطرف شود. بیایید ابتدا در مورد این محدودیت‌ها صحبت کنیم.

موفقیت بزرگ دوج کوین

هنگامی که دوج کوین در سال 2014 راه اندازی شد، این پروژه به دلیل میم عجیب و غریبی که اکثر مردم می‌توانستند با آن شناسایی کنند، محبوبیت فوق العاده‌ای به دست آورد. در آن زمان، این پروژه بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسید، زیرا سعی می‌کرد پول نقد معمولی را با پول نقد ارز دیجیتال جایگزین کند. علاوه بر این، میم اینترنتی، Doge، قبلاً در بین کاربران اولیه رمزارز محبوبیت زیادی داشته است. در نتیجه، Dogecoin به یک موفقیت فوری تبدیل شد. در سال‌های بعد، ارزش سکه با حمایت تأثیرگذاران جهانی مانند ایلان ماسک و اسنوپ داگ به شدت افزایش یافت.

تا به امروز، محبوبیت Dogecoin دست نخورده باقی مانده است. Dogecoin محبوب است زیرا به هدف اولیه خود برای تبدیل خود به یک رمزارز محبوب مورد استفاده برای تراکنش‌های آنلاین دست یافته است. علیرغم موفقیت چشمگیر Dogecoin، سن آن شروع به تطبیق با آن کرده است. نیاز به تعمیر اساسی دارد زیرا Dogecoin عمدتا به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت آنلاین استفاده می‌شود. این روزها، تقریباً تمام سکه‌های اصلی این عملکرد را ارائه می‌دهند. بنابراین، Dogecoin تنها به این دلیل که پیروان آن دوست دارند در فرهنگ میم که با آن مرتبط است، شرکت کنند، تکامل نخواهد یافت.

دوج چین چطور کار می‌کند؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم دوج کوین یک بلاکچین مستقل و سازگار با EVM است. این بلاکچین از فریم‌ورک پالیگان اج (Polygon Edge) قدرت می‌گیرد. پالیگان اج، فریمورکی است که منحصرا برای طراحی بلاکچین‌های مقیاس‌پذیر و سازگار با اتریوم ساخته شده است. البته دوج چین Dogechain با وجود استفاده از زیرساخت‌های پالیگان، امنیت خود را به صورت مستقل تامین می‌کند. یعنی برای امنیت به نودهای خود متکی است. این بلاکچین برای اجماع از الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) بهره می‌برد. کاربران می‌توانید با استیکینگ یا سپرده‌گذاری توکن‌های دوج چین Dogechain نود این شبکه شوند و بلاک‌ها را اعتبارسنجی کنند.

ویژگی‌های بلاکچین دوج چین Dogechain به شرح زیر است:

سازگاری با ماشین مجازی اتریوم مهم‌ترین مزیت سازگاری با EVM افزایش قابلیت همکاری با اکوسیستم اتریوم است. بنابراین هر قرارداد هوشمندی که در شبکه اتریوم است را به راحتی و بدون تغییر می‌توان به دوج چین انتقال داد.

پروتکل کراس چین دوج چین Dogechain پروتکل بین زنجیره‌ای یا کراس چین یک جزء مهم در اکوسیستم دوج چین است. چون بلاکچین دوج چین Dogechain را به دوج کوین متصل می‌کند. می‌توانید از این پروتکل برای تبادل DOGE با wDOGE (توکن دوج کوین در شبکه دوج چین) استفاده کنید. برای ساخت wDOGE کافی است، معادل آن توکن دوج به این پروتکل ارسال کنید و برای دریافت دوج هم می‌توانید wDOGE خود را بسوزانید.

حاکمیت غیرمتمرکز اعضای کامیونیتی (هولدرهای توکن) می‌توانند ایده بدهند، اختیارات پروژه را در قالب پروپوزال تعیین کرده و در مورد مسائل و فعالیت‌های مرتبط با بلاکچین رای بدهند.

دوج چین Dogechain را می‌توان نوعی پل بلاکچینی یا بریج دانست. هولدرهای دوج کوین با استفاده از این پل می‌توانند توکن‌های خود را انتقال دهند، NFT بخرند و در پروژه‌های دیفای مختلف مشارکت کنند. اما دوج چین چگونه این این امکان را فراهم می‌کند؟ کاربران می‌توانند دوج کوین‌های خود را از طریق ارسال به یک قرارداد هوشمند به wrapped Dogecoin (یا wDOGE) تبدیل کنند و برعکس با ارسال توکن‌های رپد دوج کوین به قرارداد هوشمند، دوج کوین دریافت کنند. محدودیت‌های Dogecoin و نقاط قوت دوج چین Dogechain اینجاست که پروژه دوج چین Dogechain وارد عمل می‌شود. دوج چین Dogechain یک بلاکچین سازگار با EVM است که روی شبکه Polygon اجرا می‌شود. تیم Dogechain این بلاکچین را برای پل زدن بر روی Dogecoin ایجاد کرد و به کاربران Dogecoin اجازه دسترسی به اکوسیستم رو به رشد DeFi را داد.

Dogechainدوج چین یک شبکه لایه 2 نیست و با Dogecoin مرتبط نیست. در عوض، این نوعی پلی است که به دارندگان Dogecoin اجازه می‌دهد توکن‌های خود را به Dogechain انتقال دهند تا بتوانند NFTs بخرند، اپلیکیشن‌های GameFi را توسعه دهند و در انواع مختلف پروژه‌های DeFi شرکت کنند.

با توجه به وایت پیپر منتشر شده توسط جامعه رسمی Dogechain، هدف این پروژه گسترش موارد استفاده برای Dogecoin با بهبود کاربرد آن است. در نتیجه، کاربران Dogecoin می‌توانند با قرار دادن توکن‌های DOGE خود در قراردادهای هوشمند دوج چین Dogechain در انواع مختلف پروژه‌های DeFi شرکت کنند تا توکن‌های اثبات سهام (PoS) Dogecoin (wDOGE) را دریافت کنند. این توکن‌های wDOGE PoS در شبکه Dogechain زندگی می‌کنند. در صورت نیاز، توکن‌های wDOGE PoS را می‌توان دوباره به Dogecoin تبدیل کرد.

توکن دوج چین Dogechain

توکن دوج چین Dogechain با نماد DC شناخته می‌شود. DC توکن حاکمیتی بلاکچین دوج چین است که با استاندارد ERC20 ساخته شده و در بستر اتریوم قرار دارد. کاربرد اولیه آن پرداخت کارمزد شبکه و استیکینگ یا سپرده‌گذاری برای انتخاب به عنوان نود در شبکه دوج چین است. همچنین هولدرهای دوج چین Dogechain می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی پروژه مشارکت کرده و از مزایای عضویت در باشگاه خصوصی اتحاد دوج چین در دیسکورد بهره‌مند شوند. دوج چین (Dogechain) بلاکچینی است که در راستای تغییر کاربری دوج کوین ایجاد شده است. رمزارز دوج کوین تنها برای پرداخت کارمزد شبکه و هولد در کیف پول کاربرد دارد. اما با کمک دوج چین Dogechain این رمزارز راهی برای ورود به اکوسیستم دیفای خواهد داشت. شبکه دوج چین Dogechain یک بریج در اختیار هولدرها قرار می‌دهد. آن‌ها می‌توانند کوین Doge را در این بریج به توکن رپد دوج کوین تبدیل کرده و در پروتکل‌های شبکه اتریوم از آن‌ها استفاده کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.