CC0 NFT چیست؟

CC0 NFT چیست؟

توکن‌های NFT به شهرت فراوانی در چند سال گذشته دست پیدا کرده اند، به همین دلیل برای مالکیت دیجیتال و مالکیت معنوی (IP)، به عنوان راه حلی مناسب مورد استقبال قرار گرفتند. دسته جدیدی از توکن‌های NFT به نام

CC0 NFT ایجاد شده اند که دنیای توکن های NFT را زیر و رو کرده اند. CC0 NFT برای سازندگان NFT، مانند نرم افزار منبع باز برای توسعه دهندگان می باشد. به طور کلی می توان گفت، هدف از طراحی توکن های NFT، مالکیت دیجیتال و حفاظت از IP می باشد. چندین پروژه، از جمله Bored Ape Yacht Club و CryptoPunks، از دارندگان این NFT ها که دارای IP برای هنر خود هستند، بهره مند شده اند.

دارندگان توکن های NFT می‌توانند به کسب‌ و کارها، سازندگان و برندها اجازه دهند که با پرداخت هزینه، از آثار هنری NFT آنها استفاده کنند و از این طریق برای خود فرصت‌های درآمدی را ایجاد کنند. سایر مجموعه‌های NFT، سازندگان و حتی کسب‌ و کارهای سنتی در صورت داشتن مجوز از دارندگان NFT می‌توانند از تصاویر توکن NFT به عنوان تمرینی برای ساختن برند استفاده کنند.

جنبش CC0 NFT که تحولات بزرگی را در دنیای NFT ها به همراه داشته است، الهام گرفته از مدل مجوز (Creative Commons Zero) می باشد. سازندگان می‌توانند طبق این مدل، ضمن چشم پوشی از حقوق خود در مورد هنر خود، این امکان را به دیگران دهند که بتوانند از اثر هنری برای ساختن محصول، هنر و یا نام تجاری بیشتری بر روی آن به صورت آزادانه استفاده کنند.

همانطور که گفته شد، CC0 NFT مانند منبع باز در سیستم عامل ها است زیرا لینوکس نیز تصمیم گرفت برای استفاده رایگان، اکوسیستم های خود را باز کند. مجموعه های CC0 NFT انتظار دارند که پایگاه بزرگ تری از آثار هنری، پروژه ها و برندها، اقدام به فراهم کردن زمینه برای استفاده رایگان کاربران از آثار هنری NFT خود کنند. دنیای NFT تازه شروع شده است. از آنجایی که هنرمندان و سازندگان به دنبال راه‌هایی برای ایجاد و کسب درآمد از محتوای خود هستند، محصولات و پلتفرم‌هایی در حال ظهور هستند که چارچوبی را برای سازندگان فراهم می‌کنند تا از برندهای خود استفاده کنند، بسازند و کسب درآمد کنند.

دنیای توکن های غیر قابل تعویض هنوز در مراحل ابتدایی خود است. در چند سال اخیر الگوهای اقتصادی برای هنرمندان و خلاقان پدیدار شده است. هر مدل کسب و کار جدید نیازمند یک استراتژی توزیع جدید است.

NFT ها نحوه کسب درآمد از برندها را نشان داده اند. با این حال، تکیه بر جوامع کوچک برای ایجاد قابلیت های توزیع مارک، مقیاس پذیر نیست. همانطور که مدل‌های هم‌آفرینی بیشتری پدیدار می‌شوند و پلتفرم‌های تبلیغاتی تهاجمی به جریان اصلی تبدیل می‌شوند، NFT‌های CC0 قابلیت‌هایی را خواهند داشت که برای گسترش دامنه برندشان نیاز دارند.

یکی دیگر از بلوک‌های اساسی برای توکن‌های غیرقابل تعویض برای گسترش دسترسی آنها، قابلیت همکاری است. دنیای NFT هنوز در میان بلاک چین‌های مختلف پنهان است. حتی فرهنگ مجموعه های NFT در اتریوم و سولانا به طور قابل توجهی متفاوت است. قابلیت همکاری بین زنجیره‌ها باید بهبود یابد، و فرهنگ‌های توکن غیرقابل تعویض باید نسبت به زیرساخت‌هایی که روی آن ایجاد شده‌اند، بی‌اعتنا باشند.

