بنیانگذار سولانا آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)

بنیانگذار سولانا آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)

Solana یک پروژه منبع باز بسیار مهم و کاربردی است که از فناوری بلاک چین برای ارائه روش‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده می‌کند. ایده اولیه این پروژه در سال 2017 آغاز شد، سولانا به‌طور رسمی در مارس 2020 توسط بنیاد سولانا

(Solana Foundation) در ژنو سوئیس راه‌اندازی شد.

سولانا برای تسهیل ایجاد برنامه غیرمتمرکز (DApp) طراحی‌شده است. هدف آن ارتقاء مقیاس‌پذیری با معرفی اجماع اثبات تاریخچه (PoH) همراه با اجماع اثبات سهام (PoS) در بلاک چین است. به دلیل مدل اجماعی ترکیبی هوشمندانه آن، سولانا موردتوجه معامله ‌گران نهادی و معامله ‌گران خرد قرارگرفته است. تمرکز بنیاد سولانا این است که منابع مالی غیرمتمرکز را در مقیاس وسیع‌تری در دسترس قرار دهد.

سولانا به علت زمان پردازش کوتاهی که بلاک چین ارائه می‌کند، در فضای ارزهای دیجیتال شناخته‌شده است. پروتکل ترکیبی سولانا زمان اعتبارسنجی را برای انجام معاملات و اجرای قرارداد هوشمند به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) مهم‌ترین فرد در سولانا است. او مسیر حرفه‌ای خود را در شرکت کوالکام آغاز کرد و در سال 2015 سمت مدیر ارشد مهندسان را کسب کرد. بعدها، یاکوونکو به‌عنوان یک مهندس نرم‌افزار در Dropbox وارد موقعیت جدیدی شد. یاکوونکو به دلیل تجربه‌ای که در طراحی دستگاه‌های غیرمتمرکز کسب کرده بود، تصمیم به ایجاد پروژه سولانا گرفت. او برای پیشبرد پروژه‌ای به این بزرگی، به کمک همکاران خود نیاز داشت. گرگ فیتزجرالد Greg(Fitzgerald) از دوستان و همکاران نزدیک آناتولی در شرکت کوالکوم، تصمیم گرفت که با آناتولی برای تحقق این پروژه همکاری کند. همکاری این دو نفر باعث تأسیس Solana Labs شد. درنهایت با افزایش اعضای این پروژه، ارز دیجیتال سول، در سال 2020 به‌طور رسمی شروع به کارکرد. در حال حاضر آناتولی در سمت مدیرعامل سولانا و فیتزجرالد نیز به‌عنوان مدیر ارشد فناوری این شرکت فعالیت می‌کند. دنیای کریپتوکارنسی و شبکه‌ها و پروژه‌های قدرتمندی که در آن فعال است باید خود را مدیون برنامه نویسان و مهندسان کامپیوتر با استعداد بدانند. افرادی مثل آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) یکی از همین برنامه نویسان متخصص است که علاقه خود به کامپیوتر را به شکل مفید و ارزشمندی به اجرا درآورده است. یکی از بنیانگذاران اصلی پروژه سولانا، آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) است. او یک مهندس کامپیوتر است که مهم‌ترین قدم‌ها را در راستای تأسیس پروژه سولانا برداشت. سولانا یکی از پروژه‌های منبع باز بر پایه بلاکچین است که بستری مناسب برای اجرای برنامه‌های مالی غیرمتمرکز ایجاد کرده است. ایده اولیه این پلتفرم توسط Anatoly Yakovenko مطرح شد و سرانجام در سال ۲۰۲۰ به طور رسمی راه اندازی شد. آینده سولانا با توجه به اهدافی که در پیش دارد، آینده روشنی خواهد بود.