پیامدهایی برای تیم پروژه CC0 NFT چیست؟

دنیای Web3 شفافیت و باز بودن کد زیادی را ترویج می‌کند، بنابراین سازندگان و تیم NFT تصمیم گرفتند همین کار را با هنر خود انجام دهند. اما این تازه شروع سفر است و سازندگان و جوامع این توکن‌های غیرقابل تعویض باید این را درک کنند.

CC0 گاهی اوقات به عنوان نتیجه‌گیری منطقی از نویسندگان NFT به تصویر کشیده می‌شود که فرآیند ساخت آثار خود را به جامعه و فراتر از آن واگذار می‌کنند. برخی از مجموعه‌های NFT چندین پروژه فرعی داشته‌اند که فرهنگ NFT را تقریباً به‌عنوان پسوند برند ترویج می‌کنند. با این حال، اعلام پروژه خود به عنوان CC0 تنها آغاز کار است.

تیم‌های پروژه NFT و سازندگانی که مسیر CC0 را در پیش می‌گیرند باید به طور فعال استفاده از نام تجاری خود را ترویج کنند و سایر سازندگان و پروژه‌ها را برای ایجاد پسوندهای برند برای مجموعه‌های NFT خود مشارکت دهند.

پروژه‌های نرم‌افزار منبع باز نمی‌توانند بدون یک پایگاه کد قوی مقیاس شوند. به همین ترتیب، پروژه CC0 NFT به جامعه ای قوی از سازندگان نیاز دارد تا اخبار را منتشر کنند و از مجموعه های توکن های غیر قابل تعویض اصلی الهام بگیرند تا آنها را به یک برند خانگی تبدیل کنند. این تنها از طریق تلاش های آگاهانه جامعه سازی تیم پروژه NFT امکان پذیر است.

بنابراین، با رفتن به مسیر CC0، سازندگان NFT تا حد زیادی مسئولیت دارندگان توکن غیرقابل تعویض را از بار تبلیغ برندهایشان رها کرده‌اند. در عوض، مسئولیت بیشتری برای دارندگان NFT وجود دارد که برند، محصول و پیشرفت‌های هنری را در توکن‌های غیرقابل تعویض خود بگنجانند.

به عنوان مثال، اگر یک خط تولید نایک استفاده از تصاویر Moonbirds را در کفش‌های خود انتخاب کند، دید Moonbirds را در بین مخاطبان خرده‌فروشی افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث ارتقای دسترسی برند می‌شود. با این حال، این مشارکت های برند معتبر اغلب باید توسط تیم پروژه NFT ایجاد شود.

ظهور CC0 NFT چگونه اتفاق افتاد؟

در سال 2021، جنبش CC0 NFT فعالیت خود را آغاز کرد و سال 2022 را می توان به عنوان نقطه اوج این جنبش در نظر گرفت. بسیاری از پروژه‌های بزرگ CC0 NFT، در سال 2022 رونمایی شدند. پروژه Nouns، مهم ترین پروژه NFT بود که درها را به روی مدل مجوز CC0 باز کرد. به دنبال آن، مدل مجوز CC0 توسط پروژه‌های دیگری مانند Moonbirds، Cryptoadz، Cryptoteddies و Loot انتخاب شد.

این آزادی های بیشتری را به مجموعه های مشتق NFT در الهام گرفتن از مجموعه های CC0 داده است. معمولاً NFT های مشتق شده الهام گرفته از طراحی و هنر مجموعه NFT مادر هستند و اغلب افزایش دامنه برند مجموعه مادر را به دنبال دارند. با افزایش CC0 ها، آزادی بیشتری برای مشتقات فراهم می شود.

پیامدهای CC0 NFT برای جامعه NFT

CC0 NFT بدون چالش نمی باشد، مخصوصا برای دارندگان NFT های فردی که مایلند از حقوق مالکیت خود، کسب درآمد کنند. CC0 NFT امکان استفاده بسیار باز از برند و هنر NFT را از طریق حذف نقاط اصطکاک مالکیت معنوی (IP) فراهم می کند. در برخی از سناریوها، زمانی که تیم توکن NFT، مسیر CC0 NFT را انتخاب می کند، دارندگان NFT فرصت های قابل توجهی را در قراردادهای مجوز از دست داده بودند.