بیوگرافی آناتولی یاکوونکو آناتولی یاکوونکو کودکی خود را در اتحادیه جماهیر شوروی گذرانده است و یک مهندس کامپیوتر بااستعداد روسی است. او اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد ایالات متحده آمریکا شد. در آن زمان آناتولی یک کودک کم سن و سال بود که علاقه شدیدی به کامپیوتر و برنامه نویسی داشت. او یادگیری برنامه نویسی کامپیوتر را از دوران نوجوانی شروع کرد و آن را به طور حرفه‌ای ادامه داد. آناتولی یاکوونکو به عنوان بنیانگذار سولانا، سوابق تحصیلی درخشانی دارد. او مدرک دانشگاهی خود را در رشته علوم کامپیوتر و در دانشگاه ایلینوی آمریکا (University of Illinois) گرفت. آناتولی در حالی توانست مدرک دانشگاهی خود را بگیرد که قبل از آن بسیاری از دوره‌های برنامه نویسی کامپیوتر را به اتمام رسانده بود.

اصلی‌ترین هدف سولانا

اصلی‌ترین هدف ارز سولانا (SOL) ایجاد بلاک چینی امن، سریع و غیرمتمرکز برای اجرای شدن قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است. اکثر توسعه‌دهندگان در هنگام ساخت بلاک چین یک رمز ارز، با 3 چالش جدی روبه‌رو هستند. این 3 چالش عبارت‌اند از: مقیاس‌پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن.

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، سعی کرد تا حدی این چالش‌ها را حل کند، ولی بلاک چین اتریوم هنوز هم مشکلاتی اساسی دارد. سرعت نه‌چندان بالا و کارمزدهای زیاد، از مهم ترین مشکلات اتریوم هستند.

عموماً باور دارند بر این‌که بلاک چین‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که توسعه‌دهندگان باید یکی از جنبه‌های مثبت بلاک چین را به نفع دو جنبه دیگر قربانی کنند. مثلاً، زمانی که شما می‌خواهید یک بلاک چین غیرمتمرکز بسازید، باید سعی کنید از تعداد زیادی اعتبارسنج (Validator) استفاده کنید. این کار به غیرمتمرکز شدن بلاک چین کمک می‌کند و امنیت سیستم را هم افزایش می‌دهد.

بااین‌وجود، در بلاک چین‌هایی که به‌صورت غیرمتمرکز طراحی می‌شوند، توان عملیاتی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. چون تأیید تراکنش‌ها توسط تعداد بالایی اعتبارسنج، زمان بیشتری را می‌طلبد. به عبارت دقیق‌تر، در اکثر پروژه‌های ارز دیجیتالی، همیشه یک حسن بلاک چین، قربانی دو حسن دیگر می‌شود. رمز ارز Solana با ترکیب مکانیسم اجماع POH با مکانیسم اجماع POS، سعی در حل چالش‌های اساسی بلاک چین دارد. برخی معتقدند که سولانا غیرمتمرکز بودن را فدای سرعت‌بالای شبکه خودکرده است.

تأسیس سولانا توسط Anatoly Yakovenko

تجربه‌ای که آناتولی در طراحی دستگاه‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز کسب کرده بود منجر شد تا به تأسیس شبکه‌ای مثل سولانا علاقه‌مند شود. اما برای عملی کردن ایده خود به کمک نیاز داشت. گرگ فیتزجرالد (Greg Fitzgerald) کسی بود که به آناتولی در تأسیس این پروژه عظیم کمک کرد. همکاری این دو برنامه‌نویس ماهر باعث تأسیس سولانا شد تا اینکه در نهایت در سال ۲۰۲۰ به طور رسمی از آن رونمایی شد.