در رابطه با مزایا و معایب CC0 NFT می توان به رویکرد منبع باز اشاره کرد. در این پروژه برای اعضای جامعه که می خواهند از حقوق مالکیت معنوی NFT خود استفاده کنند، پیامدهای منفی کوتاه مدتی وجود دارد. البته ساخت نام تجاری از طریق یک رویکرد باز برای بسیاری از سرمایه گذاران یک مزیت بلندمدت محسوب می شود.

آینده پروژه های CC0 NFT

دنیای NFT هنوز هم در آغاز راه خود است. همانطور که هنرمندان و سازندگان برای ایجاد و کسب درآمد از محتوای خود، راه‌هایی را جستجو می‌کنند، محصولات و پلتفرم‌ هایی برای ارائه چارچوب‌ هایی برای سازندگان در حال ظهور هستند تا بتوانند علاوه بر ساخت برندهای خود، از آنها کسب درآمد کنند. در سال های اخیر، یک مدل اقتصادی برای هنرمندان و سازندگان NFT ایجاد شده است. استراتژی‌های توزیع جدیدی، با هر مدل کسب ‌و کار جدید باید ظاهر شود.

NFT ها نحوه کسب درآمد از برندها را نشان داده اند. قابلیت همکاری یکی دیگر از مشکلات اساسی برای NFTها به منظور افزایش دسترسی آنها می باشد. در میان بلاک چین‌ های مختلف، دنیای NFT هنوز پنهان است. حتی فرهنگ NFT مجموعه‌های سولانا و اتریوم نیز به طور قابل توجهی با یکدیگر تفاوت دارند. دنیای NFT نیاز به قابلیت همکاری بهتر در میان بلاک چین ها، برای تکامل خود دارد. از آنجایی که توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در چند سال گذشته به شهرت رسیدند، آنها به عنوان راه حلی برای مالکیت دیجیتال و مالکیت معنوی (IP) مورد استقبال قرار گرفتند. اما دسته جدیدی از NFTها و بنیانگذارانی که به آنها اعتقاد دارند با CC0 NFTها ظهور کرده اند.

توکن های غیر قابل تعویض CC0 برای سازندگان NFT همان چیزی است که نرم افزار منبع باز برای توسعه دهندگان است. با این حال، مالکیت دیجیتال و حفاظت از IP اصول طراحی پشت NFT ها در اولین راه اندازی آنها بود. چندین پروژه مانند Bored Ape Yacht Club و CryptoPunks از این صاحبان NFT که مالک IP هنری آنها هستند، بهره مند شده اند.

دارندگان توکن غیرقابل تعویض می‌توانند با اجازه دادن به سازندگان، کسب‌وکارها و برندها برای استفاده از آثار هنری NFT خود با پرداخت هزینه، فرصت‌های درآمدی ایجاد کنند. سایر سازندگان، مجموعه‌های NFT و حتی کسب‌وکارهای آجری می‌توانند با اجازه مالک NFT از تصاویر نشانه‌های غیرقابل تعویض به عنوان تمرین‌های ساخت برند استفاده کنند.

اخیراً جنبشی به نام CC0 NFTs دنیای توکن های غیرقابل تعویض را طوفانی کرده است. اصطلاح CC0 NFT از مدل مجوز Creative Commons Zero الهام گرفته شده است. بر اساس این مدل، سازندگان حقوق هنر خود را رها می‌کنند و به دیگران اجازه می‌دهند آزادانه از آثار هنری خود برای ساختن هنر، محصولات یا برندهای بیشتری بر روی آن استفاده کنند.

این شبیه به حرکت منبع باز در سیستم عامل است. زیرا لینوکس تصمیم گرفت اکوسیستم خود را آزادانه در دسترس قرار دهد. مشابه سیستم عامل لینوکس که دارای ارزش بازار 15.95 میلیارد دلار است و بیش از 85 درصد از تلفن های هوشمند را در اختیار دارد، مجموعه CC0 NFT به پایگاه بزرگ تری از پروژه ها، آثار هنری و برندهایی که از آثار هنری NFT استفاده می کنند، خدمات می دهد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.