پیش‌بینی آینده قیمت ارز سولانا

ارز دیجیتال سولانا سال 2021 را باقیمتی حدود 1.5 دلار آغاز کرد. این مهم در حالی رخ داد که در اواخر سال، این کوین با رشدی چند هزار درصدی به قیمت 259 دلار رسید. این رشد زیاد طی کمتر از یک سال، نظر سرمایه‌گذاران زیادی را به این رمز ارز جلب کرد. اکثر تحلیل ‌گران، آینده بسیار خوبی برای این ارز پیش‌بینی کرده و معتقدند سولانا درصورتی‌که بتواند حمایت سرمایه‌گذاران را جلب کند، می‌تواند رقیب سرسختی برای قیمت اتریوم باشد.

جایگاه کنونی آناتولی یاکوونکو Anatoly Yakovenko

آناتولی یاکوونکو در حال حاضر به عنوان مدیرعامل سولانا در حال فعالیت است. انتقال اتریوم به اتریوم ۲ که اخیرا به شدت مورد توجه قرار گرفته است توانست واقعه‌ای تأثیرگذار روی پروژه سولانا باشد.

زمانی که کارمزدهای بالا و سرعت پایین در شبکه اتریوم دردسرساز شده بود، شبکه سولانا توانست از این نقاط ضعف استفاده کند و در مدت یک سال به ارزشی بیشتر از ۲۰۰ دلار برسد. البته این پیشرفت چشمگیر هم بدون مشکل نبود؛ درست در سپتامبر ۲۰۲۱ بود که آناتولی یاکوونکو با چالش عظیمی روبه‌رو شد. این شبکه ناگهان دچار اضافه بار شد و حمله “DDoS” در آن به وقوع پیوست. نتیجه این حمله از کار افتادن شبکه سولانا به مدت ۱۸ ساعت بود.

اما نکته مهمی در این میان مطرح شد، بر خلاف نظر بسیاری از کارشناسان که این حمله را یک نقطه ضعف برای شبکه سولانا می‌دانند، آناتولی معتقد است که این اتفاق نشان دهنده قدرت شبکه سولانا است. زیرا در کمتر از ۲۴ ساعت توانست دوباره سرپا شود و به فعالیت خود ادامه دهند. «آناتولی یاکوونکو» (Anatoly Yakovenko) یک مهندس کامپیوتر است که از بنیان‌گذاران پروژه سولانا محسوب می‌شود. او پیش از حضور در سولانا، مدیریت تیم توسعه‌دهنده شرکت «کوالکام» (Qualcomm) را برعهده داشت. یاکوونکو همچنین نویسنده وایت پیپر سولانا است.

آناتولی یاکوونکو و آینده ارزهای دیجیتال

یاکوونکو معتقد است که برای موفقیت بازار ارزهای دیجیتال، پروژه‌هایی به جز سولانا نیز باید به موفقیت دست یابند. او باور دارد که نیاز نیست شبکه‌ای تمام وجوه را به بهترین شکل پشتیبانی کند، بلکه ممکن است پروژه‌ای برای فعالیتی همچون بازی‌ها مناسب باشد و پروژه دیگری برای سایر فعالیت‌ها مانند میزبانی آثار هنری یا غیره.

با این وجود، مستندات رسمی سولانا نشان می‌دهد که کماکان پیشرفت‌های زیادی برای این شبکه در راه است.

آناتولی و پروژه سولانا

آناتولی یاکوونکو به عنوان یک فرد خلاق، با استعداد و علاقه‌مند به علم برنامه نویسی کامپیوتر تصمیم گرفته است تا فعالیت حرفه‌ای خود را در دنیای ارزهای دیجیتال ادامه دهد. نتیجه این تصمیم گیری ایجاد شبکه‌ای کاربردی مثل سولانا شده است. آناتولی اعتقاد دارد که برای اینکه آینده بازار کریپتو، آینده‌ای روشن باشد، هر کدام از پروژه‌های فعال در آن باید به نوعی پیشرفت کنند و نیازی نیست یک شبکه به وجوه مختلف توسعه پیدا کند. ضمنا مستنداتی که وجود دارد نشان دهنده پیشرفت و توسعه شبکه سولانا در آینده است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.